Citat fra: Niels Bak Dato 12/03-25, 02:55Citat fra: Worm Dato 11/03-25, 15:04Niels Bak
Tak for dit indlæg. Jeg synes du skylder at forklare hvordan du og Anho når frem til at tal fra trafikstyrelsen som tager udgangspunkt i en konkret jernbanestation og i cirkler omkring dette punkt fra 500 m op til 3.000 meter kan sige noget om et nyt centrum som ligger ca. 2.500 meter fra stationen.
Det er jo fakta at en placering lige øst for den østlige omfartsvej er ca. 2.500 meter fra den nuværende station i Ringsted.
Den nuværende station er i øst-vest retning beliggende 3-500 m fra yderste bebyggelse mod vest i Ringsted.
Men det er rigtigt at nuværende station i nord-syd er beliggende næsten i midten såfremt du tager nordlige del af Benløse og ned til Høm.
Så flytning af nuværende station betyder blot at stationen ligger i Ringsteds østlige udkant og i nord-syd lidt mere fra centrum.
Men hvor foregår byudviklingen på Sjælland?
Måske på nær Slagelse, så bygger Holbæk, Roskilde, Næstved og Køge typisk i retning mod København. Hvilket vel er naturligt når region Sjælland har de fleste pendlere i forhold til indbyggertal og de fleste pendler mod København.
Vi er vel enige om at Ringsted med sin beliggenhed og især med de mange og hyppige togforbindelser er optimal for yderlige byudvikling over de kommende 20-30 år?
Så over de sidste 20-25 år har industri og beboelse i Ringsted foregået nord, syd og øst for nuværende station. Byen gennemskæres af vestmotorvejen og har hele 2 broer over motorvejen hvilket gør det lettere for potentielle pendler og andre togrejsende at nå frem til den af mig foreslåede placering. Uanset om de kommer nord for motorvejen eller syd- østfra.
Så nævner du Køge Nord. Den ligger på en hovedjernbanestrækning og bygget på en mark uden industri eller bebyggelse omkring – men det kommer nu stille og roligt.
Så nævner du Sønderborg. En by hvor jernbanen i dag ender og hvor toget indtil stationen blev flyttet – skulle køre det sidste stykke ned gennem almindelig gade. Næppe noget godt eksempel. De øvrige steder du nævner er alle - Rødekro/Åbenrå og Vojens/Haderslev – kan vel heller ikke rigtig sammenlignes med Ringsted. Det er ikke ligefrem områder med meget jernbanetrafik eller længere pendling.
Men jeg imødeser dit svar på hvordan man kan bruge tal som tager udgangspunkt i centrum af en cirkle og så flytter man centrum. Det forudsætter vist en ensartet fordeling i HELE cirklen og det område som bliver cirklen i det nye centrum.
Jeg bruger ikke nogen tal for bosætning. Det gjorde Anho så vidt jeg kan se heller ikke. Det vi henviser til er tal for de faktiske påstigere på nuværende stationer (samme hjemmeside, en anden fane). Så jeg kan ikke rigtig fodre din kæphest.
Det jeg bruger Sønderborg, Rødekro, Vojens og Køge til er som eksempler på, at ingen andre steder trækker stationer, som ligger uden for bycentrene, nær så mange passagerer som dem, der ligger i centrum og dermed også i knudepunktet for den lokale offentlige transport. Skulle du have eksempler på det modsatte, så hører jeg dem gerne. Jeg kan bare ikke tænke på nogen i hverken ind- eller udland.
Jeg kan heller ikke se nogen argumenter for, at Ringsted skulle være anderledes.
Og ja, der er mange forskelle mellem Sønderborg og Ringsted. En af dem nævner du selv - nemlig at der her faktisk var rigtig gode grunde til at flytte stationen. Det har bare ikke ændret på, at en station, der ikke ligger i byens tætteste centrum får færre passagerer - også i Sønderborg på trods af den ligger klods op ad byens største uddannelsesinstitution. Det eksempel, hvor der til gengæld er en hel del paralleler i pendlingsmønstre mv, nemlig Køge, vil jeg da også gerne høre din kommentar til.
Men det kræver altså, at du læser mit svar godt nok til, at du faktisk svarer på det, som er argumentet, i stedet for at dykke ned i noget helt andet og så afkræve et svar om det.
Niels Bak
DU har ret i at jeg ikke har forstået at du og ANHO alene henviser til tal for de faktiske påstigere på nuværende stationer. Men det skyldes at I så kæder det sammen med stationer som ligger nær hinanden i byer og ude på landet.
Det giver jo ingen mening når jeg foreslår at den nuværende Ringsted Station i Ringsteds vestlige udkant bliver erstattet af en ny station i Ringsteds østlige udkant.
Der er mindre end 3 km imellem - så hvordan en station som Køge og Køge Nord som ligger ved hver sin jernbanestrækning og har meget forskellig passagertyper skulle kunne sige noget om hvorvidt en flytning som foreslået i Ringsted kan på nogen måde sammenlignes udfra de data I ønsker at jeg skal bruge - det forstår jeg simpelthen ikke.
Det som som at sammenligne æbler og pærer.
Ydermere starter ny bebyggelse langs jernbanen i Ringsted lige øst for østre Ringvej med 700 nye boliger. Deril kommer 190 boliger i Kværkeby og industri- og erhverv bliver fortsat udvidet nordøst for Ringsted.
Sammenholdt med den tendens at jernbane og motorvej - i det mindste på Sjælland - har en vis tiltrækningseffekt på erhverv og boliger, så må det samme forventes i Ringsted. Ifølge kommunes egen opfattelse vil befolkningen vokse med 9% frem til 2033 hvor man på landsplan forventer et gennemsnit på 4-5%.
Tag området mellem Vallensbæk og Køge. Før S-tog, motorvej og senest Køge Bugt banen - så var der for 30-40 år siden man ge åbne strækninger. Nu er snart det meste bebygget øst for motorvejen og i stigende grad og med industri vest for Køge Bugt Banen.
I Roskilde ind mod København var der for 20-25 år siden åbne landskaber. De er nu bebygget.
Sammen tendens er så småt begyndt mellem Ringsted og Vemmedrup. Da jeg boede i Vemmedrup i midten af 70'erne var der ret få huse og kun 3-2-3 mindre industrier ind mod Ringsted.
Om 15-20 år er denne strækning givet opfyldt med erhverv og boliger.
Det ville måske være rettidig omhu at sikre sig arealer langs nuværende bane så man senere kunne supplere med noget S-tog lignende jernbanedrift. Men det er en anden snak.
Hvorimod der vest for Ringsted ikke rigtig sker noget.