Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Drift på gammel bane over fyn
Gå ned Sider: 1 [2] 3
Problemet er vel også manglende kapacitet på Vejle station til at vende tog. Det var en af de problemer som Vejle Fjord-forbindelsen skulle have løst, så man kunne få plads til en ordentlig regionaltogsbetjening.

Citat fra: Petteri Dato 26/02-25, 12:18
Citat fra: Danskjävlar Dato 26/02-25, 09:37Ja halvtimesdrift mellem Odense og Fredericia via den gamle bane lyder fornuftigt. Man kunne eventuelt koordinere det sammen med Fynbus' "A-net" så der sikres korrespondance og at ruten kan bruges som en relativt højklasse trafikordning mellem de Fynske byer.

Hvis man var ekstra ambitiøs og infrastrukturen tillod det kunne man måske endda udvide til kvartersdrift i myldretiden.

Idéen er god, men Region Syddanmark ønsker ikke busruter der kører langs med jernbanen. Undtagelsen har dog været 195 mellem Odense & Nyborg via Langeskov og så 130/131 mellem Odense & Aarup via Vissenbjerg.

Dog burde rute 825 mellem Assens og Middelfart/Erritsø opgraderes fra uddannelsesrute til regionalrute. Den går via både Gelsted og Ejby, men det er indenfor Middelfart kommune, så der bør kommunen spæde til med en bybus ind til Middelfart, som kan køre via Nørre Aaby & Kauslunde.

Det kan sagtens være at der vil være flere der ville tage toget til/fra fx Aarup eller Tommerup, men begge byer, som ligger i Assens kommune, mangler busforbindelser til deres respektive stationer. Så der skal også bedre busforbindelse til og fra stationerne, hvis det skal være en rentabel forretning.

Beklager at der gik lidt meget "bus" i den.
Vi har også brug for bedre  busforbindelser til Strib som kan fodder vores ny "S-tog"

Citat fra: Niels Bak Dato 26/02-25, 14:23Problemet er vel også manglende kapacitet på Vejle station til at vende tog. Det var en af de problemer som Vejle Fjord-forbindelsen skulle have løst, så man kunne få plads til en ordentlig regionaltogsbetjening.
Der er da kapacitet. Man kan godt bruge Spor 6 eller 3 til at vende tog om.

Drift på gammel bane over fyn
Af andersj, Aalborg. 26/02-25, 14:37.
Citat fra: Niels Bak Dato 26/02-25, 14:23Problemet er vel også manglende kapacitet på Vejle station til at vende tog. Det var en af de problemer som Vejle Fjord-forbindelsen skulle have løst, så man kunne få plads til en ordentlig regionaltogsbetjening.

Kolding er heller ikke den bedste station til at vende tog, men det handler også om at få defineret hvad man vil køre i et potentielt "S-tog net" og derefter tilpasse infrastrukturen. Det kan også være at de skulle køre Odense-Lunderskov, nu hvor Lunderskov har mistet IC-stoppet på Esbjerg-København togene.

Før har man vendt sådanne tog til Vejle ude i Grejsdalen, men med ETCS kan de også bare vende ved Vejle Sygehus. Vejle får dog også noget mere fleksibilitet med ETCS og der er trods alt fire perronspor.

Men det hele afhænger også af hvilke rejsemønstre man har i området, så det er heller ikke sikkert at mine forslag er relevante.

Anders

Citat fra: andersj Dato 26/02-25, 14:37
Citat fra: Niels Bak Dato 26/02-25, 14:23Problemet er vel også manglende kapacitet på Vejle station til at vende tog. Det var en af de problemer som Vejle Fjord-forbindelsen skulle have løst, så man kunne få plads til en ordentlig regionaltogsbetjening.

Kolding er heller ikke den bedste station til at vende tog, men det handler også om at få defineret hvad man vil køre i et potentielt "S-tog net" og derefter tilpasse infrastrukturen. Det kan også være at de skulle køre Odense-Lunderskov, nu hvor Lunderskov har mistet IC-stoppet på Esbjerg-København togene.

Før har man vendt sådanne tog til Vejle ude i Grejsdalen, men med ETCS kan de også bare vende ved Vejle Sygehus. Vejle får dog også noget mere fleksibilitet med ETCS og der er trods alt fire perronspor.

Men det hele afhænger også af hvilke rejsemønstre man har i området, så det er heller ikke sikkert at mine forslag er relevante.
Nu ved at kigge på den Fynsk regionaltog så er den største rejsemønster til Odense fra de lokale stationer undtaget Kauslunde hvor de fleste skal til Fredericia også er Middelfart, Aarup og Nørre Aaby en mellem stor rejsemønster.

Fra stationer som Holmstrup og Tommerup er Svendborg også en mellem stor rejsemønster (kommer lige efter Odense).

Den største rejsemønster generelt der kræver skift er typisk til København men ellers er det det.

Drift på gammel bane over fyn
Af mpp. 26/02-25, 21:57.
Det er måske værd at huske, at rejsemønstrene jo nok ikke er sat i sten, men også er resultatet af nogle valg. Det giver jo meget god mening, at man på Fyn hellere vil køre til Odense, fordi forbindelserne er til det og så kan uddannelsesinstitutioner og virksomheder indrette sig efter det. Var der bedre forbindelser til, fra og rundt i Trekantsområdet ville det jo nok også få betydning for folks valg af uddannelse og job, hvilket ville øge produktiviteten (på jobsiden) og kunne føre til nye muligheder for specialiserede uddannelser.

Så der er mange muligheder, men det kræver jo at man griber dem. Og måske også, at man i højere grad begynder at tale om de nye muligheder, bedre togforbindelser giver, i stedet for bare at betragte togforbindelser som noget, der skal aflaste vejene ved at få nogle bilister til at lade bilen stå.

Og så er forretningsrejsende jo nok også langt fra de hårdest ramte af skift, da det er ret let at pakke en computer ned i tasken og sætte sig ind i et nyt tog. Det er langt mere besværligt, hvis man rejser med børn at skulle pakke det hele sammen og få barnevogn ind og ud af tog ved et skift.

Citat fra: mpp Dato 26/02-25, 21:57Det er måske værd at huske, at rejsemønstrene jo nok ikke er sat i sten, men også er resultatet af nogle valg. Det giver jo meget god mening, at man på Fyn hellere vil køre til Odense, fordi forbindelserne er til det og så kan uddannelsesinstitutioner og virksomheder indrette sig efter det. Var der bedre forbindelser til, fra og rundt i Trekantsområdet ville det jo nok også få betydning for folks valg af uddannelse og job, hvilket ville øge produktiviteten (på jobsiden) og kunne føre til nye muligheder for specialiserede uddannelser.

Så der er mange muligheder, men det kræver jo at man griber dem. Og måske også, at man i højere grad begynder at tale om de nye muligheder, bedre togforbindelser giver, i stedet for bare at betragte togforbindelser som noget, der skal aflaste vejene ved at få nogle bilister til at lade bilen stå.

Og så er forretningsrejsende jo nok også langt fra de hårdest ramte af skift, da det er ret let at pakke en computer ned i tasken og sætte sig ind i et nyt tog. Det er langt mere besværligt, hvis man rejser med børn at skulle pakke det hele sammen og få barnevogn ind og ud af tog ved et skift.
Lad da endelig planlægning og afvikling af jernbanedriften ske efter behovet for rejsende med barnevogn. Måske du skulle have medtaget segmentet med rollator og kørestol.

Ingen grund til at aflaste  vejene. Her udbygger vi og nyanlægger blot nogle flere veje. Især når den nye energikommisær har fokus på billigere energi og antallet af elbiler bare stiger og stiger på samme måde som priserne i den kollektive transport har for vane.

Ironi kan forekomme - men fokus bør være på hvor det samfundsmæssigt giver mest mening.

Citat fra: mpp Dato 26/02-25, 21:57Det er måske værd at huske, at rejsemønstrene jo nok ikke er sat i sten, men også er resultatet af nogle valg. Det giver jo meget god mening, at man på Fyn hellere vil køre til Odense, fordi forbindelserne er til det og så kan uddannelsesinstitutioner og virksomheder indrette sig efter det. Var der bedre forbindelser til, fra og rundt i Trekantsområdet ville det jo nok også få betydning for folks valg af uddannelse og job, hvilket ville øge produktiviteten (på jobsiden) og kunne føre til nye muligheder for specialiserede uddannelser.

Så der er mange muligheder, men det kræver jo at man griber dem. Og måske også, at man i højere grad begynder at tale om de nye muligheder, bedre togforbindelser giver, i stedet for bare at betragte togforbindelser som noget, der skal aflaste vejene ved at få nogle bilister til at lade bilen stå.

Og så er forretningsrejsende jo nok også langt fra de hårdest ramte af skift, da det er ret let at pakke en computer ned i tasken og sætte sig ind i et nyt tog. Det er langt mere besværligt, hvis man rejser med børn at skulle pakke det hele sammen og få barnevogn ind og ud af tog ved et skift.
Jeg tror dels på at nogen af folkens har ret med at Kolding har potentialle i at være en destination for sig selv men hvis man vil både have gode forbindelser til Vejle og Kolding så mener jeg bare man burde bare lave en fast rute mellem Fredericia og Odense.

Citat fra: mgameing123 Dato 26/02-25, 14:27
Citat fra: Petteri Dato 26/02-25, 12:18
Citat fra: Danskjävlar Dato 26/02-25, 09:37Ja halvtimesdrift mellem Odense og Fredericia via den gamle bane lyder fornuftigt. Man kunne eventuelt koordinere det sammen med Fynbus' "A-net" så der sikres korrespondance og at ruten kan bruges som en relativt højklasse trafikordning mellem de Fynske byer.

Hvis man var ekstra ambitiøs og infrastrukturen tillod det kunne man måske endda udvide til kvartersdrift i myldretiden.

Idéen er god, men Region Syddanmark ønsker ikke busruter der kører langs med jernbanen. Undtagelsen har dog været 195 mellem Odense & Nyborg via Langeskov og så 130/131 mellem Odense & Aarup via Vissenbjerg.

Dog burde rute 825 mellem Assens og Middelfart/Erritsø opgraderes fra uddannelsesrute til regionalrute. Den går via både Gelsted og Ejby, men det er indenfor Middelfart kommune, så der bør kommunen spæde til med en bybus ind til Middelfart, som kan køre via Nørre Aaby & Kauslunde.

Det kan sagtens være at der vil være flere der ville tage toget til/fra fx Aarup eller Tommerup, men begge byer, som ligger i Assens kommune, mangler busforbindelser til deres respektive stationer. Så der skal også bedre busforbindelse til og fra stationerne, hvis det skal være en rentabel forretning.

Beklager at der gik lidt meget "bus" i den.
Vi har også brug for bedre  busforbindelser til Strib som kan fodder vores ny "S-tog"

Det kan jeg bestemt ikke være uenig i. Det er en lidt mærkelig køreplan der er strikket sammen - især i weekenden. :)

Citat fra: Petteri Dato 27/02-25, 10:39
Citat fra: mgameing123 Dato 26/02-25, 14:27
Citat fra: Petteri Dato 26/02-25, 12:18
Citat fra: Danskjävlar Dato 26/02-25, 09:37Ja halvtimesdrift mellem Odense og Fredericia via den gamle bane lyder fornuftigt. Man kunne eventuelt koordinere det sammen med Fynbus' "A-net" så der sikres korrespondance og at ruten kan bruges som en relativt højklasse trafikordning mellem de Fynske byer.

Hvis man var ekstra ambitiøs og infrastrukturen tillod det kunne man måske endda udvide til kvartersdrift i myldretiden.

Idéen er god, men Region Syddanmark ønsker ikke busruter der kører langs med jernbanen. Undtagelsen har dog været 195 mellem Odense & Nyborg via Langeskov og så 130/131 mellem Odense & Aarup via Vissenbjerg.

Dog burde rute 825 mellem Assens og Middelfart/Erritsø opgraderes fra uddannelsesrute til regionalrute. Den går via både Gelsted og Ejby, men det er indenfor Middelfart kommune, så der bør kommunen spæde til med en bybus ind til Middelfart, som kan køre via Nørre Aaby & Kauslunde.

Det kan sagtens være at der vil være flere der ville tage toget til/fra fx Aarup eller Tommerup, men begge byer, som ligger i Assens kommune, mangler busforbindelser til deres respektive stationer. Så der skal også bedre busforbindelse til og fra stationerne, hvis det skal være en rentabel forretning.

Beklager at der gik lidt meget "bus" i den.
Vi har også brug for bedre  busforbindelser til Strib som kan fodder vores ny "S-tog"

Det kan jeg bestemt ikke være uenig i. Det er en lidt mærkelig køreplan der er strikket sammen - især i weekenden. :)
Man vil forvente at Strib vil have den typiske bybusdrift på fast timedrift (halvtimesdrift i myldretiden) mellem kl. 5 og kl. 22 alle dage.

Borgmestrene på Vestfyn er også bekymret for trafikken:

https://www.ft.dk/samling/20241/almdel/tru/bilag/155/index.htm

Tony Bispeskov svarer;

Ændringerne er derimod (ikke som borgmestrene angiver noget med Aarhus H ombygning) en konsekvens af en samlet prioritering af DSB´s ressourcer.

Men hvad siger DSBs kontrakt, hvad skal de køre?

JH

https://www.trm.dk/media/oxujx5uu/ny-dsb-kontrakt-a.pdf


Side 50 viser konkret betjeningen af stationerne mellem Fredericia & Odense.

Citat fra: Petteri Dato  3/03-25, 18:23https://www.trm.dk/media/oxujx5uu/ny-dsb-kontrakt-a.pdf


Side 50 viser konkret betjeningen af stationerne mellem Fredericia & Odense.
9 tog pr. dag er ikke særlig meget.

Citat fra: mgameing123 Dato  4/03-25, 06:20
Citat fra: Petteri Dato  3/03-25, 18:23https://www.trm.dk/media/oxujx5uu/ny-dsb-kontrakt-a.pdf


Side 50 viser konkret betjeningen af stationerne mellem Fredericia & Odense.
9 tog pr. dag er ikke særlig meget.

Næ, men DSB opfylder kontrakten. Der står jo intet om hvornår på dagen toget/ene skal køre.

Drift på gammel bane over fyn
Af larsht, København. 7/03-25, 20:02.
Citat fra: mgameing123 Dato 26/02-25, 14:33
Citat fra: Niels Bak Dato 26/02-25, 14:23Problemet er vel også manglende kapacitet på Vejle station til at vende tog. Det var en af de problemer som Vejle Fjord-forbindelsen skulle have løst, så man kunne få plads til en ordentlig regionaltogsbetjening.
Der er da kapacitet. Man kan godt bruge Spor 6 eller 3 til at vende tog om.
....men ikke uden at skulle køre på tværs af modsatte køreretning.........så dårlige kapacitetsbegrænsende valg...

Mvh
Lars

Gå op Sider: 1 [2] 3

DSB MZ 1438

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak