Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Coradia Stream & Talgo nyt
Gå ned Sider: 1 ... 42 43 [44]
Citat fra: Gustav Hansen Dato 16/03-25, 11:33
Citat fra: Henrik Hansen Dato 15/03-25, 22:37Coradia stream ser ud til, ud fra fortællingerne om den manglende plads i dette meget smalle tog, til at være et ligeså ringe indkøb som IC4.


At IC5 er 30 centimeter smallere end et IC3 er ikke i nærheden af at gøre toget til et lige så ringe indkøb som IC4. Umiddelbart kan IC5 i det mindste forventes at virke. De 30 centimeter er da træls, men jeg fatter ærligt talt ikke at det skal gøres til et stort problem.

Faktisk kan de 30 centimer i bredden være et større problem, end hvis de tekniske er ustabile, for det bliver med sikkerhed bedre over tid - men det smalle profil, vil være til irritation i hele togets levertid.

Hvis passagerne oplever toget som ubekvemt og med manglende komfort pga. det smallere profil, så kan det potentielt gøre, at visse kunder vælger toget fra og foretager andre valg, når deres transportbehov skal opfyldes.

Et sæde på en gangplads, kan yderligere blive en udfordring hvis passagen mellem sæderne, er så smal som beskrevet. Derved vil de passagerer der sidder ud mod gangen, blive udsat for skub og rygsække, når andre passagerer skal forbi.

Jeg ved godt at DSBs marketingafdeling forsøger at 'sælge' IC5 som noget det ikke er. IC5 toget er et regionaltog - og det bliver aldrig andet !!

Coradia Stream & Talgo nyt
Af pjl. 16/03-25, 19:52.
Citat fra: pjl Dato 16/03-25, 08:43
CitatNæppe, de er jo "bare" vogne...

Sandt, men vil oplevelsen i befolkning og presse ikke potentielt være cirka det samme; mange års forsinkelse, milliarder smidt i skraldespanden osv.

Næppe, i den store offentlighed er Talgo togene nærmest en hemmelighed og det er vel fint nok, hvorimord IC5 er forsinket - det synes jeg er mega dårligt af Alstom.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af anho. 16/03-25, 20:06.
Citat fra: Henrik Hansen Dato 16/03-25, 17:43
Citat fra: Gustav Hansen Dato 16/03-25, 11:33
Citat fra: Henrik Hansen Dato 15/03-25, 22:37Coradia stream ser ud til, ud fra fortællingerne om den manglende plads i dette meget smalle tog, til at være et ligeså ringe indkøb som IC4.


At IC5 er 30 centimeter smallere end et IC3 er ikke i nærheden af at gøre toget til et lige så ringe indkøb som IC4. Umiddelbart kan IC5 i det mindste forventes at virke. De 30 centimeter er da træls, men jeg fatter ærligt talt ikke at det skal gøres til et stort problem.

Faktisk kan de 30 centimer i bredden være et større problem, end hvis de tekniske er ustabile, for det bliver med sikkerhed bedre over tid - men det smalle profil, vil være til irritation i hele togets levertid.

Hvis passagerne oplever toget som ubekvemt og med manglende komfort pga. det smallere profil, så kan det potentielt gøre, at visse kunder vælger toget fra og foretager andre valg, når deres transportbehov skal opfyldes.

Et sæde på en gangplads, kan yderligere blive en udfordring hvis passagen mellem sæderne, er så smal som beskrevet. Derved vil de passagerer der sidder ud mod gangen, blive udsat for skub og rygsække, når andre passagerer skal forbi.

Jeg ved godt at DSBs marketingafdeling forsøger at 'sælge' IC5 som noget det ikke er. IC5 toget er et regionaltog - og det bliver aldrig andet !!

Et argument bliver altså ikke mere sandt af at man sætter udråbstegn bagefter.

IC5 er kun en smule smallere end f.eks. et ICE 3 eller et TGV Reseau - togtyper der betjener nogen meget længere ture end IC5 kommer til at gøre, og hvor jeg aldrig har hørt brok om bredden. Jo jo, den ekstra bredde og de faste armlæn i IC3 er da meget rare at have, men det er næppe noget der i sig selv kommer til at ødelægge togoplevelsen, så længe f.eks. sædekomforten er i orden.

Citat fra: pjl Dato 16/03-25, 08:43
Citat fra: emc Dato 16/03-25, 08:19Føj, hvor er det en deprimerende tråd, det her. Er Talgo ved at udvikle sig til en Ic4-skandale?

Næppe, de er jo "bare" vogne...

Det er godt du har sat "bare" i anførselstegn :) Teknisk er de lige så komplicerede som alt andet jernbane materiel. Bremser, døre, HVAC, PA anlæg osv skal fungere. Det gør de ikke her.

Det bliver i øvrigt aldrig en IC4 skandale i størrelsen - men mit eget PERSONLIGE bud er, at vi dæleme ikke er langt fra. Når dem der bestilte lige før os er ved at annullere anden del af deres ordre, er det ikke fordi produktet er i top.

Citat fra: mpp Dato 16/03-25, 13:30I det hele taget er det uforståeligt, at der er så store problemer med at købe tog, når man kan se, at der hele bliver sat nye tog på skinnerne – nogle må kunne finde ud af det og det rejser jo så spørgsmålet, hvorfor lige præcis DSB er endt med en lemon.

Det er jo ikke kun DSB der har fået sig en citron på hænderne hér. EC er i store træk et produkt som Talgo har udviklet til DB, og som DSB så har købt sig ind på med nogen mindre tilpasninger af indretningen. Det er jo nemt at være bagklog, men da man traf beslutningen så det lovende ud: Samme vogne til den internationale som tyskerne bruger, et relativt velanskrevet firma, osv.

At producenten svigter kan vi vel ikke beskylde DSB for?
Jeg plejer ikke at holde mig tilbage fra at hakke på DSB. Det skal dog være fair. DSB bær  nok sætte skub i en plan B. Der er batteri tog på vej til de små baner, kørerledning på hovedet banerne. Nyt signalsystem. Så IC4 kan snart ikke bruges. Nordvest banen er på gammelt signalsystem pga IC4
Nuvel Talco skulle/skal kører internationale tog. Tyskland, måske længere, Göteborg måske længere, Stockholm.

IC5 30 cm, hvad betyder det for perronen?

Citat fra: lomse Dato I dag 08:56At producenten svigter kan vi vel ikke beskylde DSB for?

Det er ikke (kun) DSBs skyld, men jeg synes godt man kan overveje, om man politisk har optimale rammer for togindkøb. DSB har lagt en masse æg i en Talgo-kurv og selvom man kan synes, at det da var smart at lægge sig i kølvandet på DB er der jo den store forskel, at DB har en masse andre tog allerede og på vej, så f.x. Amsterdam–Berlin nu køres med 408'ere. Den luksus har DSB ikke og det viser sig jo også ved, at DSB kører med DBs aflagte IC1'ere.

Når/hvis man politisk begynder at interessere sig for det her, er det vel noget at kigge ind i. Private/nye togoperatører har ikke nødvendigvis de økonomiske muskler til at købe nye tog eller risikovillighed til at skulle forholde sig til børnesygdomme. Andre har foreslået at man havde et europæisk materielselskab og denne her misere er et meget godt eksempel på, hvorfor det kunne have været en god ide. Mange af forudsætningerne for Talgo-kørslen har jo ændret sig, herunder at muligheden for styrevogne pludseligt opstod.

Og så er det måske også godt at huske, at når Vectron-købet gik så godt, som det er gået, skyldes det jo også at Vectron i stor stil bliver solgt til et almindeligt, privat, kommercielt marked (nemlig det for fragttrafik), hvor man ikke har tålmodighed til børnesygdomme. Det ville være lækkert hvis et tilsvarende marked også eksisterede for passagertog.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. I dag 10:53.
I bund og grund er Talgo-projektet hos DB også lidt en strategisk fejl. ECx projektet blev født efter at man droppede ICE 4 som "toget der skal kunne alt" i Tyskland, fordi prisen pr. siddeplads endte med at blive for høj. Så er man i stedet endt med IC2 (som der også er delte meninger om), ECx og køb af 90 ICE 3neo (som nok er den mest populære beslutning)

Meningen var oprindeligt at ICE 4 skulle købes i 300 eksemplarer og erstatte alt andet fjerntogsmateriel i Tyskland. På ikke elektrificerede strækninger skulle der anskaffes BR 246 diesellokomotiver til at trække 7-vogns ICE 4 og ICE 4 skulle også kunne køre i en lang række nabolande. Det ville så også være slut med 300 km/t hurtige ICE tog i Tyskland.

Man havde ellers et perfekt udgangspunkt tilbage i slut 00'erne i forhold til at implementere ICE 4 hen over en periode på 15-20 år til 2030 hvor hele den eksisterende flåde af fjerntog stod til udskiftning med IC1-vognene som det første.


I forhold til DSB Talgo har det projekt nærmest fra dag 1 været helt absurd, bare fordi man var for bange for at bestille en håndfuld IC5 til kørsel i både Danmark og Tyskland. Alene det at man frem til 2023 planlagde at køre Talgo-togene i sandwich med to Vectron lokomotiver gjorde at togene ville være ekstremt dyre i både anskaffelse og drift, for slet ikke at tale om det meget dyre værksted man bygger i Mogenstrup med 200 meter lange haller fordi Talgo-stammerne ikke nemt kan skilles ad.

Anders

Spændt på hvornår det når medierne og om DSB har en udtalelse klar

Citat fra: mss Dato  9/01-25, 07:22Nej, det var kun ICE-TD der kørte til Berlin.
Har ikke set dit svar før nu.
Men du tager fejl.

Dels har jeg selv skulle hjem fra Hamburg med et IC3 tog tilbage i 2016.
Det kom fra Berlin og gav en masse problemer da de bagerste 3 vogne forblev aflåste frem til Rødby og mange havde pladsbillet til de aflåste vogne.
Men du skal ikke tage mit udsagn som bevis - Men der er foto dokumentation for at IC3 har været i Berlin.

https://www.bahnbilder.de/bild/daenemark~triebzuege~ic-3-5000er-diesel-mfa-50xx-ff54xx-mfb-52xx/446682/dsb-5284-sammelte-am-berliner-hauptbahnhof.html

Gå op Sider: 1 ... 42 43 [44]
Billige jernbane T-shirts

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak