Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Økonomisk kollaps i regionaltogsdriften i Nordjylland
Det viser sig nu at kontraktbetalingen fra staten langt fra dækker de omkostninger Region Nordjylland får ved den fulde overtagelse af regionaltogstrafikken til Skørping og Hobro.

På hele driften af både lokaltogsstrækningerne Hirtshals-Hjørring og Skagen-Frederikshavn samt regionaltogsstrækningen Frederikshavn-Hobro ser man ind i at skulle finde besparelser på 22 mio. kr. i 2026. Udover de 22 mio. kr. vil Nordjyske Jernbaner miste 5 mio. kr. årligt i lejeindtægter på de 3 Desiro togsæt der pt. er udlejet til Lokaltog og et ekstraordinært statsligt tilskud til efterslæb på infrastrukturvedligehold på lokalbanerne på 4,6 mio. kr. bortfalder også i 2026.

Der er ikke fremlagt noget konkret hos regionen, men de konsekvenser og dilemmaer politikerne skal tage stilling til tyder på en massiv indskrænkelse af togdriften og et brud på de direkte tog Hirtshals/Skagen-Aalborg. Allerede i december 2024 forsvandt halvtimesdriften Aalborg-Hjørring om lørdagen.

Det bliver især en stor omkostningsstigning når Nordjyske Jernbaner skal betjene Arden, Støvring, Svenstrup og Skalborg i hele driftsdøgnet alle dage, for passagergrundlaget er meget tyndt - især i ydretimerne og beslutningen om at DSB forsat skal standse i Skørping forventes at koste yderligere 700.000 kr. i billetindtægter, da de fleste passagerer selvfølgelig vil vælge et direkte DSB-tog med 180 km/t ind til Aalborg fremfor et langsomt og ukomfortabelt NJ-tog.

Det vil ikke undre mig hvis halvtimesdriften Hjørring-Frederikshavn, Hjørring-Hirtshals og Frederikshavn-Skagen i myldretiden droppes, at der nedlægges afgange i ydretidspunkterne på alle strækninger og at halvtimesdriften Aalborg-Skørping droppes - i hvert fald udenfor myldretiden, så Skalborg, Svenstrup og Støvring kommer ned på en togafgang i timen.

Men uanset hvad er det et fuldstændig kollaps af den aftale om overdragelse af trafikkøberansvaret til Region Nordjylland før man overhovedet er gået igang med den fulde køreplan.

Link: https://dagsordener.rn.dk/vis?id=af85d89e-072a-4bce-bcb5-f089c36b16c4&iframe=true&punktid=7ff434e7-11df-4066-97f4-a6f39032599b

Anders

Hvordan med kørslen til Aalborg Lufthavn?

Citat fra: Overbanemesteren Dato  3/02-25, 20:33Hvordan med kørslen til Aalborg Lufthavn?

Den ligger 100% hos DSB fra december, som det hele tiden har været planen. Det har også hele tiden været planen at Nordjyske Jernbaner skulle køre Skørping-Hjørring to gange i timen og hvert andet tog til hhv. Skagen og Hirtshals.

Dette kørselskoncept er først blevet muligt med udrulning af ETCS syd for Aalborg, hvilket ellers var planlagt til at ske inden Nordjyske Jernbaner overtog kørslen i Nordjylland fra DSB. Første strækning i vest med ETCS blev så afkortet fra Langå-Frederikshavn til Lindholm-Frederikshavn, da Alstom var voldsomt forsinket med udrustningen af IC3 med ETCS.

Anders

Virkelig ærgerligt når netop den her ordning har betydet en vækst i antallet af passagerer på de nordjyske skinner.

Må være dårlige forhandlere fra regionen som har lavet aftalen med Transportministeriet? Måske naive?

Kan vi nogen steder se aftalagrundlaget, hvad økonomien basserer sig på?

Og nogen sidder i København med det store smil på.

JH

Som der fremgår af linket er der flere årsager, en er at kontraktbetalingen fra staten følger nettoprisindekset, mens stigningen i udgifterne ved togkørsel ligger væsentligt over stigningen i det gennerelle nettoprisindeks. Dertil CO2-afgiften fra 1. januar 2025, som kun fly og færger i første omgang er undtaget fra at betale.

Så er der også udvidelsen af kørslen til Hobro, hvor staten kun vil dække 50% af omkostningerne. Her har man fra politisk side været så forhippet på at overtage betjeningen af Arden station, at man ikke har fundet pengene til det. Det var aldrig et krav at regionen skulle overtage Skørping-Arden-Hobro og betjeningen for passagererne i Arden bliver endda ringere med længere rejsetider og dårligere komfort med samme frekvens som DSB.

Anders

Citat fra: andersj Dato  4/02-25, 11:19Som der fremgår af linket er der flere årsager, en er at kontraktbetalingen fra staten følger nettoprisindekset, mens stigningen i udgifterne ved togkørsel ligger væsentligt over stigningen i det gennerelle nettoprisindeks. Dertil CO2-afgiften fra 1. januar 2025, som kun fly og færger i første omgang er undtaget fra at betale.

Så er der også udvidelsen af kørslen til Hobro, hvor staten kun vil dække 50% af omkostningerne. Her har man fra politisk side været så forhippet på at overtage betjeningen af Arden station, at man ikke har fundet pengene til det. Det var aldrig et krav at regionen skulle overtage Skørping-Arden-Hobro og betjeningen for passagererne i Arden bliver endda ringere med længere rejsetider og dårligere komfort med samme frekvens som DSB.
Vent så busser og tog skal betale en CO2 afgift? Hvad har Thomas taget?

Økonomisk kollaps i regionaltogsdriften i Nordjylland
Af andersj, Aalborg. 4/02-25, 17:57.
Seneste redigering: 4/02-25, 18:00 af andersj
Her er et opdateret link til referatet fra mødet, nu hvor linket til dagsordenen ikke længere virker: https://dagsordener.rn.dk/vis?id=c42b3df5-42d9-476a-b544-785715e343d3&iframe=true&punktid=4d2f93c6-83db-4834-8f24-8fcdc4ba02bc

"Udvalget tilkendegav i øvrigt følgende ønsker til det videre arbejde:

- Ved evt. nedlæggelse af de første eller sidste afgange på en rute skal konsekvenserne vurderes meget nøje
- Konsekvenser ift. den kollektive trafik fra 2030 skal vurderes.
- I arbejdet skal der tages højde for den uafklarede situation for fremtidens organisering af den kollektive trafik
- Det bør undersøges, om der er en besparelse ved at lade det ene regionale tog til Skørping vende i Støvring."


Vende i Støvring uden transversal eller ekstra perronspor... Igen er man overhovedet ikke rustet til at tage de realistiske beslutninger i regionen, ligesom med Hobro-togene.

Anders

Kontrakten imellem Transportministeriet og Region Nordjylland kan ses her;

https://www.trm.dk/publikationer/2021/aftale-med-region-nordjylland-om-regionaltogstrafik-mellem-skoerping-og-frederikshavn

Omkring mulig kørsel til Hobro står der;

1.2   Parterne er enige om, at der kan være perspektiver i at udvide den geo�grafiske udstrækkning af Regionens trafikkøberansvar for regionaltogtrafik fra Skørping til Hobro, når nyt signalsystem pä strækningen Aarhus-Aalborg er taget i brug. Parteme er pä den baggrund enige om at gennemføre en uforpligtende analyse af vilkär for en sådan udvidelse. Analysen igangsættes senest tre år før de to nævnte infrastrukturelle ærendringer planlægges ibrug�taget. Såfremt der opnås enighed om at udvide den geografiske udstrækning af Regionens trafikkøberansvar fra Skørping til Hobro, indgår Parterne sær�skilt tillæg til denne aftale herom.


I øvrigt indeholder den seneste kontrakt ikke noget krav om at køre en hvis mængde trafik, alene et krav om at pengene bruges på regionaltogstrafik. Så hvis der køres mere end statens penge rækker til, ja så er det jo et valg der træffes lokalt.

JH

Kørselsomfang har hele tiden været frivilligt, selvom baggrunden for trafikkøberoverdragelsen var at NJ kan køre billigere end DSB (og dermed mere for de samme penge) - hvilket de også kan. Men måske ikke helt så billigt og så meget mere som man havde forventet.

Men det er især betjeningen syd for Aalborg der kommer til at give problemer, både med den forøgede kørsel til Skørping og til Hobro. Det er svært at se at NJ kan hente ekstra kunder mellem Hobro og Aalborg, da betjeningsniveauet forbliver det samme som idag - modsat mellem Aalborg og Hjørring hvor man kunne indføre halvtimesdrift i dagtimerne.

DSB kommer til at kunne hente kunder på Hobro-Aalborg med den hurtige og skarpe halvtimesdrift, men de vil også miste kunderne fra Arden, Støvring, Svenstrup og Skalborg - i de stille timer kommer der til at køre to halvtomme tog fra hhv. DSB og NJ mellem Aalborg og Hobro hvor en enkelt IC3 i dag er rigeligt.
De mange rejsende mellem Aalborg og Skørping vil jo nok også prioritere det non-stop DSB tog med 180 km/t, fremfor NJ med stop på alle stationer, 120 km/t og hårde sæder. Regionen har da også indregnet et forventet indtægtstab på 800.000 kr. for passagerer til og fra Skørping.

Anders

Gå op Sider:[1]
Billige jernbane T-shirts

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak