Citat fra: Theis Andersen Dato 7/02-25, 11:14Citat fra: Søren Jakobsen Dato 7/02-25, 08:38Citat fra: Danskjävlar Dato 6/02-25, 22:27Sjovt. Dog har jeg lidt korrektur.
2. Israel har også haft danskbygget IC3 tog, også selvom de fleste tog i deres flåde blev bygget lokalt under licens.
Det er forkert. Alle Israelske IC3 er bygget i Randers.
Nej, de første 10 togsæt blev bygget i Randers i 1992 og sendt med skib til Israel. I 1994 blev yderligere 31 sæt bygget lokalt i Israel af Israel Aerospace Industries i Dimona. I 2005 købte Israel desuden yderligere 9 sæt fra Sverige.
Kilde. Bogen " IC3 - det sidste danske togdesign"
Så har du vist ikke læst den helt godt nok :-) Togsæt 1-11 blev bygget i Danmark. Derefter blev vognkasser og hovedkomponenter bygget i Danmark og sendt til Israel, hvor færdigmonteringen skete. Det åbner naturligvis op for fortolkninger på dit kort, for hvornår er noget bygget hvor...Jeg er ret sikker på, at der er danske fabriksnumre på alle de israelske IC3...
MZ III til Maxico er de to MZ der røg til Comsa i Spanien, der derfra er solgt til Mexico.
Dertil er VLTJ ML 14/24 og ML 15/25 eksporteret til Italien, mens de tre Henschel maskiner fra HP, HHJ og VNJ er endt i Schweiz - hvor også ex HFHJ M9 befinder sig.
Mvh
Lasse