Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Billeder og video

- Første 2 sæt batteritogsæt ankommet til Midtjyske Jernbaner
Gå ned Sider:[1] 2
I dag ankom de første 2 sæt Simens Mireo Plus B batteritog sæt til Midtjyske Jernbaner i Lemvig.

På grund af skinnebrud ved Thyregod måtte transporten desværre køre noget senere end planlagt, og togsættet måtte vente nogle timer i Vejle, før at Pia (NJJ Z70 770) kunne komme fra Herning og forsætte transporten videre mod Lemvig med VIKING-Rails MY 1152.

En video fra noget af transporten kan ses her:
https://www.youtube.com/watch?v=zifkNxQgdLE



Mvh
Simon Mosbjerg Mørch
https://www.simontog.dk

Fin video.

Var alle de åbne vogne med for at hjælpe på bremseprocenten eller lignende, eller skulle de bare samme vej?

Mvh.
Lars

Citat fra: Lars Dato 19/02-25, 10:22Fin video.

Var alle de åbne vogne med for at hjælpe på bremseprocenten eller lignende, eller skulle de bare samme vej?

Ja, godsvognene har været med som ekstra bremsekraft. Ved materieltransporter som disse er det ret almindeligt, at togsættenes egne bremser er udkoblet. Jeg skal ikke gøre mig klog på hvorfor.

Bremserne er udkoblet fordi Mireo ikke er godkendt i Danmark. Da Nordjyske Jernbaner fik leveret deres Lint togsæt var der ingen bremsevogne med, fordi de allerede er godkendt i Danmark og derfor godt måtte have bremserne tilkoblet.

Anders

Hej!

Man kan sagten kører med aktive bremse på trods af at køretøjet ikke er godkendt. Men der kan være 1000 årsager til at bremserne ikke er aktive. Det mest almindelige er at blokeringsbeskyttelsen ikke virker når togsættet er "dødt". Jeg kender ikke til de nye batteritog, men f.eks. er der ikke trykluftbremse i traditionel forstand på et Øresundstog, og dermed kan man ikke anvende bremserne fra et traditionelt lokomotiv.

/Bjørn

Citat fra: bth Dato 19/02-25, 15:10.. f.eks. er der ikke trykluftbremse i traditionel forstand på et Øresundstog, ..

I traditionel forstand, korrekt.

Citat fra: bth Dato 19/02-25, 15:10.. og dermed kan man ikke anvende bremserne fra et traditionelt lokomotiv.

Hvis jeg siger "bugseringsomskifter", hvad tænker du så ;-)

Er opladning stationer klar til brug?

Citat fra: thomastog Dato 19/02-25, 17:04
Citat fra: bth Dato 19/02-25, 15:10.. f.eks. er der ikke trykluftbremse i traditionel forstand på et Øresundstog, ..

I traditionel forstand, korrekt.

Citat fra: bth Dato 19/02-25, 15:10.. og dermed kan man ikke anvende bremserne fra et traditionelt lokomotiv.

Hvis jeg siger "bugseringsomskifter", hvad tænker du så ;-)
Det kræver vel, at der er strøm på togsættet. Det er ikke alle lokomotiver, der kan forsyne togvarmespænding, og så risikerer man, at togsættets batterier løber tør ret hurtigt.

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: lomse Dato 20/02-25, 08:43Er opladning stationer klar til brug?

Både Banedanmarks og Midtjyske Jernbaners ladeinfrastruktur er under etablering, se f.eks. denne pressemeddelelse af 06.02.2025: https://mjba.dk/wp-content/uploads/2025/02/Pressemeddelelse-fra-Midtjyske-Jernbaner-Batteritogene-kommer-06.02.2025.pdf .

Citat fra: Niels Munch Dato 20/02-25, 11:47
Citat fra: lomse Dato 20/02-25, 08:43Er opladning stationer klar til brug?

Både Banedanmarks og Midtjyske Jernbaners ladeinfrastruktur er under etablering, se f.eks. denne pressemeddelelse af 06.02.2025: https://mjba.dk/wp-content/uploads/2025/02/Pressemeddelelse-fra-Midtjyske-Jernbaner-Batteritogene-kommer-06.02.2025.pdf .
Når de ikke har ladeinfrastruktur på plads endnu - kan man lade dem op anden måde eller kører man et sted hen med køreledninger for at kunne kører testkørsel?

Der er også etableret 1.000 volt ladning gennem kabler i Vemb og Lemvig, så det er nok dem man bruger nu her.

Anders

Citat fra: andersj Dato 20/02-25, 12:38Der er også etableret 1.000 volt ladning gennem kabler i Vemb og Lemvig, så det er nok dem man bruger nu her.

Det er vist 10.000 V.

Lidt nysgerrighed:

Hvad er den korrekte betegnelse for disse "ladestik" og bliver de indkoblet med håndkraft som et ladestik på en elbil eller er det automatisk med en robotarm som for eksempel brugt på færgerne mellem Helsingør og Helsingborg?

Citat fra: 1993matias Dato 20/02-25, 08:45
Citat fra: thomastog Dato 19/02-25, 17:04
Citat fra: bth Dato 19/02-25, 15:10.. f.eks. er der ikke trykluftbremse i traditionel forstand på et Øresundstog, ..

I traditionel forstand, korrekt.

Citat fra: bth Dato 19/02-25, 15:10.. og dermed kan man ikke anvende bremserne fra et traditionelt lokomotiv.

Hvis jeg siger "bugseringsomskifter", hvad tænker du så ;-)
Det kræver vel, at der er strøm på togsættet. Det er ikke alle lokomotiver, der kan forsyne togvarmespænding, og så risikerer man, at togsættets batterier løber tør ret hurtigt.

Nu er min ET udløbet, så jeg kan ikke lige slå det op.

Men ja, der skal være strøm, f.eks gennem strømaftageren ;-)

Min pointe var mere, at man kan styre en ET's EP-bremser ved at tilslutte en almindelig bremseledning. Selvf under fordsætning af, at togsættet kan strømforsynes; ellers mangler man E'et i EP.

Dermed at det ikke er korrekt, at man ikke kan styre en ET's bremser fra et lokomotiv(s bremseledning).

Gå op Sider:[1] 2

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak