Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 23/01-25, 15:57Citat fra: emc Dato 21/01-25, 14:29Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 21/01-25, 12:40...og bare for at afspore debatten endnu mere:
Hvis man udnytter infrastrukturen (den planlagte hastighed) og kan "nøjes" med UIC køretidstillæg, kan man køre København H - Skaskøbing på lige omkring en time med stop i København Syd, Næstved og Nykøbing F....
160 km/t med færre stop er iøvrigt rigeligt til den af DSB annoncerede rejsetid med maks 200 km/t.
/Lasse
Kan du uddybe for lægmænd hvordan du kommer frem til det resultat? Altså Kbh-Sakskøbing (og evt. videre til Maribo og Nakskov). Spørger kun fordi jeg ikke ved hvad UIC køretidstillæg betyder samt længden på banerne (som jeg formoder er basis for udregning).
Jeg har ikke de rå køretider længere, men det var en simulering lavet på BDKs planlægningssystemer baseret på input fra Bombardiers TWINDEXX Express - med op til 250 km/t ad den nye bane København - Ringsted og 200 km/t syd for Ringsted. Den "rå køretid" er den tid, som toget kan køre strækningen på, hvis der ikke skal tages hensyn til andre tog. Den rå køretid var nede omkring 45 min. Der er 17 min til Sakskøbing i dag med 100 km/t og to stop. UIC anbefaler at man tillægger forskellige procentsatser (typisk omkring 7%) til den "rå køretid" - DSB lægger mere til, primært forbi BDK har mange hastighedsnedsættelser og for at forbedre rettidigheden. Timemodellen foreslog 57 min fra København til Nykøbing F med et par stop undervejs og en ret "konservativ" performance fra toget. DSB har lovet 1 time og 6 min med IC/% med stop i Ringsted, Næstved og Vordingborg (iøvrigt fra 2025, som det jo ikke bliver)
/Lasse
Jeg lavede lige et par køretidsberegninger med min hjemmebryggede køretidsberegner (så tag de præcise tal med et gran salt):
For et IC5 med stop i København Syd, Køge Nord, Ringsted, Næstved, Vordingborg og Nykøbing F er den "rå" køretid (dog stadigt inklusiv holdetid) 57,8 minutter. Med et typisk dansk køretidstillæg på 10,5% bliver det til 1 time og 4 minutter, ikke langt fra DSB's "lovede" tid på 1 time og 6 minutter. Hvis man springer stop i Køge Nord over sparer man 2 minutter, og hvis man samtidigt bruger et typisk UIC køretidstillæg på 6%, så er rejsetiden 59,5 minutter. Du sparer ca. 3 minutter ved 250 km/t vs 200 km/t på København-Køge-Ringsted, så derfra kommer din køretid fra timeplanen på 57 minutter.
For sjov, hvis at man kører uden stop undervejs så tager turen 49 minutter med et IC5.
/Rolf