Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Frågor gällande "Lokalvogne"
Förra året köpte jag två DSB modelltågsvagnar från tillverkaren ACME utan att tänka så mycket på vilka vagntyper det var. Upptäckte senare, med hjälp av denna sida, att de två vagntyperna (Ba-x och Bk-x) gick som "Lokalvogne til EuroCity-tog Kh-Rødby Færge." Men gick dessa vagnar i andra inrikeståg också? Vanliga Ba och Bk verkar ju ha gått i diverse tåg inom Danmark, och jag personligen kan inte se någon skillnad mellan de vanliga vagnarna och -x varianterna.

Har också sett bilder på bland annat A, AB, ABg, B, BDk, Bg, och Bn vagnar i internationella tåg, och det får mig att undra, fanns det några begränsningar för vilka vagntyper som fick gå som lokalvagnar? Vissa EuroCity tåg ser ju dessutom ut att ha gått utan lokalvagnar. Berodde det på vilken veckodag det var, eller finns det andra faktorer?

Sist men inte minst undrar jag, vad avgjorde var vagnarna gick kopplade? Har sett bilder med lokalvagnar längst fram, längst bak, i mitten, längst fram och längst bak, längst fram och i mitten.

Bk-x og Ba-x kørte primært i EC tog som lokale vogne mellem København H og Rødby Færge. Vognene gik bagest til Rødby og forrest fra Rødby, hvilket lettede rangerarbejdet i Rødby (men gav en længere gåtur for eventuelle landgangsrejsende). I andre internationale tog anvendtes gennem årene "hvad man lige havde", idet der dog var formelle oprangeringsplaner - primært med B vogne og indimellem Bn.

Bk-x var der ikke så mange af, så de kørte mest i EC togene - men er også set i andre tog - også i Jylland. Ba-x var der lidt flere af, og de kørte blandt andet også i "bådtogene" København H - Kalundborg (eksempelvis MZ+3 Ba-x+ABns) eller som lokale vogne for Nattoget Fredericia - Struer (eksempelvis MY+ Ba-x + Bcm). Men normalt holdt de sig i øst, mens de ikke ombyggede A-vogne kørte som både A og Ba i Vest.

I en periode før Bk-x/Ba-x kørte enkelte tog fra Rødby med de lokale vogne bagest, således at de lokale vogne var tættest på stationsbygningen i Rødby, men dette krævede altså ekstra rangerarbejder. I en længere periode kørte et "Interrailtog" til Hamburg med gennemgående vogne fra Sverige (til sidst vidst kun en Dms). Da disse vogne blev hentet af lokomotivet på færgen i Helsingør, indgik en lokal vogn (typisk BD) forrest i stammen mod Rødby (så lokomotivet ikke kom ud på færgeklappen i Helsingør)

Ba-x og Bk-x havde opgraderet interiør i de nye blå farver, ligesom Bk-x havde fået kiosken ombygget til base for trillevognen, der blev brugt i de internationale tog. Når Bk-x blev brugt i andre tog, var det uden trillevognsbetjening.

I en periode før 1990 anvendtes ombyggede ABg vogne, som lokale vogne - disse havde fået indbygget talested for togpersonalet.

Lasse

Gå op Sider:[1]
DSB Hs 397Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak