Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Nyt om ringsted øst udfletningen
Gå ned Sider: 1 ... 4 5 [6]
Citat fra: RasmusD Dato I dag 12:36
Citat fra: Worm Dato I dag 12:07Men i Ringsted følger byrådet tilsyneladende samme trend som ses i Køge, Roskilde, Holbæk og Næstved - nemlig at byudviklingen går mod København og er der gode vejforbindelse så forstærker det tendensen.

Jeg skal ikke udtale mig for skråsikkert om de andre byer, men det er simpelthen ikke retvisende at sige, at byudviklingen i Roskilde går mod København.

Nøgleordet for Roskildes byudvikling de sidste par år har været "byfortætning". Man sigter efter at bygge lejligheder i og omkring centrum på grunde, hvor der tidligere har været ubrugt industribyggeri eller åbne parkeringspladser.

Der er tidligere blevet bygget vildt ude ved Trekroner, både lejligheder og parcelhuse, men den bølge er vist slut nu - og her har kriteriet i øvrigt ikke være, at det var mod København, men snarere at det var stationsnært.

Men nu er fokus at bygge tæt, og bygge i nærheden af kollektiv transport. Parcelhuskvarterer i udkanten er dyre i det kommunale driftsbudget sammenlignet med etagebyggeri i centrum.

Og mon ikke de øvrige kommuner har opnået lignende indsigt.
Fakta er at stort set hele strækningen fra Roskilde til Glostrup idag er fyldt med boliger og erhverv.

Hvorvidt Roskilde fremover vil udvikle mod vest - det får vi se.
Men indtil nu har byudviklingen i Roskilde været mod øst, nord og delvist syd.
Er du uenig I det?

Fordi der må komme en udvikling øst for Ringsted, så fjerner det vel ikke dem der er i centrum i dag? Derfor er supplering mere sandsynlig end flytning! (Omend jeg tror stadig det er usandsynligt)

I øvrigt god ide med Korsør Victoria! Slagelse regionaltogene kunne køre derind og vende i stedet for at vende i Slagelse.

Citat fra: Frank Poulsen Dato I dag 13:35Fordi der må komme en udvikling øst for Ringsted, så fjerner det vel ikke dem der er i centrum i dag? Derfor er supplering mere sandsynlig end flytning! (Omend jeg tror stadig det er usandsynligt)

I øvrigt god ide med Korsør Victoria! Slagelse regionaltogene kunne køre derind og vende i stedet for at vende i Slagelse.
Hvad så med de borgere og set erhverv som i stigende grad kommer væk fra den nuværende station?
Skal de tage bilen?

Husk de fleste skal mod København og at køre 3 km mod vest og tage en mere udfordrende transport er næppe befordrende for valg af toget?

Mit tog til Korsør. Var skulle forhindre at toget vender i Slagelse?
Et par opatillingsspor og en flyover burde vel være billigere end at bygge en ny dration i Korsør?

Nyt om ringsted øst udfletningen
Af steenth. I dag 17:04.
Seneste redigering: I dag 17:06 af steenth
Citat fra: Worm Dato I dag 12:07Men i Ringsted følger byrådet tilsyneladende samme trend som ses i Køge, Roskilde, Holbæk og Næstved - nemlig at byudviklingen går mod København og er der gode vejforbindelse så forstærker det tendensen.

Derudover giver det vel ikke meget mening at byudvikle mod vest når de 2 til- & fra-kørsler til motorvejen ligger øst for nuværende station.

Derudover må det forventes at der kommer mere erhverv og boliger langs Vestmotorvejen fra Vemmedrup mod Ringsted som vi har set det ske langs Køge Bugt.

Og så længe jernbane ikke levere bedre tilbud end det har været tilfældet i de sidste 10 år - så foretrækker de fleste daglige pendlere at bruge deres bil - især hvis de har udskiftet den til en el-bil.
Nu har jeg kigget i Kommuneplanen for Ringsted. Der er ingen større planer om byudvikling østlige område i Ringsted. Det er meget få arealer til nybyggeri, som afsat og der kun et boligområde øst for ringvejen, sam noget erhverv nord for motorvejen. De satser mere på udvikling af områder omkring Ringsted bymidte, hvor der er ledige arealer, som kan udvikles. Så man arbejder med udvikle området omkring Ringsted Station.

Du kan kigge i Kommuneplanen for Køge Kommune. Der ingen større planer for Vemmedrup og Bjæverskov anden et erhvervsområde. Det er Køge, som får den store udviklingen. Og der også et par områder i Borup. Så dine forventninger holder ikke.

Bebyggelsen langs Køge Bugt var en del af en plan, som hænger sammen med S-tog til Køge. Bebyggelsen af området var igang før S-tog kom og DSB havde allerede lang tid før fået købt/eksproprieret de store del af strækningen arealer efter en lov fra 1948. For byudvikling sker ikke planløst i det område. Det planløse var DSB fik til opgave, at klare flere projekter på en gang uden der prioriteret blandt projekterne. Og når kommunerne ved, hvor der kommer bane, lettere at håndtere, hvor man må bygge. Og siden den gang er kommet planlove, som reguluere i større grad, hvor man man må bygge. Og statens lægger nogle rammer, hvor og hvormeget der må bygges.

Og af nye projekter - så var Vinge et problem, da der var ingen bebyggelse i områder til at man ville anlægge en station og der kom ingen som vil bygge i området uden en station. Man vil ikke åbne en station uden der er et grundlag fra start af...

Jo togene vender jo i Slagelse... Pointen med Korsør var jo at få en bynær station! Og det var så en måde at betjene den...

Og du tror de nuværende boliger og erhverv i Centrum af Ringsted forsvinder????

Jeg siger at jeg ikke vil udelukke et supplement på sigt, men at flytte den...

Nej jeg stopper debatten her... Og burde jeg nok have gjort for længe siden.

Citat fra: steenth Dato I dag 17:04
Citat fra: Worm Dato I dag 12:07Men i Ringsted følger byrådet tilsyneladende samme trend som ses i Køge, Roskilde, Holbæk og Næstved - nemlig at byudviklingen går mod København og er der gode vejforbindelse så forstærker det tendensen.

Derudover giver det vel ikke meget mening at byudvikle mod vest når de 2 til- & fra-kørsler til motorvejen ligger øst for nuværende station.

Derudover må det forventes at der kommer mere erhverv og boliger langs Vestmotorvejen fra Vemmedrup mod Ringsted som vi har set det ske langs Køge Bugt.

Og så længe jernbane ikke levere bedre tilbud end det har været tilfældet i de sidste 10 år - så foretrækker de fleste daglige pendlere at bruge deres bil - især hvis de har udskiftet den til en el-bil.
Nu har jeg kigget i Kommuneplanen for Ringsted. Der er ingen større planer om byudvikling østlige område i Ringsted. Det er meget få arealer til nybyggeri, som afsat og der kun et boligområde øst for ringvejen, sam noget erhverv nord for motorvejen. De satser mere på udvikling af områder omkring Ringsted bymidte, hvor der er ledige arealer, som kan udvikles. Så man arbejder med udvikle området omkring Ringsted Station.

Du kan kigge i Kommuneplanen for Køge Kommune. Der ingen større planer for Vemmedrup og Bjæverskov anden et erhvervsområde. Det er Køge, som får den store udviklingen. Og der også et par områder i Borup. Så dine forventninger holder ikke.

Bebyggelsen langs Køge Bugt var en del af en plan, som hænger sammen med S-tog til Køge. Bebyggelsen af området var igang før S-tog kom og DSB havde allerede lang tid før fået købt/eksproprieret de store del af strækningen arealer efter en lov fra 1948. For byudvikling sker ikke planløst i det område. Det planløse var DSB fik til opgave, at klare flere projekter på en gang uden der prioriteret blandt projekterne. Og når kommunerne ved, hvor der kommer bane, lettere at håndtere, hvor man må bygge. Og siden den gang er kommet planlove, som reguluere i større grad, hvor man man må bygge. Og statens lægger nogle rammer, hvor og hvormeget der må bygges.

Og af nye projekter - så var Vinge et problem, da der var ingen bebyggelse i områder til at man ville anlægge en station og der kom ingen som vil bygge i området uden en station. Man vil ikke åbne en station uden der er et grundlag fra start af...
Der et vedtaget et projekt som starter i år om som omfatter 700 boliger øst for Østre Ringvej og syd og Køgevej.
https://ringsted.cowiplan.dk/kommuneplan/kommuneplan-2021-2033/rammer/ringsted-by/ringsted-oest/4b10/
 
Dertil er der besluttet at bygge 190 rækkehus i Kværkeby.
https://dansk-byudvikling.dk/velkomn-bygger-190-raekkehuse-i-ringsted/

Det projekt du referer til er nok Odinsvejsprojektet.
Det er afgrænset af Næstvedvej mod Vest, Jernbanen mod nord, Haslevvej mod øst og Thorsvej mod syd. Det måler ca. 600*150*500*500 meter. Det er idag et industrikvarter som Cowi i sin rapport til kommunen beskriver som følger:

"Odinsvejskvarteret kan på sigt omdannes fra erhvervsområde til et boligområde med blandede byfunktioner. Dette betyder, at en del af de eksisterende virksomheder potentielt skal flytte ud af Odinsvejskvarteret. Hvis Ringsted Kommune ønsker, at omdanne Odinsvejskvarteret og samtidig bevare virksomhederne i kommunen, er der behov for nye udlæg/aktivering af eksisterende udlæg, til etablering af et nyt grønt erhvervsområde, som kan indeholde den type mindre - mellemstore produktionsvirksomheder m.fl. som er placeret i Odinsvejskvarteret i dag."

Intet sted i kommuneplanen for Ringsted frem til 2033 står der noget om erhverv eller beboelse vest for den eksisterende station.

Jeg har ikke kikket i kommuneplaner for Køge. Kan blot konstatere der er siden 1975 og stadigvæk er kommet og kommer flere parcelhuse, erhvervsbygninger og færre åbne landskaber mellem Vemmedrup og mod Ringsted. Jeg boede selv fra 1975 til 1987 i Vemmedrup og husker ganske tydeligt hvor landligt det var dengang. Kommer stadig 5-6 gange årligt forbi og følger udviklingen.

Nyt om ringsted øst udfletningen
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. I dag 21:05.
Det er det samme i Hillerød, hvor der dels er bygget nyt inde i byen hvor villaer er fjernet er 3-4 etagers huse er bygget bl.a. lige over for stationen.
Dertil kommer at der er stor planer om at udnytte de muligheder der nu er skabt med den nye station, Favrholm, hvor der vil blive byudviklet inden for de 800 meter fra stationen som Planloven opererer med.

Gå op Sider: 1 ... 4 5 [6]

Lokomotivfabrikker

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak