Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Drift på gammel bane over fyn
Gå ned Sider:[1] 2 3
Hvad er planerne for drift på den gamle bane over fyn, når den nye bane står færdig og femern er åbnet?

Er det kun opgradering til 200km/t, når der kommer ERTMS, og så blot godstog og max 2 RE tog i timen, medmindre der er sporarbejde eller problemer på den nye bane?

Som jeg har forstået det så er det rigtig nok kun regional og gods der kommer til at bruge gammel bane. IC og ICL (og, så længe det vare, EC) der kommer alle til at bruge den nye, hurtigere bane. På længere sigt kan det være man for skruet op for antallet af regionaltog, men mon ikke det vil tage noget tid før man tager sig sammen til det.

Citat fra: Gustav Hansen Dato 25/02-25, 20:30Som jeg har forstået det så er det rigtig nok kun regional og gods der kommer til at bruge gammel bane. IC og ICL (og, så længe det vare, EC) der kommer alle til at bruge den nye, hurtigere bane. På længere sigt kan det være man for skruet op for antallet af regionaltog, men mon ikke det vil tage noget tid før man tager sig sammen til det.
Tror det er stadig begrænset hvor meget man skrue det op tak til strækningen mellem Fredericia og Kavslunde Junction.

Måske bliver man nød til at sige ikke alle regional tog standser på Kavslunde.

Enig med mgameing. Det bliver nok svært at køre flere regionaltog desværre, medmindre de vender i Middelfart (kan man det)? Også derfor en fremtidig kapacitetsudbygning omkring Lillebælt bør overveje en tunnelløsning der kobles direkte på den nye bane sådan at der skabes fire spor hele vejen fra Odense til Snoghøj.

Tjaeh. Borgmesteren i Middelfart har da en plan:
https://fyens.dk/trafik/borgmester-tager-kampen-op-mod-dsb-det-lugter-lidt-af-at-nogen-har-daarlig-samvittighed

Artiklen omhandler ganske vidst en anden problemstilling, men han får da lige smidt et ønske ind:

"Vi arbejder for, at vi skal have togafgange mindst to gange i timen på faste minuttal fra de stationer. Det kan lade sig gøre, når den vestfynske jernbane åbner, men indtil da er det ekstremt vigtigt, hvis man ønsker, at flere tager toget, at der er nogle ordentlige muligheder. Det her giver færre og ikke flere."

Der står ikke noget om, hvor han vil skaffe materiel fra.

Drift på gammel bane over fyn
Af andersj, Aalborg. 25/02-25, 23:50.
Så mange tog kører der heller ikke og gennemsnitshastigheden mellem Middelfart og Fredericia vil også være ens for alle togtyper.

Et regionaltog hver halve time Odense-Middelfart hvor hvert andet tog fortsætter til Kolding og hvert andet til Vejle. Det sikrer i hvert fald halvtimesdrift Middelfart-Kolding og Middelfart-Fredericia samt Middelfart-Vejle.

Så mangler man bare halvtimesdrift Odense-Kolding med hurtige tog og halvtimesdrift Kolding-Vejle.

Anders

Citat fra: andersj Dato 25/02-25, 23:50Så mange tog kører der heller ikke og gennemsnitshastigheden mellem Middelfart og Fredericia vil også være ens for alle togtyper.

Et regionaltog hver halve time Odense-Middelfart hvor hvert andet tog fortsætter til Kolding og hvert andet til Vejle. Det sikrer i hvert fald halvtimesdrift Middelfart-Kolding og Middelfart-Fredericia samt Middelfart-Vejle.

Så mangler man bare halvtimesdrift Odense-Kolding med hurtige tog og halvtimesdrift Kolding-Vejle.
Er det ikke bedre at starte med halvtimesdrift mellem Odense og Fredericia? I Fredericia kan man jo skifte til regionaltog til både Aarhus og Esbjerg (eller IC nu)

Ja halvtimesdrift mellem Odense og Fredericia via den gamle bane lyder fornuftigt. Man kunne eventuelt koordinere det sammen med Fynbus' "A-net" så der sikres korrespondance og at ruten kan bruges som en relativt højklasse trafikordning mellem de Fynske byer.

Hvis man var ekstra ambitiøs og infrastrukturen tillod det kunne man måske endda udvide til kvartersdrift i myldretiden.

Drift på gammel bane over fyn
Af andersj, Aalborg. 26/02-25, 10:26.
Fredericia er ikke den største destination, men mange tog ender og har endt der alene fordi der er et depot i byen. Odense, Kolding og Vejle er de største og vigtigste byer i regionen, men de er dårligt forbundet med hinanden.

Middelfart er også dårligt forbundet med eksempelvis Kolding og Vejle, så min tanke er at alle de store og mellemstore byer har halvtimesdrift uden skift. I dag er der kun timedrift Odense-Kolding, Middelfart-Kolding, Middelfart-Vejle og Kolding-Vejle.

Så hvis et Vestfyn-regionaltog kører Odense-Vejle og det andet Odense-Kolding kan det hjælpe på den manglede halvtimesdrift Middelfart-Kolding og Middelfart-Vejle.

Anders

Citat fra: andersj Dato 26/02-25, 10:26Fredericia er ikke den største destination, men mange tog ender og har endt der alene fordi der er et depot i byen. Odense, Kolding og Vejle er de største og vigtigste byer i regionen, men de er dårligt forbundet med hinanden.

Middelfart er også dårligt forbundet med eksempelvis Kolding og Vejle, så min tanke er at alle de store og mellemstore byer har halvtimesdrift uden skift. I dag er der kun timedrift Odense-Kolding, Middelfart-Kolding, Middelfart-Vejle og Kolding-Vejle.

Så hvis et Vestfyn-regionaltog kører Odense-Vejle og det andet Odense-Kolding kan det hjælpe på den manglede halvtimesdrift Middelfart-Kolding og Middelfart-Vejle.
Odense - Vejle er ikke en god idé i min øjne. Det er bedre at Aarhus - Fredericia - (Esbjerg) dækker Vejle - Fredericia.

Fredericia er en kæmpe knudepunkt på jernbanen, hvis man kun kører en rute mellem Odense og Fredericia så dækker man både Kolding og Vejle fint med en skift ved Fredericia (eller Middelfart hvis man tager IC toget).

Drift på gammel bane over fyn
Af andersj, Aalborg. 26/02-25, 10:53.
Citat fra: mgameing123 Dato 26/02-25, 10:38
Citat fra: andersj Dato 26/02-25, 10:26Fredericia er ikke den største destination, men mange tog ender og har endt der alene fordi der er et depot i byen. Odense, Kolding og Vejle er de største og vigtigste byer i regionen, men de er dårligt forbundet med hinanden.

Middelfart er også dårligt forbundet med eksempelvis Kolding og Vejle, så min tanke er at alle de store og mellemstore byer har halvtimesdrift uden skift. I dag er der kun timedrift Odense-Kolding, Middelfart-Kolding, Middelfart-Vejle og Kolding-Vejle.

Så hvis et Vestfyn-regionaltog kører Odense-Vejle og det andet Odense-Kolding kan det hjælpe på den manglede halvtimesdrift Middelfart-Kolding og Middelfart-Vejle.
Odense - Vejle er ikke en god idé i min øjne. Det er bedre at Aarhus - Fredericia - (Esbjerg) dækker Vejle - Fredericia.

Fredericia er en kæmpe knudepunkt på jernbanen, hvis man kun kører en rute mellem Odense og Fredericia så dækker man både Kolding og Vejle fint med en skift ved Fredericia (eller Middelfart hvis man tager IC toget).

Men vi skal undgå skift, fordi det giver usikkerhed og markant forlænget rejsetid på en kort tur som Middelfart-Vejle. At Fredericia er et knudepunkt er af driftsmæssige årsager, ikke fordi det er en fordel for passagererne.

Anders

Citat fra: andersj Dato 26/02-25, 10:53
Citat fra: mgameing123 Dato 26/02-25, 10:38
Citat fra: andersj Dato 26/02-25, 10:26Fredericia er ikke den største destination, men mange tog ender og har endt der alene fordi der er et depot i byen. Odense, Kolding og Vejle er de største og vigtigste byer i regionen, men de er dårligt forbundet med hinanden.

Middelfart er også dårligt forbundet med eksempelvis Kolding og Vejle, så min tanke er at alle de store og mellemstore byer har halvtimesdrift uden skift. I dag er der kun timedrift Odense-Kolding, Middelfart-Kolding, Middelfart-Vejle og Kolding-Vejle.

Så hvis et Vestfyn-regionaltog kører Odense-Vejle og det andet Odense-Kolding kan det hjælpe på den manglede halvtimesdrift Middelfart-Kolding og Middelfart-Vejle.
Odense - Vejle er ikke en god idé i min øjne. Det er bedre at Aarhus - Fredericia - (Esbjerg) dækker Vejle - Fredericia.

Fredericia er en kæmpe knudepunkt på jernbanen, hvis man kun kører en rute mellem Odense og Fredericia så dækker man både Kolding og Vejle fint med en skift ved Fredericia (eller Middelfart hvis man tager IC toget).

Men vi skal undgå skift, fordi det giver usikkerhed og markant forlænget rejsetid på en kort tur som Middelfart-Vejle. At Fredericia er et knudepunkt er af driftsmæssige årsager, ikke fordi det er en fordel for passagererne.
Hvis et skift betyder en kortere rejsetid mellem hjem og slutdestination (og viceversa) så er et skift vel ikke det store problem?

Masser af daglig rejsende må skifte på deres vej dagligt.

Et skift er kun et problem når køreplaner ikke holdes eller skiftet gøres ekstra besværligt ved at gå mellem perronerne som indebærer lang vej og brug af trapper / elevator.

Men kan et skift betyde at man får hyppigere afgange - gå fra timedrift til halvtimesdrift eller fra halvtimedrift til kortere interval - så er det vel gevinst for den pågældende rejsende?

Citat fra: Danskjävlar Dato 26/02-25, 09:37Ja halvtimesdrift mellem Odense og Fredericia via den gamle bane lyder fornuftigt. Man kunne eventuelt koordinere det sammen med Fynbus' "A-net" så der sikres korrespondance og at ruten kan bruges som en relativt højklasse trafikordning mellem de Fynske byer.

Hvis man var ekstra ambitiøs og infrastrukturen tillod det kunne man måske endda udvide til kvartersdrift i myldretiden.

Idéen er god, men Region Syddanmark ønsker ikke busruter der kører langs med jernbanen. Undtagelsen har dog været 195 mellem Odense & Nyborg via Langeskov og så 130/131 mellem Odense & Aarup via Vissenbjerg.

Dog burde rute 825 mellem Assens og Middelfart/Erritsø opgraderes fra uddannelsesrute til regionalrute. Den går via både Gelsted og Ejby, men det er indenfor Middelfart kommune, så der bør kommunen spæde til med en bybus ind til Middelfart, som kan køre via Nørre Aaby & Kauslunde.

Det kan sagtens være at der vil være flere der ville tage toget til/fra fx Aarup eller Tommerup, men begge byer, som ligger i Assens kommune, mangler busforbindelser til deres respektive stationer. Så der skal også bedre busforbindelse til og fra stationerne, hvis det skal være en rentabel forretning.

Beklager at der gik lidt meget "bus" i den.

Drift på gammel bane over fyn
Af andersj, Aalborg. 26/02-25, 12:23.
Citat fra: Worm Dato 26/02-25, 11:39
Citat fra: andersj Dato 26/02-25, 10:53
Citat fra: mgameing123 Dato 26/02-25, 10:38
Citat fra: andersj Dato 26/02-25, 10:26Fredericia er ikke den største destination, men mange tog ender og har endt der alene fordi der er et depot i byen. Odense, Kolding og Vejle er de største og vigtigste byer i regionen, men de er dårligt forbundet med hinanden.

Middelfart er også dårligt forbundet med eksempelvis Kolding og Vejle, så min tanke er at alle de store og mellemstore byer har halvtimesdrift uden skift. I dag er der kun timedrift Odense-Kolding, Middelfart-Kolding, Middelfart-Vejle og Kolding-Vejle.

Så hvis et Vestfyn-regionaltog kører Odense-Vejle og det andet Odense-Kolding kan det hjælpe på den manglede halvtimesdrift Middelfart-Kolding og Middelfart-Vejle.
Odense - Vejle er ikke en god idé i min øjne. Det er bedre at Aarhus - Fredericia - (Esbjerg) dækker Vejle - Fredericia.

Fredericia er en kæmpe knudepunkt på jernbanen, hvis man kun kører en rute mellem Odense og Fredericia så dækker man både Kolding og Vejle fint med en skift ved Fredericia (eller Middelfart hvis man tager IC toget).

Men vi skal undgå skift, fordi det giver usikkerhed og markant forlænget rejsetid på en kort tur som Middelfart-Vejle. At Fredericia er et knudepunkt er af driftsmæssige årsager, ikke fordi det er en fordel for passagererne.
Hvis et skift betyder en kortere rejsetid mellem hjem og slutdestination (og viceversa) så er et skift vel ikke det store problem?

Masser af daglig rejsende må skifte på deres vej dagligt.

Et skift er kun et problem når køreplaner ikke holdes eller skiftet gøres ekstra besværligt ved at gå mellem perronerne som indebærer lang vej og brug af trapper / elevator.

Men kan et skift betyde at man får hyppigere afgange - gå fra timedrift til halvtimesdrift eller fra halvtimedrift til kortere interval - så er det vel gevinst for den pågældende rejsende?

Man vender jo heller ikke tog fra Herning/Silkeborg i Skanderborg, fordi Skanderborg er et knudepunkt eller tog fra Struer/Viborg i Langå fordi Langå er et knudepunkt. Togene fortsætter til Aarhus fordi passagererne skal til Aarhus.

Passagererne skal ikke til Fredericia, så derfor giver det heller ikke mening at nogle som helst tog vender i Fredericia udover af driftsmæssige hensyn pga. depotet.

På ture rundt i trekantsområdet øger togskift rejsetiden med op til 30%, eksempelvis på Middlefart-Vejle hvor der er 9 minutters skiftetid i Fredericia på en tur med ca. 20 minutters rå køretid.

Anders

Drift på gammel bane over fyn
Af Worm. 26/02-25, 12:34.
Seneste redigering: 26/02-25, 12:36 af Worm
På ture rundt i trekantsområdet øger togskift rejsetiden med op til 30%, eksempelvis på Middlefart-Vejle hvor der er 9 minutters skiftetid i Fredericia på en tur med ca. 20 minutters rå køretid.
SVAR:

Er det et problem hvis toget ellers kun kører hver time?
Man kunne også arbejde på at reducere skiftetid til max 5 min?

Min pointe er blot at isoleret set er et skift ikke nødvendigvis et onde!

Gå op Sider:[1] 2 3

Lokomotivfabrikker

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak