Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Region Sjælland vil have direkte togforbindelser til København fra Nakskov
Gå ned Sider: 1 2 3 [4] 5 6
Citat fra: Worm Dato 22/01-25, 04:19
Citat fra: tgsen Dato 21/01-25, 21:32
Citat fra: Worm Dato 21/01-25, 17:52
Citat fra: mgameing123 Dato 21/01-25, 16:48Vil det ikke være bedre at forlænge Lollandsbanen til Rudkøbing med en kombineret Jernbane og vejbro over Langelandsbælt?
Næppe en bro da gennemsejlingshøjden skal være sammen højde som Storebæltsbroen.
Men måske en tunnel.
Og fortsættelse, tunnel til Tåsinge, tunnel derfra til Svendborg.
Og så tog Odense - Svendborg - Rudkøbing - Nakskov - Nyk F - København.
Elektrificeret.

Alle har drømme.
Men aktuelt er verden ændret og med formentlig mange flere penge til forsvaret og til Grønland- bliver din drøm nok ikke til virkelighed i dette århundrede.
Uh, hvor du fryder dig.
Flere faste forbindelser er hvad  landet har brug for netop i krig og konflikt. Som vandland har vi mistet meget territorie til vores mere sammenhængende naboer.
USA ligesom Tyskland i trediverne har ingen penge. Hvis de vælger samme problemløsning bliver vores oprustning ikke aktuel.

Citat fra: tgsen Dato 22/01-25, 11:51
Citat fra: Worm Dato 22/01-25, 04:19
Citat fra: tgsen Dato 21/01-25, 21:32
Citat fra: Worm Dato 21/01-25, 17:52
Citat fra: mgameing123 Dato 21/01-25, 16:48Vil det ikke være bedre at forlænge Lollandsbanen til Rudkøbing med en kombineret Jernbane og vejbro over Langelandsbælt?
Næppe en bro da gennemsejlingshøjden skal være sammen højde som Storebæltsbroen.
Men måske en tunnel.
Og fortsættelse, tunnel til Tåsinge, tunnel derfra til Svendborg.
Og så tog Odense - Svendborg - Rudkøbing - Nakskov - Nyk F - København.
Elektrificeret.

Alle har drømme.
Men aktuelt er verden ændret og med formentlig mange flere penge til forsvaret og til Grønland- bliver din drøm nok ikke til virkelighed i dette århundrede.
Uh, hvor du fryder dig.
Flere faste forbindelser er hvad  landet har brug for netop i krig og konflikt. Som vandland har vi mistet meget territorie til vores mere sammenhængende naboer.
USA ligesom Tyskland i trediverne har ingen penge. Hvis de vælger samme problemløsning bliver vores oprustning ikke aktuel.
Hvad er det for en gang vrøvl.
Jeg fryder mig på ingen måde.
Det er da trist vi skal bruge penge på noget som var overflødigt hvis alle blot respekterede hvordan grænser og lande nu engang er.

Men du glemmer at specielt broer er meget udsatte ved krig.
Så hvad flere broer ville betyde i den nuværende situation forstår jeg
Citat fra: tgsen Dato 22/01-25, 11:51
Citat fra: Worm Dato 22/01-25, 04:19
Citat fra: tgsen Dato 21/01-25, 21:32
Citat fra: Worm Dato 21/01-25, 17:52
Citat fra: mgameing123 Dato 21/01-25, 16:48Vil det ikke være bedre at forlænge Lollandsbanen til Rudkøbing med en kombineret Jernbane og vejbro over Langelandsbælt?
Næppe en bro da gennemsejlingshøjden skal være sammen højde som Storebæltsbroen.
Men måske en tunnel.
Og fortsættelse, tunnel til Tåsinge, tunnel derfra til Svendborg.
Og så tog Odense - Svendborg - Rudkøbing - Nakskov - Nyk F - København.
Elektrificeret.

Alle har drømme.
Men aktuelt er verden ændret og med formentlig mange flere penge til forsvaret og til Grønland- bliver din drøm nok ikke til virkelighed i dette århundrede.
Uh, hvor du fryder dig.
Flere faste forbindelser er hvad  landet har brug for netop i krig og konflikt. Som vandland har vi mistet meget territorie til vores mere sammenhængende naboer.
USA ligesom Tyskland i trediverne har ingen penge. Hvis de vælger samme problemløsning bliver vores oprustning ikke aktuel.

Nej. Jeg fryder på mig på ingen måde.

Men det territorier vi har mistet siden Christian d. 4 skyldes alene dårlige beslutninger. Intet med at vi er et "vandland" Ydermere var især havet tidl. den vigtigste måde at få mennesker og gods bragt rundt.

Citat fra: Worm Dato 22/01-25, 13:42
Citat fra: tgsen Dato 22/01-25, 11:51
Citat fra: Worm Dato 22/01-25, 04:19
Citat fra: tgsen Dato 21/01-25, 21:32
Citat fra: Worm Dato 21/01-25, 17:52
Citat fra: mgameing123 Dato 21/01-25, 16:48Vil det ikke være bedre at forlænge Lollandsbanen til Rudkøbing med en kombineret Jernbane og vejbro over Langelandsbælt?
Næppe en bro da gennemsejlingshøjden skal være sammen højde som Storebæltsbroen.
Men måske en tunnel.
Og fortsættelse, tunnel til Tåsinge, tunnel derfra til Svendborg.
Og så tog Odense - Svendborg - Rudkøbing - Nakskov - Nyk F - København.
Elektrificeret.

Alle har drømme.
Men aktuelt er verden ændret og med formentlig mange flere penge til forsvaret og til Grønland- bliver din drøm nok ikke til virkelighed i dette århundrede.
Uh, hvor du fryder dig.
Flere faste forbindelser er hvad  landet har brug for netop i krig og konflikt. Som vandland har vi mistet meget territorie til vores mere sammenhængende naboer.
USA ligesom Tyskland i trediverne har ingen penge. Hvis de vælger samme problemløsning bliver vores oprustning ikke aktuel.

Hvad er det for en gang vrøvl.
Jeg fryder mig på ingen måde.
Det er da trist vi skal bruge penge på noget som var overflødigt hvis alle blot respekterede hvordan grænser og lande nu engang er.

Men du glemmer at specielt broer er meget udsatte ved krig.
Så hvad flere broer ville betyde i den nuværende situation forstår jeg

Jeg foreslog tunneler, ikke broer.
CitatMen det territorier vi har mistet siden Christian d. 4 skyldes alene dårlige beslutninger. Intet med at vi er et "vandland" Ydermere var især havet tidl. den vigtigste måde at få mennesker og gods bragt rundt.
Og derfor skulle vi hver gang flytte tropper per skib, med stor forsinkelse, fx da København blev bombarderet og hæren stod i Holstein.
Og det var ganske rigtigt tidligere den vigtigste måde at transportere gods. Nu er det bane og vej, så de lande der kan bindes sammen med bane og vej har en naturlig fordel over os.

Citat fra: tgsen Dato 22/01-25, 14:30
Citat fra: Worm Dato 22/01-25, 13:42
Citat fra: tgsen Dato 22/01-25, 11:51
Citat fra: Worm Dato 22/01-25, 04:19
Citat fra: tgsen Dato 21/01-25, 21:32
Citat fra: Worm Dato 21/01-25, 17:52
Citat fra: mgameing123 Dato 21/01-25, 16:48Vil det ikke være bedre at forlænge Lollandsbanen til Rudkøbing med en kombineret Jernbane og vejbro over Langelandsbælt?
Næppe en bro da gennemsejlingshøjden skal være sammen højde som Storebæltsbroen.
Men måske en tunnel.
Og fortsættelse, tunnel til Tåsinge, tunnel derfra til Svendborg.
Og så tog Odense - Svendborg - Rudkøbing - Nakskov - Nyk F - København.
Elektrificeret.

Alle har drømme.
Men aktuelt er verden ændret og med formentlig mange flere penge til forsvaret og til Grønland- bliver din drøm nok ikke til virkelighed i dette århundrede.
Uh, hvor du fryder dig.
Flere faste forbindelser er hvad  landet har brug for netop i krig og konflikt. Som vandland har vi mistet meget territorie til vores mere sammenhængende naboer.
USA ligesom Tyskland i trediverne har ingen penge. Hvis de vælger samme problemløsning bliver vores oprustning ikke aktuel.

Hvad er det for en gang vrøvl.
Jeg fryder mig på ingen måde.
Det er da trist vi skal bruge penge på noget som var overflødigt hvis alle blot respekterede hvordan grænser og lande nu engang er.

Men du glemmer at specielt broer er meget udsatte ved krig.
Så hvad flere broer ville betyde i den nuværende situation forstår jeg

Jeg foreslog tunneler, ikke broer.
CitatMen det territorier vi har mistet siden Christian d. 4 skyldes alene dårlige beslutninger. Intet med at vi er et "vandland" Ydermere var især havet tidl. den vigtigste måde at få mennesker og gods bragt rundt.
Og derfor skulle vi hver gang flytte tropper per skib, med stor forsinkelse, fx da København blev bombarderet og hæren stod i Holstein.
Og det var ganske rigtigt tidligere den vigtigste måde at transportere gods. Nu er det bane og vej, så de lande der kan bindes sammen med bane og vej har en naturlig fordel over os.
Uenig.
Ikke det store problem at flytte tropper og materiel med skib.
Det kræver kun at man har dem.

Broer, jernbaner og veje er nemmere at ødelægge end f.eks. landgangsbåde.

Og de lande du tænker på har bjerge og store skovområder.

Så tiden er forbi for den måde du forestiller dig at føre krig på.

Citat fra: Worm Dato 22/01-25, 14:50
Citat fra: tgsen Dato 22/01-25, 14:30
Citat fra: Worm Dato 22/01-25, 13:42
Citat fra: tgsen Dato 22/01-25, 11:51
Citat fra: Worm Dato 22/01-25, 04:19
Citat fra: tgsen Dato 21/01-25, 21:32
Citat fra: Worm Dato 21/01-25, 17:52
Citat fra: mgameing123 Dato 21/01-25, 16:48Vil det ikke være bedre at forlænge Lollandsbanen til Rudkøbing med en kombineret Jernbane og vejbro over Langelandsbælt?
Næppe en bro da gennemsejlingshøjden skal være sammen højde som Storebæltsbroen.
Men måske en tunnel.
Og fortsættelse, tunnel til Tåsinge, tunnel derfra til Svendborg.
Og så tog Odense - Svendborg - Rudkøbing - Nakskov - Nyk F - København.
Elektrificeret.

Alle har drømme.
Men aktuelt er verden ændret og med formentlig mange flere penge til forsvaret og til Grønland- bliver din drøm nok ikke til virkelighed i dette århundrede.
Uh, hvor du fryder dig.
Flere faste forbindelser er hvad  landet har brug for netop i krig og konflikt. Som vandland har vi mistet meget territorie til vores mere sammenhængende naboer.
USA ligesom Tyskland i trediverne har ingen penge. Hvis de vælger samme problemløsning bliver vores oprustning ikke aktuel.

Hvad er det for en gang vrøvl.
Jeg fryder mig på ingen måde.
Det er da trist vi skal bruge penge på noget som var overflødigt hvis alle blot respekterede hvordan grænser og lande nu engang er.

Men du glemmer at specielt broer er meget udsatte ved krig.
Så hvad flere broer ville betyde i den nuværende situation forstår jeg

Jeg foreslog tunneler, ikke broer.
CitatMen det territorier vi har mistet siden Christian d. 4 skyldes alene dårlige beslutninger. Intet med at vi er et "vandland" Ydermere var især havet tidl. den vigtigste måde at få mennesker og gods bragt rundt.
Og derfor skulle vi hver gang flytte tropper per skib, med stor forsinkelse, fx da København blev bombarderet og hæren stod i Holstein.
Og det var ganske rigtigt tidligere den vigtigste måde at transportere gods. Nu er det bane og vej, så de lande der kan bindes sammen med bane og vej har en naturlig fordel over os.
Uenig.
Ikke det store problem at flytte tropper og materiel med skib.
Det kræver kun at man har dem.

Broer, jernbaner og veje er nemmere at ødelægge end f.eks. landgangsbåde.

Og de lande du tænker på har bjerge og store skovområder.

Så tiden er forbi for den måde du forestiller dig at føre krig på.
Ok nu er det nok med at tale om krig. En forlængelse af Lollandsbanen til Rudkøbing vil bedre forbinde Fyn, Langeland og Lolland.

Citat fra: emc Dato 21/01-25, 14:29
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 21/01-25, 12:40...og bare for at afspore debatten endnu mere:

Hvis man udnytter infrastrukturen (den planlagte hastighed) og kan "nøjes" med UIC køretidstillæg, kan man køre København H - Skaskøbing på lige omkring en time med stop i København Syd, Næstved og Nykøbing F....

160 km/t med færre stop er iøvrigt rigeligt til den af DSB annoncerede rejsetid med maks 200 km/t.

/Lasse

Kan du uddybe for lægmænd hvordan du kommer frem til det resultat? Altså Kbh-Sakskøbing (og evt. videre til Maribo og Nakskov). Spørger kun fordi jeg ikke ved hvad UIC køretidstillæg betyder samt længden på banerne (som jeg formoder er basis for udregning).

Jeg har ikke de rå køretider længere, men det var en simulering lavet på BDKs planlægningssystemer baseret på input fra Bombardiers TWINDEXX Express - med op til 250 km/t ad den nye bane København - Ringsted og 200 km/t syd for Ringsted. Den "rå køretid" er den tid, som toget kan køre strækningen på, hvis der ikke skal tages hensyn til andre tog. Den rå køretid var nede omkring 45 min. Der er 17 min til Sakskøbing i dag med 100 km/t og to stop. UIC anbefaler at man tillægger forskellige procentsatser (typisk omkring 7%) til den "rå køretid" - DSB lægger mere til, primært forbi BDK har mange hastighedsnedsættelser og for at forbedre rettidigheden. Timemodellen foreslog 57 min fra København til Nykøbing F med et par stop undervejs og en ret "konservativ" performance fra toget. DSB har lovet 1 time og 6 min med IC/% med stop i Ringsted, Næstved og Vordingborg (iøvrigt fra 2025, som det jo ikke bliver)

/Lasse

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 23/01-25, 15:57
Citat fra: emc Dato 21/01-25, 14:29
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 21/01-25, 12:40...og bare for at afspore debatten endnu mere:

Hvis man udnytter infrastrukturen (den planlagte hastighed) og kan "nøjes" med UIC køretidstillæg, kan man køre København H - Skaskøbing på lige omkring en time med stop i København Syd, Næstved og Nykøbing F....

160 km/t med færre stop er iøvrigt rigeligt til den af DSB annoncerede rejsetid med maks 200 km/t.

/Lasse

Kan du uddybe for lægmænd hvordan du kommer frem til det resultat? Altså Kbh-Sakskøbing (og evt. videre til Maribo og Nakskov). Spørger kun fordi jeg ikke ved hvad UIC køretidstillæg betyder samt længden på banerne (som jeg formoder er basis for udregning).

Jeg har ikke de rå køretider længere, men det var en simulering lavet på BDKs planlægningssystemer baseret på input fra Bombardiers TWINDEXX Express - med op til 250 km/t ad den nye bane København - Ringsted og 200 km/t syd for Ringsted. Den "rå køretid" er den tid, som toget kan køre strækningen på, hvis der ikke skal tages hensyn til andre tog. Den rå køretid var nede omkring 45 min. Der er 17 min til Sakskøbing i dag med 100 km/t og to stop. UIC anbefaler at man tillægger forskellige procentsatser (typisk omkring 7%) til den "rå køretid" - DSB lægger mere til, primært forbi BDK har mange hastighedsnedsættelser og for at forbedre rettidigheden. Timemodellen foreslog 57 min fra København til Nykøbing F med et par stop undervejs og en ret "konservativ" performance fra toget. DSB har lovet 1 time og 6 min med IC/% med stop i Ringsted, Næstved og Vordingborg (iøvrigt fra 2025, som det jo ikke bliver)

/Lasse

Jeg lavede lige et par køretidsberegninger med min hjemmebryggede køretidsberegner (så tag de præcise tal med et gran salt):

For et IC5 med stop i København Syd, Køge Nord, Ringsted, Næstved, Vordingborg og Nykøbing F er den "rå" køretid (dog stadigt inklusiv holdetid) 57,8 minutter. Med et typisk dansk køretidstillæg på 10,5% bliver det til 1 time og 4 minutter, ikke langt fra DSB's "lovede" tid på 1 time og 6 minutter. Hvis man springer stop i Køge Nord over sparer man 2 minutter, og hvis man samtidigt bruger et typisk UIC køretidstillæg på 6%, så er rejsetiden 59,5 minutter. Du sparer ca. 3 minutter ved 250 km/t vs 200 km/t på København-Køge-Ringsted, så derfra kommer din køretid fra timeplanen på 57 minutter.



For sjov, hvis at man kører uden stop undervejs så tager turen 49 minutter med et IC5.

/Rolf

Citat fra: rkarmark Dato 23/01-25, 18:03
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 23/01-25, 15:57
Citat fra: emc Dato 21/01-25, 14:29
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 21/01-25, 12:40...og bare for at afspore debatten endnu mere:

Hvis man udnytter infrastrukturen (den planlagte hastighed) og kan "nøjes" med UIC køretidstillæg, kan man køre København H - Skaskøbing på lige omkring en time med stop i København Syd, Næstved og Nykøbing F....

160 km/t med færre stop er iøvrigt rigeligt til den af DSB annoncerede rejsetid med maks 200 km/t.

/Lasse

Kan du uddybe for lægmænd hvordan du kommer frem til det resultat? Altså Kbh-Sakskøbing (og evt. videre til Maribo og Nakskov). Spørger kun fordi jeg ikke ved hvad UIC køretidstillæg betyder samt længden på banerne (som jeg formoder er basis for udregning).

Jeg har ikke de rå køretider længere, men det var en simulering lavet på BDKs planlægningssystemer baseret på input fra Bombardiers TWINDEXX Express - med op til 250 km/t ad den nye bane København - Ringsted og 200 km/t syd for Ringsted. Den "rå køretid" er den tid, som toget kan køre strækningen på, hvis der ikke skal tages hensyn til andre tog. Den rå køretid var nede omkring 45 min. Der er 17 min til Sakskøbing i dag med 100 km/t og to stop. UIC anbefaler at man tillægger forskellige procentsatser (typisk omkring 7%) til den "rå køretid" - DSB lægger mere til, primært forbi BDK har mange hastighedsnedsættelser og for at forbedre rettidigheden. Timemodellen foreslog 57 min fra København til Nykøbing F med et par stop undervejs og en ret "konservativ" performance fra toget. DSB har lovet 1 time og 6 min med IC/% med stop i Ringsted, Næstved og Vordingborg (iøvrigt fra 2025, som det jo ikke bliver)

/Lasse

Jeg lavede lige et par køretidsberegninger med min hjemmebryggede køretidsberegner (så tag de præcise tal med et gran salt):

For et IC5 med stop i København Syd, Køge Nord, Ringsted, Næstved, Vordingborg og Nykøbing F er den "rå" køretid (dog stadigt inklusiv holdetid) 57,8 minutter. Med et typisk dansk køretidstillæg på 10,5% bliver det til 1 time og 4 minutter, ikke langt fra DSB's "lovede" tid på 1 time og 6 minutter. Hvis man springer stop i Køge Nord over sparer man 2 minutter, og hvis man samtidigt bruger et typisk UIC køretidstillæg på 6%, så er rejsetiden 59,5 minutter. Du sparer ca. 3 minutter ved 250 km/t vs 200 km/t på København-Køge-Ringsted, så derfra kommer din køretid fra timeplanen på 57 minutter.



For sjov, hvis at man kører uden stop undervejs så tager turen 49 minutter med et IC5.

/Rolf
Er jeg mon den eneste, der ikke kan se billedet mere? Der er sådan et "broken image" ikon og grå flade, og hvis jeg højreklikker og trykker "se i ny fane", står der bare "This content is no longer available."

Øv, for det er ellers en virkelig spændende graf. Hvis du kunne have lyst til at lave det for nogle flere strækninger, kunne det være sjovt, for det er virkelig noget, der kan vise jernbanens potentiale. Kan du lokkes til at lave Kbh-Aalborg med rent teoretiske køretider (evt. for hele strækningen Kbh-Aal direkte og en, hvor alle IC-stop er på?

Citat fra: emc Dato 30/01-25, 21:16
Citat fra: rkarmark Dato 23/01-25, 18:03
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 23/01-25, 15:57
Citat fra: emc Dato 21/01-25, 14:29
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 21/01-25, 12:40...og bare for at afspore debatten endnu mere:

Hvis man udnytter infrastrukturen (den planlagte hastighed) og kan "nøjes" med UIC køretidstillæg, kan man køre København H - Skaskøbing på lige omkring en time med stop i København Syd, Næstved og Nykøbing F....

160 km/t med færre stop er iøvrigt rigeligt til den af DSB annoncerede rejsetid med maks 200 km/t.

/Lasse

Kan du uddybe for lægmænd hvordan du kommer frem til det resultat? Altså Kbh-Sakskøbing (og evt. videre til Maribo og Nakskov). Spørger kun fordi jeg ikke ved hvad UIC køretidstillæg betyder samt længden på banerne (som jeg formoder er basis for udregning).

Jeg har ikke de rå køretider længere, men det var en simulering lavet på BDKs planlægningssystemer baseret på input fra Bombardiers TWINDEXX Express - med op til 250 km/t ad den nye bane København - Ringsted og 200 km/t syd for Ringsted. Den "rå køretid" er den tid, som toget kan køre strækningen på, hvis der ikke skal tages hensyn til andre tog. Den rå køretid var nede omkring 45 min. Der er 17 min til Sakskøbing i dag med 100 km/t og to stop. UIC anbefaler at man tillægger forskellige procentsatser (typisk omkring 7%) til den "rå køretid" - DSB lægger mere til, primært forbi BDK har mange hastighedsnedsættelser og for at forbedre rettidigheden. Timemodellen foreslog 57 min fra København til Nykøbing F med et par stop undervejs og en ret "konservativ" performance fra toget. DSB har lovet 1 time og 6 min med IC/% med stop i Ringsted, Næstved og Vordingborg (iøvrigt fra 2025, som det jo ikke bliver)

/Lasse

Jeg lavede lige et par køretidsberegninger med min hjemmebryggede køretidsberegner (så tag de præcise tal med et gran salt):

For et IC5 med stop i København Syd, Køge Nord, Ringsted, Næstved, Vordingborg og Nykøbing F er den "rå" køretid (dog stadigt inklusiv holdetid) 57,8 minutter. Med et typisk dansk køretidstillæg på 10,5% bliver det til 1 time og 4 minutter, ikke langt fra DSB's "lovede" tid på 1 time og 6 minutter. Hvis man springer stop i Køge Nord over sparer man 2 minutter, og hvis man samtidigt bruger et typisk UIC køretidstillæg på 6%, så er rejsetiden 59,5 minutter. Du sparer ca. 3 minutter ved 250 km/t vs 200 km/t på København-Køge-Ringsted, så derfra kommer din køretid fra timeplanen på 57 minutter.



For sjov, hvis at man kører uden stop undervejs så tager turen 49 minutter med et IC5.

/Rolf
Er jeg mon den eneste, der ikke kan se billedet mere? Der er sådan et "broken image" ikon og grå flade, og hvis jeg højreklikker og trykker "se i ny fane", står der bare "This content is no longer available."

Øv, for det er ellers en virkelig spændende graf. Hvis du kunne have lyst til at lave det for nogle flere strækninger, kunne det være sjovt, for det er virkelig noget, der kan vise jernbanens potentiale. Kan du lokkes til at lave Kbh-Aalborg med rent teoretiske køretider (evt. for hele strækningen Kbh-Aal direkte og en, hvor alle IC-stop er på?

Heldigvis overlevede graffen på wayback machine:
https://web.archive.org/web/20250123215807/https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,2388.45.html (kopier linkadressen, selve linket virker ikke)

Citat fra: emc Dato 30/01-25, 21:16Er jeg mon den eneste, der ikke kan se billedet mere? Der er sådan et "broken image" ikon og grå flade, og hvis jeg højreklikker og trykker "se i ny fane", står der bare "This content is no longer available."

Øv, for det er ellers en virkelig spændende graf. Hvis du kunne have lyst til at lave det for nogle flere strækninger, kunne det være sjovt, for det er virkelig noget, der kan vise jernbanens potentiale. Kan du lokkes til at lave Kbh-Aalborg med rent teoretiske køretider (evt. for hele strækningen Kbh-Aal direkte og en, hvor alle IC-stop er på?

Jeg kan desvære ikke redigere den oprindelige besked, men nu har jeg uploaded til en forhåbenligt mere pålidelig billed-hosting side og jeg har også lavet nogle små justeringer og opdateret beregningen af køretidstillæg til både UIC og BaneDK:

Lige til info om datagrundlag så har jeg antaget følgende accelerations/hastigheds "kurve" for IC5, ud fra den offentlige data der er udgivet.

Derudover har jeg antaget en nedbremsning på 0,5 m/s^2, hvilket er en lidt skarp nedbremsning. Ud fra den info jeg har fundet benyttes 0,375 m/s^2 også til beregning af deceleration for øget passagerkomfort. Det lyder ikke som en stor forskel, men har en overraskende stor påvirkning på køretiden. Bare mellem København H og Nykøbing F er det en forskel på 1 minut og 45 sekunder.

Selvom der beregnes "Banedanmark" køretidstillæg, så benyttes større køretidstillæg end dette ofte. Det kan der være flere årsager til. Der kan være planlagt sporarbejde, eller områder med risiko for konflikt med andre tog, såsom ved Ringsted station. Især disse to faktorer kan resultere i at den endelige køreplan har længere køretider.

Ren køretid er: 57.7 minutter. BaneDK buffer er: 9.7%, med en samlet køretid på 63.2 minutter. UIC buffer er: 6.7%, med en samlet køretid på 61.6 minutter. Tidsforskellen er 1.7 minutter mellem BaneDK og UIC. Gennemsnitsfarten med BDK køretidstillæg: 135.9 km/t, og for UIC: 139.6 km/t


Her kommet et par varianter:
Uden stop i Køge Nord:
Ren køretid er: 55.7 minutter. BaneDK buffer er: 10.0%, med en samlet køretid på 61.3 minutter. UIC buffer er: 6.9%, med en samlet køretid på 59.6 minutter. Tidsforskellen er 1.7 minutter mellem BaneDK og UIC. Gennemsnitsfarten med BDK køretidstillæg: 140.2 km/h, og for UIC: 144.3 km/h


Uden stop i Køge Nord, men med 160 km/t materiale:
Ren køretid er: 64.2 minutter. BaneDK buffer er: 7.7%, med en samlet køretid på 69.1 minutter. UIC buffer er: 6.0%, med en samlet køretid på 68.0 minutter. Tidsforskellen er 1.1 minutter mellem BaneDK og UIC. Gennemsnitsfarten med BDK køretidstillæg: 124.3 km/h, og for UIC: 126.4 km/h


Vil begrænse hvor meget jeg fylder denne tråd, så her er en sidste beregning af strækningen Aarhus - Aalborg. Der er beregnet med et langt stop i Randers, så her kan der sagtens spares 2,5 min, men jeg har forsøgt at benytte stoptider fra K25.

Ren køretid er: 57.8 minutter. BaneDK buffer er: 8.5%, med en samlet køretid på 62.7 minutter. UIC buffer er: 6.4%, med en samlet køretid på 61.5 minutter. Tidsforskellen er 1.2 minutter mellem BaneDK og UIC. Gennemsnitsfarten med BDK køretidstillæg: 128.9 km/h, og for UIC: 131.4 km/h

Citat fra: rkarmark Dato 23/01-25, 18:03Jeg lavede lige et par køretidsberegninger med min hjemmebryggede køretidsberegner (så tag de præcise tal med et gran salt):

Jeg har altid ønsket mig at kunne fortage den slags beregninger. Er det et program eller fil, som du kunne dele med andre?

H

Tror bare Lollandsbanen burde bare være en seperat system. Man kommer ikke til at få noget ud af direkte tog til København.

Det er mere realistisk at man videreførte toget fra Nykøbing Sjælland end toget fra Nakskov. Det er besynderligt at regionen prioriterer som de gør.

Citat fra: Thomas123 Dato 10/02-25, 12:28Det er mere realistisk at man videreførte toget fra Nykøbing Sjælland end toget fra Nakskov. Det er besynderligt at regionen prioriterer som de gør.
Det er såmænd en del af Regionens trasportpolitiske mål, at der kommer direkte tog fra både Nykøbing Sj og Nakskov til København. Der har således også været en del skriverier omkring ideen med at køre tog fra Kalundborg hhv Nykøbing Sj og så koble i Holbæk, der udover at være billigere og give kortere rejsetider end i dag, tilsyneladende ikke er en god ide for trafikkøberne. Men sådan er der jo så meget.
Regionens prioriteringer er som sådan blot, at de vil have hurtigere og direkte forbindelser, fra deres baner til der, hvor en stor del af de rejsende skal hen. Imidlertid behandles sagerne ikke på een gang eller samtidigt, så lige nu er det Nakskov, som Regionen prøver at få igennem...

Det har de prøvet før, og de vil sikkert også prøve igen, og hvem ved - en dag vil man måske finde en løsning.

/Lasse

/Lasse

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 10/02-25, 13:43Det er såmænd en del af Regionens trasportpolitiske mål, at der kommer direkte tog fra både Nykøbing Sj og Nakskov til København. Der har således også været en del skriverier omkring ideen med at køre tog fra Kalundborg hhv Nykøbing Sj og så koble i Holbæk, der udover at være billigere og give kortere rejsetider end i dag, tilsyneladende ikke er en god ide for trafikkøberne. Men sådan er der jo så meget.
Regionens prioriteringer er som sådan blot, at de vil have hurtigere og direkte forbindelser, fra deres baner til der, hvor en stor del af de rejsende skal hen. Imidlertid behandles sagerne ikke på een gang eller samtidigt, så lige nu er det Nakskov, som Regionen prøver at få igennem...

Det har de prøvet før, og de vil sikkert også prøve igen, og hvem ved - en dag vil man måske finde en løsning.

/Lasse

/Lasse

Ah okay. So forstår jeg bedre. Jeg tvivler dog på en løsning medmindre man elektrificerer lollandsbanen. Der er hverken marked for batteritog som kan køre 200 km/t, det er dumt at lave en forsøgsordning der alligevel kun kan være i 2-3 år så længe DSB fortsat kører med dieseltog til Nykøbing F. og det er for dyrt (og måske umuligt?) at sikre at kommende batteritog kan sammenkobles med IC5. Må indrømme jeg er enig med transportministeren her.

Gå op Sider: 1 2 3 [4] 5 6

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak