Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Togbane renoveret for 800 millioner – men flere kan ikke nå toget
Gå ned Sider: 1 2 [3]
En tanke med en længere udsigt kunne være en renovation med to "ø-platforme" på Køge station, hvor at både toge mod Næstved, og mod Faxe/Rødvig kunne krydse på samme tid. Da der naturligvis skal være en lille buffer på 1-2 minutter indbygget til en krydsning, så ville det skabe gode skiftemuligheder, da toget man skifter til holder ved samme platform. Denne ide kan virke med enkeltspor Køge-Ølby, men vil især have store fordele hvis man har dobbeltspor, som man drifter som to separate enkeltsporede baner. Så er der plads til kvarterdrift på både Lille Syd og Østbanen.

Jeg har oplevet dette implementeret i både Schweiz og i Japan, og det fungere super godt som passager. Det kræver bare lidt langtidsplanlægning af infrastruktur ift. køreplan.

Med brug af mine store powerpoint-evner har jeg lavet følgende lille animation:

En hurtig løsning kunne være at lade faxe toget ankomme i spor 2.
Og så have kbh toget i spor 3.
Og dermed så have næstved toget i spor 4.

Som det er nu, afgår kbh afgangene næsten altid fra spor 4.

Og hvis man bruger spor 2 til faxe toget.
Så har man også den fordel, at man ikke skal krydse de andre spor ved ankomst til Køge station.

Det er nok smartest at smide Faxe-toget i spor 3, da det ret hurtigt fletter sammen med spor 4 i retning mod Ølby, mens spor 2 og spor 4 har en lille kilometers dobbeltspor mod Ølby, så et tog mod Ølby kan afgå fra Køge inden toget fra Ølby er kommet til perron.

Spørgsmålet er om det var det der var meningen hele tiden? Lokaltog skriver i et notat til Region Sjælland at:
"Der har dog været problemer i myldretiden med korrespondancen på Køge station mellem
togene fra Faxe Ladeplads og DSBs tog mod København. Dette skyldes, at Banedanmark mod
forventning har pålagt Østbanen at benytte en langsommere indkørsel til stationen. Der
arbejdes på at få dette ændret."


Spørgsmålet er ved "en langsommere indkørsel" dækker over? Er det spor 5 i stedet for spor 3?

Link: https://dagsorden.regionsjaelland.dk/vis?id=2c66a888-7d14-4635-82e0-0e89f851a6c6&punktid=0d23158f-84f8-49b3-8e5f-f966bb02f024

Anders

Citat fra: andersj Dato 24/01-25, 00:21Det er nok smartest at smide Faxe-toget i spor 3, da det ret hurtigt fletter sammen med spor 4 i retning mod Ølby, mens spor 2 og spor 4 har en lille kilometers dobbeltspor mod Ølby, så et tog mod Ølby kan afgå fra Køge inden toget fra Ølby er kommet til perron.

Spørgsmålet er om det var det der var meningen hele tiden? Lokaltog skriver i et notat til Region Sjælland at:
"Der har dog været problemer i myldretiden med korrespondancen på Køge station mellem
togene fra Faxe Ladeplads og DSBs tog mod København. Dette skyldes, at Banedanmark mod
forventning har pålagt Østbanen at benytte en langsommere indkørsel til stationen. Der
arbejdes på at få dette ændret."


Spørgsmålet er ved "en langsommere indkørsel" dækker over? Er det spor 5 i stedet for spor 3?

Link: https://dagsorden.regionsjaelland.dk/vis?id=2c66a888-7d14-4635-82e0-0e89f851a6c6&punktid=0d23158f-84f8-49b3-8e5f-f966bb02f024

Mon ikke den langsommere indkørsel er det, som "IJnte" skrev om (pardon min måde at citere på): "Der er et specielt design til at køre ind i en spor med en sporstopper. Sp5 i køge har en "fast løsehastighed" på 15 km/t. Så bremsekurven er lidt mere.. 'venlig'."

Men i dag lykkedes det faktisk for Østbanen at nå korrespondancen med DSBs regionaltog. Blandt andet fordi Østbanen styrer togene manuelt i dag. Kunne vi så også få fjernet den "faste løsehastighed" og lade den flinke og dygtige mand/dame forrest i toget køre det ind i spor 5, så vil meget tid være sparet.

Hvis de gør det fremover, så kan det blive tåleligt at benytte den kollektive trafik indtil en ny køreplan med justerede minuttal kan indføres. Så kan man i hvert fald nå hurtigtoget om morgenen. Det ændrer dog ikke ved, at DSB også har en lortekøreplan, hvor de umuligt kan nå Køge til tiden, og man derfor er nødt til at tage et S-tog med markant længere rejsetid (eller vente en halv time i Køge), når man skal hjem.

Jeg kunne være nysgerrig. Er der nogen lokoførere til stede i gruppen der kører DSB togene. Kan Køge - Ølby nås på 2 minutter som køreplanen siger? Eller er det helt håbløst.

Gå op Sider: 1 2 [3]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak