Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Oprydning i flåden hos DB Fernverkehr
Oprydning i flåden hos DB Fernverkehr
Af andersj, Aalborg. 7/03-25, 00:32.
I år udfases de to første ICE-togtyper (hvis vi ser bort fra ICE-TD som jo nærmest aldrig blev indfaset) og det er interessant nok ikke de ældste togtyper.

BR 406 - ICE 3
I april vil BR 406 blive helt udfaset. Disse tog hører under "ICE 3" begrebet, men blev bestilt til kørsel på både jævnstrøm og vekselstrøm for at kunne køre i Nederlandene og Belgien. Det er det der adskiller dem fra BR 403 som også blev bygget omkring år 2000 til national kørsel.
Der blev bygget 17 BR 406 og der er fortsat 13 i drift - i 2007 blev seks BR 406 ombygget til kørsel i Frankrig, men allerede i 2015/16 blev den kørsel overtaget af BR 407.

Allerede tilbage i 2021 meddelte DB at især jævnstrømskomponenterne i BR 406 var nedslidte og førte til mange fejl på togene og at de derfor ville blive udfaset i 2025. I 2024 overtog de nye BR 408 (ICE 3neo) kørslen til Amsterdam og Bruxelles.

Den 12. april er der efter sigende en afskedstur der starter i Hannover Messe/Laatzen (togene fik sin præmiere under verdensudstillingen Expo 2000 i Hannover) og kører derefter til Amsterdam, Den Haag, Aachen, Köln og ender i Frankfurt am Main. Der køres med to togsæt.

Det er dog endnu ukendt hvornår sidste driftsdag bliver, men det er forventet at det også bliver i april.

BR 415 - ICE-T (5-vogns)
ICE-T togene blev i sin tid anskaffet i to varianter, 60 BR 411 med syv vogne og 11 BR 415 med fem vogne. BR 415 bruges som forstærker til BR 411 og kører derfor aldrig rigtig alene.
Det ser nu ud til at DB planlægger at udrangere de 11 BR 415 til det lille køreplanskifte før sommerferien.


Lige nu er økonomien hos DB stram og udviklingen i antal passagere er også stadig hæmmet efter corona og efter indførelsen af Deutschlandticket, hvor mange rejser langt med regionaltog.
Stadler KISS togene som DB for et par år siden købte af østrigske Westbahn er som bekendt også sat til salg og ICE 2 (BR 402) er så småt også på vej ud sammen med IC1-vognene og BR 101 lokomotiverne.

I marts sidste år blev det sidste af i alt 137 ICE 4 togsæt leveret (der skulle dog stadig være optioner der kan kaldes efter behov) og der er bestilt 90 BR 408 (ICE 3neo) som leveres løbende fra december 2022 til og med oktober 2028.
Alle 69 IC2 med 5 Twindexx dobbeltdækkervogne og BR 146 eller BR 147 lokomotiv er også leveret nu her i slutningen af 2024, efter at DB i 2020 nægtede modtagelse af en serie på 25 togstammer pga. softwareproblemer som efterfølgende er løst.
Dertil er der også bestilt 79 ICE L togstammer fra Talgo.

DB har også i et par år arbejdet på "ICE 5", men udbuddet på op til 95 400 meter lange togsæt blev stoppet i november 2024. DB har ikke selv givet nogen klar grund til at udbuddet er stoppet, men igen spekuleres der i at man ikke pt. har råd til dem og at passagervæksten ikke går i samme tempo som forventet - også med henblik på de kommende års mange og meget omfattende sporarbejder i Tyskland.

Anders

Citat fra: andersj Dato  7/03-25, 00:32DB har også i et par år arbejdet på "ICE 5", men udbuddet på op til 95 400 meter lange togsæt blev stoppet i november 2024. DB har ikke selv givet nogen klar grund til at udbuddet er stoppet, men igen spekuleres der i at man ikke pt. har råd til dem og at passagervæksten ikke går i samme tempo som forventet - også med henblik på de kommende års mange og meget omfattende sporarbejder i Tyskland.

Dertil kommer formentlig en generel "bekymring" fra DB om at markedet i Tyskland også reelt åbnes for konkurrence, hvilket vil give både SNCF og Trenitalia adgang med deres højhastighedstog samt formentlig samme tendens som markedsåbningen i Frankrig, hvor flere helt nye selskaber har skaffet startkapital til højhastighedstog. EUs overordnede besked har i flere år været, at een operatør ikke bør have mere end 50% af markedet på de enkelte strækninger (der kan drives som fri trafik)

/Lasse

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato  7/03-25, 07:57
Citat fra: andersj Dato  7/03-25, 00:32DB har også i et par år arbejdet på "ICE 5", men udbuddet på op til 95 400 meter lange togsæt blev stoppet i november 2024. DB har ikke selv givet nogen klar grund til at udbuddet er stoppet, men igen spekuleres der i at man ikke pt. har råd til dem og at passagervæksten ikke går i samme tempo som forventet - også med henblik på de kommende års mange og meget omfattende sporarbejder i Tyskland.

Dertil kommer formentlig en generel "bekymring" fra DB om at markedet i Tyskland også reelt åbnes for konkurrence, hvilket vil give både SNCF og Trenitalia adgang med deres højhastighedstog samt formentlig samme tendens som markedsåbningen i Frankrig, hvor flere helt nye selskaber har skaffet startkapital til højhastighedstog. EUs overordnede besked har i flere år været, at een operatør ikke bør have mere end 50% af markedet på de enkelte strækninger (der kan drives som fri trafik)

/Lasse

Bare af nysgerrighed: hvad er forhindringen for at SNCF eller andre skulle køre højhastighedstog i Tyskland i dag? Er der ikke allerede åbnet for fri trafik? FlixTrain kører jo tog rundt i Tyskland.

Eller er det en situation ligesom her i Danmark, hvor der på papiret er åbent, men hvor praktiske omstændigheder gør det besværligt?

Oprydning i flåden hos DB Fernverkehr
Af andersj, Aalborg. 7/03-25, 11:47.
Westbahn kører også i fri trafik (Wien)-Salzburg-München-Stuttgart.

Anders

Citat fra: anho Dato  7/03-25, 11:18
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato  7/03-25, 07:57
Citat fra: andersj Dato  7/03-25, 00:32DB har også i et par år arbejdet på "ICE 5", men udbuddet på op til 95 400 meter lange togsæt blev stoppet i november 2024. DB har ikke selv givet nogen klar grund til at udbuddet er stoppet, men igen spekuleres der i at man ikke pt. har råd til dem og at passagervæksten ikke går i samme tempo som forventet - også med henblik på de kommende års mange og meget omfattende sporarbejder i Tyskland.

Dertil kommer formentlig en generel "bekymring" fra DB om at markedet i Tyskland også reelt åbnes for konkurrence, hvilket vil give både SNCF og Trenitalia adgang med deres højhastighedstog samt formentlig samme tendens som markedsåbningen i Frankrig, hvor flere helt nye selskaber har skaffet startkapital til højhastighedstog. EUs overordnede besked har i flere år været, at een operatør ikke bør have mere end 50% af markedet på de enkelte strækninger (der kan drives som fri trafik)

/Lasse

Bare af nysgerrighed: hvad er forhindringen for at SNCF eller andre skulle køre højhastighedstog i Tyskland i dag? Er der ikke allerede åbnet for fri trafik? FlixTrain kører jo tog rundt i Tyskland.

Eller er det en situation ligesom her i Danmark, hvor der på papiret er åbent, men hvor praktiske omstændigheder gør det besværligt?
Der er en del praktiske omstændigheder men reelt har det mere handlet om manglende materiel og at Frankrig var "lukket land", så man har samarbejdet i stedet. SNCFs nye TGV tog bliver udrustet til kørsel i stort set hele Europa.
FLIX har tidligere eftersøgt højhastighedstog til kørsel i Tyskland, men kunne ikke få kapacitet til at udnytte disse (mange forskellige forklaringer har svirret - de fleste går på DBs uheldige trippelrolle som infrastrukturforvalter, materielejer og operatør).
Reelt ligger det tyske ICE net som en "dyne" og gør det svært for andre at komme til.

...og så spøger FLIX endnu ikke realiserede planer om køb af 100 togstammer stadig...

Lasse

Oprydning i flåden hos DB Fernverkehr
Af andersj, Aalborg. 7/03-25, 20:51.
Det helt store problem er den manglende skinnekapacitet, både mellem byerne men også delvist i byerne. Ingen tyske metropoler er bortset fra Köln-Frankfurt am Main forbundet udelukkende med dedikeret højhastighedsbaner. Så der vil altid være et eller flere afsnit der skal deles med den øvrige togtrafik og her er kapaciteten ofte allerede fuldt udnyttet.

I Berlin mangler man opstillingsspor og avisen Tagesspiegel kunne i efteråret "afsløre" at DB hver nat kører 5-6 ICE-tog rundt om Berlin på den 125 km lange "Berliner Außenring" ringbane fordi de ikke har noget sted at holde. I dagtimerne er der så mangel på lokomotivførere til de personførende tog fordi de har siddet og kørt i ring hele natten.


I forhold til den brede dækning af jernbanenettet, så har Flixtrain vist vejen ved at indgå samarbejde med de lokale trafikselskaber i delstaterne, så man eksempelvis kan købe en gennemgående billet Flensburg-Köln, som så gælder til regionaltoget Flensburg-Hamburg og Flixtrain Hamburg-Köln. Det er

Anders

Gå op Sider:[1]

Jernbanebøger

Med jernbane gennem hverdag og arbejde

Med jernbane gennem hverdag og arbejde. Pris 250 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak