Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Generelt

- foreslåede/ ikke anlagt jernbaner
Gå ned Sider: 1 [2] 3
Vil der være nemere at jeg laver listen som et google doc og poste linket her?

Citat fra: MadsMikkel80 Dato 26/02-25, 09:33Foreslåede baner kan være mange ting. Antallet af lokale banestrækninger som er blevet foreslået i små lokale aviser igennem tiden må være enormt. Mere konkret kunne man se på, hvilke baner, man faktisk vedtog anlæggelseslov for, uden at de af den grund blev anlagt. Her er 1918-loven den med flest ikke-anlagte baner. Vel ca. halvdelen som ikke blev til noget. Mvh MM

er lidt bekendt med dette. Find et forslag for et elektrisk jernbane mellem hovedgård og Hørning fra et tidskrift fra lokal arkivet, men havde baise fra et avisopslag i Aarhus Amtstidende

Citat fra: kiankier Dato 26/02-25, 13:03Vil der være nemere at jeg laver listen som et google doc og poste linket her?


Vil gerne sige tak for dem som har kommer med information indtil videre

Vil start med at få tilføjet dem til oversigt listen her
https://docs.google.com/document/d/1Z_mrY82GNBn4paPg4hzvL-2MVyb__8RnSHcnaF84IuI/edit?usp=sharing

Citat fra: kiankier Dato 22/02-25, 19:27Goddag alle sammen, Jeg arbejder med at lave et lille kort over "jernbaner" i Danmark som en hobbyprojekt, og i forbindelse med det søger jeg  information omkring jernbaner som ikke blev anlagt eller var bare foreslåede,som kan blive tilføjet til kortet.


Her er hvad jeg har allerede fået tilføjet
Rød-gamle jernbane
Gule-nuværede jernbane
Blå-foreslåede/ ikke anlagt jernbaner
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Hvordan kan du ikke foreslå Aarhus - Hammel - Viborg og Herning - Viborg?

Citat fra: mgameing123 Dato  1/03-25, 11:06
Citat fra: kiankier Dato 22/02-25, 19:27Goddag alle sammen, Jeg arbejder med at lave et lille kort over "jernbaner" i Danmark som en hobbyprojekt, og i forbindelse med det søger jeg  information omkring jernbaner som ikke blev anlagt eller var bare foreslåede,som kan blive tilføjet til kortet.


Her er hvad jeg har allerede fået tilføjet
Rød-gamle jernbane
Gule-nuværede jernbane
Blå-foreslåede/ ikke anlagt jernbaner
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Hvordan kan du ikke foreslå Aarhus - Hammel - Viborg og Herning - Viborg?

????

foreslåede/ ikke anlagt jernbaner
Af frederikhk. 2/03-25, 08:17.
Seneste redigering: 2/03-25, 08:21 af frederikhk
Citat fra: mgameing123 Dato  1/03-25, 11:06
Citat fra: kiankier Dato 22/02-25, 19:27Goddag alle sammen, Jeg arbejder med at lave et lille kort over "jernbaner" i Danmark som en hobbyprojekt, og i forbindelse med det søger jeg  information omkring jernbaner som ikke blev anlagt eller var bare foreslåede,som kan blive tilføjet til kortet.


Her er hvad jeg har allerede fået tilføjet
Rød-gamle jernbane
Gule-nuværede jernbane
Blå-foreslåede/ ikke anlagt jernbaner
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Hvordan kan du ikke foreslå Aarhus - Hammel - Viborg og Herning - Viborg?

Det er ikke forslag til baner, men et kort over baner der enten var anlagt men nu fjernet, forslåede men aldrig blev anlagt og nuværende jernbaner.

Som indbyggere i Hornsherred er det kedeligt at midtsjællands banen ( på lige med mange andre  nedlæggelser )blev nedlagt
Kunne være blevet et en super s-tog ring.
Men super sjovt kort du få lavet

Citat fra: lomse Dato  2/03-25, 09:26Som indbyggere i Hornsherred er det kedeligt at midtsjællands banen ( på lige med mange andre  nedlæggelser )blev nedlagt
Kunne være blevet et en super s-tog ring.
Men super sjovt kort du få lavet

Som bosat i Frederikssund, så er det mindst lige så trist at Frederikssund-Hillerød  aldrig blev bygget færdig. Personligt tror jeg at hvis den strækning var kommet i drift, så ville hele midtbanen være reddet, og muligvis også Farum-Slangerup

Eskild

Hard to say.
I dag kommer gods jo ikke over København c. Så der havde den nok levet endnu

Citat fra: lomse Dato  2/03-25, 14:40Hard to say.
I dag kommer gods jo ikke over København c. Så der havde den nok levet endnu

Pointen er at midtbanen aldrig fik en chance for at vise sit fulde potentiale, og trafikkens sammensætning på ville sandsynligvis have ændret sig gennem tiden - ligesom på alle andre baner.

Eskild

Citat fra: esni Dato  2/03-25, 15:12
Citat fra: lomse Dato  2/03-25, 14:40Hard to say.
I dag kommer gods jo ikke over København c. Så der havde den nok levet endnu

Pointen er at midtbanen aldrig fik en chance for at vise sit fulde potentiale, og trafikkens sammensætning på ville sandsynligvis have ændret sig gennem tiden - ligesom på alle andre baner.
Den skal ses som et offer for den tid den blev bygget i.
Før anden verdenskrig var det en prioritet for den tyske generalstab at sikre adgang til svensk jernmalm. Det bortfaldt da Frankrig overgav sig.
Formodentlig har man med nedlæggelsen villet sikre sig at Danmark var lidt mindre interessant som godstransitland mellem Sverige og Tyskland. Men idag ligger de varme grænser andetsteds så hvorfor ikke bygge den eller tilsvarende ringbane nu?

foreslåede/ ikke anlagt jernbaner
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 2/03-25, 16:48.
Citat fra: tgsen Dato  2/03-25, 16:34Formodentlig har man med nedlæggelsen villet sikre sig at Danmark var lidt mindre interessant som godstransitland mellem Sverige og Tyskland.

Hvis dette havde været begrundelsen ville man næppe heller have bygget Storstrømsbroen.

Problemet, som det senere skulle vise sig, var at ingen rigtig tænkte strategisk.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato  2/03-25, 16:48
Citat fra: tgsen Dato  2/03-25, 16:34Formodentlig har man med nedlæggelsen villet sikre sig at Danmark var lidt mindre interessant som godstransitland mellem Sverige og Tyskland.

Hvis dette havde været begrundelsen ville man næppe heller have bygget Storstrømsbroen.
Jeg er uenig. Storestrøsbroen kan bruges til meget andet end transit Tyskland - Sverige.
CitatProblemet, som det senere skulle vise sig, var at ingen rigtig tænkte strategisk.
Det er der få der gør. Jeg savner en debat om brugen af tunnelelementfabrikken efter 2028.


Hvad med Nors - Hanstholm ? Den synes at mangle på kortet.

Med venlig hilsen

Thomas Dath Rithmester

Citat fra: T. Rithmester Dato  3/03-25, 11:42Hvad med Nors - Hanstholm ? Den synes at mangle på kortet.


Tak for dette, vil tilføje den til list over forslået jernbaner.

Det er grundet bag denne trend er at få i de forslag, som jeg har glemt eller ikke kendt til

Gå op Sider: 1 [2] 3
Svenska-lok

Jernbanebøger

Nærumbanen 1900-2000

Nærumbanen 1900-2000. Pris 300 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak