Citat fra: emc Dato 30/01-25, 21:16Er jeg mon den eneste, der ikke kan se billedet mere? Der er sådan et "broken image" ikon og grå flade, og hvis jeg højreklikker og trykker "se i ny fane", står der bare "This content is no longer available."
Øv, for det er ellers en virkelig spændende graf. Hvis du kunne have lyst til at lave det for nogle flere strækninger, kunne det være sjovt, for det er virkelig noget, der kan vise jernbanens potentiale. Kan du lokkes til at lave Kbh-Aalborg med rent teoretiske køretider (evt. for hele strækningen Kbh-Aal direkte og en, hvor alle IC-stop er på?
Jeg kan desvære ikke redigere den oprindelige besked, men nu har jeg uploaded til en forhåbenligt mere pålidelig billed-hosting side og jeg har også lavet nogle små justeringer og opdateret beregningen af køretidstillæg til både UIC og BaneDK:
Lige til info om datagrundlag så har jeg antaget følgende accelerations/hastigheds "kurve" for IC5, ud fra den offentlige data der er udgivet.

Derudover har jeg antaget en nedbremsning på 0,5 m/s^2, hvilket er en lidt skarp nedbremsning. Ud fra den info jeg har fundet benyttes 0,375 m/s^2 også til beregning af deceleration for øget passagerkomfort. Det lyder ikke som en stor forskel, men har en overraskende stor påvirkning på køretiden. Bare mellem København H og Nykøbing F er det en forskel på 1 minut og 45 sekunder.
Selvom der beregnes "Banedanmark" køretidstillæg, så benyttes større køretidstillæg end dette ofte. Det kan der være flere årsager til. Der kan være planlagt sporarbejde, eller områder med risiko for konflikt med andre tog, såsom ved Ringsted station. Især disse to faktorer kan resultere i at den endelige køreplan har længere køretider.
Ren køretid er: 57.7 minutter. BaneDK buffer er: 9.7%, med en samlet køretid på 63.2 minutter. UIC buffer er: 6.7%, med en samlet køretid på 61.6 minutter. Tidsforskellen er 1.7 minutter mellem BaneDK og UIC. Gennemsnitsfarten med BDK køretidstillæg: 135.9 km/t, og for UIC: 139.6 km/t

Her kommet et par varianter:
Uden stop i Køge Nord:
Ren køretid er: 55.7 minutter. BaneDK buffer er: 10.0%, med en samlet køretid på 61.3 minutter. UIC buffer er: 6.9%, med en samlet køretid på 59.6 minutter. Tidsforskellen er 1.7 minutter mellem BaneDK og UIC. Gennemsnitsfarten med BDK køretidstillæg: 140.2 km/h, og for UIC: 144.3 km/h

Uden stop i Køge Nord, men med 160 km/t materiale:
Ren køretid er: 64.2 minutter. BaneDK buffer er: 7.7%, med en samlet køretid på 69.1 minutter. UIC buffer er: 6.0%, med en samlet køretid på 68.0 minutter. Tidsforskellen er 1.1 minutter mellem BaneDK og UIC. Gennemsnitsfarten med BDK køretidstillæg: 124.3 km/h, og for UIC: 126.4 km/h

Vil begrænse hvor meget jeg fylder denne tråd, så her er en sidste beregning af strækningen Aarhus - Aalborg. Der er beregnet med et langt stop i Randers, så her kan der sagtens spares 2,5 min, men jeg har forsøgt at benytte stoptider fra K25.
Ren køretid er: 57.8 minutter. BaneDK buffer er: 8.5%, med en samlet køretid på 62.7 minutter. UIC buffer er: 6.4%, med en samlet køretid på 61.5 minutter. Tidsforskellen er 1.2 minutter mellem BaneDK og UIC. Gennemsnitsfarten med BDK køretidstillæg: 128.9 km/h, og for UIC: 131.4 km/h