Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Danske tog i andre lande
Gå ned Sider:[1] 2
Hej.

Jeg er i gang med at lave et kort over alle lande der har haft Danske tog, enten nye tog som er bygget i Danmark eller gamle brugte tog fra Danmark. Jeg skriver også danske tog der er blevet testet i udlandet ind.

Arthur

Arthur Gooseman Hove

Sjovt. Dog har jeg lidt korrektur.

1. Sverige har haft nybyggede danske tog i drift. De kører sågar stadigvæk. Y2 togene på Kustpilen blev bestilt direkte hos Scandia/Adtranz og er altså ikke brugtvognskøb fra DSB. Tværtimod har DSB købt en stor andel af den tidligere Kustpilen flåde da jernbanen til Karlskrona blev elektrificeret.

2. Israel har også haft danskbygget IC3 tog, også selvom de fleste tog i deres flåde blev bygget lokalt under licens.

3. Finland har førhen bestilt damplokomotiver fra Frichs i Danmark. Hvorvidt du vil tælle det eller ej må du være herre over.

4. Fra hvad jeg ved (og såvidt jeg husker 1 enkelt billede) er der faktisk en Dansk MZ'er (3. generation) i Mexico. Den ejes af det Spansk entrepanørselskab og er blevet brugt under byggeriet af TrenMaya systemet i Yucatan. Mange andre brugte Europæiske lokomotiver er også blevet brugt der såsom tyske BR 218 lokomotiver.

5. Syntes at Libyen og detaljen med at et dansk tog var stjålet er en god detalje.

Danske tog i andre lande
Af RasmusD. 7/02-25, 00:22.
Kører der ikke også nogle tidligere DSB-lokomotiver i Norge? De købte da nogle MZ'ere i sin tid, og en af Nordic Refinances TME'ere er vist også kommet derop.

Danske tog i andre lande
Af M. Qvist. 7/02-25, 00:46.
Norge har også haft danske personvogne. DSB solgte alle Af vogne til NSB i 90'erne

Danske tog i andre lande
Af Teddy. 7/02-25, 01:45.
Jeg faldt over denne for et par år siden, MZ1437 i sydlige himmelstrøg
https://youtu.be/zw3V5h_eHNA?si=BpT0pKvcVv7jXPQ1

Danske tog i andre lande
Af ThomasØ. 7/02-25, 07:07.
Hvad med veterantog?.
E, S, F, Hs og personvogne i England

Citat fra: Danskjävlar Dato  6/02-25, 22:27Sjovt. Dog har jeg lidt korrektur.
2. Israel har også haft danskbygget IC3 tog, også selvom de fleste tog i deres flåde blev bygget lokalt under licens.

Det er forkert. Alle Israelske IC3 er bygget i Randers.

Citat fra: Arthur G. Hove Dato  6/02-25, 20:40Jeg er i gang med at lave et kort over alle lande der har haft Danske tog, enten nye tog som er bygget i Danmark eller gamle brugte tog fra Danmark. Jeg skriver også danske tog der er blevet testet i udlandet ind.

Hej Arthur,

Jeg forstår, at du har valgt at holde dig fra sådan noget som f.eks. eksport og licensbygning af Frichs-motorer til indbygning i jernbanemateriel, hvilket i givet fald ville gøre dit verdensbillede endnu mere broget.

M.v.h.
Niels

Citat fra: Søren Jakobsen Dato  7/02-25, 08:38
Citat fra: Danskjävlar Dato  6/02-25, 22:27Sjovt. Dog har jeg lidt korrektur.
2. Israel har også haft danskbygget IC3 tog, også selvom de fleste tog i deres flåde blev bygget lokalt under licens.

Det er forkert. Alle Israelske IC3 er bygget i Randers.

Nej, de første 10 togsæt blev bygget i Randers i 1992 og sendt med skib til Israel. I 1994 blev yderligere 31 sæt bygget lokalt i Israel af Israel Aerospace Industries i Dimona. I 2005 købte Israel desuden yderligere 9 sæt fra Sverige.

Kilde. Bogen " IC3 - det sidste danske togdesign"


Citat fra: Theis Andersen Dato  7/02-25, 11:14
Citat fra: Søren Jakobsen Dato  7/02-25, 08:38
Citat fra: Danskjävlar Dato  6/02-25, 22:27Sjovt. Dog har jeg lidt korrektur.
2. Israel har også haft danskbygget IC3 tog, også selvom de fleste tog i deres flåde blev bygget lokalt under licens.

Det er forkert. Alle Israelske IC3 er bygget i Randers.

Nej, de første 10 togsæt blev bygget i Randers i 1992 og sendt med skib til Israel. I 1994 blev yderligere 31 sæt bygget lokalt i Israel af Israel Aerospace Industries i Dimona. I 2005 købte Israel desuden yderligere 9 sæt fra Sverige.

Kilde. Bogen " IC3 - det sidste danske togdesign"
Så har du vist ikke læst den helt godt nok :-) Togsæt 1-11 blev bygget i Danmark. Derefter blev vognkasser og hovedkomponenter bygget i Danmark og sendt til Israel, hvor færdigmonteringen skete. Det åbner naturligvis op for fortolkninger på dit kort, for hvornår er noget bygget hvor...Jeg er ret sikker på, at der er danske fabriksnumre på alle de israelske IC3...

MZ III til Maxico er de to MZ der røg til Comsa i Spanien, der derfra er solgt til Mexico.
Dertil er VLTJ ML 14/24 og ML 15/25 eksporteret til Italien, mens de tre Henschel maskiner fra HP, HHJ og VNJ er endt i Schweiz - hvor også ex HFHJ M9 befinder sig.

Mvh
Lasse

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato  7/02-25, 13:02
Citat fra: Theis Andersen Dato  7/02-25, 11:14
Citat fra: Søren Jakobsen Dato  7/02-25, 08:38
Citat fra: Danskjävlar Dato  6/02-25, 22:27Sjovt. Dog har jeg lidt korrektur.
2. Israel har også haft danskbygget IC3 tog, også selvom de fleste tog i deres flåde blev bygget lokalt under licens.

Det er forkert. Alle Israelske IC3 er bygget i Randers.

Nej, de første 10 togsæt blev bygget i Randers i 1992 og sendt med skib til Israel. I 1994 blev yderligere 31 sæt bygget lokalt i Israel af Israel Aerospace Industries i Dimona. I 2005 købte Israel desuden yderligere 9 sæt fra Sverige.

Kilde. Bogen " IC3 - det sidste danske togdesign"
Så har du vist ikke læst den helt godt nok :-) Togsæt 1-11 blev bygget i Danmark. Derefter blev vognkasser og hovedkomponenter bygget i Danmark og sendt til Israel, hvor færdigmonteringen skete. Det åbner naturligvis op for fortolkninger på dit kort, for hvornår er noget bygget hvor...Jeg er ret sikker på, at der er danske fabriksnumre på alle de israelske IC3...

MZ III til Maxico er de to MZ der røg til Comsa i Spanien, der derfra er solgt til Mexico.
Dertil er VLTJ ML 14/24 og ML 15/25 eksporteret til Italien, mens de tre Henschel maskiner fra HP, HHJ og VNJ er endt i Schweiz - hvor også ex HFHJ M9 befinder sig.

Mvh
Lasse
Jeg læste den for et par uger siden, så det kan godt være, at jeg husker forkert.😁


Danske tog i andre lande
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 7/02-25, 16:22.
Det har gjennom en årrekke vært rett så mange ex-danske diesellok i Norge. Type MZ er nok den mest tallrike av dem, men både MX, MY og i senere år også ME har vært å se en rekke ganger. Jeg kan dessverre ikke påberope meg å ha observert dem alle, men du finner et relativt representativt utvalg på denne (ex-danske lok hos norske operatører) og denne (ex-danske lok hos utenlandske operatører i Norge) siden.

Det skal etter sigende også ha vært prøvekjørt en motorvogn type MO i Norge, muligens på slutten av 1940-tallet eller begynnelsen av 1950-tallet.

Citat fra: eyolf Dato  7/02-25, 16:22.....
Det skal etter sigende også ha vært prøvekjørt en motorvogn type MO i Norge, muligens på slutten av 1940-tallet eller begynnelsen av 1950-tallet.

Ja, det var i perioden 01.11.1938 – 13.11.1938, og toget, der blev testet på Bergensbanen, bestod af Mo 289 - ACM 139 - Mo 290.

M.v.h.
Niels

Øresundstogene var nybyggede til trafik i Sverige - i første omgang ganske vist kørt af DSB (eller rettere DSB First), men finansieret af (muligvis forgængeren til) Skånetrafikken. Jeg kan ikke huske om de ejede nogle af togsættene fra starten.

Ligeledes kører IC3 og nu de nye Talgostammer trafik i Tyskland, kørt i samarbejde mellem DSB og DB, men dog ejet af førstnævnte.

Danske tog i andre lande
Af LM94. 7/02-25, 21:52.
Citat fra: Niels Bak Dato  7/02-25, 18:49Øresundstogene var nybyggede til trafik i Sverige - i første omgang ganske vist kørt af DSB (eller rettere DSB First), men finansieret af (muligvis forgængeren til) Skånetrafikken. Jeg kan ikke huske om de ejede nogle af togsættene fra starten.

Ligeledes kører IC3 og nu de nye Talgostammer trafik i Tyskland, kørt i samarbejde mellem DSB og DB, men dog ejet af førstnævnte.

Tror Talgo skal forstås som fremtidig trafik. Der arbejdes på at det skal være et rent DSB foretagende af hvad jeg har lavet mig forstå fra en lokomotivfører.

Gå op Sider:[1] 2
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak