Citat fra: mgameing123 Dato 21/02-25, 21:00Citat fra: Per Holm Dato 21/02-25, 20:21Citat fra: mgameing123 Dato 21/02-25, 20:07Hvorfor er S-tog til Helsingør nødvendig?
Ensartethed med betjeningen af Køge, Høje-Taastrup, Frederikssund og Hillerød for eks?
Ikke at det er strengt nødvendigt men for at ingen borgere skal kunne føle sig sat udenfor.
Men så til gengæld øges rejsetiden markant da man kan ikke køre nogen hurtige regionaltog eller nogen intercity tog.
Har du noget belæg for det? For ifølge mine beregninger baseret på faktiske køretider mellem S-togsstationer, så ville et S-tog med stop på alle stationer køre lige så hurtigt som hurtigtoget gjorde, dengang man havde et hurtigtog.
Citat fra: tgsen Dato 22/02-25, 13:27[...]
Man kan som foreslået ombygge Rørets ene sporpar og hele kystbanen, ca 40 km, til S-banens 1650 V=. Derved umuliggør man direkte gennemgående trafik fra København over en tunnel Helsingør - Helsingborg til den svenske vestkyst og det nordlige Sydsverige.[...]
Så skal du lige tænke over, hvad meningen med en HH-tunnel er:
1. Er det til fjerntog fra Sverige til København? Så er det nok ikke den foretrukne rute, da tog fra Stockholm kommer hurtigere til København via Malmø, og tog fra Gøteborg har en stor andel passagerer til Malmø
2. Godstog for at aflaste Øresundsbroen? Der er ikke plads til godstog gennem København, så man skal bygge en bane rundt om. Så er det jo alligevel ligemeget, hvilken spænding Kystbanen får, da godstogene ikke kommer den vej
3. Lokaltog/pendlertog/S-tog? Så kan de jo sagtens køres med tosystemtog, eller man kan elektricificere med samme spænding helt til Helsingborgs HH-station.
I alle tre tilfælde virker det vist ikke til, at der vil komme en væsenglig forøgelse af fjerntrafikmængden på Kystbanen