Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Billeder og video

- DSB MF sæt 63 i Langå (+1 foto)
DSB MF sæt 63 i Langå (+1 foto)
Af T. Rithmester, Struer. 31/01-25, 20:42.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
DSB MF sæt 63 som L 4043 suser nordud af Langå station. 31. januar 2025 (tdr)

Med venlig hilsen

Thomas Dath Rithmester

Er der mon nogen fornuftig forklaring på valg af S-kurve mellem spor 1 (fra venstre) og spor 2.
En simpel direkte linjeføring mellem de 2 spor virker mere logisk. Der er ikke noget på billedet der indikere at dette ikke skulle kunne lade sig gøre pga omgivelserne.

Citat fra: Skylight Dato 31/01-25, 22:38Er der mon nogen fornuftig forklaring på valg af S-kurve mellem spor 1 (fra venstre) og spor 2.
En simpel direkte linjeføring mellem de 2 spor virker mere logisk. Der er ikke noget på billedet der indikere at dette ikke skulle kunne lade sig gøre pga omgivelserne.

Det er vel billigere at bruge sådanne sporskifter. Det spor skal vel heller ikke bruges lige så ofte som de to andre, så kan være man ikke behøver så høj fart?

DSB MF sæt 63 i Langå (+1 foto)
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 31/01-25, 22:55.
Citat fra: Skylight Dato 31/01-25, 22:38Er der mon nogen fornuftig forklaring på valg af S-kurve mellem spor 1 (fra venstre) og spor 2.
En simpel direkte linjeføring mellem de 2 spor virker mere logisk. Der er ikke noget på billedet der indikere at dette ikke skulle kunne lade sig gøre pga omgivelserne.
Det giver nogle flotte muligheder for fotos når toget slynger sig afsted gennen de kurver....

(Jeg finder selv ud.....)

DSB MF sæt 63 i Langå (+1 foto)
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 1/02-25, 07:19.
CitatDet er vel billigere at bruge sådanne sporskifter.


De sporskifter, vi ser på billedet, er vel ikke forskellige fra alle mulige andre sporskifter?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

DSB MF sæt 63 i Langå (+1 foto)
Af re20000, Jenslev Trinbræt. 1/02-25, 10:46.
Måske var der udsalg hos Märklin?

Eller samme årsag som er grunden til der ikke længere er perrontag i Langå (besparelser)?

DSB MF sæt 63 i Langå (+1 foto)
Af Jens, Fredericia. 2/02-25, 14:33.
Seneste redigering: 2/02-25, 14:37 af Jens, Fredericia
Citat fra: Skylight Dato 31/01-25, 22:38Er der mon nogen fornuftig forklaring på valg af S-kurve mellem spor 1 (fra venstre) og spor 2.
En simpel direkte linjeføring mellem de 2 spor virker mere logisk. Der er ikke noget på billedet der indikere at dette ikke skulle kunne lade sig gøre pga omgivelserne.

Tanken bag den sporgeometri er ukendt.

Overhalingssporets længde er både nord- og især sydgående blevet kraftigt reduceret og lever ikke op til dagens standardlængder.

Mvh. Jens

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato  1/02-25, 07:19
CitatDet er vel billigere at bruge sådanne sporskifter.


De sporskifter, vi ser på billedet, er vel ikke forskellige fra alle mulige andre sporskifter?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Kurvesporskifter er dyrere og forsøges undgået.
Men derfor kunne sporgeometrien i Langå nok godt have været anderledes og mere anvendelig end det der ligger nu.

Ved Logistikparken, det nye spor ved det kommende værksted tættere på Århus, er der anvendt de dyrere kurvesporskifter.

Mvh. Jens

Langå transversal
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 2/02-25, 19:51.
Citat fra: Jens, Fredericia Dato  2/02-25, 14:35Kurvesporskifter er dyrere og forsøges undgået.

Kære Jens

Det er vi helt enige om. Men en anden løsning end den valgte i Langå mellem spor 3 og 4 havde jo ikke krævet kurvesporskifter?

Bedste hilsner

Thomas




DSB MF sæt 63 i Langå (+1 foto)
Af Jens, Fredericia. 3/02-25, 23:10.
Seneste redigering: 3/02-25, 23:15 af Jens, Fredericia
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato  2/02-25, 19:51
Citat fra: Jens, Fredericia Dato  2/02-25, 14:35Kurvesporskifter er dyrere og forsøges undgået.

Kære Jens

Det er vi helt enige om. Men en anden løsning end den valgte i Langå mellem spor 3 og 4 havde jo ikke krævet kurvesporskifter?

Bedste hilsner

Thomas





Enig og mysteriet om sporgeometrien i Langå er fortsat uløst.

De senere års sporgeometrier virker ofte ulogiske. Se f.eks. områderne med sporskifter på ny bane (strækning 6).

Måske er forklaringen at de ansvarlige ingeniører ikke længere er så kendte med trafikafvikling på jernbane i praksis?

Mvh. Jens

DSB MF sæt 63 i Langå (+1 foto)
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 3/02-25, 23:20.
Hvis du kigger på billedet er der ud over en mast, nogle installatoner på jorden som skinnerne snor sig udenom. Da det sikkert alligevel vil være en togvej, hvor hastigheden alligevel er lav, har det nok været billigere at sno sig uden om disse installationer og mast end at flytte disse, bare for at tilfredsstille nogle togentusiasters etiske smag.
Men sjovt ser det ud og som tidligere nævnt giver det mulighed for nogle interessante fotos.

DSB MF sæt 63 i Langå (+1 foto)
Af andersj, Aalborg. 4/02-25, 00:11.
De installationer er lavet efter sporlægningen.

Men det handler nok om standardsporskifter. For som man kan se ligger spor 2 og 3 parallelt, mens spor 4 har en vinkel. Så S-kurven er nok for at udjævne den vinkel, og sporet ligger også parallelt med spor 4 på det sidste stykke mit i "S-et".

Det ses ofte at man så vidt muligt prøver at bruge standardsporskifter på lige spor, hvilket også kan føre til nogle sjove sporforløb hvor en kurve lige pludselig bliver afbrudt fordi der skal ligge et sporskifte - kan man eksempelvis se ved afgreningen til Aalborg Lufthavn i Lindholm samt i den nordlige ende af Lindholm station hvor man også har sørget for at sporskiftet ligger på lige spor trods det er i den samme lange kurve som afgreningen til lufthavnen.

Anders

Citat fra: andersj Dato  4/02-25, 00:11...
Men det handler nok om standardsporskifter. For som man kan se ligger spor 2 og 3 parallelt, mens spor 4 har en vinkel. Så S-kurven er nok for at udjævne den vinkel, og sporet ligger også parallelt med spor 4 på det sidste stykke mit i "S-et".
...
Ja, man vil meget gerne bruge standard sporskifter på lige spor. Samtidig er hastigheden ændret fra 120 til 180 gennem stationen, hvilket gør, at selv mindre kurveændringer bliver ret langstrakte. Derfor har der måske ikke været så mange lige stykker spor, hvor der har kunne placeres sporskifter.

Jeg kender ikke de præcise årsager til "mysteriet" her, men jeg håber at forklaringen måske hjælper lidt på rette vej.

Gå op Sider:[1]

Lokomotivfabrikker

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak