Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Kort materiel nyt
Gå ned Sider: 1 ... 15 16 [17]
Citat fra: esni Dato 15/01-25, 12:34
Citat fra: Time will tell Dato 15/01-25, 11:06
Citat fra: AndreasM Dato 15/01-25, 09:21
Citat fra: Thomas Larsen Dato 15/01-25, 01:48De ville da være fine at have på lille syd og nykøbing forbindelserne.
Så ville der være fuld fart, ind til København. 😀
Kræver vidst en ombygning, hvis jeg husker rigtigt er det ren 15kV udrustning.

Gad vide hvad det ville kræve at bygge dem om. Ikke bare i pris men også i tid.

Tid: Værksted+papirarbejde ialt mere end 4 år
'Umiddelbart erjeg enig - men Stadler ombygger jo Tjekkiske FLIRT (LEO Express) til MS udgaver, så måske har de fundet en farbar vej gennem homologeringsjunglen.

/Lasse

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 25/02-25, 20:26.
Citat fra: andersj Dato 19/01-24, 12:17
Citat fra: andersj Dato 16/12-23, 00:26
Citat fra: andersj Dato 31/08-23, 12:44Siemens vinder rammeaftale på op til 540 Mireo togsæt til ÖBB

Ifølge en portal for offentlige udbud i Østrig har ÖBB den 28. november kaldt den første bestilling fra rammeaftalen på 70 togsæt.

Så kom pressemeddelelsen også til denne bestilling - https://press.siemens.com/global/en/pressrelease/siemens-mobility-delivers-first-70-mireo-regional-and-long-distance-trains-obb

ÖBB får både længere og bredere vognkasser end de normale Mireo'er der leveres til Tyskland og Danmark.

ÖBB har indløst en option på yderligere 30 Siemens Mireo fordelt på 25 togsæt med tre vogne og 5 togsæt med fire vogne.

Pressemeddelelse Siemens - https://press.siemens.com/global/en/pressrelease/siemens-mobility-delivers-additional-30-mireo-commuter-trains-obb

Stadler skal levere 19 Flirt Akku batteritog til DB Regio

DB Regio har vundet udbuddet på drift af "Mittelthüringer Akku-Netz" fra december 2028 til december 2043 og vil indsætte 19 Flirt Akku batteritog med 148 siddepladser hver (så det er nok dem med lange vognkasser og uden jacobsbogie)

Togene skal indsættes på de linjer der er markeret med rød:

Fotokilde: TLBV

Pressemeddelelse Freistaat Thüringen: https://digitales-infrastruktur.thueringen.de/medienservice/medieninformationen/medieninformation/meilenstein-fuer-klimafreundlichen-schienenpersonennahverkehr-db-regio-ag-erhaelt-den-zuschlag-fuer-das-mittelthueringer-akku-netz

Anders

Kort materiel nyt
Af Niels Munch. 27/02-25, 09:19.
Seneste redigering: 27/02-25, 09:24 af Niels Munch
ATM Milano

Som det blev nævnt i dette indlæg: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=71368 - underskrev STADLER sin første italienske sporvognskontrakt i september 2020, en seksårig rammeaftale om at forsyne Azienda Transporti Milanesi (ATM) med op til 80 sporvogne til en værdi af €172·6 mio., inklusive en fast ordre på de første 30.

Konkret har ATM efterfølgende bestilt 74 TRAMLINK fra Stadler Valencia. Ordren er fordelt på 60 tre- og 14 femdelte vogne.

ATM har nu sat den første af disse sporvogne i kommerciel drift i byen. Den videre ibrugtagning sker over de næste 2 år.

De nye Stadler Tramlink vil erstatte de ældste højtgulvs ledvogne bygget mellem 1955 og 1960 og nogle af "Jumbo" vognene bygget i 1970'erne. Andelen af køretøjer med lavt gulv i Milano vil således stige fra 48% til 70%.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
"Ventotto" nr. 1600 på Piazza della Scala, Milano 09.10.2010 (nm).
 
Godt nyt til Milano-freaks: De 151 "Ventotto" sporvogne fra 1920'erne, som er et ikon for byen, vil forblive i drift.

Uddybende, illustrerede kilder:
https://railway-news.com/stadler-tramlink-trams-enter-service-in-milan/
https://www.urban-transport-magazine.com/en/milan-new-stadler-trams-enter-service/

M.v.h.
Niels
Milano-freak

Kort materiel nyt
Af Niels Munch. 3/03-25, 22:24.
Transports Publics du Chablais, Schweiz

Transports Publics du Chablais (TPC) har indgået kontrakt med STADLER om levering af 13 specielt fremstillede tandhjuls- og adhæsionstog. Ordren har en værdi af omkring 140 millioner CHF og udgør en milepæl i moderniseringen af Aigle-Leysin og Bex-Villars-Bretaye banerne.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
(Grafik Stadler).

Stadler pressemeddelelse af 28.02.2025: https://www.stadlerrail.com/api/docs/x/d3bf55d4c1/20250228_medienmitteilung-vergabe-tpc_de.pdf .

M.v.h.
Niels

Citat fra: andersj Dato 25/02-25, 20:26
Citat fra: andersj Dato 19/01-24, 12:17
Citat fra: andersj Dato 16/12-23, 00:26
Citat fra: andersj Dato 31/08-23, 12:44Siemens vinder rammeaftale på op til 540 Mireo togsæt til ÖBB



ÖBB får både længere og bredere vognkasser end de normale Mireo'er der leveres til Tyskland og Danmark.

ÖBB har indløst en option på yderligere 30 Siemens Mireo fordelt på 25 togsæt med tre vogne og 5 togsæt med fire vogne.




Et par meget små detaljer: ÖBBs MIREO bliver de første med "konventionelle" bogier - dvs to bogier per vognkasse - hvilket betyder at vognkasserne bliver længere og bredere (ude at få problemer med akseltryk).

og så lige lidt juridisk ordkløveri: Aftalen mellem Siemens og ÖBB er en rammeaftale på op til 540 togsæt. Rammeaftaler er kendetegnet ved, at de forskellige ordrer er defineret i aftalen, og ÔBB betaler for at produktionskapaciteten er reserveret. ÖBB trækker derfor ikke "optioner" men "aktiverer ordrer" på rammeaftalen. Princippet er ikke helt det samme, da der er begrænsninger på, hvor store "optioner" (der er uforpligtende for køber) må være. Men det er som sagt bare lidt ordkløveri :-)

/Lasse

Kort materiel nyt
Af anho. 6/03-25, 18:52.
JR East udvikler Shinkansen Serie E10 til Tōhoku Shinkansen

Efter japansk tradition bliver toget udviklet i partnerskab mellem JR East, og de firmaer som skal bygge toget. Når designet er færdigt, bliver kontrakterne på at bygge de serieproducerede tog så fordelt mellem flere forskellige firmaer. De første tog forventes leveret til testkørsel i 2027, med indsættelse i passagerdrift i 2030.



Toget ligner i udformning Serie E5/H5, men inkluderer ny teknologi fra testtoget ALFA-X. Dette inkluderer blandt andet bedre jordskælvssikring i form af anordninger på bogierne der skal holde toget fast langs skinnerne selv hvis det bliver afsporet. Dette er vigtigt fordi banen har lange strækninger på højbane. Derudover kan toget nødbremse på 15 % kortere strækning end E5. Som noget meget usædvanligt får toget en dør til fragt i én af vognene, og dette skal bruges til at transportere pakker på mindre travle afgange.

Toget er det første Shinkansen-tog hvis visuelle design er blevet udført at et ikke-japansk selskab. Der er tale om det britiske designfirma "tangerine". Ellers har de sidste mange Shinkansen-tog til JR East været designet af Ken Okuyama Design.

Ligesom de eksisterende Serier E5/H5, E6, og E8, får toget en tophastighed på 320 km/t, hvilket er det højeste i Japan. Togene på de fleste andre Shinkansen-strækninger har typisk en tophastighed på 300 eller 275 km/t. JR East har arbejdet med planer om at øge hastigheden på Tōhoku Shinkansen til 360 km/t, men det bliver så ikke i denne omgang. Den meget lange snude på toget kendes også fra de andre tog som kan køre 320 km/t, og skyldes et ønske om at reducere tunnelbraget når et tog forlader en tunnel.

Bonusinfo: "Shinkansen" (新幹線) betyder "ny stambane" og refererer derfor retteligt til selve infrastrukturen, men selv på japansk bliver udtrykket også brugt om det rullende materiel. Tōhoku (東北) betyder direkte oversat "østnord", eller mere naturligt "nordøst".

På Engelsk:
https://www.railvolution.net/news/class-e10-shinkansen-announced
https://www.japantimes.co.jp/business/2025/03/05/companies/jr-east-new-shinkansen-train/
På Japansk:
https://trafficnews.jp/post/526207

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. I dag 00:45.
Stadler skal levere 3 SMILE højhastighedstog til WESTbahn i Østrig

Når Koralmtunnellen åbner for trafik til køreplanskiftet i december nedsættes rejsetiden markant mellem Wien-Klagenfurt-Villach og Graz-Klagenfurt. Den kage vil WESTbahn også gerne have en bid af, så sidste år indgik de kontrakt med Stadler om levering af 3 SMILE højhastighedstog i identisk konfiguration som SBB Giruno togene, med den fordel at de bygges sammen med de øvrige togsæt SBB har i ordre og dermed er klar til drift allerede den 1. marts 2026.

Jeg har ikke rigtig kunnet få det bekræftet nogle steder, men det skrives at SBB overtager/køber de tre togsæt når Semmeringtunnellen er færdig og det dermed bliver muligt for WESTbahn at køre med dobbeltdækkertogsæt til Graz og Klagenfurt - hvilket i dag ikke er muligt hen over Simmerring pga. højderestriktioner i de gamle tunneller.

WESTbahn planlægger at køre Wien-Villach op til fem gange om dagen i hver retning, hvilket kræver 3 togsæt i den køreplan de har præsenteret. Jeg gætter derfor på at de fem afgange nok kun bliver enkelte dage, da der også skal være tid til vedligehold.

ÖBB Railjet tager i dag 4 timer og 40 minutter mellem Wien og Villach, mens det med WESTbahn og Koralmtunnellen kommer til at tage 3 timer og 35 minutter - med Railjet sandsynligvis samme rejsetid. Når den 27 km lange Semmeringtunnel er færdig i 2030 reduceres rejsetiden mellem Wien og Graz/Klagenfurt/Villach med yderligere 30 minutter.

Pressemeddelelse WESTbahn (med køreplansudkast) - https://westbahn.at/news/unsere-reiseziele/ab-in-den-sueden/
Pressemeddelelse Stadler - https://www.stadlerrail.com/en/media/media-releases/stadler-liefert-smile-hochgeschwindigkeitszuege-an-die-westbahn

Anders

Citat fra: andersj Dato 12/03-24, 21:18DB Regio vandt i 2013 udbuddet på bl.a. RE1 mellem München-Ingolstadt-Nürnberg, der kører på højhastighedsstrækningen og derfor skulle køre mindst 189 km/t og med tryktæt materiel. Indtil da havde DB kørt forbindelsen med IC1-vogne med BR 101 lokomotiver.
DB Regio bestilte derfor 6 lokomotivtrukne dobbeltdækkertog hos tjekkiske Skoda til levering i december 2016. Togene blev først indsat i persontrafikken i november 2020 og har så vidt jeg kan forstå aldrig kørt pålideligt.

Ny udbydes bl.a. RE1 igen fra december 2028 og trafikkøberen Die Bayerische Eisenbahngesellschaft har sørget for at DB Regio i hvert fald ikke kan byde ind med de problematiske Skoda tog, da der kræves 7 togstammer der ikke er ældre end 2020.
Det bliver dog heller ikke noget problem for byderen at finde et hurtigt dobbeltdækkertog, da både Stadler KISS, Alstom Coradia Max og Siemens Desiro HC er bygget/bygges i en variant til 200 km/t (Desiro HC dog kun 190 km/t).
Det bliver spændende hvad der så skal ske med de 6 dobbeltdækkertog fra Skoda, der så vil have været "i drift" i kun 8 år.

Iflg. pressemeddelelse af 04.03.2025 har Škoda Group nu indgået kontrakt med DB Regio om renovering af ovennævnte München-Ingolstadt-Nürnberg Express tog.

Hvert af disse tog, der består af en styrevogn, fire mellemvogne, en endevogn og et Škoda 109E-lokomotiv (BR 102), har tilbagelagt næsten 1,5 millioner kilometer og vil gennemgå en omfattende eftersyn på Škoda Groups anlæg i Šumperk, Tjekkiet, idet aftalen omfatter 5 tog med option for det sjette.

Arbejdet, der er planlagt til at starte i 3. kvartal 2025 og være afsluttet i august 2028, omfatter eftersyn af bogier, døre, traktionskonvertere, motorer og hjulsæt og afsluttende test. Derudover omfatter kontrakten transport af togene, levering af reservedele samt ekstra arbejder efter behov.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
(Pressefoto Škoda Group).

Som Anders skriver ovenfor, har disse højhastigheds regionaltog været ledsaget af mange kvaler, herunder forsinket produktion og godkendelse således, at de først blev indsat på München-Nürnberg linjen successivt i 2021, og i december 2024 blev de - efter stadige driftsudfald - taget ud af RE1 igen og erstattet med BR 101 og omlakerede IC1 styrevognsstammer.

Hvad DB Regio vil stille op med togene, såfremt de ikke kan tilbydes i f.m. det kommende 2028-udbud af München-Nürnberg Express, vides p.t. ikke.

M.v.h.
Niels

Gå op Sider: 1 ... 15 16 [17]
Vectron

Jernbanebøger

IC4 - Et studie i en skandale

IC4 - Et studie i en skandale. Pris 290 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak