Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Nyt om ringsted øst udfletningen
Gå ned Sider: 1 [2] 3 4
Nyt om ringsted øst udfletningen
Af andersj, Aalborg. 7/03-25, 11:36.
Hvis man først har købt en bil og sat sig ud i den, kører man typisk hele vejen til destinationen med den. Så det vil være dumt at indrette den kollektive trafik efter bilister og ikke efter dem der rent faktisk ikke har noget alternativ til kollektiv trafik.
Hvis man gerne vil kombinere bil og kollektiv trafik kan man køre til Køge Nord eller man kan parkere inde ved de eksisterende stationer.

Uddannelsesinstitutioner ligger typisk også centralt og virksomheder der ligger udenfor bykernen er ofte placeret så det er svært at komme til og fra dem uden bil, fordi industriområderne er store og ofte uden fortov eller cykelsti med meget tung trafik.

Anders

Citat fra: Worm Dato  7/03-25, 06:24..

At omfartsvejen sjældent har god forbindelse til bymidten ..

Er det ikke netop pointen med en omfartsvej, at den leder trafik uden om bymidten ? ;-)

Ombygningen ved Ringsted er reelt 2 projekter;

Et udfletningsanlæg, som sikrer konfliktfri kørsel de 4 baner imellem, øst for Ringsted.

En hastighedsopgraderingen igennem Ringsted station, således at rejsetiden København - Odense kan reduceres med ca. 1 minut.

Det første har stor funktionel betydning og vil givet betyde noget for køreplanlægningen.

Det sidste har stor værdi i de samfundsøkonomiske beregninger men gennemføres så ikke.

JH

Citat fra: anho Dato  7/03-25, 11:28
Citat fra: Worm Dato  7/03-25, 06:24
Citat fra: Michael Deichmann Dato  7/03-25, 06:17Stort set alle stationer er oprindeligt placeret i udkanten af byen i sin tid. Det er byerne der er vokset ned omkring stationerne. Just saying.
Nu ikke ødelægge en god historie og dogme
Jernbanestationer ligger i centrum mens de fleste bor 2-4 km væk.

At bymidterne efterhånden er døde områder.

At virksomhederne forlænget er flyttet til industriområderne UDENFOR byerne.

At omfartsvejen sjældent har god forbindelse til bymidten og Jernbanestationen.
Alt det et ligegyldigt.

Men sådan ser vi forskelligt på verden.

Du kunne jo også bare prøve at sammenligne eksempler fra virkeligheden. Vis os nogle passagerstatistikker fra stationer der ligger uden for byer, og sammenlign dem så med stationer der ligger inde i byerne.

Hvis du gør det, har du et sagligt begrundet argument. Men lige nu argumenterer du kun på hvordan du "synes" at verden burde fungere, og ikke på hvordan den faktisk fungerer. Sidstnævnte kræver tal.

Hint: prøv at sammenligne Køge St og Køge Nord St på passagertal.dk. Vælg først Jernbaner og så Stationskatalog når du kommer ind på siden.
Siden dubmener at du ved bedre og åbenbart har tid- så kom selv med dokumentation for at jeg tager fejl.
Indtil da har INGEN af os mere ret end den anden!

Citat fra: thomastog Dato  7/03-25, 12:23
Citat fra: Worm Dato  7/03-25, 06:24..

At omfartsvejen sjældent har god forbindelse til bymidten ..

Er det ikke netop pointen med en omfartsvej, at den leder trafik uden om bymidten ? ;-)
Jo - men omfartsvejen syd og øst om Ringsted ville faktisk komme tæt på den foreslåede placering.

Den er da også tæt på den nuværende placering, der er dælme ikke langt fra rundkørslen mod Næstved og ringvejen ind til en stor p-plads i dag...

Og i øvrigt, hvad skulle det gavne at flytte den derud i forhold til de manglende flyover? så skal de vel bare rykkes endnu længere øst på. Eller hvad er dine tanker omkring det?

Citat fra: Frank Poulsen Dato  7/03-25, 14:14Og i øvrigt, hvad skulle det gavne at flytte den derud i forhold til de manglende flyover? så skal de vel bare rykkes endnu længere øst på. Eller hvad er dine tanker omkring det?
Flyoveren og ombygningen af nuværende Ringsted station er 2 forskellige ting.

Der burde være masser af plads til en ny station som sluttede mod vest 200-300 meter før den nuværende omfartsvejen syd og øst for Ringsted by.

Derved ville den nye station dels få god plads til gennemkørende tog og 3-4 perroner i hver retning.

Flyover burde vel stadig kunne bygges før de 4 spor deler sig østpå?



Citat fra: Worm Dato  7/03-25, 13:05
Citat fra: anho Dato  7/03-25, 11:28
Citat fra: Worm Dato  7/03-25, 06:24
Citat fra: Michael Deichmann Dato  7/03-25, 06:17Stort set alle stationer er oprindeligt placeret i udkanten af byen i sin tid. Det er byerne der er vokset ned omkring stationerne. Just saying.
Nu ikke ødelægge en god historie og dogme
Jernbanestationer ligger i centrum mens de fleste bor 2-4 km væk.

At bymidterne efterhånden er døde områder.

At virksomhederne forlænget er flyttet til industriområderne UDENFOR byerne.

At omfartsvejen sjældent har god forbindelse til bymidten og Jernbanestationen.
Alt det et ligegyldigt.

Men sådan ser vi forskelligt på verden.

Du kunne jo også bare prøve at sammenligne eksempler fra virkeligheden. Vis os nogle passagerstatistikker fra stationer der ligger uden for byer, og sammenlign dem så med stationer der ligger inde i byerne.

Hvis du gør det, har du et sagligt begrundet argument. Men lige nu argumenterer du kun på hvordan du "synes" at verden burde fungere, og ikke på hvordan den faktisk fungerer. Sidstnævnte kræver tal.

Hint: prøv at sammenligne Køge St og Køge Nord St på passagertal.dk. Vælg først Jernbaner og så Stationskatalog når du kommer ind på siden.
Siden dubmener at du ved bedre og åbenbart har tid- så kom selv med dokumentation for at jeg tager fejl.

Nej. I samtlige diskussioner jeg har set dig deltage i her på forum har du konsekvent nægtet at vise tal. I et par tilfælde har du, efter at jeg har bedt dig om det gentagne gange, linket til rapporter (som rent faktisk var opinionsartikler), som dog viste det stik modsatte af dine påstande.

Jeg gider ikke gøre benarbejdet for dig længere. Det har jeg gjort mange gange før.

Citat fra: Worm Dato  7/03-25, 13:05Indtil da har INGEN af os mere ret end den anden!

Sjovt nok har jeg ikke fremført én eneste påstand i denne tråd, så jeg kan hverken have ret eller tage fejl.
Men jeg kender fakta. Hvis du ønsker at kende dem, bør du kigge efter tallene. Men hvis du gerne vil leve videre i uvidenhed skal du da være velkommen til det.

Citat fra: anho Dato  7/03-25, 14:45
Citat fra: Worm Dato  7/03-25, 13:05
Citat fra: anho Dato  7/03-25, 11:28
Citat fra: Worm Dato  7/03-25, 06:24
Citat fra: Michael Deichmann Dato  7/03-25, 06:17Stort set alle stationer er oprindeligt placeret i udkanten af byen i sin tid. Det er byerne der er vokset ned omkring stationerne. Just saying.
Nu ikke ødelægge en god historie og dogme
Jernbanestationer ligger i centrum mens de fleste bor 2-4 km væk.

At bymidterne efterhånden er døde områder.

At virksomhederne forlænget er flyttet til industriområderne UDENFOR byerne.

At omfartsvejen sjældent har god forbindelse til bymidten og Jernbanestationen.
Alt det et ligegyldigt.

Men sådan ser vi forskelligt på verden.

Du kunne jo også bare prøve at sammenligne eksempler fra virkeligheden. Vis os nogle passagerstatistikker fra stationer der ligger uden for byer, og sammenlign dem så med stationer der ligger inde i byerne.

Hvis du gør det, har du et sagligt begrundet argument. Men lige nu argumenterer du kun på hvordan du "synes" at verden burde fungere, og ikke på hvordan den faktisk fungerer. Sidstnævnte kræver tal.

Hint: prøv at sammenligne Køge St og Køge Nord St på passagertal.dk. Vælg først Jernbaner og så Stationskatalog når du kommer ind på siden.
Siden dubmener at du ved bedre og åbenbart har tid- så kom selv med dokumentation for at jeg tager fejl.

Nej. I samtlige diskussioner jeg har set dig deltage i her på forum har du konsekvent nægtet at vise tal. I et par tilfælde har du, efter at jeg har bedt dig om det gentagne gange, linket til rapporter (som rent faktisk var opinionsartikler), som dog viste det stik modsatte af dine påstande.

Jeg gider ikke gøre benarbejdet for dig længere. Det har jeg gjort mange gange før.

Citat fra: Worm Dato  7/03-25, 13:05Indtil da har INGEN af os mere ret end den anden!

Sjovt nok har jeg ikke fremført én eneste påstand i denne tråd, så jeg kan hverken have ret eller tage fejl.
Men jeg kender fakta. Hvis du ønsker at kende dem, bør du kigge efter tallene. Men hvis du gerne vil leve videre i uvidenhed skal du da være velkommen til det.
Det slap du nemt ved. Du kender fakta - men vil ikke fortælle det.

Så kender du jo ikke fakta - men vil blot gøre dig klog.

Det har jeg ikke meget respekt for.

Men hvor godt kender du Ringsted?
Hvor har byudviklingen været i de sidste 25-30 år?
Hvor ligger den nuværende station i forhold til hvor byudviklingen har foregået?

De oplysninger du mener at kende - tvivler på at de reelt kan sige noget om potentialet for nye rejsende til og fra Ringsted.

Det du henviser til er tal over nuværende og tidl.
rejsende - men ikke noget om hvor folk bor, hvor de arbejder, om folk nær Glumsø og Haslev vælger Ringsted station grundet flere og hyppigere afgange.

Så dine tal er næppe brugbare.

Citat fra: Worm Dato  7/03-25, 15:22
Citat fra: anho Dato  7/03-25, 14:45
Citat fra: Worm Dato  7/03-25, 13:05
Citat fra: anho Dato  7/03-25, 11:28
Citat fra: Worm Dato  7/03-25, 06:24
Citat fra: Michael Deichmann Dato  7/03-25, 06:17Stort set alle stationer er oprindeligt placeret i udkanten af byen i sin tid. Det er byerne der er vokset ned omkring stationerne. Just saying.
Nu ikke ødelægge en god historie og dogme
Jernbanestationer ligger i centrum mens de fleste bor 2-4 km væk.

At bymidterne efterhånden er døde områder.

At virksomhederne forlænget er flyttet til industriområderne UDENFOR byerne.

At omfartsvejen sjældent har god forbindelse til bymidten og Jernbanestationen.
Alt det et ligegyldigt.

Men sådan ser vi forskelligt på verden.

Du kunne jo også bare prøve at sammenligne eksempler fra virkeligheden. Vis os nogle passagerstatistikker fra stationer der ligger uden for byer, og sammenlign dem så med stationer der ligger inde i byerne.

Hvis du gør det, har du et sagligt begrundet argument. Men lige nu argumenterer du kun på hvordan du "synes" at verden burde fungere, og ikke på hvordan den faktisk fungerer. Sidstnævnte kræver tal.

Hint: prøv at sammenligne Køge St og Køge Nord St på passagertal.dk. Vælg først Jernbaner og så Stationskatalog når du kommer ind på siden.
Siden dubmener at du ved bedre og åbenbart har tid- så kom selv med dokumentation for at jeg tager fejl.

Nej. I samtlige diskussioner jeg har set dig deltage i her på forum har du konsekvent nægtet at vise tal. I et par tilfælde har du, efter at jeg har bedt dig om det gentagne gange, linket til rapporter (som rent faktisk var opinionsartikler), som dog viste det stik modsatte af dine påstande.

Jeg gider ikke gøre benarbejdet for dig længere. Det har jeg gjort mange gange før.

Citat fra: Worm Dato  7/03-25, 13:05Indtil da har INGEN af os mere ret end den anden!

Sjovt nok har jeg ikke fremført én eneste påstand i denne tråd, så jeg kan hverken have ret eller tage fejl.
Men jeg kender fakta. Hvis du ønsker at kende dem, bør du kigge efter tallene. Men hvis du gerne vil leve videre i uvidenhed skal du da være velkommen til det.
Det slap du nemt ved. Du kender fakta - men vil ikke fortælle det.

Så kender du jo ikke fakta - men vil blot gøre dig klog.

Det har jeg ikke meget respekt for.

Men hvor godt kender du Ringsted?
Hvor har byudviklingen været i de sidste 25-30 år?
Hvor ligger den nuværende station i forhold til hvor byudviklingen har foregået?

De oplysninger du mener at kende - tvivler på at de reelt kan sige noget om potentialet for nye rejsende til og fra Ringsted.

Det du henviser til er tal over nuværende og tidl.
rejsende - men ikke noget om hvor folk bor, hvor de arbejder, om folk nær Glumsø og Haslev vælger Ringsted station grundet flere og hyppigere afgange.

Så dine tal er næppe brugbare.

Hvad med at dele dine egne tal, hvis du har dem? Du siger jo selv at du ikke har meget respekt for bare at "gøre sig klog" uden at have fakta til at bakke det op. Anho kom jo faktisk med nogle tal, du mener bare de er ligegyldige. Så hvor er dine tal, som faktisk er af betydning?

Citat fra: Gustav Hansen Dato  7/03-25, 16:18
Citat fra: Worm Dato  7/03-25, 15:22
Citat fra: anho Dato  7/03-25, 14:45
Citat fra: Worm Dato  7/03-25, 13:05
Citat fra: anho Dato  7/03-25, 11:28
Citat fra: Worm Dato  7/03-25, 06:24
Citat fra: Michael Deichmann Dato  7/03-25, 06:17Stort set alle stationer er oprindeligt placeret i udkanten af byen i sin tid. Det er byerne der er vokset ned omkring stationerne. Just saying.
Nu ikke ødelægge en god historie og dogme
Jernbanestationer ligger i centrum mens de fleste bor 2-4 km væk.

At bymidterne efterhånden er døde områder.

At virksomhederne forlænget er flyttet til industriområderne UDENFOR byerne.

At omfartsvejen sjældent har god forbindelse til bymidten og Jernbanestationen.
Alt det et ligegyldigt.

Men sådan ser vi forskelligt på verden.

Du kunne jo også bare prøve at sammenligne eksempler fra virkeligheden. Vis os nogle passagerstatistikker fra stationer der ligger uden for byer, og sammenlign dem så med stationer der ligger inde i byerne.

Hvis du gør det, har du et sagligt begrundet argument. Men lige nu argumenterer du kun på hvordan du "synes" at verden burde fungere, og ikke på hvordan den faktisk fungerer. Sidstnævnte kræver tal.

Hint: prøv at sammenligne Køge St og Køge Nord St på passagertal.dk. Vælg først Jernbaner og så Stationskatalog når du kommer ind på siden.
Siden dubmener at du ved bedre og åbenbart har tid- så kom selv med dokumentation for at jeg tager fejl.

Nej. I samtlige diskussioner jeg har set dig deltage i her på forum har du konsekvent nægtet at vise tal. I et par tilfælde har du, efter at jeg har bedt dig om det gentagne gange, linket til rapporter (som rent faktisk var opinionsartikler), som dog viste det stik modsatte af dine påstande.

Jeg gider ikke gøre benarbejdet for dig længere. Det har jeg gjort mange gange før.

Citat fra: Worm Dato  7/03-25, 13:05Indtil da har INGEN af os mere ret end den anden!

Sjovt nok har jeg ikke fremført én eneste påstand i denne tråd, så jeg kan hverken have ret eller tage fejl.
Men jeg kender fakta. Hvis du ønsker at kende dem, bør du kigge efter tallene. Men hvis du gerne vil leve videre i uvidenhed skal du da være velkommen til det.
Det slap du nemt ved. Du kender fakta - men vil ikke fortælle det.

Så kender du jo ikke fakta - men vil blot gøre dig klog.

Det har jeg ikke meget respekt for.

Men hvor godt kender du Ringsted?
Hvor har byudviklingen været i de sidste 25-30 år?
Hvor ligger den nuværende station i forhold til hvor byudviklingen har foregået?

De oplysninger du mener at kende - tvivler på at de reelt kan sige noget om potentialet for nye rejsende til og fra Ringsted.

Det du henviser til er tal over nuværende og tidl.
rejsende - men ikke noget om hvor folk bor, hvor de arbejder, om folk nær Glumsø og Haslev vælger Ringsted station grundet flere og hyppigere afgange.

Så dine tal er næppe brugbare.

Hvad med at dele dine egne tal, hvis du har dem? Du siger jo selv at du ikke har meget respekt for bare at "gøre sig klog" uden at have fakta til at bakke det op. Anho kom jo faktisk med nogle tal, du mener bare de er ligegyldige. Så hvor er dine tal, som faktisk er af betydning?

Anho siger han kender.r fakta og så henviser han til noget som er ubrugeligt.
Så jeg ved ikke hvad det er for tal du mener han oplyser.

Essensen er at os almindelige dødelige næppe har adgang til de tal som kunne belyse et evt. potentiale for flere rejsende ved at flytte stationen.

Det kræver tal over beboere og arbejdsforhold for pågældende opdelt efter områder I Ringsted og omegn.

Omegnens er givet nok større end de fleste umiddelbart gør sig klart.

Potentielle togrejsende som bor helt ned mod Haslev Glumsø, Slimminge, Fjenneslev og nok op mod Store Merløse vil givet vælger Ringsted grundet hyppigere togafgange og større udvalg af destinationer.

Men for at de i større omfang ville gøre dette - så kræver det lettere adgang til Ringsted station og bedre langtidsparkering end det er og formentlig fortsat vil være muligt at imødekomme ved den nuværende station.

Så hvor skaffer man disse data?
Næppe der hvor Anho tror.
Så fakta har Anho derfor næppe.

I det hele taget virker flytning af Ringsted station som et absurd emne at diskutere. Der er ingen seriøse overvejelser eller forslag om at flytte stationen.

Hvorfor overhovedet beskæftige sig med det?

Citat fra: RasmusD Dato  7/03-25, 17:17I det hele taget virker flytning af Ringsted station som et absurd emne at diskutere. Der er ingen seriøse overvejelser eller forslag om at flytte stationen.
.....

"Dette forum er et medie for absurde diskussioner".

Duk og væææææææk ....

Citat fra: Worm Dato  7/03-25, 16:39
Citat fra: Gustav Hansen Dato  7/03-25, 16:18
Citat fra: Worm Dato  7/03-25, 15:22
Citat fra: anho Dato  7/03-25, 14:45
Citat fra: Worm Dato  7/03-25, 13:05
Citat fra: anho Dato  7/03-25, 11:28
Citat fra: Worm Dato  7/03-25, 06:24
Citat fra: Michael Deichmann Dato  7/03-25, 06:17Stort set alle stationer er oprindeligt placeret i udkanten af byen i sin tid. Det er byerne der er vokset ned omkring stationerne. Just saying.
Nu ikke ødelægge en god historie og dogme
Jernbanestationer ligger i centrum mens de fleste bor 2-4 km væk.

At bymidterne efterhånden er døde områder.

At virksomhederne forlænget er flyttet til industriområderne UDENFOR byerne.

At omfartsvejen sjældent har god forbindelse til bymidten og Jernbanestationen.
Alt det et ligegyldigt.

Men sådan ser vi forskelligt på verden.

Du kunne jo også bare prøve at sammenligne eksempler fra virkeligheden. Vis os nogle passagerstatistikker fra stationer der ligger uden for byer, og sammenlign dem så med stationer der ligger inde i byerne.

Hvis du gør det, har du et sagligt begrundet argument. Men lige nu argumenterer du kun på hvordan du "synes" at verden burde fungere, og ikke på hvordan den faktisk fungerer. Sidstnævnte kræver tal.

Hint: prøv at sammenligne Køge St og Køge Nord St på passagertal.dk. Vælg først Jernbaner og så Stationskatalog når du kommer ind på siden.
Siden dubmener at du ved bedre og åbenbart har tid- så kom selv med dokumentation for at jeg tager fejl.

Nej. I samtlige diskussioner jeg har set dig deltage i her på forum har du konsekvent nægtet at vise tal. I et par tilfælde har du, efter at jeg har bedt dig om det gentagne gange, linket til rapporter (som rent faktisk var opinionsartikler), som dog viste det stik modsatte af dine påstande.

Jeg gider ikke gøre benarbejdet for dig længere. Det har jeg gjort mange gange før.

Citat fra: Worm Dato  7/03-25, 13:05Indtil da har INGEN af os mere ret end den anden!

Sjovt nok har jeg ikke fremført én eneste påstand i denne tråd, så jeg kan hverken have ret eller tage fejl.
Men jeg kender fakta. Hvis du ønsker at kende dem, bør du kigge efter tallene. Men hvis du gerne vil leve videre i uvidenhed skal du da være velkommen til det.
Det slap du nemt ved. Du kender fakta - men vil ikke fortælle det.

Så kender du jo ikke fakta - men vil blot gøre dig klog.

Det har jeg ikke meget respekt for.

Men hvor godt kender du Ringsted?
Hvor har byudviklingen været i de sidste 25-30 år?
Hvor ligger den nuværende station i forhold til hvor byudviklingen har foregået?

De oplysninger du mener at kende - tvivler på at de reelt kan sige noget om potentialet for nye rejsende til og fra Ringsted.

Det du henviser til er tal over nuværende og tidl.
rejsende - men ikke noget om hvor folk bor, hvor de arbejder, om folk nær Glumsø og Haslev vælger Ringsted station grundet flere og hyppigere afgange.

Så dine tal er næppe brugbare.

Hvad med at dele dine egne tal, hvis du har dem? Du siger jo selv at du ikke har meget respekt for bare at "gøre sig klog" uden at have fakta til at bakke det op. Anho kom jo faktisk med nogle tal, du mener bare de er ligegyldige. Så hvor er dine tal, som faktisk er af betydning?

Anho siger han kender.r fakta og så henviser han til noget som er ubrugeligt.
Så jeg ved ikke hvad det er for tal du mener han oplyser.

Essensen er at os almindelige dødelige næppe har adgang til de tal som kunne belyse et evt. potentiale for flere rejsende ved at flytte stationen.

Det kræver tal over beboere og arbejdsforhold for pågældende opdelt efter områder I Ringsted og omegn.

Omegnens er givet nok større end de fleste umiddelbart gør sig klart.

Potentielle togrejsende som bor helt ned mod Haslev Glumsø, Slimminge, Fjenneslev og nok op mod Store Merløse vil givet vælger Ringsted grundet hyppigere togafgange og større udvalg af destinationer.

Men for at de i større omfang ville gøre dette - så kræver det lettere adgang til Ringsted station og bedre langtidsparkering end det er og formentlig fortsat vil være muligt at imødekomme ved den nuværende station.

Så hvor skaffer man disse data?
Næppe der hvor Anho tror.
Så fakta har Anho derfor næppe.

Der bliver virkelig diskuteret som de blinde slås her. På passagertal.dk kan man netop se statistik på hvor mange der bor rundt om alle landets stationer indenfor forskellige afstandsbånd.
Hvis du nu noterede alle indbyggertallene indenfor fx 3 km og sammenholdt dem med passagertallene, ville du med en simpel lineær regression kunne konkludere at der er en stærk statistisk sammenhæng mellem beboere og arbejdspladser indenfor 3 km og antal passagerer på stationen.
Den byudvikling der sker i de fleste provinsbyer i dag, inkl. Ringsted, er enormt ekstensiv, altså med lav tæthed, og vil således ikke kunne bibringe de samme passagertal som stationer placeret i midten af byen. Befolknings- og arbejdspladstætheden er simpelthen for lav. Desuden er fordelen i de fleste provinsbyer, herunder Ringsted, at når stationen ligger nogenlunde i midten af byen er der by til alle verdenshjørner; N, Ø, S, V. Hvis man lægger en ny station øst for byen ude på barmark, vil folk fra den vestlige del af byen i langt mindre grad benytte sig af stationen. Det ville da klart hjælpe på Ringsted stations passagertal at man byudviklede tættere på stationen (fx vest for, hvor der ikke er så langt til marker i dag), men det er først når man bygger højhuse og brokvartersbyggeri klods op af stationen at det for alvor batter.


Gå op Sider: 1 [2] 3 4

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak