Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Hvad er en togpendler?
Gå ned Sider: 1 [2]
Hvad er en togpendler?
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 24/01-25, 20:42.
Citat fra: Krabsen Dato 24/01-25, 19:59
Citat fra: Worm Dato 24/01-25, 12:27
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 24/01-25, 11:39Før GDPR lavede man i Sverige og Tyskland analyser på dette, og opdagede, at omkring 80% (som jeg husker det) valgte det kollektive fra efter første eller anden periode. I samme ombæring brugte man data fra eksisterende pendler "profiler" og tilbød gratis pendlerkort til passagerer indenfor samme afstand til station og samme transportbehov (de data må man slet ikke finde længere), men det lykkedes at få en hel del til at blive pendlere på dén vis.

Dernæst den gamle traver: Find en bedre billettype, til dem der ikke vil bruge toget hver dag - hvis alle pendlere til København tog toget (på skift - og kontrolleret) een dag hver 14. dag, ville det meste trængsel forsvinde.

/Lasse
GDPR giver udfordringer.
Sjovt nok må man lave automatisk nummerpladescanninger rigtig mange steder.
Så svært at se det skulle være et indgreb ifald man kunne tilgå oplysning om hvilke mobiltelefonnumre som var med i de enkelte tog såfremt man ikke fik adgang til navn på ejeren og data alene skulle bruges til at se dels antal rejsende pr. strækning og dels om pågældende  mobiltelefon blev anvendt på daglig basis.
Har man mobilnummer har man adgang til personhenførbare data.
Løsningen er at anonymisere oplysningerne om den rejsende og bibeholde mulighed for at analysere på den pågældendes rejsemønster uden at kunne identificere vedkommende.
Og det kan sagtens laves, intet problem for en kompetent IT-udvikler.
(Been there, done that)

Når der stilles spørgsmål til ministeren er der ikke uendeligt med tid til at svare (få dage) så derfor har man ikke kunnet lave et bedre svar.

Hvad er en togpendler?
Af Worm. 25/01-25, 08:17.
Citat fra: Krabsen Dato 24/01-25, 19:59
Citat fra: Worm Dato 24/01-25, 12:27
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 24/01-25, 11:39Før GDPR lavede man i Sverige og Tyskland analyser på dette, og opdagede, at omkring 80% (som jeg husker det) valgte det kollektive fra efter første eller anden periode. I samme ombæring brugte man data fra eksisterende pendler "profiler" og tilbød gratis pendlerkort til passagerer indenfor samme afstand til station og samme transportbehov (de data må man slet ikke finde længere), men det lykkedes at få en hel del til at blive pendlere på dén vis.

Dernæst den gamle traver: Find en bedre billettype, til dem der ikke vil bruge toget hver dag - hvis alle pendlere til København tog toget (på skift - og kontrolleret) een dag hver 14. dag, ville det meste trængsel forsvinde.

/Lasse
GDPR giver udfordringer.
Sjovt nok må man lave automatisk nummerpladescanninger rigtig mange steder.
Så svært at se det skulle være et indgreb ifald man kunne tilgå oplysning om hvilke mobiltelefonnumre som var med i de enkelte tog såfremt man ikke fik adgang til navn på ejeren og data alene skulle bruges til at se dels antal rejsende pr. strækning og dels om pågældende  mobiltelefon blev anvendt på daglig basis.
Har man mobilnummer har man adgang til personhenførbare data.
Løsningen er at anonymisere oplysningerne om den rejsende og bibeholde mulighed for at analysere på den pågældendes rejsemønster uden at kunne identificere vedkommende.
Og det kan sagtens laves, intet problem for en kompetent IT-udvikler.
(Been there, done that)

Søger man på nummerplade hos datatilsynet er en sådan også omfattet af GDPR-reglerne.
Teleselskaberne skal f.eks gemme oplysninger om hvor mobiltelefoner har befundet sig i forhold til teleudstyr.

Pengeinstitutter skal gemme oplysninger om brug af kreditkort.

Blot eksempler på at data -trods de er personhenførbare - gemmes og bruges.

Hvis argumenterne for at benytte mobiltelefondata på en ikke personhenførbar måde er tilstrækkelig gode - så kan det vel nok politisk godkendes?

Hvad er en togpendler?
Af mpp. 25/01-25, 21:25.
Helt grundlæggende er der jo mange måder, man kan finde ud af antallet af togpendlere – f.x. opgør Danmarks statistik pendlermønstre på sogneniveau – herfra kan man så krydre med, at især pendlerrelationer ind til København, relationer over Storebælt og de lange relationer nok i højere bliver foretaget med tog. Skal man finde et svar hurtigere er det dog ret oplagt at se på antallet af pendlerkort, da de mennesker ligesom "har ladet sig tælle".

Man vil givetvist komme ud i nogle udfordringer ved brug af rejsekortsdata, herunder ifm anonyme rejsekort og søgning på gentagelsesrejser – inklusive tekniske udfordringer, hvis der er anlagt et "privacy by design" softwarekoncept, hvor man netop ikke gør den slags for let.

Svaret ender dog med at komme an på definitionen af pendlere dog. Nogle arbejder måske mest hjemme og har en tur til arbejdspladsen om ugen og burde måske indgå i tallet – andre har måske et pendlerkort til at understøtte en fritidsinteresse og vil indgå, uanset at det måske ikke er dem, der sigtes mod.

Hvad er en togpendler?
Af Jens Hansen. 26/01-25, 08:14.
Det kunne være oplysende hvis vi vidste hvorfor Transportudvalget stillede spørgsmålet, hvad de gerne ville have svar på.

JH

Hvad er en togpendler?
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 26/01-25, 08:17.
Citat fra: Worm Dato 25/01-25, 08:17Søger man på nummerplade hos datatilsynet er en sådan også omfattet af GDPR-reglerne.
Sjovt for jeg har skrevet til dem og fået det modsatte svar.

Hvad er en togpendler?
Af Krabsen. 26/01-25, 08:54.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 26/01-25, 08:17
Citat fra: Worm Dato 25/01-25, 08:17Søger man på nummerplade hos datatilsynet er en sådan også omfattet af GDPR-reglerne.
Sjovt for jeg har skrevet til dem og fået det modsatte svar.
Hvilket giver god mening: nummerpladen viser hvor bilen er, ikke hvor en specifik person er eller har været...

Hvad er en togpendler?
Af Worm. 26/01-25, 11:47.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 26/01-25, 08:17
Citat fra: Worm Dato 25/01-25, 08:17Søger man på nummerplade hos datatilsynet er en sådan også omfattet af GDPR-reglerne.
Sjovt for jeg har skrevet til dem og fået det modsatte svar.
Hvordan har du formuleret din henvendelse til Datatilsynet og kan du kopiere det svar du har fået?

Hvad er en togpendler?
Af Mikkelhk, Lunderskov. 26/01-25, 12:22.
Seneste redigering: 26/01-25, 12:24 af Mikkelhk
Citat fra: Worm Dato 26/01-25, 11:47
Citat fra: Michael Deichmann Dato 26/01-25, 08:17
Citat fra: Worm Dato 25/01-25, 08:17Søger man på nummerplade hos datatilsynet er en sådan også omfattet af GDPR-reglerne.
Sjovt for jeg har skrevet til dem og fået det modsatte svar.
Hvordan har du formuleret din henvendelse til Datatilsynet og kan du kopiere det svar du har fået?
Det står direkte i deres "Myter om GDPR" at information om biler (herunder nummerplader) ikke er omfattet af GDPR: https://www.datatilsynet.dk/hvad-siger-reglerne/myter-om-gdpr - godt og vel halvvejs nede i listen under punktet "Der ligger oplysninger om min bil ude på nettet! Det må da være ulovligt."

Hilsen Mikkel

Hvad er en togpendler?
Af Worm. 26/01-25, 12:52.
Citat fra: Mikkelhk Dato 26/01-25, 12:22
Citat fra: Worm Dato 26/01-25, 11:47
Citat fra: Michael Deichmann Dato 26/01-25, 08:17
Citat fra: Worm Dato 25/01-25, 08:17Søger man på nummerplade hos datatilsynet er en sådan også omfattet af GDPR-reglerne.
Sjovt for jeg har skrevet til dem og fået det modsatte svar.
Hvordan har du formuleret din henvendelse til Datatilsynet og kan du kopiere det svar du har fået?
Det står direkte i deres "Myter om GDPR" at information om biler (herunder nummerplader) ikke er omfattet af GDPR: https://www.datatilsynet.dk/hvad-siger-reglerne/myter-om-gdpr - godt og vel halvvejs nede i listen under punktet "Der ligger oplysninger om min bil ude på nettet! Det må da være ulovligt."
Der står følgende:

'Private virksomheder kan som udgangspunkt lovligt indsamle, registrere, bearbejde og videregive personoplysninger, der er indhentet fra et eller flere offentligt tilgængelige registre såsom Statstidende, CVR, Bilbogen, Motorregistret o.l.

Du har dog ret til at gøre indsigelse over for behandlingen, men en berettiget indsigelse kræver særligt tungtvejende grunde, der vedrører din særlige situation, der taler for, at behandlingen af dine oplysninger alligevel ikke må finde sted."

Men der står intet om automatisk nummerpladescanning som politiet foretager.
Når du parkere i f.eks. et parkeringshus med nummerpladescanning har du enten på forhånd en aftale med parkeringsselskabet eller du indtaster nummerplade ved registrering.
Her skal selskabet slette din nummerpladescanning når du forlader parkeringshus såfremt du ikke har en aftale med selskabet.
Har du en aftale skal oplysninger slettes når betaling er registreret og modtaget.

Hvad er en togpendler?
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 26/01-25, 15:57.
Seneste redigering: 26/01-25, 16:01 af Michael Deichmann
Citat fra: Worm Dato 26/01-25, 11:47
Citat fra: Michael Deichmann Dato 26/01-25, 08:17
Citat fra: Worm Dato 25/01-25, 08:17Søger man på nummerplade hos datatilsynet er en sådan også omfattet af GDPR-reglerne.
Sjovt for jeg har skrevet til dem og fået det modsatte svar.
Hvordan har du formuleret din henvendelse til Datatilsynet og kan du kopiere det svar du har fået?
Jeg spurgte specifikt til billeder af biler med synlige nummerplader på Facebook om det var et krav at de blokkedes ud på disse billeder. Det var det ikke.
Det er flere år siden jeg spurgte og jeg ved ikke om jeg stadig har kommunikationen.
Men nu er vi lidt uden for emnet.

Hvad er en togpendler?
Af Worm. 26/01-25, 18:35.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 26/01-25, 15:57
Citat fra: Worm Dato 26/01-25, 11:47
Citat fra: Michael Deichmann Dato 26/01-25, 08:17
Citat fra: Worm Dato 25/01-25, 08:17Søger man på nummerplade hos datatilsynet er en sådan også omfattet af GDPR-reglerne.
Sjovt for jeg har skrevet til dem og fået det modsatte svar.
Hvordan har du formuleret din henvendelse til Datatilsynet og kan du kopiere det svar du har fået?
Jeg spurgte specifikt til billeder af biler med synlige nummerplader på Facebook om det var et krav at de blokkedes ud på disse billeder. Det var det ikke.
Det er flere år siden jeg spurgte og jeg ved ikke om jeg stadig har kommunikationen.
Men nu er vi lidt uden for emnet.
Nu er der jo himmelvid forskel på at nogle tager et foto og lægger det op på Facebook og den overvågning som f.eks. automatiske nummerpladescanning udgør.
I sidste tilfælde kan man via nummerpladeregistret straks se hvem som ejer bilen.
Tilsvarende vil man ved adgang til mobiltelefondata jo også vide hvem som ejer mobiltelefonen.

Men nøjes man med at registrere mobiltelefonummer UDEN adgang til ejerforhold endsige mobiltelefonselskab - så burde sådanne oplysninger i det øjemed at sikre bedre kollektiv trafik næppe stride imod GDPR.

Hvad er en togpendler?
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 26/01-25, 20:08.
Citat fra: Worm Dato 26/01-25, 18:35
Citat fra: Michael Deichmann Dato 26/01-25, 15:57
Citat fra: Worm Dato 26/01-25, 11:47
Citat fra: Michael Deichmann Dato 26/01-25, 08:17
Citat fra: Worm Dato 25/01-25, 08:17Søger man på nummerplade hos datatilsynet er en sådan også omfattet af GDPR-reglerne.
Sjovt for jeg har skrevet til dem og fået det modsatte svar.
Hvordan har du formuleret din henvendelse til Datatilsynet og kan du kopiere det svar du har fået?
Jeg spurgte specifikt til billeder af biler med synlige nummerplader på Facebook om det var et krav at de blokkedes ud på disse billeder. Det var det ikke.
Det er flere år siden jeg spurgte og jeg ved ikke om jeg stadig har kommunikationen.
Men nu er vi lidt uden for emnet.
Nu er der jo himmelvid forskel på at nogle tager et foto og lægger det op på Facebook og den overvågning som f.eks. automatiske nummerpladescanning udgør.
I sidste tilfælde kan man via nummerpladeregistret straks se hvem som ejer bilen.
Tilsvarende vil man ved adgang til mobiltelefondata jo også vide hvem som ejer mobiltelefonen.

Men nøjes man med at registrere mobiltelefonummer UDEN adgang til ejerforhold endsige mobiltelefonselskab - så burde sådanne oplysninger i det øjemed at sikre bedre kollektiv trafik næppe stride imod GDPR.
Politiets automatiske nummerpladegenkendelse er indgående behandlet af Datatilsynet og der er nøje bestemmelser om hvor længe de må gemme "No-Hit" og "Hit" tilfælde. Og hvis du skal have adgang til DMR er der nøje regler for hvad du må og ikke må og det er en straffelovsovertrædelse hvis du bruger adgangen til andet end dit virke. Så ikke noget at komme efter der.

Hvad er en togpendler?
Af Worm. 26/01-25, 21:30.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 26/01-25, 20:08
Citat fra: Worm Dato 26/01-25, 18:35
Citat fra: Michael Deichmann Dato 26/01-25, 15:57
Citat fra: Worm Dato 26/01-25, 11:47
Citat fra: Michael Deichmann Dato 26/01-25, 08:17
Citat fra: Worm Dato 25/01-25, 08:17Søger man på nummerplade hos datatilsynet er en sådan også omfattet af GDPR-reglerne.
Sjovt for jeg har skrevet til dem og fået det modsatte svar.
Hvordan har du formuleret din henvendelse til Datatilsynet og kan du kopiere det svar du har fået?
Jeg spurgte specifikt til billeder af biler med synlige nummerplader på Facebook om det var et krav at de blokkedes ud på disse billeder. Det var det ikke.
Det er flere år siden jeg spurgte og jeg ved ikke om jeg stadig har kommunikationen.
Men nu er vi lidt uden for emnet.
Nu er der jo himmelvid forskel på at nogle tager et foto og lægger det op på Facebook og den overvågning som f.eks. automatiske nummerpladescanning udgør.
I sidste tilfælde kan man via nummerpladeregistret straks se hvem som ejer bilen.
Tilsvarende vil man ved adgang til mobiltelefondata jo også vide hvem som ejer mobiltelefonen.

Men nøjes man med at registrere mobiltelefonummer UDEN adgang til ejerforhold endsige mobiltelefonselskab - så burde sådanne oplysninger i det øjemed at sikre bedre kollektiv trafik næppe stride imod GDPR.
Politiets automatiske nummerpladegenkendelse er indgående behandlet af Datatilsynet og der er nøje bestemmelser om hvor længe de må gemme "No-Hit" og "Hit" tilfælde. Og hvis du skal have adgang til DMR er der nøje regler for hvad du må og ikke må og det er en straffelovsovertrædelse hvis du bruger adgangen til andet end dit virke. Så ikke noget at komme efter der.
Jeg har ikke påstået at man uden videre kan gøre det.

Men argumentere man på fornuftig vis og laver et system som ikke kobler telefonnummer med navn vil der formentlig kunne laves en registrering.

Men skulle det virke ordentligt ville det muligvis kræve at hvert tog havde udstyr som fungerede som sendemast.

Gå op Sider: 1 [2]
Hectorrail

Danske privatbaner

Læs historien om:
Kolding - Egtved Jernbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak