Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Alternativ til eksprestunnel
Gå ned Sider: 1 [2] 3
Citat fra: mgameing123 Dato 21/02-25, 21:00
Citat fra: Per Holm Dato 21/02-25, 20:21Ensartethed med betjeningen af Køge, Høje-Taastrup, Frederikssund og Hillerød for eks?

Ikke at det er strengt nødvendigt men for at ingen borgere skal kunne føle sig sat udenfor.
Men så til gengæld øges rejsetiden markant da man kan ikke køre nogen hurtige regionaltog eller nogen intercity tog.
Der er i planerne tanker om at nogle S-tog linjer ikke skal stoppe på alle stationer. Og S-tog har samme tophastighed som regionaltog, men klare et stop hurtigere pga. et stop er væsentlige kortere pga. hurtigere ind- og udstigning, nedbremsning og acceleration er på højde med regionaltog. Så den samlet køretid er kortere. Det springende punkt er der væsentlig forskel i komfort - selv om at 5. generation af S-tog bliver designet i højere grad til længere rejser.

Citat fra: steenth Dato 21/02-25, 21:44
Citat fra: mgameing123 Dato 21/02-25, 21:00
Citat fra: Per Holm Dato 21/02-25, 20:21Ensartethed med betjeningen af Køge, Høje-Taastrup, Frederikssund og Hillerød for eks?

Ikke at det er strengt nødvendigt men for at ingen borgere skal kunne føle sig sat udenfor.
Men så til gengæld øges rejsetiden markant da man kan ikke køre nogen hurtige regionaltog eller nogen intercity tog.
Der er i planerne tanker om at nogle S-tog linjer ikke skal stoppe på alle stationer. Og S-tog har samme tophastighed som regionaltog, men klare et stop hurtigere pga. et stop er væsentlige kortere pga. hurtigere ind- og udstigning, nedbremsning og acceleration er på højde med regionaltog. Så den samlet køretid er kortere. Det springende punkt er der væsentlig forskel i komfort - selv om at 5. generation af S-tog bliver designet i højere grad til længere rejser.
Hvorfor kan man ikke bygge en ny jernbane til at aflaste Kystbanen? Så kan S tog klare lokalbetjening mens regionaltog sikre at stationerne mellem Helsingør og Nivå har en hurtig forbindelse til København.

Citat fra: mgameing123 Dato 21/02-25, 23:36Hvorfor kan man ikke bygge en ny jernbane til at aflaste Kystbanen? Så kan S tog klare lokalbetjening mens regionaltog sikre at stationerne mellem Helsingør og Nivå har en hurtig forbindelse til København.
Man har jo netop ikke nogen hurtig forbindelse lige pt. I analysen af metrodrift på Kystbanen får man samme rejsetid med S-tog på 120 km/t som et regionaltog hvis banen opgraderes til 160 km/t.
Dertil er der jo flere fordele ved at omdanne til S-tog, herunder væsentlige lavere omkostninger og flere afgange.
Men det er jo ikke det diskussionen her omhandler.

Dertil, så kan jeg ikke se at en ny parallel bane til Helsingør skulle aflaste røret.

Citat fra: Thomas123 Dato 22/02-25, 09:29
Citat fra: mgameing123 Dato 21/02-25, 23:36Hvorfor kan man ikke bygge en ny jernbane til at aflaste Kystbanen? Så kan S tog klare lokalbetjening mens regionaltog sikre at stationerne mellem Helsingør og Nivå har en hurtig forbindelse til København.
Man har jo netop ikke nogen hurtig forbindelse lige pt. I analysen af metrodrift på Kystbanen får man samme rejsetid med S-tog på 120 km/t som et regionaltog hvis banen opgraderes til 160 km/t.
Dertil er der jo flere fordele ved at omdanne til S-tog, herunder væsentlige lavere omkostninger og flere afgange.
Men det er jo ikke det diskussionen her omhandler.

Dertil, så kan jeg ikke se at en ny parallel bane til Helsingør skulle aflaste røret.
Røret kan kun aflastes hvis man bygger en S tog Ekspresstunnel fra Hovedbanegården til Hellerup og Emdrup med stationer ved Forum, Rigshospitalet og måske Ryparken for Linje F.

Alternativ til eksprestunnel
Af tgsen. 22/02-25, 13:27.
Citat fra: mgameing123 Dato 22/02-25, 11:06
Citat fra: Thomas123 Dato 22/02-25, 09:29
Citat fra: mgameing123 Dato 21/02-25, 23:36Hvorfor kan man ikke bygge en ny jernbane til at aflaste Kystbanen? Så kan S tog klare lokalbetjening mens regionaltog sikre at stationerne mellem Helsingør og Nivå har en hurtig forbindelse til København.
Man har jo netop ikke nogen hurtig forbindelse lige pt. I analysen af metrodrift på Kystbanen får man samme rejsetid med S-tog på 120 km/t som et regionaltog hvis banen opgraderes til 160 km/t.
Dertil er der jo flere fordele ved at omdanne til S-tog, herunder væsentlige lavere omkostninger og flere afgange.
Men det er jo ikke det diskussionen her omhandler.

Dertil, så kan jeg ikke se at en ny parallel bane til Helsingør skulle aflaste røret.
Røret kan kun aflastes hvis man bygger en S tog Ekspresstunnel fra Hovedbanegården til Hellerup og Emdrup med stationer ved Forum, Rigshospitalet og måske Ryparken for Linje F.

Røret er en flaskehals. Det skyldes bl.a. at trafikken gennem Røret ikke er homogen, de to sporpar har hvert sit system, 25 kV~ og 1650 V=. Det ene sporpar kan derfor blive overbelastet med trafik, mens der stadig er kapacitet på det andet.

Det kan afhjælpe ved at gøre trafikken mere homogen.

Man kan som foreslået ombygge Rørets ene sporpar og hele kystbanen, ca 40 km, til S-banens 1650 V=. Derved umuliggør man direkte gennemgående trafik fra København over en tunnel Helsingør - Helsingborg til den svenske vestkyst og det nordlige Sydsverige.

Eller man kan ombygge hele S-banens ca 170 km til 25 kV~. Derved kan man ved anskaffelser  af nye serier S-tog sikre at de også kan bruges omkring Aarhus, Odense og Aalborg, lige som på den svenske side. Den større ordre betyder penge sparet, som skal opvejes mod den højere pris for ombygningen.

Alternativ til eksprestunnel
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 22/02-25, 13:51.
Citat fra: tgsen Dato 22/02-25, 13:27Eller man kan ombygge hele S-banens ca 170 km til 25 kV~.

Billigere i strømforsyningsanlæg og hvis der alligevel skal indkøbes flersystem S-tog ...  ;)

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Alternativ til eksprestunnel
Af tgsen. 22/02-25, 16:25.
Citat fra: Per Holm Dato 22/02-25, 13:51
Citat fra: tgsen Dato 22/02-25, 13:27Eller man kan ombygge hele S-banens ca 170 km til 25 kV~.

Billigere i strømforsyningsanlæg og hvis der alligevel skal indkøbes flersystem S-tog ...  ;)
Lige som i Hamburg? Så falder behovet for at ombygge strømforsyning til 0 km.

Citat fra: tgsen Dato 22/02-25, 13:27
Citat fra: mgameing123 Dato 22/02-25, 11:06
Citat fra: Thomas123 Dato 22/02-25, 09:29
Citat fra: mgameing123 Dato 21/02-25, 23:36Hvorfor kan man ikke bygge en ny jernbane til at aflaste Kystbanen? Så kan S tog klare lokalbetjening mens regionaltog sikre at stationerne mellem Helsingør og Nivå har en hurtig forbindelse til København.
Man har jo netop ikke nogen hurtig forbindelse lige pt. I analysen af metrodrift på Kystbanen får man samme rejsetid med S-tog på 120 km/t som et regionaltog hvis banen opgraderes til 160 km/t.
Dertil er der jo flere fordele ved at omdanne til S-tog, herunder væsentlige lavere omkostninger og flere afgange.
Men det er jo ikke det diskussionen her omhandler.

Dertil, så kan jeg ikke se at en ny parallel bane til Helsingør skulle aflaste røret.
Røret kan kun aflastes hvis man bygger en S tog Ekspresstunnel fra Hovedbanegården til Hellerup og Emdrup med stationer ved Forum, Rigshospitalet og måske Ryparken for Linje F.

Røret er en flaskehals. Det skyldes bl.a. at trafikken gennem Røret ikke er homogen, de to sporpar har hvert sit system, 25 kV~ og 1650 V=. Det ene sporpar kan derfor blive overbelastet med trafik, mens der stadig er kapacitet på det andet.

Det kan afhjælpe ved at gøre trafikken mere homogen.

Man kan som foreslået ombygge Rørets ene sporpar og hele kystbanen, ca 40 km, til S-banens 1650 V=. Derved umuliggør man direkte gennemgående trafik fra København over en tunnel Helsingør - Helsingborg til den svenske vestkyst og det nordlige Sydsverige.

Eller man kan ombygge hele S-banens ca 170 km til 25 kV~. Derved kan man ved anskaffelser  af nye serier S-tog sikre at de også kan bruges omkring Aarhus, Odense og Aalborg, lige som på den svenske side. Den større ordre betyder penge sparet, som skal opvejes mod den højere pris for ombygningen.
Tror ikke det er en gode idé at blande hyppige S tog trafik men fjerntogstrafikken da S banen skal også betjene Vesterport.

Citat fra: mgameing123 Dato 22/02-25, 11:06Røret kan kun aflastes hvis man bygger en S tog Ekspresstunnel fra Hovedbanegården til Hellerup og Emdrup med stationer ved Forum, Rigshospitalet og måske Ryparken for Linje F.
Det er på fjern, at røret behøver en aflastning. Ekspressetunnel (og omlægning af fjernspor til S-tog) kun for at kunne øge kapaciteten på S-to på lang sigt, fordi man forventer en stigning i passagertal på S-tog, man godt vil have plan for at kunne håndtere det. Så man har en plan for S-tog, som rart at kunne gøre, mens på fjerntog mangler en god plan, som både håndtere den nuværende trafik og den fremtidige stigning i trafikken, hvor problemet er der allerede....

Alternativ til eksprestunnel
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 23/02-25, 13:36.
Seneste redigering: 23/02-25, 13:42 af Per Holm
Pt. er Vejdirektoratet i gang med en tunnel i (og under) Kalkbrænderihavnsløbet.

Måske der lige kan sniges et par fjerntrafikspor med inden byggesagen afsluttes?  ;D

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Alternativ til eksprestunnel
Af 1993matias, Kh. 23/02-25, 17:41.
Citat fra: mgameing123 Dato 21/02-25, 21:00
Citat fra: Per Holm Dato 21/02-25, 20:21
Citat fra: mgameing123 Dato 21/02-25, 20:07Hvorfor er S-tog til Helsingør nødvendig?

Ensartethed med betjeningen af Køge, Høje-Taastrup, Frederikssund og Hillerød for eks?

Ikke at det er strengt nødvendigt men for at ingen borgere skal kunne føle sig sat udenfor.
Men så til gengæld øges rejsetiden markant da man kan ikke køre nogen hurtige regionaltog eller nogen intercity tog.
Har du noget belæg for det? For ifølge mine beregninger baseret på faktiske køretider mellem S-togsstationer, så ville et S-tog med stop på alle stationer køre lige så hurtigt som hurtigtoget gjorde, dengang man havde et hurtigtog.
Citat fra: tgsen Dato 22/02-25, 13:27[...]

Man kan som foreslået ombygge Rørets ene sporpar og hele kystbanen, ca 40 km, til S-banens 1650 V=. Derved umuliggør man direkte gennemgående trafik fra København over en tunnel Helsingør - Helsingborg til den svenske vestkyst og det nordlige Sydsverige.[...]
Så skal du lige tænke over, hvad meningen med en HH-tunnel er:
1. Er det til fjerntog fra Sverige til København? Så er det nok ikke den foretrukne rute, da tog fra Stockholm kommer hurtigere til København via Malmø, og tog fra Gøteborg har en stor andel passagerer til Malmø
2. Godstog for at aflaste Øresundsbroen? Der er ikke plads til godstog gennem København, så man skal bygge en bane rundt om. Så er det jo alligevel ligemeget, hvilken spænding Kystbanen får, da godstogene ikke kommer den vej
3. Lokaltog/pendlertog/S-tog? Så kan de jo sagtens køres med tosystemtog, eller man kan elektricificere med samme spænding helt til Helsingborgs HH-station.

I alle tre tilfælde virker det vist ikke til, at der vil komme en væsenglig forøgelse af fjerntrafikmængden på Kystbanen

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: 1993matias Dato 23/02-25, 17:41
Citat fra: mgameing123 Dato 21/02-25, 21:00
Citat fra: Per Holm Dato 21/02-25, 20:21
Citat fra: mgameing123 Dato 21/02-25, 20:07Hvorfor er S-tog til Helsingør nødvendig?

Ensartethed med betjeningen af Køge, Høje-Taastrup, Frederikssund og Hillerød for eks?

Ikke at det er strengt nødvendigt men for at ingen borgere skal kunne føle sig sat udenfor.
Men så til gengæld øges rejsetiden markant da man kan ikke køre nogen hurtige regionaltog eller nogen intercity tog.
Har du noget belæg for det? For ifølge mine beregninger baseret på faktiske køretider mellem S-togsstationer, så ville et S-tog med stop på alle stationer køre lige så hurtigt som hurtigtoget gjorde, dengang man havde et hurtigtog.

Er det baseret på en sammenligning med EB+4xDD og den nuværende afgangsprocedyre?

For accelerationen for EB+4xDD er en smule kraftigere end for SA, hvorfor den rene køretid mellem to stationer burde være højere ved EB.
Afgangsproceduren for EB+DD burde teknisk kunne tilpasses til et S-togslignende kort ophold. Eller alternativt nye vogne bestilt til S-togslignende drift med lav indstigning og flere døre.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Alternativ til eksprestunnel
Af 1993matias, Kh. 23/02-25, 21:06.
Citat fra: Viktoria Skov Dato 23/02-25, 19:35
Citat fra: 1993matias Dato 23/02-25, 17:41[...] For ifølge mine beregninger baseret på faktiske køretider mellem S-togsstationer, så ville et S-tog med stop på alle stationer køre lige så hurtigt som hurtigtoget gjorde, dengang man havde et hurtigtog.

Er det baseret på en sammenligning med EB+4xDD og den nuværende afgangsprocedyre?

For accelerationen for EB+4xDD er en smule kraftigere end for SA, hvorfor den rene køretid mellem to stationer burde være højere ved EB.
Afgangsproceduren for EB+DD burde teknisk kunne tilpasses til et S-togslignende kort ophold. Eller alternativt nye vogne bestilt til S-togslignende drift med lav indstigning og flere døre.
Det er baseret på tjenestekøreplanen for fjerntog og den faktiske køreplan i S-toget (som beregnes i 12-sekundersintervaller). Derfor er regionaltogstiderne inklusive afgangsprocedure.

Øresundstogene kørte en kort overgang enmandsbetjent, og det gik ikke så godt - selvom toget er udrustet med de relevante knapper for afgang ved sidevinduet. Dobbeltdækkervognene har ikke sådanne knapper, så jeg kan ikke helt forestille mig, hvordan det kommer til at gå bedre :)

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Alternativ til eksprestunnel
Af tgsen. 23/02-25, 23:44.
Citat fra: 1993matias Dato 23/02-25, 17:41
Citat fra: tgsen Dato 22/02-25, 13:27[...]
Man kan som foreslået ombygge Rørets ene sporpar og hele kystbanen, ca 40 km, til S-banens 1650 V=. Derved umuliggør man direkte gennemgående trafik fra København over en tunnel Helsingør - Helsingborg til den svenske vestkyst og det nordlige Sydsverige.

Eller man kan ombygge hele S-banens ca 170 km til 25 kV~. Derved kan man ved anskaffelser  af nye serier S-tog sikre at de også kan bruges omkring Aarhus, Odense og Aalborg, lige som på den svenske side. Den større ordre betyder penge sparet, som skal opvejes mod den højere pris for ombygningen.
Så skal du lige tænke over, hvad meningen med en HH-tunnel er:
1. Er det til fjerntog fra Sverige til København? Så er det nok ikke den foretrukne rute, da tog fra Stockholm kommer hurtigere til København via Malmø, og tog fra Gøteborg har en stor andel passagerer til Malmø
Nej, til standsende tog mod Göteborg.
Citat2. Godstog for at aflaste Øresundsbroen? Der er ikke plads til godstog gennem København, så man skal bygge en bane rundt om. Så er det jo alligevel ligemeget, hvilken spænding Kystbanen får, da godstogene ikke kommer den vej
Hvis man bygger en højhastighedsbane langs Helsingørmotorvejen indtil Helsingør kan Kystbanen omstilles til S-bane strøm, sandt nok.
Citat3. Lokaltog/pendlertog/S-tog? Så kan de jo sagtens køres med tosystemtog, eller man kan elektricificere med samme spænding helt til Helsingborgs HH-station.
Der skal man så vælge mellem at nøjes med 15kV~/25kV~ eller at derudover at anskaffe yderligere 15kv~/1650V= tog. Ombygning af S-banen til 25kv~ i stedet for ombygning af Kystbanen vil mindske antallet af systemer.
CitatI alle tre tilfælde virker det vist ikke til, at der vil komme en væsenglig forøgelse af fjerntrafikmængden på Kystbanen
Helsinborg har 151,404 indbyggere (Wikipedia). Jeg tror du tager fejl.

Du har klippet i mit indlæg så det så ud som om jeg i stedet for at kritisere forslaget om S-banestrøm på Kystbanen går ind for det. Lad være med det. Jeg har udbyttet din klippede version med min oprindelige i denne post.


Citat fra: 1993matias Dato 23/02-25, 21:06
Citat fra: Viktoria Skov Dato 23/02-25, 19:35
Citat fra: 1993matias Dato 23/02-25, 17:41[...] For ifølge mine beregninger baseret på faktiske køretider mellem S-togsstationer, så ville et S-tog med stop på alle stationer køre lige så hurtigt som hurtigtoget gjorde, dengang man havde et hurtigtog.

Er det baseret på en sammenligning med EB+4xDD og den nuværende afgangsprocedyre?

For accelerationen for EB+4xDD er en smule kraftigere end for SA, hvorfor den rene køretid mellem to stationer burde være højere ved EB.
Afgangsproceduren for EB+DD burde teknisk kunne tilpasses til et S-togslignende kort ophold. Eller alternativt nye vogne bestilt til S-togslignende drift med lav indstigning og flere døre.
Det er baseret på tjenestekøreplanen for fjerntog og den faktiske køreplan i S-toget (som beregnes i 12-sekundersintervaller). Derfor er regionaltogstiderne inklusive afgangsprocedure.

Øresundstogene kørte en kort overgang enmandsbetjent, og det gik ikke så godt - selvom toget er udrustet med de relevante knapper for afgang ved sidevinduet. Dobbeltdækkervognene har ikke sådanne knapper, så jeg kan ikke helt forestille mig, hvordan det kommer til at gå bedre :)

Men hvis alternativerne er ombygning af Kysten til 100% traditionel S-banestandard (1650 V og 92 cm perroner) og indkøb af nye S-tog hhv. fortsat drift med DD, mon ikke at en tilpasning af EB+DD til enmandsbetjening (alternativt indkøb af nye vogne med 3 døre per vognside og enmandsbetjening) er en betydelig billigere måde at effektivisere driften på Kysten?
(Foruden fordelene for pendlere, da banen ikke spærres i måneder for ombygning...)

Man kan evt. udnytte indkøb af nye vogne med 3 døre per side (1 dør per 8-10 m toglængde) til enmandsbetjening og kort (30 sekunder) ophold til et ydre S-togsnet på fjernbanen når Ring Syd er fuldt udbygget.
Fordelene vil være ekspres-S-tog mellem Roskilde og Helsingør hhv. Roskilde og Lufthavnen, og frigørelse af DD-vogne til længere tog på regionaltrafikken.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Gå op Sider: 1 [2] 3
Vectron

Danske privatbaner

Læs historien om:
Hads-Ning Herreders Jernbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak