Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Y-Tog i VLTJ banen
Gå ned Sider:[1] 2 3
Y-Tog i VLTJ banen
Af Yuxen. 10/12-24, 21:29.
Hej

Jeg har været i Vemb for at tage Y-Toget helt op til Thyborøn og jeg synes at det var det bedste togrejse jeg har haft. Det er helt vildt at Y-Toget stadig den dag i dag kører i daglig drift.
Jeg tog der ud og så den fordi, jeg havde nemlig hørt at Y-Toget i VLTJ snart bliver fjernet i 2025, og jeg vil virkelig gerne vide en præcis dato for hvornår de bliver fjernet fra VLTJ banen.

Yuxen

Y-Tog i VLTJ banen
Af Danskjävlar. 10/12-24, 22:23.
Citat fra: Yuxen Dato 10/12-24, 21:29Hej

Jeg har været i Vemb for at tage Y-Toget helt op til Thyborøn og jeg synes at det var det bedste togrejse jeg har haft. Det er helt vildt at Y-Toget stadig den dag i dag kører i daglig drift.
Jeg tog der ud og så den fordi, jeg havde nemlig hørt at Y-Toget i VLTJ snart bliver fjernet i 2025, og jeg vil virkelig gerne vide en præcis dato for hvornår de bliver fjernet fra VLTJ banen.

Yuxen

Jeg tror du må vente med usikkerhed endnu. Midtjyske jernbaner der sørger for driften har bestilt 7 batteritog, men vi har ikke engang set den første forlade fabrikken endnu. Vi kender ingen konkret dato, og jeg mener at have hørt at introduktionen i drift blev udskudt til 2026, men jeg har ingen kilde på dette, så tag det med et gran salt.

Pointen er at vi ved for lidt nu, og det er for tidligt at sige noget som helst med sikkerhed. Men et gæt ville nok være at man har et år endnu minimum til at opleve Y-togene i drift.

Y-Tog i VLTJ banen
Af Lyntoget. 10/12-24, 23:43.
Det sidste jeg har hørt er Bane.dk

skal lave lade muligheder i forår / sommer i Skjern og Holstebro  til Batteritogene

Y-Tog i VLTJ banen
Af Lyntoget. 10/12-24, 23:54.
Midtjyske Jernbaner skriver på deres facebook at Y togene udskiftes i 2025 med batteritog, og de er begyndt og lave lade station i Lemvig og opladningsmulighed i Vemb , de har bla. en øl tur med Y toget i Januar inden de udskiftes

https://www.facebook.com/VLTJ.MJBA

Y-Tog i VLTJ banen
Af andersj, Aalborg. 11/12-24, 10:35.
På Linkedin var der den anden dag et opslag fra en Siemens-mand om at langsomladeren i Vemb er færdig og klar til drift her i December. Den kan lade et togsæt på 4,5 timer med plug-in kabel.

Manglende lademulighed har vel været den største hindring for at få togsæt til Danmark, så med lademulighed i Vemb kan man måske så småt begynde at sende de eller det første togsæt til Vestjylland.

Anders

Y-Tog i VLTJ banen
Af lomse. 11/12-24, 10:39.
Giver da mulighed for at få tog her op til test, I det omfang de bliver bygget.

4,5 time er det ikke lang tid?
Tæ ker den skal vel også lade i løbet af dagen?

Y-Tog i VLTJ banen
Af andersj, Aalborg. 11/12-24, 11:04.
Hurtigladning sker med strømaftageren på strømskinner over sporene i Lemvig, Skjern og Holstebro.

Togene på Skjern-Holstebro overnatter i Vemb, så det er vel målrettet natlanding af disse togsæt.

Anders

Citat fra: lomse Dato 11/12-24, 10:39Giver da mulighed for at få tog her op til test, I det omfang de bliver bygget.

4,5 time er det ikke lang tid?
Tæ ker den skal vel også lade i løbet af dagen?
Der skal formentlig køres test inden godkendelsespapirer skal sendes ind. Dem har myndighederne så fem måneder (effektiv tid) til at behandle, så det er bare med at få disse testkørsler gennemført så snart man kan. Normalt vil "mormorladeren" i Vemb være til et af de overnattende tog.

/Lasse

Y-Tog i VLTJ banen
Af Niels Munch. 11/12-24, 12:31.
Og imens kan vi stadig nyde Y-togene på Lemvigbanen, som f.eks. her:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
MjbaD Ym 39 og Ym 40 "Kysten" ved ny Thyborøn Havn, 15.09.2015 (nm).

2 motorvogne, ryg mod ryg, er ikke sådan at hamle op med, selv om de den dag kun kørte på 3 anlæg. Og da jeg nåede Harboøre St., var toget for længst passeret. Gennem Harboøre by er det svært med 50 km/t at hamle op med toget.

Men ude på Rønland, hvor vi havde kørt side-om-side, var det som at være i slutscenen på "Olsen Banden i Jylland".

M.v.h.
Niels

Y-Tog i VLTJ banen
Af HTJ. 13/12-24, 11:05.
Du kan prøve at kontakte Midt Jyske-Jernbaner de må jo vider mere om hvornår de først sæt batteritog, kommer i 2025 til Lemvig

Y-Tog i VLTJ banen
Af andersj, Aalborg. 6/02-25, 19:11.
De to første togsæt skulle blive leveret i uge 8. Skjern-Holstebro totalspærres fra 1. marts og frem til sommer, så det er også ved at være sidste chance hvis der skal noget til Lemvig inden de bliver lukket inde.

Anders

Y-Tog i VLTJ banen
Af HTJ. 7/02-25, 00:26.
Seneste redigering: 7/02-25, 00:28 af HTJ
Se link her fra i dag 6/2
https://mjba.dk/nu-er-det-her-snart-vores-nye-batteritog/

Er der nogle som ved hvad dag og tispunk i uge 8  de ankommer til Lemvig

Y-Tog i VLTJ banen
Af Fjorden. 8/02-25, 23:01.
Og kan de eventuelt køre til Lemvig for egen kraft, eller skal de trækkes dertil?

Y-Tog i VLTJ banen
Af andersj, Aalborg. 8/02-25, 23:56.
Alene pga. rækkevidden kan de ikke komme til Lemvig på egen hånd.

Dertil kommer ting som godkendelse og at der nok ikke er nogen dansk lokomotivfører der pt. har licens til en Siemens Mireo. Selv hvis nogle fra Midtjyske Jernbaner have licens, så vil man ikke lade kunden køre togene selv før de er leveret og overdraget.

Det er dog tidligere set med bl.a. Nordjyske Jernbaners Lint-tog at de er kørt af egen kraft op til grænsen med en lokomotivfører fra fabrikken, men lige præcis de Mireo togsæt MJ har bestilt kan kun køre med strømaftageren nede. Dvs. ingen kørsel som almindeligt el-tog og ingen opladning under kørsel. Der kan kun køres på batteri og der kan kun lades i stilstand - denne løsning er valgt for at spare omkostninger i forbindelse med godkendelsen af togene, men skulle blot være en softwaresag så det kan ændres på sigt.

Anders

Y-Tog i VLTJ banen
Af esni. 10/02-25, 22:15.
Citat fra: andersj Dato  8/02-25, 23:56Alene pga. rækkevidden kan de ikke komme til Lemvig på egen hånd.

Dertil kommer ting som godkendelse og at der nok ikke er nogen dansk lokomotivfører der pt. har licens til en Siemens Mireo. Selv hvis nogle fra Midtjyske Jernbaner have licens, så vil man ikke lade kunden køre togene selv før de er leveret og overdraget.

Det er dog tidligere set med bl.a. Nordjyske Jernbaners Lint-tog at de er kørt af egen kraft op til grænsen med en lokomotivfører fra fabrikken, men lige præcis de Mireo togsæt MJ har bestilt kan kun køre med strømaftageren nede. Dvs. ingen kørsel som almindeligt el-tog og ingen opladning under kørsel. Der kan kun køres på batteri og der kan kun lades i stilstand - denne løsning er valgt for at spare omkostninger i forbindelse med godkendelsen af togene, men skulle blot være en softwaresag så det kan ændres på sigt.

Er der ikke noget om at den samme type Mireo togsæt kan køre på tysk kørestrøm med strømaftageren oppe, men kan lade under stilstand fra en skinne med 25 kV 50 Hz?

HVIS det er tilfældet så kunne togsættene køre til Padborg for egen kraft, og derefter lade i Lunderskov og Esbjerg i forbindelse med retningsskift for så at nå frem via Skjern?

( Men selvom det kunne gøres, så er det ikke sikkert at det er hensigtsmæssigt at gøre det... )

Eskild

Gå op Sider:[1] 2 3
Billige jernbane T-shirts

Vectron

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak