Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Roskilde festival tog
Gå ned Sider:[1] 2
Roskilde festival tog
Af Stennicke. 21/01-25, 16:06.
Hej
Jeg læser lige i jernbanebladet fra august 2024.
Her står at DSB måtte købe lods-tjenster af C-Rail Safety og lokaltog. En lokofører mister sit strækningskendskab efter et år.
Vil det sige at der var været en lokofører fra de andre jernbaneselskaber i førerummet på turen fra Roskilde til festivalen

Hilsen Emil

Roskilde festival tog
Af RasmusD. 21/01-25, 18:01.
Ja, det er lige nøjagtigt sådan, kørslen er foregået.

Roskilde festival tog
Af Stennicke. 21/01-25, 19:13.
Citat fra: RasmusD Dato 21/01-25, 18:01Ja, det er lige nøjagtigt sådan, kørslen er foregået.

Tak for svaret
Så kan jeg også godt forstå at festivalen har skulle betale DSB for den service

Men jeg undrer mig mere over hvorfor man mister sin licens efter et år... Især i det nye signalsystem hvor der ingen udvendige signaler er at holde øje med... Er det så virkelig nødvendigt?

Roskilde festival tog
Af thomastog. 21/01-25, 22:00.
Citat fra: Frank Poulsen Dato 21/01-25, 21:50Men jeg undrer mig mere over hvorfor man mister sin licens efter et år... Især i det nye signalsystem hvor der ingen udvendige signaler er at holde øje med... Er det så virkelig nødvendigt?

Det er strækningen man indøves til, ikke kun signalerne ;-)

Roskilde festival tog
Af AndreasM. 22/01-25, 07:10.
Citat fra: Frank Poulsen Dato 21/01-25, 21:50Men jeg undrer mig mere over hvorfor man mister sin licens efter et år... Især i det nye signalsystem hvor der ingen udvendige signaler er at holde øje med...
Det er de gamle signaler der køres på, når man kører til festivalpladsen.

Citat fra: Frank Poulsen Dato 21/01-25, 21:50Er det så virkelig nødvendigt?
Der kan godt være forskel på hvad der virkelig er nødvendigt, og hvad der er virkeligheden.

Roskilde festival tog
Af 1993matias, Kh. 22/01-25, 09:42.
Citat fra: Frank Poulsen Dato 21/01-25, 21:50Men jeg undrer mig mere over hvorfor man mister sin licens efter et år... Især i det nye signalsystem hvor der ingen udvendige signaler er at holde øje med... Er det så virkelig nødvendigt?
Strækningskendskab handler jo også om, hvor standsningsstederne er, hvordan topografien er, og hvad man ellers skal være opmærksom på. Nogle strækninger har lokale instrukser, som man også skal kende. Derfor indøves man på en strækning, før man får lov til at køre der selv. Sådan nogle ting skal jo ikke glemmes, og derfor er der regler for, hvor ofte man skal have kørt en strækning, før man mister strækningskendskabet igen. Du kan læse mere hos BaneDanmark selv: https://www.ft.dk/samling/20171/almdel/TRU/bilag/381/1926607.pdf

Hvis der sker uplanlagte omlægninger af tog, må man dog gerne køre på infrastruktur, man ikke har kendskab til. Her skal man så blot køre efter forholdene - dvs man kører så langsomt, at man kan nå at reagere på tingene, da man jo ikke kender til strækningen.

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Roskilde festival tog
Af AndreasM. 22/01-25, 14:20.
Citat fra: 1993matias Dato 22/01-25, 09:42Du kan læse mere hos BaneDanmark selv: https://www.ft.dk/samling/20171/almdel/TRU/bilag/381/1926607.pdf
Som nok er spændende at læse, men formentlig næppe er gældende længere, og i hvert fald aldrig har været gældende for DSB's lokomotivførere.

Hvis man vil have relevant gældende stof på området, så er kravene til infrastrukturkendskab (og andet) fastsat i BEK nr 1212 af 20/11/2017, som er den danske implementering af EU's direktiv 2007/59/EF.

I praksis vælger jernbanevirksomhederne i Danmark (alle som en vil jeg mene, men der kan muligvis være enkelte undtagelser), at implementere dette gennem Jernbanebranchens Uddannelsesudvalgs "Branchenormer for licens- og certifikatuddannelser" (som er godkendt af Trafikstyrelsen til at leve op til BEK 1212), men de er mig bekendt kun tilgængelige for medlemsvirksomhederne.


Ser man i det nye signalsystem ikke standsningsstederne inde på ens skærm også? Kan godt være der står en masse i de reglementer, men jeg føler bare det måske kunne være en ide at opgradere dem... Og hvis man har kørt på en strækning for et år siden, har man så glemt det? Hvis man har kørt 10 år inden måske... Nå ja jeg kloger mig måske på noget jeg ikke har forstand på. Jeg synes bare 1 år væk ikke er meget, især i det nye system. Men det er bare min holdning :)

Roskilde festival tog
Af bjergged. 22/01-25, 19:31.
Citat fra: Frank Poulsen Dato 21/01-25, 21:50Men jeg undrer mig mere over hvorfor man mister sin licens efter et år... Især i det nye signalsystem hvor der ingen udvendige signaler er at holde øje med... Er det så virkelig nødvendigt?

For så kort og simpel en strækning er det meget usandsynligt at en lokofører har glemt noget vigtigt på et år. Men regler er regler, og når det kommer til jernbanesikkerhed er de meget rigide.

Roskilde festival tog
Af Thomas123. 22/01-25, 21:49.
Beklager hvis det en afstikker, men jeg forstår ikke hvorfor DSB stadig skal køre festivals tog. Hvorfor lader mand ikke bare Lokaltog betjene stationen i den periode?

Roskilde festival tog
Af steenth. 22/01-25, 22:37.
Citat fra: Thomas123 Dato 22/01-25, 21:49Beklager hvis det en afstikker, men jeg forstår ikke hvorfor DSB stadig skal køre festivals tog. Hvorfor lader mand ikke bare Lokaltog betjene stationen i den periode?
DSB har de tog, kan håndtere den mængde af passager (et par IC4 togsæt kræver en del Lint 41-togsæt) og DSB flyttede også sidste år tog til at betjene festivalen på bekostning af tog København-Køge-Næstved. Derudover det også en DSB forretning - det er en af de begivenheder, som skaber fleste passager.

Roskilde festival tog
Af Togiudlandet. 22/01-25, 22:41.
Citat fra: Thomas123 Dato 22/01-25, 21:49Beklager hvis det en afstikker, men jeg forstår ikke hvorfor DSB stadig skal køre festivals tog. Hvorfor lader mand ikke bare Lokaltog betjene stationen i den periode?

Jeg tænker, det er fordi et lille Lint ikke flytter særlig mange festivalgæster i forhold til de 2 eller var det 3 sammenkoblede IC4-tog, der i øvrigt var totalt fyldte på de par afgange jeg så.

Og som pendler med Lokaltog var det afsindigt rart, at "mit" tog ikke blev fyldt med festivalgæster 😊

Roskilde festival tog
Af andersj, Aalborg. 22/01-25, 22:44.
Citat fra: Frank Poulsen Dato 22/01-25, 19:19Ser man i det nye signalsystem ikke standsningsstederne inde på ens skærm også?

Nej, man ser kun hvor hurtigt man må køre og hvor langt frem man har køretilladelse. Det er også derfor man vist har besluttet at beholde nogle SR-mærker langs strækningen som "timeglasset" der er placeret i (komfortabel) bremseafstand til et trinbræt. Men selv stationer ser man heller ikke og er der køretilladelse igennem en station uden øvrige hastighedsbegrænsninger kan man i princippet også overse denne i dårlig sigtbarhed. Så der er der også et ønske om at bevare de SR-mærker der tæller ned til et I-signal (1 skrå ved 1.200 meter, to skrå ved 800 meter og tre skrå ved 400 meter).

Citat fra: steenth Dato 22/01-25, 22:37
Citat fra: Thomas123 Dato 22/01-25, 21:49Beklager hvis det en afstikker, men jeg forstår ikke hvorfor DSB stadig skal køre festivals tog. Hvorfor lader mand ikke bare Lokaltog betjene stationen i den periode?
DSB har de tog, kan håndtere den mængde af passager (et par IC4 togsæt kræver en del Lint 41-togsæt) og DSB flyttede også sidste år tog til at betjene festivalen på bekostning af tog København-Køge-Næstved. Derudover det også en DSB forretning - det er en af de begivenheder, som skaber fleste passager.


Men det er vel Roskilde Festival der bestiller og betaler togene hos DSB? DSB billetter er ikke gyldige i disse tog, kun særlige billetter som sælges af RF.

Anders

Roskilde festival tog
Af Niels Bak. 22/01-25, 23:12.
Citat fra: andersj Dato 22/01-25, 22:44
Citat fra: Frank Poulsen Dato 22/01-25, 19:19Ser man i det nye signalsystem ikke standsningsstederne inde på ens skærm også?

Nej, man ser kun hvor hurtigt man må køre og hvor langt frem man har køretilladelse. Det er også derfor man vist har besluttet at beholde nogle SR-mærker langs strækningen som "timeglasset" der er placeret i (komfortabel) bremseafstand til et trinbræt. Men selv stationer ser man heller ikke og er der køretilladelse igennem en station uden øvrige hastighedsbegrænsninger kan man i princippet også overse denne i dårlig sigtbarhed. Så der er der også et ønske om at bevare de SR-mærker der tæller ned til et I-signal (1 skrå ved 1.200 meter, to skrå ved 800 meter og tre skrå ved 400 meter).

Citat fra: steenth Dato 22/01-25, 22:37
Citat fra: Thomas123 Dato 22/01-25, 21:49Beklager hvis det en afstikker, men jeg forstår ikke hvorfor DSB stadig skal køre festivals tog. Hvorfor lader mand ikke bare Lokaltog betjene stationen i den periode?
DSB har de tog, kan håndtere den mængde af passager (et par IC4 togsæt kræver en del Lint 41-togsæt) og DSB flyttede også sidste år tog til at betjene festivalen på bekostning af tog København-Køge-Næstved. Derudover det også en DSB forretning - det er en af de begivenheder, som skaber fleste passager.


Men det er vel Roskilde Festival der bestiller og betaler togene hos DSB? DSB billetter er ikke gyldige i disse tog, kun særlige billetter som sælges af RF.

både og. Der er særlige billetter til de afgange som kun kører Roskilde st - festivalen. Det er de fleste.
Men der køres også en antal tog direkte til Kbh H. især i nattetimerne. Og der gælder de almindelige DSB-billetter/rejsekortet.

Men det er i hvert fald rigtigt, at Lokaltog ikke er i nærheden af at have kapaciteten. På de rigtige tidspunkter er festivaltogene pakfyldte.

Og så er strækningen ejet af Banedk. Det vil sige, at Lokaltog jo på ingen måde har monopol på skinnerne. Men det er nu mit indtryk at alle parter er ok tilfredse med ordningen, og taler sammen om den bedste afvikling.

Gå op Sider:[1] 2
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak