Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Coradia Stream & Talgo nyt
Gå ned Sider: 1 ... 41 42 [43] 44
Coradia Stream & Talgo nyt
Af Gladedk. 15/03-25, 21:39.
Vedr ic5 kommer der 3 stammer op på engang og 2 til træning af personale og 1 der vil køre drift.. når nok uddannet så 2 drift og 1 til træning.

Passer jo meget godt med 2026 er vi heldige.

Men gange er utrolig små i dem og er du det mindste overvægtigt kan du ha svært ved at gå igennem toget :-(

Grundliggende tegner DSBs materielindkøb igen til at udvikle sig i den gale retning.

Talgo ligner mere og mere et luftkastel, som risikerer aldrig at blive indfriet.

Coradia stream ser ud til, ud fra fortællingerne om den manglende plads i dette meget smalle tog, til at være et ligeså ringe indkøb som IC4.

Men chefen for togindkøbet er vel sikret sin bonus alligevel...

Citat fra: Gladedk Dato 15/03-25, 21:36Det sidste jeg hørte er talgo jo er konkurs og staten holder dem i live
.....
Men stor chance for går talgo konkurs at dsb står med vogne der ikke vil være dele til allerede om få år

Vi får se; polske Polish Development Fund (PFR), der ejer PESA, og indiske Jupiter Wagons skulle p.t. "være i spil", ligesom ungarske Ganz-MaVag og tjekkiske Škoda Group har vist interesse.

Citat fra: andersj Dato 15/03-25, 10:10Med de vægtangivelser der er påmalet vognene synes der langt op til det maksimale tilladte akseltryk på 22,5 tons. Det eneste sted jeg lige kan spotte et potentiale for udfordringer vil være ved endevognen og vægtfordelingen ved de aksler der bærer den. Endevognen står til 37 ton og efterfølgende Bpt vogn til 17 ton - hvor meget af endevognen hviler på bogien og hvor meget hviler på den fælles aksel mellem den og Bpt-vognen? Bpt-vognen er nok også tungest i den ende der vender op mod endevognen.

Ende- og styrevognen med en traditionel bogie og ekstra lang vognkasse er nyt for Talgo, så det er vel også her potentialet for udfordringer er størst.

Noget andet er også at de her vægtangivelser på vognene kun inkluderer antal siddepladser ganget med ca. 75 kg. Men hvad med stående passagerer og bagage? Det er svært at finde fotos af de her vægtangivelser på andre vogne, så jeg skal ikke kunne sige om det er kutymen kun at medregne vægten fra siddende passagerer. Det er også værd at bemærke at de tyske vogne i ICE L har flere siddepladser fordi de har en kortere sædeafstand.

Der har dog også været rygter fra det tyske om at bremseprocenten er for lav, så det kan selvfølgelig også være her at et for højt akseltryk spiller ind. Altså at de ikke er for tunge til forhold til tilladt vægt, men at de er for tunge i forhold til bremsesystemet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Jeg tror du rammer hovedet på sømmet. Og så handler det pludselig om, hvordan du udregner akseltrykket. Laver du en gennemsnitsberegning eller tager du det aksel for aksel - det er selvfølgelig ikke et spørgsmål JEG stiller, men et de vender og drejer i DSB nu. Og derudover så ER trykket bare højere, når de ikke har konventionelle bogier. De hjul der så er, får jo naturligt højere tryk.

Derudover er togene i teknisk ubrugelig stand. Skærmen der styrer systemer som HVAC, lys osv virker ikke, dørsystemerne virker ikke (Dørene kan ikke betjenes automatisk) og bremsesystemerne har store problemer også. Så, med andre ord, præcis de samme problemer som tyskerne har med dem også.

Nu testes Talgo lokomotiverne også i det tyske, og det er jo naturligt, når der ER bestilt disse lokomotiver. Spørgsmålet er, om DB ender med at annullere deres anden ordre. Og det synes jeg, ud fra diverse jernbanemedier, næsten de siger direkte de arbejder hen mod. De benægter det i hvert fald ikke.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af emc. 16/03-25, 08:19.
Føj, hvor er det en deprimerende tråd, det her. Er Talgo ved at udvikle sig til en Ic4-skandale?

Coradia Stream & Talgo nyt
Af pjl. 16/03-25, 08:43.
Citat fra: emc Dato 16/03-25, 08:19Føj, hvor er det en deprimerende tråd, det her. Er Talgo ved at udvikle sig til en Ic4-skandale?

Næppe, de er jo "bare" vogne...

Coradia Stream & Talgo nyt
Af lomse. 16/03-25, 08:57.
Citat fra: emc Dato 16/03-25, 08:19Føj, hvor er det en deprimerende tråd, det her. Er Talgo ved at udvikle sig til en Ic4-skandale?

Hvis dette er sandt, håber jeg ikke.
Så håber jeg DSB, gar en kontrakt der kan afvise toget i Padborg. Ikke noget med forlænget leveringstid, tig til halv pris, vi bygger dem selv færdig/om. At beslutningen  træffes hurtigt, så erstatning tog kan bestilles.
Ingen svage løsninger.
Altså hvis det er sandt.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af emc. 16/03-25, 09:01.
Citat fra: pjl Dato 16/03-25, 08:43
Citat fra: emc Dato 16/03-25, 08:19Føj, hvor er det en deprimerende tråd, det her. Er Talgo ved at udvikle sig til en Ic4-skandale?

Næppe, de er jo "bare" vogne...

Sandt, men vil oplevelsen i befolkning og presse ikke potentielt være cirka det samme; mange års forsinkelse, milliarder smidt i skraldespanden osv.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 16/03-25, 09:08.
Citat fra: banemanden Dato 16/03-25, 07:19Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Jeg tror du rammer hovedet på sømmet. Og så handler det pludselig om, hvordan du udregner akseltrykket. Laver du en gennemsnitsberegning eller tager du det aksel for aksel - det er selvfølgelig ikke et spørgsmål JEG stiller, men et de vender og drejer i DSB nu. Og derudover så ER trykket bare højere, når de ikke har konventionelle bogier. De hjul der så er, får jo naturligt højere tryk.
Forudsætter vi at vægten er jævnt fordelt i hver vogn, ja så fordeler du vægten på de aksler der er. Enkeltakslerne tager hver en halvdel fra hver vogn så ned igennem toget er det vægten af een vogn på hver af de aksler. I enderne er det lidt anderledes, men der var vægten måske fordelt ujævnt synes jeg jeg så noget om? Så der kommer et ret højt akseltryk så det kan nemt være et problem!

Citat fra: Gladedk Dato 15/03-25, 21:36...
Toget for først lov at køre til Tyskland når Femern åbner da broen i Tyskland ikke kan bære stammer.
...
Hvis du mener Rendsburg Højbro, så skulle den være opgraderet til 22,5 tons aksel tryk.
https://www.gmg-ing.de/wp-content/uploads/EI-Eisenbahnhochbruecke-Rendsburg.pdf

Det var en del af en opgradering for små ti år siden, hvor netop hele korridoren fra Skandinavien, var begrænset af højbroen, efter at trafikken kørte over Fyn og Jylland. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:588656/FULLTEXT01.pdf

Citat fra: emc Dato 16/03-25, 08:19Føj, hvor er det en deprimerende tråd, det her. Er Talgo ved at udvikle sig til en Ic4-skandale?

Det er heldigvis udlandsvogne, og ikke det bærende i vores nationale togdrift. Så en hel IC4 skandale bliver det næppe til. Så meget som jeg selv begræder det, da jeg nu mindst en gang om måneden tager toget til Hamborg. Men seriøst er det vel alligevel for DSB. Der er stor opbakning til tog rejser lige nu, og DSB misser meget muligt en stor gevinst på sigt, ved ikke at kunne byde alle disse potentielle nye rejsende ordentlig materiel og oplevelse. Når man nu nærmest må forvente at blive forsinket eller opleve anden udfordring med DB, så er oplevelsen ikke god med de nedslidte IC1 vogne, hvor der ofte er helt aflåste vogne grundet den dårlige stand. Det "nye" rejsende ville nok havde en helt anden grundoplevelse, hvis de da blot kom til Hamborg fra Danmark med gode tog.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af emc. 16/03-25, 10:44.
Min fejl. Jeg har haft læst det som IC5. Stadig trist, men ikke nær så slemt som hvis det var IC5.

Citat fra: Henrik Hansen Dato 15/03-25, 22:37Coradia stream ser ud til, ud fra fortællingerne om den manglende plads i dette meget smalle tog, til at være et ligeså ringe indkøb som IC4.


At IC5 er 30 centimeter smallere end et IC3 er ikke i nærheden af at gøre toget til et lige så ringe indkøb som IC4. Umiddelbart kan IC5 i det mindste forventes at virke. De 30 centimeter er da træls, men jeg fatter ærligt talt ikke at det skal gøres til et stort problem.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mpp. 16/03-25, 13:30.
Citat fra: Binarypasta Dato 16/03-25, 09:28
Citat fra: emc Dato 16/03-25, 08:19Føj, hvor er det en deprimerende tråd, det her. Er Talgo ved at udvikle sig til en Ic4-skandale?

Det er heldigvis udlandsvogne, og ikke det bærende i vores nationale togdrift. Så en hel IC4 skandale bliver det næppe til.

Det tror jeg nu ikke. IC5 og Talgo er de første store indkøb siden IC4 og mens et dårligt udbud i den nationale trafik vil være helt utilgiveligt, er det jo i udlandstrafikken at DSB har stor vækst og virkeligt har formået at skabe en ny fortælling om toget. I det hele taget er det uforståeligt, at der er så store problemer med at købe tog, når man kan se, at der hele bliver sat nye tog på skinnerne – nogle må kunne finde ud af det og det rejser jo så spørgsmålet, hvorfor lige præcis DSB er endt med en lemon.

Skaden er jo ikke kun, at DSB har nogle udgifter til forsinkede tog, men også at hele økosystemet omkring togrejser står med en usikkerhed ift. om de kan sælge en moderne togrejse i et nyt tog eller om folk skal tage sig til takke med 50 år gamle vogne uden wifi og andre moderne bekvemmeligheder.

ØBB og CD lader til at have stor success med deres Vectrains og så er det jo ærgerligt, at det ikke lige var i den retning vores udbud faldt ud. Kontrakten blev indgået i 2020, så togene har alligevel været mange år undervejs allerede. DB har trods alt nogle andre tog, de kan bruge i stedet for Talgo, men det kunne jo godt være, at man fra DSBs side skulle se på, om det kunne give mere mening at have nogle delingspuljer af internationale tog, som man tidligere har haft med Øresundstogene og som NS har haft med ICE-3'erne.

Citat fra: Binarypasta Dato 16/03-25, 09:28
Citat fra: Gladedk Dato 15/03-25, 21:36...
Toget for først lov at køre til Tyskland når Femern åbner da broen i Tyskland ikke kan bære stammer.
...
Hvis du mener Rendsburg Højbro, så skulle den være opgraderet til 22,5 tons aksel tryk.
https://www.gmg-ing.de/wp-content/uploads/EI-Eisenbahnhochbruecke-Rendsburg.pdf

Det var en del af en opgradering for små ti år siden, hvor netop hele korridoren fra Skandinavien, var begrænset af højbroen, efter at trafikken kørte over Fyn og Jylland. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:588656/FULLTEXT01.pdf

Citat fra: emc Dato 16/03-25, 08:19Føj, hvor er det en deprimerende tråd, det her. Er Talgo ved at udvikle sig til en Ic4-skandale?

Det er heldigvis udlandsvogne, og ikke det bærende i vores nationale togdrift. Så en hel IC4 skandale bliver det næppe til. Så meget som jeg selv begræder det, da jeg nu mindst en gang om måneden tager toget til Hamborg. Men seriøst er det vel alligevel for DSB. Der er stor opbakning til tog rejser lige nu, og DSB misser meget muligt en stor gevinst på sigt, ved ikke at kunne byde alle disse potentielle nye rejsende ordentlig materiel og oplevelse. Når man nu nærmest må forvente at blive forsinket eller opleve anden udfordring med DB, så er oplevelsen ikke god med de nedslidte IC1 vogne, hvor der ofte er helt aflåste vogne grundet den dårlige stand. Det "nye" rejsende ville nok havde en helt anden grundoplevelse, hvis de da blot kom til Hamborg fra Danmark med gode tog.

Det er formentlig også det sted, hvor DSB for alvor får konkurrence først. Når det gælder København-Oslo har ikke mindre end tre aktører - DSB/Vy i samarbejde, Sj og Snälltåget - meldt ud at de har planer om nye direkte tog. DSB's fordel var at de stod til at kunne komme først i gang. Det kommer de ikke uden Talgo-togene.

Så rent forretningsmæssigt er det temmelig uheldigt. DSB risikerer at blive presset helt ud af den stærkt voksende internationale trafik, måske med Hamborg som en delvis undtagelse.

Gå op Sider: 1 ... 41 42 [43] 44

Danske privatbaner

Læs historien om:
København - Slangerup Banen
Vectron

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak