Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Billeder og video

- Første 2 sæt batteritogsæt ankommet til Midtjyske Jernbaner
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: mlarsen Dato 20/02-25, 14:42Lidt nysgerrighed:
Hvad er den korrekte betegnelse for disse "ladestik" og bliver de indkoblet med håndkraft som et ladestik på en elbil eller er det automatisk med en robotarm som for eksempel brugt på færgerne mellem Helsingør og Helsingborg?

Mig bekendt er der tale om manuelt betjente ladestik, hvor ladetiden er længere end under strømskinne. Måske derfor kaldes de "mormor-ladere".

Citat fra: mlarsen Dato 20/02-25, 14:42Lidt nysgerrighed:

Hvad er den korrekte betegnelse for disse "ladestik" og bliver de indkoblet med håndkraft som et ladestik på en elbil eller er det automatisk med en robotarm som for eksempel brugt på færgerne mellem Helsingør og Helsingborg?

Hvis de stik er alm togvarmekabler, er det stik og kabler efter UIC 552 normen der benyttes.

Da overføres kun fasen gennem kablet, og nulforbindelsen sker gennem skinnen og hjulet.

Et eksempel:
https://www.te.com/en/products/connectors/intersection/rail-uic-connectors/uic552.html?tab=pgp-story

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Der kommer / er lavet en mormor lader i Vemb , det tager nogle timer
og i Lemvig kommer en skinne som lader på 5 min

Første 2 sæt batteritogsæt ankommet til Midtjyske Jernbaner
Af bth. 20/02-25, 17:21.
Seneste redigering: 20/02-25, 17:23 af bth

Hvis jeg siger "bugseringsomskifter", hvad tænker du så ;-)
[/quote]

At jeg skulle have tilføjet "et dødt" før Øresundstog.  Nu handler det jo ikke om Øresundstoget men om bremserne ved transport af nybyggede køretøjer.

/Bjørn

Citat fra: Lyntoget Dato 20/02-25, 16:42Der kommer / er lavet en mormor lader i Vemb , det tager nogle timer
og i Lemvig kommer en skinne som lader på 5 min

..... men ikke i værkstedet. På stationen skal, jf. denne meddelelse: https://www.midttrafik.dk/nyheder/2023/12/ny-milepael-for-danmarks-forste-batteritog/ etableres strømskinne over tre spor.

Hvornår bliver disse nye togsæt malet i midtjyske jernbaners orange/røde/hvide design?

Midtjyske Jernbaners præsentation 21.02.2025 af Siemens Mireo Plus B i Lemvig

Nogle enkelte glimt fra en vellykket dag:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
563 001/101 som blikfang foran værkstedet i Lemvig.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
563 101/001 i samme design som festivaltoilettet, men mon ikke en kommende foliering ændrer det? Det gråsnuskede vejrlig gjorde ikke oplevelsen mindre farveløs.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Som kontrast var "TANGEN" opstillet ved siden af 563 002/102 i værkstedet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Nogle interiørbilleder fra 563 002/102.

I vaskehallen kunne Siemens Desiro Classic MQ 4111 "FJORDEN" beses ude som inde:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Intet besøg i Lemvig uden et gruppebillede af et par legender:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
"KYSTEN" og "HEDEN" på Lemvig Station.

"Togtossens" trang til at fotografere tog uden mennesker yder ingen retfærdighed til arrangementet. Det var faktisk, som om hele Lemvig og det meste af omegnen var mødt op til denne i jernbanehenseende historiske begivenhed.

Hold øje med "Kenny's film"; han var flittigt til stede med sit kamera.

Alle fotos her ved mig (nm) 21.02.2025.

Bedste hilsener
Niels

     

Citat fra: Niels Munch Dato 21/02-25, 18:54Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.


Fine billeder Niels. Tak for kigget.

Bedste hilsner

Thomas

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.


Sæderne ser flotte og komfortable ud. Flot orange farve!

Mvh Vestjyden

Citat fra: vestjyden Dato 21/02-25, 20:23Sæderne ser flotte og komfortable ud. Flot orange farve!

Min efterhånden noget indskrumpede popo, sad umanerligt godt i de nye togsæt, desuden er ryglænet med til at give en god siddestilling.
Når man så bagefter lige smuttede over i et Y-tog, så mærkede man en verden til forskel, og det var ikke i Y-togets favør ;)

Med venlig hilsen

Thomas Dath Rithmester

Citat fra: bth Dato 20/02-25, 17:21
Citat fra: thomastog Dato 19/02-25, 17:04
Citat fra: bth Dato 19/02-25, 15:10.. f.eks. er der ikke trykluftbremse i traditionel forstand på et Øresundstog, ..

I traditionel forstand, korrekt.

Citat fra: bth Dato 19/02-25, 15:10.. og dermed kan man ikke anvende bremserne fra et traditionelt lokomotiv.

Hvis jeg siger "bugseringsomskifter", hvad tænker du så ;-)

At jeg skulle have tilføjet "et dødt" før Øresundstog.  Nu handler det jo ikke om Øresundstoget men om bremserne ved transport af nybyggede køretøjer.

Nu undlod du så, at citere hvad det var jeg kommenterede, jeg har indsat det igen, for overblikkets skyld, ellers er det dette jeg kommenterede:
Citat fra: bth Dato 19/02-25, 15:10.. men f.eks. er der ikke trykluftbremse i traditionel forstand på et Øresundstog, og dermed kan man ikke anvende bremserne fra et traditionelt lokomotiv.

Da det er det jeg kommenterer, så handler det jo om Øresundstog/ET.

Og når der nu findes tilslutning af bremseledning til en ET, og man derigennem kan styre EP bremserne på en ET, fra et lokomotiv (under nogle forudstæninger).

Så din påstand om at man ikke kan styre bremser på en ET fra et lokomotiv, passer ikke.

Gå op Sider: 1 [2]

Vectron

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak