Citat fra: andersj Dato 18/12-24, 20:54Citat fra: mss Dato 18/12-24, 19:31Ja det giver mening. Variobahn på de ydre strækninger giver ringe mening.
Nå, men spændende hvem der kommer med i kapløbet, og med hvad.
Der er nok ikke mange andre bud end Stadler Tango ved så lille en bestilling og krav om 100 km/t med tilsvarende komfort ("rigtige" drejelige bogier)
Tango er leveret i en konfiguration på 52,6 meter til Appenzeller Bahnen med fire lange vogne med hver deres drejelige bogie og to korte vogne med en "stiv" bogie hver.
![](https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/80/Typenskizze_AB_ABe_8-12.jpg)
De kunne godt ligne at man kan dele toget på midten, hvilket ville fjerne behovet for at forlænge værkstedssporene på det eksisterende værksted i Aarhus.
En lille opdatering til dette emne. Stadler har opdateret deres hjemmeside med et nyt look. I den forbindelse har de også opdateret oversigten over deres produkter. Ikke overraskende er Variobahn forsvundet, men det vidste vi jo allerede, men Tango er også forsvundet, hvilket er noget mere overraskende. Er det et tegn på at Tango måske er udgået? Det er trods alt en model der ikke rigtig kan noget man ikke kan med Stadler's andre modeller.
https://www.stadlerrail.com/en/solutions/rolling-stock