Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Hvad er en togpendler?
Gå ned Sider:[1] 2
Hvad er en togpendler?
Af Jens Hansen. 24/01-25, 09:53.
Transportudvalget har spurgt Transportministeren om ministeren vil oplyse antallet af togpendlere fra stationerne mellem Odense og København fordelt på station samt retning eller endestation?

https://www.ft.dk/samling/20241/almdel/tru/spm/110/svar/2102917/2963154.pdf

Ministeren gengiver en opgørelse fra DSB som viser antallet af solgte pendlerkort (pendlerkort og ungdomskort).

Vi må så konkludere at en "togpendler" er en passager som køber pendlerkort!

Og ikke en som f.eks. rejser på rejsekort eller Orange billet.

JH

Hvad er en togpendler?
Af mgameing123. 24/01-25, 10:04.
Citat fra: Jens Hansen Dato 24/01-25, 09:53Transportudvalget har spurgt Transportministeren om ministeren vil oplyse antallet af togpendlere fra stationerne mellem Odense og København fordelt på station samt retning eller endestation?

https://www.ft.dk/samling/20241/almdel/tru/spm/110/svar/2102917/2963154.pdf

Ministeren gengiver en opgørelse fra DSB som viser antallet af solgte pendlerkort (pendlerkort og ungdomskort).

Vi må så konkludere at en "togpendler" er en passager som køber pendlerkort!

Og ikke en som f.eks. rejser på rejsekort eller Orange billet.

JH
Har DSB ikke en tællesystem?

Hvad er en togpendler?
Af Trainee. 24/01-25, 10:44.
Gad vide om det er fordi de kun har adgang til anonymiseret Rejsekort- og Orange-data, og dermed ikke kan se hvor ofte den enkelte passager rejser med Rejsekort eller Orange mellem Odense og København?

Hvad er en togpendler?
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 24/01-25, 10:48.
Ifølge den danske ordbog er en pendler:

"person der regelmæssigt rejser frem og tilbage mellem to steder, typisk mellem hjem og arbejdsplads"

Udfordringen for DSB når de får sådan et spørgsmål er jo, at de ikke har styr  på de enkelte individer (GDPR formentlig) så det nemme er at opgive antallet af pendlerkort.

Hvad er en togpendler?
Af mgameing123. 24/01-25, 11:21.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 24/01-25, 10:48Ifølge den danske ordbog er en pendler:

"person der regelmæssigt rejser frem og tilbage mellem to steder, typisk mellem hjem og arbejdsplads"

Udfordringen for DSB når de får sådan et spørgsmål er jo, at de ikke har styr  på de enkelte individer (GDPR formentlig) så det nemme er at opgive antallet af pendlerkort.
Dem der tjekker ind på rejsekort kan DSB også da tælle?

Citat fra: Jens Hansen Dato 24/01-25, 09:53Transportudvalget har spurgt Transportministeren om ministeren vil oplyse antallet af togpendlere fra stationerne mellem Odense og København fordelt på station samt retning eller endestation?

https://www.ft.dk/samling/20241/almdel/tru/spm/110/svar/2102917/2963154.pdf

Ministeren gengiver en opgørelse fra DSB som viser antallet af solgte pendlerkort (pendlerkort og ungdomskort).

Vi må så konkludere at en "togpendler" er en passager som køber pendlerkort!

Og ikke en som f.eks. rejser på rejsekort eller Orange billet.

JH

Bemærk det ekstra hul i analysen: Solgte pendlerkort. Hvor mange køber pendlerkort een gang og vender så tilbage til bilen? Før GDPR lavede man i Sverige og Tyskland analyser på dette, og opdagede, at omkring 80% (som jeg husker det) valgte det kollektive fra efter første eller anden periode. I samme ombæring brugte man data fra eksisterende pendler "profiler" og tilbød gratis pendlerkort til passagerer indenfor samme afstand til station og samme transportbehov (de data må man slet ikke finde længere), men det lykkedes at få en hel del til at blive pendlere på dén vis.

Dernæst den gamle traver: Find en bedre billettype, til dem der ikke vil bruge toget hver dag - hvis alle pendlere til København tog toget (på skift - og kontrolleret) een dag hver 14. dag, ville det meste trængsel forsvinde.

/Lasse

Hvad er en togpendler?
Af andersj, Aalborg. 24/01-25, 11:56.
Man burde vel også have medtaget antal solgte "Pendler 20" klippekort.

Dertil findes der jo også weekendpendlere og folk der rejser på den ene eller anden type frikort som værnepligtige, DSB-ansatte eller folketingsmedlemmer. 

Anders

Hvad er en togpendler?
Af Worm. 24/01-25, 12:27.
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 24/01-25, 11:39Før GDPR lavede man i Sverige og Tyskland analyser på dette, og opdagede, at omkring 80% (som jeg husker det) valgte det kollektive fra efter første eller anden periode. I samme ombæring brugte man data fra eksisterende pendler "profiler" og tilbød gratis pendlerkort til passagerer indenfor samme afstand til station og samme transportbehov (de data må man slet ikke finde længere), men det lykkedes at få en hel del til at blive pendlere på dén vis.

Dernæst den gamle traver: Find en bedre billettype, til dem der ikke vil bruge toget hver dag - hvis alle pendlere til København tog toget (på skift - og kontrolleret) een dag hver 14. dag, ville det meste trængsel forsvinde.

/Lasse
GDPR giver udfordringer.
Sjovt nok må man lave automatisk nummerpladescanninger rigtig mange steder.
Så svært at se det skulle være et indgreb ifald man kunne tilgå oplysning om hvilke mobiltelefonnumre som var med i de enkelte tog såfremt man ikke fik adgang til navn på ejeren og data alene skulle bruges til at se dels antal rejsende pr. strækning og dels om pågældende  mobiltelefon blev anvendt på daglig basis.

Hvad er en togpendler?
Af Petteri. 24/01-25, 19:03.
Citat fra: Trainee Dato 24/01-25, 10:44Gad vide om det er fordi de kun har adgang til anonymiseret Rejsekort- og Orange-data, og dermed ikke kan se hvor ofte den enkelte passager rejser med Rejsekort eller Orange mellem Odense og København?

Rejsekort og orange-billetter er ikke et pendlerprodukt.

Det er Rejsekort Pendler (det grønne kort), Pendler-Kombi (blåt kort) og Ungdomskort (også grønt).
Dertil kommer muligheden for at købe Pendler-20 samt pendlerkort på app hos de 5 trafikselskaber (DOT samlet som én) samt pendlerkort via Rejsebillet.

Min teori er, at det er pendlerprodukter købt i DSBs's app. Rejsekort-produkter købes og betales som udgangspunkt via rejsekorts hjemmeside eller på en automat på stationen. DSB sælger ikke Rejsekort-Pendler i DSB 7/11. På nævnte strækning vil det ellers kun være DOT der er tilgængelig, men kun indenfor zonerne 1-99, 100-199 samt 200-299, og hvis kunden ønsker at krydse takstzonerne, så er det hos DSB det bliver gjort.

Fynbus udbyder pendlerkort via Rejsebillet, men selvfølgelig kun til rejser mellem - i dette tilfælde - Odense og Nyborg.


Hvad er en togpendler?
Af PD Hansen. 24/01-25, 19:17.
Er et Erhvervskort et pendlerkort?
Altid? Nogle gange?
Hvorfor - hvorfor ikke?
Kan bruger af et erhvervskort købe en 1 zones tillægsbillet til pendlerkort? (Jeg spørger ift. at have gyldig rejsehjemmel til trafikselskaberne, ikke ift. skatteregler)
Findes der en kilde, som entydigt bekræfter dette?

Hvad er en togpendler?
Af Trainee. 24/01-25, 19:24.
Citat fra: Petteri Dato 24/01-25, 19:03
Citat fra: Trainee Dato 24/01-25, 10:44Gad vide om det er fordi de kun har adgang til anonymiseret Rejsekort- og Orange-data, og dermed ikke kan se hvor ofte den enkelte passager rejser med Rejsekort eller Orange mellem Odense og København?

Rejsekort og orange-billetter er ikke et pendlerprodukt.

Det er Rejsekort Pendler (det grønne kort), Pendler-Kombi (blåt kort) og Ungdomskort (også grønt).
Dertil kommer muligheden for at købe Pendler-20 samt pendlerkort på app hos de 5 trafikselskaber (DOT samlet som én) samt pendlerkort via Rejsebillet.

Min teori er, at det er pendlerprodukter købt i DSBs's app. Rejsekort-produkter købes og betales som udgangspunkt via rejsekorts hjemmeside eller på en automat på stationen. DSB sælger ikke Rejsekort-Pendler i DSB 7/11. På nævnte strækning vil det ellers kun være DOT der er tilgængelig, men kun indenfor zonerne 1-99, 100-199 samt 200-299, og hvis kunden ønsker at krydse takstzonerne, så er det hos DSB det bliver gjort.

Fynbus udbyder pendlerkort via Rejsebillet, men selvfølgelig kun til rejser mellem - i dette tilfælde - Odense og Nyborg.



Der er ikke blevet spurgt om pendlerprodukter - der er blevet spurgt om togpendlere. Jeg selv og mange andre er togpendlere uden et pendlerprodukt, men de bliver ikke talt med i statistikken.

I øvrigt kan man naturligvis købe pendlerkort København-Odense (og til resten af landet) i Rejsebillet. Og de seks trafikselskaber enten har eller vil lukke deres egne apps til fordel for Rejsebillet. Kun Midttrafik og DOT er tilbage, men de lukker i løbet af de kommende år.

Hvad er en togpendler?
Af Krabsen. 24/01-25, 19:59.
Citat fra: Worm Dato 24/01-25, 12:27
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 24/01-25, 11:39Før GDPR lavede man i Sverige og Tyskland analyser på dette, og opdagede, at omkring 80% (som jeg husker det) valgte det kollektive fra efter første eller anden periode. I samme ombæring brugte man data fra eksisterende pendler "profiler" og tilbød gratis pendlerkort til passagerer indenfor samme afstand til station og samme transportbehov (de data må man slet ikke finde længere), men det lykkedes at få en hel del til at blive pendlere på dén vis.

Dernæst den gamle traver: Find en bedre billettype, til dem der ikke vil bruge toget hver dag - hvis alle pendlere til København tog toget (på skift - og kontrolleret) een dag hver 14. dag, ville det meste trængsel forsvinde.

/Lasse
GDPR giver udfordringer.
Sjovt nok må man lave automatisk nummerpladescanninger rigtig mange steder.
Så svært at se det skulle være et indgreb ifald man kunne tilgå oplysning om hvilke mobiltelefonnumre som var med i de enkelte tog såfremt man ikke fik adgang til navn på ejeren og data alene skulle bruges til at se dels antal rejsende pr. strækning og dels om pågældende  mobiltelefon blev anvendt på daglig basis.
Har man mobilnummer har man adgang til personhenførbare data.
Løsningen er at anonymisere oplysningerne om den rejsende og bibeholde mulighed for at analysere på den pågældendes rejsemønster uden at kunne identificere vedkommende.
Og det kan sagtens laves, intet problem for en kompetent IT-udvikler.
(Been there, done that)

Hvad er en togpendler?
Af steenth. 24/01-25, 20:12.
Citat fra: Petteri Dato 24/01-25, 19:03Rejsekort og orange-billetter er ikke et pendlerprodukt.
Rejsekort uden pendlerkort kan godt bruges af pendler i det Jysk-fynske område. Hvis man har et meget højt rabattrin, så der prisen i nærheden af et pendlerkort (både lidt over og under efter rejsemønster). Derudover kan man rejse i hele område området til prisen for den høje rabattrin. Fx man kører på Aarhus Letbane i det daglige, men tager regelmæssigt til Aalborg eller Odense, så får man 40% i rabat.

Det var den oprindelige tanke med rejsekort, at der ikke skulle være pendlerkort, men man betalte for alle rejser. Jeg har set i de gamle rapporter, at ville "gøre" noget ved de højfrekvente rejsende, som både rejser som pendler, men også har et stort forbrug af rejser i fritiden. Heldigvis blev det ikke noget anden for dem, som villig er under ordningen.

Hvad er en togpendler?
Af Petteri. 24/01-25, 20:37.
Citat fra: Trainee Dato 24/01-25, 19:24
Citat fra: Petteri Dato 24/01-25, 19:03
Citat fra: Trainee Dato 24/01-25, 10:44Gad vide om det er fordi de kun har adgang til anonymiseret Rejsekort- og Orange-data, og dermed ikke kan se hvor ofte den enkelte passager rejser med Rejsekort eller Orange mellem Odense og København?

Rejsekort og orange-billetter er ikke et pendlerprodukt.

Det er Rejsekort Pendler (det grønne kort), Pendler-Kombi (blåt kort) og Ungdomskort (også grønt).
Dertil kommer muligheden for at købe Pendler-20 samt pendlerkort på app hos de 5 trafikselskaber (DOT samlet som én) samt pendlerkort via Rejsebillet.

Min teori er, at det er pendlerprodukter købt i DSBs's app. Rejsekort-produkter købes og betales som udgangspunkt via rejsekorts hjemmeside eller på en automat på stationen. DSB sælger ikke Rejsekort-Pendler i DSB 7/11. På nævnte strækning vil det ellers kun være DOT der er tilgængelig, men kun indenfor zonerne 1-99, 100-199 samt 200-299, og hvis kunden ønsker at krydse takstzonerne, så er det hos DSB det bliver gjort.

Fynbus udbyder pendlerkort via Rejsebillet, men selvfølgelig kun til rejser mellem - i dette tilfælde - Odense og Nyborg.



Der er ikke blevet spurgt om pendlerprodukter - der er blevet spurgt om togpendlere. Jeg selv og mange andre er togpendlere uden et pendlerprodukt, men de bliver ikke talt med i statistikken.

I øvrigt kan man naturligvis købe pendlerkort København-Odense (og til resten af landet) i Rejsebillet. Og de seks trafikselskaber enten har eller vil lukke deres egne apps til fordel for Rejsebillet. Kun Midttrafik og DOT er tilbage, men de lukker i løbet af de kommende år.

Jeg svarede på et spørgsmål om hvorfor orangebilletter ikke er talt med.

Hvad er en togpendler?
Af Petteri. 24/01-25, 20:39.
Citat fra: steenth Dato 24/01-25, 20:12
Citat fra: Petteri Dato 24/01-25, 19:03Rejsekort og orange-billetter er ikke et pendlerprodukt.
Rejsekort uden pendlerkort kan godt bruges af pendler i det Jysk-fynske område. Hvis man har et meget højt rabattrin, så der prisen i nærheden af et pendlerkort (både lidt over og under efter rejsemønster). Derudover kan man rejse i hele område området til prisen for den høje rabattrin. Fx man kører på Aarhus Letbane i det daglige, men tager regelmæssigt til Aalborg eller Odense, så får man 40% i rabat.

Det var den oprindelige tanke med rejsekort, at der ikke skulle være pendlerkort, men man betalte for alle rejser. Jeg har set i de gamle rapporter, at ville "gøre" noget ved de højfrekvente rejsende, som både rejser som pendler, men også har et stort forbrug af rejser i fritiden. Heldigvis blev det ikke noget anden for dem, som villig er under ordningen.

Det er jeg såmænd ikke uenig i, men almindeligt rejsekort er i deres øjne stadigvæk ikke et pendlerprodukt, med mindre det er som et kombi-kort  :)

Gå op Sider:[1] 2
Svenska-lok
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak