Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Igen: Veksellad har revet sig løs fra DB Cargo-tog i blæsten
Gå ned Sider: 1 [2]
Tja, men mon det sker når virksomheden er et stats-aktieselskab fra den store nabo i syd? Det tvivler jeg på...


Så du mener i ramme alvor at loven ikke skulle gælde/anvendes i det aktuelle tilfælde?

/Bjørn

Jeg siger bare lad os nu se hvad konsekvenserne bliver, om nogen. Jeg bliver overrasket hvis der kommer andet end en løftet pegefinger ud af det.


Havarikommissionen har netop udgivet en foreløbig redegørelse for hændelsen: https://havarikommissionen.dk/undersoegelsesresultater/soeg-i-jernbane/2025/foreloebig-redegoerelse-2025-16

Hilsen Mikkel

Den korte udgave: vekselladet var blevet læsset forkert på vognen. Det sad simpelthen skævt, allerede inden toget afgik. Vekselladet sad kun på én af de fire hjørnetapper, der ellers skal holde det på plads.

Toget bevægelser under kørslen har sandsynligvis fået vekselladet til at forskyde sig yderligere, så dets ene hjørne faldt ned i vognen og hvilede på vognens bund.

Citat fra: RasmusD Dato  5/03-25, 12:54Den korte udgave: vekselladet var blevet læsset forkert på vognen. Det sad simpelthen skævt, allerede inden toget afgik. Vekselladet sad kun på én af de fire hjørnetapper, der ellers skal holde det på plads.

Toget bevægelser under kørslen har sandsynligvis fået vekselladet til at forskyde sig yderligere, så dets ene hjørne faldt ned i vognen og hvilede på vognens bund.
Du glemmer oplysningerne om vinden. Det oplyses i rapporten at det blæste med vindstød af op til 27,3 m/s den dag, og det nævner Havarikommissionen da også under 2.2 'Foreløbige resultater' og i 2.3 'Den videre undersøgelse', skriver de:
Kraftpåvirkningerne som vekselladet blev udsat for, da det kæntrede undervejs imellem Middelfart og Odense, stammede dels fra dynamiske kræfter, som følge af togets hastighed og bevægelser igennem kurver og evt. sporskifter, samt fra vindstød på op til 27,3 m/s imod togets højre side.

Om det var dynamiske kræfter, vinden eller evt. en kombination, som flyttede vekselladet mod venstre og væk fra støtten under højre, forreste, nederste hjørne, er genstand for yderligere undersøgelser."

Nævner det blot for at sige at det ikke kan udelukkes at vinden er medvirkende faktor. Ved de tidligere hændelser på broen har Banedanmark hidtil prøvet at tale vindfaktoren ned, og de måler fortsat kun middelvind, selv om vindstød kan være langt kraftigere påvirkning end en middelvind.     

Citat fra: Ikajkast Dato  6/03-25, 13:58
Citat fra: RasmusD Dato  5/03-25, 12:54Den korte udgave: vekselladet var blevet læsset forkert på vognen. Det sad simpelthen skævt, allerede inden toget afgik. Vekselladet sad kun på én af de fire hjørnetapper, der ellers skal holde det på plads.

Toget bevægelser under kørslen har sandsynligvis fået vekselladet til at forskyde sig yderligere, så dets ene hjørne faldt ned i vognen og hvilede på vognens bund.
Du glemmer oplysningerne om vinden. Det oplyses i rapporten at det blæste med vindstød af op til 27,3 m/s den dag, og det nævner Havarikommissionen da også under 2.2 'Foreløbige resultater' og i 2.3 'Den videre undersøgelse', skriver de:
Kraftpåvirkningerne som vekselladet blev udsat for, da det kæntrede undervejs imellem Middelfart og Odense, stammede dels fra dynamiske kræfter, som følge af togets hastighed og bevægelser igennem kurver og evt. sporskifter, samt fra vindstød på op til 27,3 m/s imod togets højre side.

Om det var dynamiske kræfter, vinden eller evt. en kombination, som flyttede vekselladet mod venstre og væk fra støtten under højre, forreste, nederste hjørne, er genstand for yderligere undersøgelser."

Nævner det blot for at sige at det ikke kan udelukkes at vinden er medvirkende faktor. Ved de tidligere hændelser på broen har Banedanmark hidtil prøvet at tale vindfaktoren ned, og de måler fortsat kun middelvind, selv om vindstød kan være langt kraftigere påvirkning end en middelvind.     

Der står jo dog også, at som vekselladet var faldet ned, sad det sådan set sikkert nok - dog udenfor profil, men ikke i nærheden af modkørende togs profil.

/Lasse

Gå op Sider: 1 [2]
Indsend billederSvenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak