Jernbanen.dk
DSB lokomotiver
DSB damplokomotiver
DSB motorlokomotiver
DSB Lyntog og togsæt
DSB S-tog
DSB Rangertraktorer
DSB vogne
DSB personvogne
1893 - 1941
1941 - 1966
1966 - 2024
DSB Godsvogne
1893 - 1941
1941 - 1965
1965 - 2001
DSB private vogne
1893 - 1966
1966 - 1980
1980 - 2024
DSB specialvogne
1893 - 1958
1958 - 1982
1982 - 2024
Privatbaner
Forum
Jernbanen.dk forum
Jernbanehistorisk forum
Modeljernbane forum
Forumarkiv 2010-2022
Artikler
Artikler
Lokomotivfabrikker
Vognfabrikker
Jernbaneleksikon
Kalender
Shops
Bøger
T-shirts
Jernbanen.dk forum
Velkommen til
Jernbanen.dk forum
.
Log venligst ind
eller
registrér dig
.
Log ind
Registrér
Trafikpolitik
- Konkurrence kontra beskytte de nationale monopoler?
Forrige emne
-
Næste emne
Gå ned
Sider:
1
[2]
Konkurrence kontra beskytte de nationale monopoler?
Af
Danskjävlar
. 29/07-22, 15:13.
Nu er det her jo mere et jernbane/offentlig transport relateret forum end et politisk et men jeg ville også sige den nuværende regering har været meget lilla for at sige det ærligt. Men jeg håber da på forbedringer efter det næste valg, selvom det ser sort ud. Blå blok var jo dem der stort set gav Fjernbusserne doping og som var ansvarlige for udbud som Svendborgbanen under VLAK regeringen fra 2015-19. Socialdemokratiet har ikke gjort så meget i deres et-partis regering og tænker hovedsageligt på status quo og brede politiske aftaler frem for at løse egentlige problemstillinger effektivt. Det plejer oftest at være yderpartierne der bære det tunge læs i en rød regering, men den nuværende har stort set arbejdet lige så meget sammen med opposition som med deres egne støtter i den seneste valgperiode, især på punkter der sætter sig dybt i folk som sygeplejeskestrejken.
Næste valg bliver interessant men det ender højest sandsynligt med lidt af det vi allerede har set ved kommunal og regionsvalget. At nogle røde vælgere hopper over til blå blok, og at andre socialdemokratiske vælgere hopper ud til yderpartier som SF, Radikale, og Enhedslisten. Jeg er dog bange for at endnu en blå regering ville varsle skidt for den offentlige transport i landet, men Konservative er nok en af de mere positive over for offentlig transport i blå blok, og de har vundet sig meget støtte på det seneste. Men jeg tror ikke ligefrem vi ville se så mange jernbaneprojekter under en blå regering, især nu hvor de flere gange har brugt offentlig transport som valgflæsk som ved bl.a. Østbanens renovering. Jeg mener Konservative taler hele tiden selv om at andre projekter som jernbaner og letbaner burde erstattes af f.eks. BRT men når de selv får BRT på tegnebrættet ville de ikke have noget med det at gøre fordi det tager plads på vejen væk fra bilerne, præcis som vi har set i Lyngby. Jeg tror heller ikke det er en god ide at satse for stort på hele den hype talk om selvkørende biler og selvkørende busser, det sidste vi har brug for er endnu en first mover skandale der får folk til at miste håbet i den offentlige transport.
Konkurrence kontra beskytte de nationale monopoler?
Af
anho
. 29/07-22, 15:50.
Vi bor nu engang i et meget konsensus-baseret land, politisk set. På trods af gentagne fløjkrige og forsøg på at få vælgerne op i det røde felt, er de danske partier ganske glimrende til at samarbejde hen over midten. Vi har det så godt her i Danmark at alle partier er rimelig midtersøgende, og derfor ser vi også at der er så lidt forskel på om man har en rød eller blå regering: de fleste politikere er villige til at indgå kompromiser for at kunne danne et holdbart forlig.
Set fra et synspunkt om at fremme den offentlige transport mest muligt betyder det at det i værste fald ikke bliver særlig slemt, men i bedste fald kan det kun blive godt men ikke fantastisk.
Forrige emne
-
Næste emne
Gå op
Sider:
1
[2]
SMF 2.1.2 © 2022
,
Simple Machines
. Tema af
WD Design
.
Hjælp
|
Vilkår og regler
Jernbanebøger
OHJ 38 - Historien om et lokomotiv. Pris 210 kr.
Læs mere
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak
Send
Indsend billeder