Citat fra: andersj Dato 21/01-25, 12:01Citat fra: Jens Hansen Dato 21/01-25, 08:35Dvs. en 4 vogns stamme med EB står (stod) i ca. 75 mio. kr.
Synes måske klogt, men måske lidt "som at tisse i bukserne".
Men det nye værksted i Næstved kan storregion Sjælland vel overtage, hvis det ender med at de skal køre regionaltrafikken på Sjælland.
JH
Men hvad var alternativet? Måske man kunne have forlænget lejen af vognene og beholdt ME'erne, måske skulle man købe dem for at beholde dem. Nye tog var ikke en mulighed så længe hverken Sydbanen eller Nordvestbanen ikke var elektrificeret.
Værkstedet i Mogenstrup er delt op i hhv. et lokomotivværksted til EB'erne og et vognværksted til Talgo og dobbeltdækkerne.
Det går liiige hurtigt nok med konklusionerne omkring dobbeltdækkere og lok.
Der er diskuteret, tilbudt, afvist og vedtaget mange ting gennem de seneste 15 års tid. Det kan opsummeres i at:
DSB har fået tilbudt at lease nye diesellok til en attraktiv markedspris (da disse ville kunne anvendes til jernbanegods med ETCS og STM i takt med elektrificeringen). Der var endda et tilbud på løbende udskiftning af diesel til el inkl forkøbsret osv osv. Der var også flere forslag, hvor ME blev moderniseret og kørte til DSB gradvist ville erstatte dem.
DSB har også selv undersøgt både Siemens ER 20, TRAXX DE, Vossloh Euro 4000 (TRM har lavet en rapport om alternative materielstrategier). I 2009 var der en del diskussion om at annullere hele IC4 kontrakten og købe lok+vogne...
DSB har fået tilbudt nye DD vogne mange gange - og har også fået penge af Folketinget til køb af 100 nye vogne ekstra og 14 nye ellok. Pengene blev alene brugt til at indkøbe de brugte allerede indlejede vogne. Der er også forespurgt på flere styrevogne og vogne med høj indstigning.
DSB har også fået tilbudt (og forespurgt) på "IC2" stammer, både med BR 146 og senere BR 147 med fem DD-vogne. Prisen var under 100 mio DKK pr togstamme inkl ETCS og STM (altså helt tilbage til 146 ideen). Ideen med 146 var iøvrigt at erstatte EA og kunne køre EuroNight helt til Hannover, så toget ville give overskud (da man ikke betalte for at have en DB 101 stående i Pa hele dagen).
Da DB kontrakterne principielt var gældende for alle DB ejede selskaber, har der også været undersøgelser af at lade Arriva overtage dele af trafikken med IC2 stammer.
Det er altså helt bevidste valg, at man er hvor man er nu. Og det er jo ikke så skidt endda.
Men man kunne snildt have haft mindst 44 fem-vogns dobbeltdækkerstammer med el hhv diesellokomotiver ( der kunne udskiftes til el, når elektrificeringen kom). Man har aktivt valgt anderledes, og det må man jo gerne.
For god ordens skyld har der tilmed været undersøgelser af at indsætte DB IR vogne i myldretidsløb fra Kalundborg og Nykøbing F, hvor man "traditionelt" kørte tre om morgenen og tre om eftermiddagen, inden togene blev fjernet (og sikkert er kommet igen som noget andet siden).
Dobbeltdækkerstammer har iøvrigt været undersøgt til Nakskov (herunder til/frakobling af diesellok foran el lok i Nykøbing F) og sågar på HTJ - endda i vildeste udgave med Lokaltog MX i hver ende. Ligesom hele projektet med "System 3" og andre myldretidstog til Sverige med DD vogne. DSB har endda selv en gang snakket om at køre med egne DD vogne til Stockholm (...hvis Snälltåget begyndte at køre til Aarhus)
/Lasse