Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Nyt om ringsted øst udfletningen
Gå ned Sider: 1 2 3 [4]
Citat fra: Krabsen Dato  8/03-25, 20:31
Citat fra: Worm Dato  8/03-25, 19:08Sjovt nok kommer der mange nye boliger og erhverv ved Køge Nord og ved København Syd efter der er kommet stationer her.
En vigtig lære i statistik er, at der ikke nødvendigvis er en sammenhæng, fordi der er et sammenfald.

Rigtigt. Men nogle gange bliver det utopiske overhalet af virkeligheden.

Så statistik skal man bruge med sund fornuft!

Og området øst for ringvejen bliver med garanti byudviklet.

"Ligger Ringsted station nogenlunde i midten af byen?"
Den ligger nogenlunde tæt på bymidten. Bevares, hvis vi tegnede hele jernbanen om efter Ringsted, havde en placering under Skt. Bendts Kirke været bedre. Men den nuværende placering er ganske udmærket.

"Jeg har arbejdet i Ringsted i 6 mdr. Har kørt gennem byen dagligt i en længere årrække til og fra arbejde.
Har handlet en del og kommet til foredrag i kongrescentret.
Og jeg synes til og fra kørsel til nuværende station er elendige."
Langt størstedelen af passagerer til Ringsted ankommer til fods, på cykel, med bus eller andre tog. Bilen er ikke den primære tilbringer af passagerer, og derfor er din vurdering af kørselsforholdene kun relevant for en mindre passagergruppe, og kan derfor på ingen måde danne grundlag for at flytte en station.

"Køge Nord lå også på en bar mark. Nu kommer der industri, handel og beboelse.
Hvad skulle forhindre det samme ved en ny Ringsted Station?"
Det er et udmærket argument for at anlægge nye stationer – MEN IKKE for at fjerne en eksisterende. Det vil jo være fuldstændig hul i hovedet at fjerne en station med et fremragende passagergrundlag for så at flytte stationen og skulle vente på at et nyt passagergrundlag opstår.

"Men nævn det ikke i dette forum. Alt skal helst forblive som det har været fra jernbanens start."
Det har ikke en skid med det at gøre. Grunden til at de fleste ældre stationer skal benyttes fortsat er, at byerne er bygget op omkring dem – og dermed at de i de fleste tilfælde har et (for byens størrelse) noget nær optimeret passagergrundlag. Herunder Ringsted.

"Sjovt nok kommer der mange nye boliger og erhverv ved Køge Nord og ved København Syd efter der er kommet stationer her."
Igen er fremragende argument for at bygge ny station. Men nu har hverken Køge Nord eller Københavns Syd resulteret i nedlukningen af hhv. Køge og København H. Og det er dét, du foreslår skal ske for Ringsted.

Det kan sagtens ske, at en ny Ringsted Øst station kunne være relevant, hvis den i øvrigt kunne betjenes godt uden at forsinke den øvrige trafik på dette knudepunkt for majoriteten af danske toglinjer. Men det må aldrig være på bekostning af den nuværende Ringsted station. Punktum.

Af de byer i Danmark, som har to eller flere stationer, er der INGEN, hvor forstadsstationen har flere passagerer end den oprindelige bystation i centrum.

Det var anhos argument med Køge/Køge Nord som eksempel, og helt redeligt linkede han til en kilde. Efter at have brokket dig i indlæg over en side, så fandt du endelig derind og fandt bosætningstallene for Ringsted.

Øh? Hvad pokker har det med passagertallene i Køge at gøre. Du argumenterer simpelt hen ikke redeligt.

Men jeg kan fortælle dig at Køge har mere end dobbelt så mange passagerer som Køge Nord, på trods af at Køge Nord er langt bedre forbundet til fjernbanenettet og lettere at køre og parkere til.

Det gør ikke Køge Nord station til en dårlig ide. Den er faktisk et rigtig godt supplement af flere grunde - herunder, at den samler bilpendlere op, som ikke ønsker at køre ind til København. Den er faktisk måske det eneste rigtig gode eksempel i Danmark på at dette i en eller anden grad er lykkedes - det er svært at få folk ud af bilen igen, hvis de først er steget ind, og kræver nok, at målet i den anden ende er decideret uattraktivt at køre til som fx Københavns centrum. Men i forhold til Køge station er kodeordet her supplement.

Vi har også i Danmark et par byer, hvor stationerne ligger væk fra byerne. Rødekro/Åbenrå og Vojens/Haderslev er de tydeligste eksempler. De har henholdsvis ca 100000 og 75000 påstigere om året - eller under en tiendedel af nabobyen Kolding, som godt nok er noget større, men langt fra ti gange større. Sønderborg er et andet eksempel, hvor stationen faktisk er flyttet ud af centrum. Og her er passagertallene heller ikke imponerende.

De tre trækker nok også gensidigt hinanden ned, da man ikke kan tage toget direkte mellem nabobyernes bymidter. Og her har vi et andet problem ved udflytterstationer. De kan være smarte nok for dem der skal rejse fra stationen og kan køre dertil, men for dem som rejser til, som jo typisk ikke har bilen med i håndbagagen, så står de med færre lokale rejsemål og typisk meget dårligere muligheder for videretransport, da lokale bussystemer naturligt retter sig mod centrum.

Konklusion: At bygge forstads/pendlerstationer kan være en god ide som supplement, især uden for de største byer (som Ringsted dog ikke er en af, men der kan være lokale forhold). At flytte stationerne uden for byerne er derimod ren sabotage af den kollektive trafik.

Niels Bak

Tak for dit indlæg. Jeg synes du skylder at forklare hvordan du og Anho når frem til at tal fra trafikstyrelsen som tager udgangspunkt i en konkret jernbanestation og i cirkler omkring dette punkt fra 500 m op til 3.000 meter kan sige noget om et nyt centrum som ligger ca. 2.500 meter fra stationen.
Det er jo fakta at en placering lige øst for den østlige omfartsvej er ca. 2.500 meter fra den nuværende station i Ringsted.

Den nuværende station er i øst-vest retning beliggende 3-500 m fra yderste bebyggelse mod vest i Ringsted.
Men det er rigtigt at nuværende station i nord-syd er beliggende næsten i midten såfremt du tager nordlige del af Benløse og ned til Høm.

Så flytning af nuværende station betyder blot at stationen ligger i Ringsteds østlige udkant og i nord-syd lidt mere fra centrum.

Men hvor foregår byudviklingen på Sjælland?
Måske på nær Slagelse, så bygger Holbæk, Roskilde, Næstved og Køge typisk i retning mod København. Hvilket vel er naturligt når region Sjælland har de fleste pendlere i forhold til indbyggertal og de fleste pendler mod København.

Vi er vel enige om at Ringsted med sin beliggenhed og især med de mange og hyppige togforbindelser er optimal for yderlige byudvikling over de kommende 20-30 år?

Så over de sidste 20-25 år har industri og beboelse i Ringsted foregået nord, syd og øst for nuværende station. Byen gennemskæres af vestmotorvejen og har hele 2 broer over motorvejen hvilket gør det lettere for potentielle pendler og andre togrejsende at nå frem til den af mig foreslåede placering. Uanset om de kommer nord for motorvejen eller syd- østfra.
Så nævner du Køge Nord. Den ligger på en hovedjernbanestrækning og bygget på en mark uden industri eller bebyggelse omkring – men det kommer nu stille og roligt.

Så nævner du Sønderborg. En by hvor jernbanen i dag ender og hvor toget indtil stationen blev flyttet – skulle køre det sidste stykke ned gennem almindelig gade. Næppe noget godt eksempel. De øvrige steder du nævner er alle - Rødekro/Åbenrå og Vojens/Haderslev – kan vel heller ikke rigtig sammenlignes med Ringsted. Det er ikke ligefrem områder med meget jernbanetrafik eller længere pendling.

Men jeg imødeser dit svar på hvordan man kan bruge tal som tager udgangspunkt i centrum af en cirkle og så flytter man centrum. Det forudsætter vist en ensartet fordeling i HELE cirklen og det område som bliver cirklen i det nye centrum.

CitatTak for dit indlæg. Jeg synes du skylder at forklare hvordan du og Anho når frem til at tal fra trafikstyrelsen som tager udgangspunkt i en konkret jernbanestation og i cirkler omkring dette punkt fra 500 m op til 3.000 meter kan sige noget om et nyt centrum som ligger ca. 2.500 meter fra stationen.
Det er jo fakta at en placering lige øst for den østlige omfartsvej er ca. 2.500 meter fra den nuværende station i Ringsted.

Den nuværende station er i øst-vest retning beliggende 3-500 m fra yderste bebyggelse mod vest i Ringsted.
Men det er rigtigt at nuværende station i nord-syd er beliggende næsten i midten såfremt du tager nordlige del af Benløse og ned til Høm.

Så flytning af nuværende station betyder blot at stationen ligger i Ringsteds østlige udkant og i nord-syd lidt mere fra centrum.

Trafikstyrelsens tal er baseret på en opmåling af antal husstande og virksomheder inden for den cirkel.
Du kan derfor alene bruge de tal til at beskrive hvor stort oplandet er på det gamle station.

Det nye opland kan derimod estimeres ved at tegne to cirkler, en for den gamle station og en for den nye og sammenligne bebyggelsestætheden.

Til alles gavn har jeg brugt 5 minutter på at indtegne disse to cirkler med 3 km radius.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Først cirklen for den gamle station, hvor det ses at der er byzone på ca. 1/2 af cirklens areal.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Ligeledes for den nye placering på markerne øst for omfartsvejen.
Andelen af byzone her udgør vel under 1/4 af arealet. Måske 1/8 ligefrem.

Den nye stations opland ved samtidig lukning af den gamle, må da antages at være noget lavere.
En flytning vil næppe være samfundsøkonomisk rentabel af den grund.

Dels er der rigeligt med åbne marker inden for de 3 km fra den gamle station, hvorfor der stadig er potentiale for byudvikling stationsnært.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Citat fra: Viktoria Skov Dato 11/03-25, 16:56
CitatTak for dit indlæg. Jeg synes du skylder at forklare hvordan du og Anho når frem til at tal fra trafikstyrelsen som tager udgangspunkt i en konkret jernbanestation og i cirkler omkring dette punkt fra 500 m op til 3.000 meter kan sige noget om et nyt centrum som ligger ca. 2.500 meter fra stationen.
Det er jo fakta at en placering lige øst for den østlige omfartsvej er ca. 2.500 meter fra den nuværende station i Ringsted.

Den nuværende station er i øst-vest retning beliggende 3-500 m fra yderste bebyggelse mod vest i Ringsted.
Men det er rigtigt at nuværende station i nord-syd er beliggende næsten i midten såfremt du tager nordlige del af Benløse og ned til Høm.

Så flytning af nuværende station betyder blot at stationen ligger i Ringsteds østlige udkant og i nord-syd lidt mere fra centrum.

Trafikstyrelsens tal er baseret på en opmåling af antal husstande og virksomheder inden for den cirkel.
Du kan derfor alene bruge de tal til at beskrive hvor stort oplandet er på det gamle station.

Det nye opland kan derimod estimeres ved at tegne to cirkler, en for den gamle station og en for den nye og sammenligne bebyggelsestætheden.

Til alles gavn har jeg brugt 5 minutter på at indtegne disse to cirkler med 3 km radius.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Først cirklen for den gamle station, hvor det ses at der er byzone på ca. 1/2 af cirklens areal.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Ligeledes for den nye placering på markerne øst for omfartsvejen.
Andelen af byzone her udgør vel under 1/4 af arealet. Måske 1/8 ligefrem.

Den nye stations opland ved samtidig lukning af den gamle, må da antages at være noget lavere.
En flytning vil næppe være samfundsøkonomisk rentabel af den grund.

Dels er der rigeligt med åbne marker inden for de 3 km fra den gamle station, hvorfor der stadig er potentiale for byudvikling stationsnært.
Så ignorerer du hvordan byudviklingen har været og formentlig vil blive i årene fremover.
Ligeledes ignorer du effekten af øget antal togforbindelser i fremtiden i forhold til oplandet omkring Ringsted.

Her tænker jeg på rejsende ned mod Glumsø, Haslev, Slimminge syd og øst for Ringsted og nord for Ringsted kan en placering af en station med lettere mulighed for at komme over Vestmotorvejen øge tilskyndelsen til at tage toget.

Endelig - så gætter du udfra hvordan din cirkel ved den nye placering ser ud.
Hvis du ser på stigningen i beboere med udgangspunkt  i nuværende station og inddrager mere og mere stiger såvel b0efolkning som arbejdspladser markant mellem 1.000 meter og 2.000 meter og yderligere markant mellem 2.000 meter og 3.000 meter.

Så jeg køber ikke dit argument.

Kan vi ikke bede moderator om at flytte diskussionen angående en flytning af Ringsted Station til en egen tråd, således at vi som faktisk interesserer os for den østlige udfletning kan slippe for Worm's spam.

Citat fra: QN903Qnr0779 Dato 11/03-25, 17:54Kan vi ikke bede moderator om at flytte diskussionen angående en flytning af Ringsted Station til en egen tråd, således at vi som faktisk interesserer os for den østlige udfletning kan slippe for Worm's spam.

Den kan passende flyttes hen til resten af de urealistiske feberdrømmeprojekter.

Jeg har stadig UFATTELIG svært ved at se at det er svært at komme til nuværende station syd fra Glumsø og Haslev som du nævner! Det er ringvej og fra rundkørslen mod Næstved er der godt 1 km... Det kan da ik blive meget bedre? Der er ikke engang voldsom kø eller trafikeret...

Citat fra: Frank Poulsen Dato 11/03-25, 18:27Jeg har stadig UFATTELIG svært ved at se at det er svært at komme til nuværende station syd fra Glumsø og Haslev som du nævner! Det er ringvej og fra rundkørslen mod Næstved er der godt 1 km... Det kan da ik blive meget bedre? Der er ikke engang voldsom kø eller trafikeret...
1: Hvor sker byudviklingen i Ringsted nu og i fremtiden?
2: Fra Haslev er afstand ved rundkørslen nogenlunde den samme uanset hvor stationen ligger. Men strækningen er hurtigere at køre.
3: Den nuværende syd-østlige omfartsvej er næppe den sidste. Men mener du at Ringsted ikke vil vokse?
4: Den ombygning af nuværende station som skal ske om nogle år vil belaste AL togtrafik. Det vil være med meget færre gener hvis stationen er lukket.

1: Fremtiden sker der hvor politikerne vil have den til at ske. Det er jeg ikke inde i og vil ikke kommentere nærmere på.
2: Ja måske men trafikken holder ofte stille til og fra Rundkørslen mod øst pga det er trafikken ud til motorvejen! Der er aldrig problemer ind mod stationen den anden vej!
3: Selvfølgelig er det ik den sidste, men nej jeg tror ik Ringsted vokser så meget at der kommer flere sydlige ringveje, ikke de næste 30-40 år.
4: Jo de ombygninger vil da også belaste om der er station eller ej? Og du tror ikke at bygge nye perroner derude vil belaste trafikken? Den vil være lukket i meget meget lang tid ved hver perron. Se på lufthavnen hvor der nu laves perronner i spor 11-12, de spor er lukket i det meste af i år! Og sporenes layout skal jo stadig ændres for at sikre den hurtigere gennemkørsel uafhængig af hinanden, uanset hvor stationen er, så at flytte den ændrer overhovedet ikke på de spærretider! Tværtimod tilføjer det yderligere tid!

Citat fra: Worm Dato 11/03-25, 17:18Her tænker jeg på rejsende ned mod Glumsø, Haslev, Slimminge syd og øst for Ringsted og nord for Ringsted kan en placering af en station med lettere mulighed for at komme over Vestmotorvejen øge tilskyndelsen til at tage toget.
Det ligner mere at at du kigger på Ringsted bag et rat. De fleste passager gå eller cykler til en station. Nærområde betyder en del. Dem som bor i nærheden Glumsø og Haslev tager til den nærmeste station og de fleste i retning af København, hvor Ringsted Station er mindre interessant. Ringsted er mere interessant for mig, når jeg skal til Fyn og Jylland. Men ikke til pendling - der en anden station mere relevant, da jeg bor i nærheden af den.

Citat fra: Worm Dato 11/03-25, 17:18Så ignorerer du hvordan byudviklingen har været og formentlig vil blive i årene fremover.
Ligeledes ignorer du effekten af øget antal togforbindelser i fremtiden i forhold til oplandet omkring Ringsted.
Citat fra: Worm Dato 11/03-25, 17:18Endelig - så gætter du udfra hvordan din cirkel ved den nye placering ser ud.
Hvis du ser på stigningen i beboere med udgangspunkt  i nuværende station og inddrager mere og mere stiger såvel befolkning som arbejdspladser markant mellem 1.000 meter og 2.000 meter og yderligere markant mellem 2.000 meter og 3.000 meter.

Så jeg køber ikke dit argument.
Når jeg kigger planer for den østlige del af Ringsted, så er ikke noget som flytter, hvor der er passager. Fx der er tanker om en stor kombiterminal, som fylder en del, men det giver ikke beboer eller særlig mange arbejdspladser. Udvikling i det østlige område vil aldrig kunne matche den nuværende station beliggenhed.

Byen er på 24.100 indbyggere. Og de fleste bor faktisk inden for 3.000 meter fra stationen. Hvis udvikling af området ved en østlig station, så skal bygges voldsomt mere end der er planlagt.

Og jeg anerkender de tal, som trafikstyrelsen kommer med. Jeg ved at DSB arbejder med at forbedre adgangen til stationer. En mulig ekstra adgangsvej til fx Brøndbyøster har en samfundsværdi på 30 mio. kroner. Og jo tættere man bor på en station som jo mere bruger man også toget. Og hyppigheden på bil påvirkes også afstand fra en station.



Citat fra: Worm Dato 11/03-25, 15:04Niels Bak

Tak for dit indlæg. Jeg synes du skylder at forklare hvordan du og Anho når frem til at tal fra trafikstyrelsen som tager udgangspunkt i en konkret jernbanestation og i cirkler omkring dette punkt fra 500 m op til 3.000 meter kan sige noget om et nyt centrum som ligger ca. 2.500 meter fra stationen.
Det er jo fakta at en placering lige øst for den østlige omfartsvej er ca. 2.500 meter fra den nuværende station i Ringsted.

Den nuværende station er i øst-vest retning beliggende 3-500 m fra yderste bebyggelse mod vest i Ringsted.
Men det er rigtigt at nuværende station i nord-syd er beliggende næsten i midten såfremt du tager nordlige del af Benløse og ned til Høm.

Så flytning af nuværende station betyder blot at stationen ligger i Ringsteds østlige udkant og i nord-syd lidt mere fra centrum.

Men hvor foregår byudviklingen på Sjælland?
Måske på nær Slagelse, så bygger Holbæk, Roskilde, Næstved og Køge typisk i retning mod København. Hvilket vel er naturligt når region Sjælland har de fleste pendlere i forhold til indbyggertal og de fleste pendler mod København.

Vi er vel enige om at Ringsted med sin beliggenhed og især med de mange og hyppige togforbindelser er optimal for yderlige byudvikling over de kommende 20-30 år?

Så over de sidste 20-25 år har industri og beboelse i Ringsted foregået nord, syd og øst for nuværende station. Byen gennemskæres af vestmotorvejen og har hele 2 broer over motorvejen hvilket gør det lettere for potentielle pendler og andre togrejsende at nå frem til den af mig foreslåede placering. Uanset om de kommer nord for motorvejen eller syd- østfra.
Så nævner du Køge Nord. Den ligger på en hovedjernbanestrækning og bygget på en mark uden industri eller bebyggelse omkring – men det kommer nu stille og roligt.

Så nævner du Sønderborg. En by hvor jernbanen i dag ender og hvor toget indtil stationen blev flyttet – skulle køre det sidste stykke ned gennem almindelig gade. Næppe noget godt eksempel. De øvrige steder du nævner er alle - Rødekro/Åbenrå og Vojens/Haderslev – kan vel heller ikke rigtig sammenlignes med Ringsted. Det er ikke ligefrem områder med meget jernbanetrafik eller længere pendling.

Men jeg imødeser dit svar på hvordan man kan bruge tal som tager udgangspunkt i centrum af en cirkle og så flytter man centrum. Det forudsætter vist en ensartet fordeling i HELE cirklen og det område som bliver cirklen i det nye centrum.


Jeg bruger ikke nogen tal for bosætning. Det gjorde Anho så vidt jeg kan se heller ikke. Det vi henviser til er tal for de faktiske påstigere på nuværende stationer (samme hjemmeside, en anden fane). Så jeg kan ikke rigtig fodre din kæphest.

Det jeg bruger Sønderborg, Rødekro, Vojens og Køge til er som eksempler på, at ingen andre steder trækker stationer, som ligger uden for bycentrene, nær så mange passagerer som dem, der ligger i centrum og dermed også i knudepunktet for den lokale offentlige transport. Skulle du have eksempler på det modsatte, så hører jeg dem gerne. Jeg kan bare ikke tænke på nogen i hverken ind- eller udland.

Jeg kan heller ikke se nogen argumenter for, at Ringsted skulle være anderledes.

Og ja, der er mange forskelle mellem Sønderborg og Ringsted. En af dem nævner du selv - nemlig at der her faktisk var rigtig gode grunde til at flytte stationen. Det har bare ikke ændret på, at en station, der ikke ligger i byens tætteste centrum får færre passagerer - også i Sønderborg på trods af den ligger klods op ad byens største uddannelsesinstitution. Det eksempel, hvor der til gengæld er en hel del paralleler i pendlingsmønstre mv, nemlig Køge, vil jeg da også gerne høre din kommentar til.

Men det kræver altså, at du læser mit svar godt nok til, at du faktisk svarer på det, som er argumentet, i stedet for at dykke ned i noget helt andet og så afkræve et svar om det.

Gå op Sider: 1 2 3 [4]

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak