Citat fra: andersj Dato 12/03-24, 21:18DB Regio vandt i 2013 udbuddet på bl.a. RE1 mellem München-Ingolstadt-Nürnberg, der kører på højhastighedsstrækningen og derfor skulle køre mindst 189 km/t og med tryktæt materiel. Indtil da havde DB kørt forbindelsen med IC1-vogne med BR 101 lokomotiver.
DB Regio bestilte derfor 6 lokomotivtrukne dobbeltdækkertog hos tjekkiske Skoda til levering i december 2016. Togene blev først indsat i persontrafikken i november 2020 og har så vidt jeg kan forstå aldrig kørt pålideligt.
Ny udbydes bl.a. RE1 igen fra december 2028 og trafikkøberen Die Bayerische Eisenbahngesellschaft har sørget for at DB Regio i hvert fald ikke kan byde ind med de problematiske Skoda tog, da der kræves 7 togstammer der ikke er ældre end 2020.
Det bliver dog heller ikke noget problem for byderen at finde et hurtigt dobbeltdækkertog, da både Stadler KISS, Alstom Coradia Max og Siemens Desiro HC er bygget/bygges i en variant til 200 km/t (Desiro HC dog kun 190 km/t).
Det bliver spændende hvad der så skal ske med de 6 dobbeltdækkertog fra Skoda, der så vil have været "i drift" i kun 8 år.
Iflg.
pressemeddelelse af 04.03.2025 har Škoda Group nu indgået kontrakt med DB Regio om renovering af ovennævnte
München-Ingolstadt-Nürnberg Express tog.
Hvert af disse tog, der består af en styrevogn, fire mellemvogne, en endevogn og et
Škoda 109E-lokomotiv (BR 102), har tilbagelagt næsten 1,5 millioner kilometer og vil gennemgå en omfattende eftersyn på Škoda Groups anlæg i Šumperk, Tjekkiet, idet aftalen omfatter 5 tog med option for det sjette.
Arbejdet, der er planlagt til at starte i 3. kvartal 2025 og være afsluttet i august 2028, omfatter eftersyn af bogier, døre, traktionskonvertere, motorer og hjulsæt og afsluttende test. Derudover omfatter kontrakten transport af togene, levering af reservedele samt ekstra arbejder efter behov.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.(Pressefoto Škoda Group). Som Anders skriver ovenfor, har disse højhastigheds regionaltog været ledsaget af mange kvaler, herunder forsinket produktion og godkendelse således, at de først blev indsat på München-Nürnberg linjen successivt i 2021, og i december 2024 blev de - efter stadige driftsudfald - taget ud af RE1 igen og erstattet med BR 101 og omlakerede IC1 styrevognsstammer.
Hvad DB Regio vil stille op med togene, såfremt de ikke kan tilbydes i f.m. det kommende 2028-udbud af München-Nürnberg Express, vides p.t. ikke.
M.v.h.
Niels