Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Danske tog i andre lande
Gå ned Sider: 1 [2]
Jydske tog i New Zealand og Siam
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 8/02-25, 03:31.
Seneste redigering: 8/02-25, 03:36 af Per Holm
Svjh. leverede Frichs dieselmotorvogne til både New Zealand og Siam, dog minus en som røg over bord undervejs til Sydøen og nu ligger på bunden af Det Indiske Ocean.

Kan dog ikke lige finde de nærmere detaljer.

https://jyllands-posten.dk/jpaarhus/ECE4447522/Frichs-lokomotivets-storhedstid-og-fald/

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Motorvognene til New Zealand blev licensproduceret af Vulcan Foundry of Britain: https://en.wikipedia.org/wiki/NZR_RM_class_(Vulcan) .

M.v.h.
Niels

Danske tog i andre lande
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 8/02-25, 06:02.
Citat fra: Niels Munch Dato  8/02-25, 03:56Motorvognene til New Zealand blev licensproduceret af Vulcan Foundry of Britain: https://en.wikipedia.org/wiki/NZR_RM_class_(Vulcan) .
Ikke et ord i den artikel om at det var licensproduktion af "Danish design". :-(

Citat fra: Michael Deichmann Dato  8/02-25, 06:02
Citat fra: Niels Munch Dato  8/02-25, 03:56Motorvognene til New Zealand blev licensproduceret af Vulcan Foundry of Britain: https://en.wikipedia.org/wiki/NZR_RM_class_(Vulcan) .
Ikke et ord i den artikel om at det var licensproduktion af "Danish design". :-(

Nej, det er lidt "snyd", for uanset, at bogierne var konstrueret til kapspor, bar de tydelige Mo-træk.

I "fakta-boksen" står dog: "Prime mover(s): Vulcan-Frichs 6-cylinder diesel engine."

Men, i modsætning til Siam-materiellet, er vi ovre i den licensproduktion, som det er mit indtryk, at trådstarter nok ikke tager med.

Og vi er vel i det hele taget ovre i det jernbanehistoriske emnefelt?

M.v.h.
Niels

Danske tog i andre lande
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 8/02-25, 08:49.
Seneste redigering: 8/02-25, 08:52 af Per Holm
10 Frichs Br 44 (Ük) ad omveje til brug i 11 forskellige DDR-lokomotiver Br 44 og/eller Br 44 Ük.

https://www.dampflokomotivarchiv.de/index.php?nav=1406157&id=95513&action=portrait

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Niels Munch Dato  7/02-25, 09:45
Citat fra: Arthur G. Hove Dato  6/02-25, 20:40Jeg er i gang med at lave et kort over alle lande der har haft Danske tog, enten nye tog som er bygget i Danmark eller gamle brugte tog fra Danmark. Jeg skriver også danske tog der er blevet testet i udlandet ind.

Jeg forstår, at du har valgt at holde dig fra sådan noget som f.eks. eksport og licensbygning af Frichs-motorer til indbygning i jernbanemateriel, hvilket i givet fald ville gøre dit verdensbillede endnu mere broget.


For lige at binde en sløjfe på eksport- og licensproduktion, vil jeg henvise til Sebastian Tuschick's website: http://www.sebtus.de/hist_frichs_5.html om Frichs.

Og i Frichs' referencelister er oplistet alt dieselmateriel med bl.a. motortyper, licenstagere og modtagerbaner:

Referenceliste 1936 (farver): https://www.ekeving.se/div/rm/Frichs_dieselfordon_1936.pdf
Referenceliste 1955 (gråtone): https://www.jernbanearkivalier.dk/fabrikker/Frichs/Frichs-Salgsprospekt-list-of-References-1955.pdf .

Byggenr. for egenproduktionen: https://www.jernbanen.dk/fabrik.php?id=16 .

TRIANGEL's begrænsede eksport kan ses under byggenr. 1372-1379 og 1383-1384 her: https://www.jernbanen.dk/fabrik.php?id=39 .

Og hvad angår entreprenørmateriel har også Pedershaab og Nagbøl haft en begrænset eksport.

M.v.h.
Niels

Gå op Sider: 1 [2]
Svenska-lok
... og så kommer toget, Trine
... og så kommer toget, Trine

Dette hæfte på 48 sider udkom i 1972 på Signalpostens forlag. Undertitlen er ´en baneveterans erindringer fra Als og Sundeved´ og er baseret på dagbogsnotater fra Stationsforstander S. S. Nielsen, Sønderborg. Hæftet er i pdf-format og fylder 16 Mb.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak