Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Direkte batteritog Struer-Holstebro-Herning-København
Gå ned Sider: 1 ... 5 6 [7] 8
Citat fra: Niels Bak Dato 16/01-25, 01:13
Citat fra: mgameing123 Dato 15/01-25, 15:57
Citat fra: ivar Dato 14/01-25, 23:37
Citat fra: mgameing123 Dato 14/01-25, 21:49Undskyld. Fortjener jeg ikke en tilstrækkelig busforbindelse der sikre jeg kan kom i skole og fritidsaktiviteter?

Til og fra skole - ja, og det bliver vel stort set imødekommet overalt. Resten må du tale med dem om, som har ansvaret for hvor, du har din bopæl.

Jeg er personligt svært tilfreds med, at jeg endelig er sluppet for at se på to lokalruter, der trillede rundt uden passagerer midt på dagen.

 
Middag på en hverdag er også sjovt nok når er færrest passager i offentlig transport. Den rute der betjener min by kører kun fyldt om morgenen, eftermiddagen og fredag og lørdag aften.

Alle andre tidspunkter kan det godt variere. Mange afgange køre med omkring 2 - 8 kunder også er der enkelte der kan godt køre med 15 kunder.

Men jeg synes også det er meget vigtigt at forstå at det er stadig vigtigt for os der bor ud i landsdistrikterne kan stadig have adgang til tilstrækkelig kollektiv trafik uanset om der er kunder nok eller ej.  Måske har man ikke lige brug for så mange afgange med det skal stadig være mulig at kom ind til byen tidligt om morgen, formiddag, eftermiddag, aften og sen aften.

Jeg er sådan set enig med dig. Der skal være en rimelig mulighed for at komme til fx fritidsinteresser, og gamle fru Hansen skal også kunne komme til lægen kl 11 uden at skulle med morgenbussen kl 7 (og hjem igen sidst på eftermiddagen, sammen med gymnasieeleverne).

Jeg vil dog lige påpege, at de sidste par års nedskæringer ikke i første række skyldes investeringer i de store byer. Det er der eksempler på - især letbanen i Århus var hård ved Midttrafiks busser - men det er ikke hovedgrunden. Det er, at økonomien i offentlig transport er sådan skruet sammen, at hvis man bare kører den samme trafik år efter år, så stiger underskuddet lige så stille, for lønningerne til chauffører mv, som er langt størstedelen af udgifterne stiger hurtigere end priserne, som billetterne er reguleret efter. Den udvikling nåede et bristepunkt ca samtidig med corona, og omvæltningerne i slipstrømmen af den kom så til at betyde en runde nedskæringer.

Derudover er en række trafikselskaber begyndt at tænke anderledes, så de prioriterer flere passagerer højere end dækning for alle. Det vil sige at x-busser mv har fået bedre service på bekostning af lokalruterne. Det er selvfølgelig en politisk prioritering, men det er indiskutabelt at man får mere transport pr støttekrone på den måde, fordi ruterne kører med langt mindre tilskud pr passager.

Så når jeg siger, at jeg også synes, at man i små byer på landet har krav på en rimelig trafik, så er jeg til gengæld ikke sikker på, at det nødvendigvis skal bestå i en stor rød eller gul bus. Jeg synes heller ikke at det er urimeligt, at man fx skal bestille to timer i forvejen, hvis det er til en flextur. Og jeg er åben for fx samkørselsordninger, faciliteret af trafikselskabet, hvis de så også står på mål for forsyningssikkerheden. Altså, at der kommer en flextur i stedet, hvis der ikke er en samkørsel, der passer. Passageren har sådan set bare bestilt en tur - og får den så med det til enhver tid billigste alternativ. Men jeg er også med på, at vi ikke rigtig har set ordninger i større målestok, der fungerer endnu - om end nogle lovende i mindre skala.

Og rent politisk tror jeg også at råbet på flere hel eller halvtomme busser er en tabt kamp. Ud over de to der sidder i bussen, så føler både politikere og skatteydere, at det er penge ud af vinduet.
Og rent politisk synes jeg det dr tåbeligt at man fortæller os at vi skal ikke køre bil også fjerner de alle alternativer for os.

Problemet er bare at politikerne prioritere billisme fremfor bedre kollektiv trafik. Selv den Københavnske kollektiv trafik mister passager pr. år tak til alle de nye motorvej politikerne bygger og det lav investeringsgrad i den kollektiv trafik.

Alt jeg spørger om er bare mindst 5 - 7 afgange om dagen der er spredt rundt så det er muligt at tage bussen alle tidspunkter om dagen.

Og rent politisk synes jeg det dr tåbeligt at man fortæller os at vi skal ikke køre bil også fjerner de alle alternativer for os.

Komentar: derfor sjal du snart kunne kører bil som 17 årige. Årsagen, de u ge skal tage cykel eller bus. Eller?

Problemet er bare at politikerne prioritere billisme fremfor bedre kollektiv trafik. Selv den Københavnske kollektiv trafik mister passager pr. år tak til alle de nye motorvej politikerne bygger og det lav investeringsgrad i den kollektiv trafik.

Komentar:
Er vist ikke så mange motorveje der er bygget i Storkøbenhavn og slet ikke i København.
Det projekt med den bedste økonomi Frederikssund motorvejen er udskudt til fordel for Egholm motorvejen og udvidelse af motorvejen ved Århus.

Så det er ikke helt rigtigt

Alt jeg spørger om er bare mindst 5 - 7 afgange om dagen der er spredt rundt så det er muligt at tage bussen alle tidspunkter om dagen.

Men 5-7 afgange om dagen. Det kan pendlere ik bruge til noget. Derfor vil de ikke bruge dem, så har de lidt overarbejde så er de f.... Der skal være noget mere kontinuerligt drift før man kan bruge det som pendler. Og hvis det er for at kunne komme frem og tilbage til fritidsting, har de fleste kommuner/hvis ikke alle så det der hedder flextrafik hvor man kan ringe og der kommer en minibus?

Citat fra: mgameing123 Dato 16/01-25, 05:57
Citat fra: larsht Dato 15/01-25, 21:45
Citat fra: mgameing123 Dato 15/01-25, 15:57
Citat fra: ivar Dato 14/01-25, 23:37
Citat fra: mgameing123 Dato 14/01-25, 21:49Undskyld. Fortjener jeg ikke en tilstrækkelig busforbindelse der sikre jeg kan kom i skole og fritidsaktiviteter?

Til og fra skole - ja, og det bliver vel stort set imødekommet overalt. Resten må du tale med dem om, som har ansvaret for hvor, du har din bopæl.

Jeg er personligt svært tilfreds med, at jeg endelig er sluppet for at se på to lokalruter, der trillede rundt uden passagerer midt på dagen.

 
Middag på en hverdag er også sjovt nok når er færrest passager i offentlig transport. Den rute der betjener min by kører kun fyldt om morgenen, eftermiddagen og fredag og lørdag aften.

Alle andre tidspunkter kan det godt variere. Mange afgange køre med omkring 2 - 8 kunder også er der enkelte der kan godt køre med 15 kunder.

Men jeg synes også det er meget vigtigt at forstå at det er stadig vigtigt for os der bor ud i landsdistrikterne kan stadig have adgang til tilstrækkelig kollektiv trafik uanset om der er kunder nok eller ej.  Måske har man ikke lige brug for så mange afgange med det skal stadig være mulig at kom ind til byen tidligt om morgen, formiddag, eftermiddag, aften og sen aften.
....og så forstår folk ikke hvor der er indført Flextrafik i så mange kommuner.......
Du ved godt det faktisk at tilskuddet pr. passager i FlexTrafik er MEGET højere end en tom bus.
Det er fordi det er forholdsvist svært at beregne pris per passager i en TOM bus (prøv selv at dividere med nul)

Mvh
Lars

Citat fra: larsht Dato 16/01-25, 23:14Det er fordi det er forholdsvist svært at beregne pris per passager i en TOM bus (prøv selv at dividere med nul)

Du fik da scoret et meget billigt point - hahaha. Du kan jo godt gennemskue meningen med det udsagn du kommenterer på.

Citat fra: larsht Dato 16/01-25, 23:14
Citat fra: mgameing123 Dato 16/01-25, 05:57
Citat fra: larsht Dato 15/01-25, 21:45
Citat fra: mgameing123 Dato 15/01-25, 15:57
Citat fra: ivar Dato 14/01-25, 23:37
Citat fra: mgameing123 Dato 14/01-25, 21:49Undskyld. Fortjener jeg ikke en tilstrækkelig busforbindelse der sikre jeg kan kom i skole og fritidsaktiviteter?

Til og fra skole - ja, og det bliver vel stort set imødekommet overalt. Resten må du tale med dem om, som har ansvaret for hvor, du har din bopæl.

Jeg er personligt svært tilfreds med, at jeg endelig er sluppet for at se på to lokalruter, der trillede rundt uden passagerer midt på dagen.

 
Middag på en hverdag er også sjovt nok når er færrest passager i offentlig transport. Den rute der betjener min by kører kun fyldt om morgenen, eftermiddagen og fredag og lørdag aften.

Alle andre tidspunkter kan det godt variere. Mange afgange køre med omkring 2 - 8 kunder også er der enkelte der kan godt køre med 15 kunder.

Men jeg synes også det er meget vigtigt at forstå at det er stadig vigtigt for os der bor ud i landsdistrikterne kan stadig have adgang til tilstrækkelig kollektiv trafik uanset om der er kunder nok eller ej.  Måske har man ikke lige brug for så mange afgange med det skal stadig være mulig at kom ind til byen tidligt om morgen, formiddag, eftermiddag, aften og sen aften.
....og så forstår folk ikke hvor der er indført Flextrafik i så mange kommuner.......
Du ved godt det faktisk at tilskuddet pr. passager i FlexTrafik er MEGET højere end en tom bus.
Det er fordi det er forholdsvist svært at beregne pris per passager i en TOM bus (prøv selv at dividere med nul)
Ok nu må du hold op. Det er ikke fordi der rent faktisk køre fuldstændig tomme busser ud på landet. Der er altid passager på busserne men ikke mange.

Citat fra: Frank Poulsen Dato 16/01-25, 15:53Men 5-7 afgange om dagen. Det kan pendlere ik bruge til noget. Derfor vil de ikke bruge dem, så har de lidt overarbejde så er de f.... Der skal være noget mere kontinuerligt drift før man kan bruge det som pendler. Og hvis det er for at kunne komme frem og tilbage til fritidsting, har de fleste kommuner/hvis ikke alle så det der hedder flextrafik hvor man kan ringe og der kommer en minibus?
Du må meget gerne betale de ekstraomkostninger ved FlexTrafik.

Citat fra: ivar Dato 16/01-25, 23:32
Citat fra: larsht Dato 16/01-25, 23:14Det er fordi det er forholdsvist svært at beregne pris per passager i en TOM bus (prøv selv at dividere med nul)

Du fik da scoret et meget billigt point - hahaha. Du kan jo godt gennemskue meningen med det udsagn du kommenterer på.

Hvis du køber overdrivelsen hos den ene, så må du også købe den anden.

Og pointen er vel, at det er rigtigt at en gennemsnitlig flexpassager er meget dyrere end en gennemsnitlig buspassager. Men kun som gennemsnit. Sidder der kun meget få passagerer i en bus, så er det altså dyrere end en flextur. Jeg har ikke set beregninger af præcis hvor grænsen går, men det er ret logisk. Både køretøjet og chaufføren er dyrere i drift. Og det kommmer jo også an på om man kan få koordineret at få fyldt flexturene op med mere end en passager.

Læg oven i at man med bussen er låst til en køreplan, og især med busser, der går meget sjældent er det ikke særlig attraktivt. Der er flexturene i sidste ende mere flexible, selv om de skal bestilles et stykke tid i forvejen.

Direkte batteritog Struer-Holstebro-Herning-København
Af mgameing123. 17/01-25, 09:10.
Seneste redigering: 17/01-25, 09:12 af mgameing123
Citat fra: Niels Bak Dato 17/01-25, 09:04
Citat fra: ivar Dato 16/01-25, 23:32
Citat fra: larsht Dato 16/01-25, 23:14Det er fordi det er forholdsvist svært at beregne pris per passager i en TOM bus (prøv selv at dividere med nul)

Du fik da scoret et meget billigt point - hahaha. Du kan jo godt gennemskue meningen med det udsagn du kommenterer på.

Hvis du køber overdrivelsen hos den ene, så må du også købe den anden.

Og pointen er vel, at det er rigtigt at en gennemsnitlig flexpassager er meget dyrere end en gennemsnitlig buspassager. Men kun som gennemsnit. Sidder der kun meget få passagerer i en bus, så er det altså dyrere end en flextur. Jeg har ikke set beregninger af præcis hvor grænsen går, men det er ret logisk. Både køretøjet og chaufføren er dyrere i drift. Og det kommmer jo også an på om man kan få koordineret at få fyldt flexturene op med mere end en passager.

Læg oven i at man med bussen er låst til en køreplan, og især med busser, der går meget sjældent er det ikke særlig attraktivt. Der er flexturene i sidste ende mere flexible, selv om de skal bestilles et stykke tid i forvejen.
Til at være helt ærgeligt. Jeg synes busser i fast drift der kører kun måske hver anden time er bedre Flextrafik. Flextrafik har den problem der hedder nemlig at man skal bestil over en time før afgange. Det betyder du kan ikke bare tage til byen last minute fordi du skal hurtig gøre noget.

Lige nu kan jeg nemt gøre det fordi jeg har en tilstrækkelig busforbindelse.

Men til gengæld i de huller hvor bussen ikke kører så kan man have flextrafik som et tillæg til bussen men ikke en erstatning.

Og må jeg nævne at for kunden er flextrafik dyre og man kan ikke engang bruge pendlerkort eller ungdomskort på den.

Direkte batteritog Struer-Holstebro-Herning-København
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 17/01-25, 11:58.
Seneste redigering: 17/01-25, 12:02 af Thomas Boberg Nielsen
Der er måske ved at ske noget interessant i sagen om elektrificering af strækningen Vejle-Struer - og måske også strækningen Lindholm-Frederikshavn/Hirtshals.

På baggrund af en artikel på jp.dk 17. januar 2025 klokken 11.00 kan følgende konstateres:

Ministeren mener, at batteritog ikke er løsningen; der må en regulær elektrificering til - hvis det skal være. For egen regning tilføjes, at det er friske toner fra en Venstre-minister.

Ministeren har tidligere forsøgt at indkalde forligskredsen bag trafikforliget fra 2021 - men uden held. Han vil nu forsøge igen og udtaler citat: "Det er muligt, at vi også kommer til at se ind i andre baneprojekter, og se på, om der skal omprioriteres, udskydes eller fremskyndes, så vi kan levere en hensigtsmæssig kollektiv trafik til borgerne". Citat slut.

Jeg synes, at det lugter af en overvejelse om også at elektrificere Lindholm-Frederikshavn/Hirtshals. Men jeg kan jo sagtens lugte forkert. Herudover er der jo indgået kontrakt om elektrificering af Vejle-Struer og Lindholm-Frederikshavn, og sådan en kontrakt skal jo overholdes - eller forhandles væk - mod formentlig en erstatning.

Ministeren vil indkalde forligspartierne igen "i løbet af januar måned".

Spændende. Personligt undrer jeg mig over, at det er Struer og Holstebro, der er på barrikaderne. Herning hører vi ikke rigtigt noget til.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 17/01-25, 11:58Der er måske ved at ske noget interessant i sagen om elektrificering af strækningen Vejle-Struer - og måske også strækningen Lindholm-Frederikshavn/Hirtshals.

På baggrund af en artikel på jp.dk 17. januar 2025 klokken 11.00 kan følgende konstateres:

Ministeren mener, at batteritog ikke er løsningen; der må en regulær elektrificering til - hvis det skal være. For egen regning tilføjes, at det er friske toner fra en Venstre-minister.

Ministeren har tidligere forsøgt at indkalde forligskredsen bag trafikforliget fra 2021 - men uden held. Han vil nu forsøge igen og udtaler citat: "Det er muligt, at vi også kommer til at se ind i andre baneprojekter, og se på, om der skal omprioriteres, udskydes eller fremskyndes, så vi kan levere en hensigtsmæssig kollektiv trafik til borgerne". Citat slut.

Jeg synes, at det lugter af en overvejelse om også at elektrificere Lindholm-Frederikshavn/Hirtshals. Men jeg kan jo sagtens lugte forkert. Herudover er der jo indgået kontrakt om elektrificering af Vejle-Struer og Lindholm-Frederikshavn, og sådan en kontrakt skal jo overholdes - eller forhandles væk - mod formentlig en erstatning.

Ministeren vil indkalde forligspartierne igen "i løbet af januar måned".

Spændende. Personligt undrer jeg mig over, at det er Struer og Holstebro, der er på barrikaderne. Herning hører vi ikke rigtigt noget til.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen



Der er jo snart valg, mon ikke det har indflydelse.

Citat fra: mgameing123 Dato 17/01-25, 09:10
Citat fra: Niels Bak Dato 17/01-25, 09:04
Citat fra: ivar Dato 16/01-25, 23:32
Citat fra: larsht Dato 16/01-25, 23:14Det er fordi det er forholdsvist svært at beregne pris per passager i en TOM bus (prøv selv at dividere med nul)

Du fik da scoret et meget billigt point - hahaha. Du kan jo godt gennemskue meningen med det udsagn du kommenterer på.

Hvis du køber overdrivelsen hos den ene, så må du også købe den anden.

Og pointen er vel, at det er rigtigt at en gennemsnitlig flexpassager er meget dyrere end en gennemsnitlig buspassager. Men kun som gennemsnit. Sidder der kun meget få passagerer i en bus, så er det altså dyrere end en flextur. Jeg har ikke set beregninger af præcis hvor grænsen går, men det er ret logisk. Både køretøjet og chaufføren er dyrere i drift. Og det kommmer jo også an på om man kan få koordineret at få fyldt flexturene op med mere end en passager.

Læg oven i at man med bussen er låst til en køreplan, og især med busser, der går meget sjældent er det ikke særlig attraktivt. Der er flexturene i sidste ende mere flexible, selv om de skal bestilles et stykke tid i forvejen.
Til at være helt ærgeligt. Jeg synes busser i fast drift der kører kun måske hver anden time er bedre Flextrafik. Flextrafik har den problem der hedder nemlig at man skal bestil over en time før afgange. Det betyder du kan ikke bare tage til byen last minute fordi du skal hurtig gøre noget.

Lige nu kan jeg nemt gøre det fordi jeg har en tilstrækkelig busforbindelse.

Men til gengæld i de huller hvor bussen ikke kører så kan man have flextrafik som et tillæg til bussen men ikke en erstatning.

Og må jeg nævne at for kunden er flextrafik dyre og man kan ikke engang bruge pendlerkort eller ungdomskort på den.

Hvis der er trafik til at opretholde busser ca hver anden time, så er jeg nok tilbøjelig til at give dig ret i, at det er bedre. Men flere steder er man langt under, og under alle omstændigheder så er trafikken i ydertimerne meget sparsom. Samtidig bliver regionalruterne rettet ud så mange af de små bysamfund får længere til stoppestedet.

Så det er ikke nødvendigvis et enten eller. Det kan sagtens være busser på skole- og pendlerafgange og måske også i løbet af eftermiddagen og først på aftenen, men så flexture om formiddagen, ud på aftenen og i dele af weekenden.

Og ja, hvis man ikke efterlader folk med andre alternativer, så må man se på prisen (hvilket man også har gjort forsøg med rundt omkring, blandt andet for unge)

Med en fast køreplan kan du bedre tilrettelægge din dag,  eller tage næste afgang eller en  en afgang før hvis du bliver færdig før eller senere eller lige får lyst og gå en tur ibyen, og så tage næste afgang

Flextrafik skal bestilles op til 2 timer før og kan heller ikke ændres ellers aflyses hvis men nu ikke kan nå og blive færdig alligevel  og det er i det fleste tilfælde noget dyre end bus og tog  , da men ikke kan betale med rejsekortet

jeg var et sted henne der måske jeg betale 26 kr. til en plustur, selvom jeg skulle med toget og betalte med mit rejsekort,  jeg betalte sådan set for de samme zoner 2 gange   

Citat fra: mgameing123 Dato 17/01-25, 05:32
Citat fra: larsht Dato 16/01-25, 23:14
Citat fra: mgameing123 Dato 16/01-25, 05:57
Citat fra: larsht Dato 15/01-25, 21:45
Citat fra: mgameing123 Dato 15/01-25, 15:57
Citat fra: ivar Dato 14/01-25, 23:37
Citat fra: mgameing123 Dato 14/01-25, 21:49Undskyld. Fortjener jeg ikke en tilstrækkelig busforbindelse der sikre jeg kan kom i skole og fritidsaktiviteter?

Til og fra skole - ja, og det bliver vel stort set imødekommet overalt. Resten må du tale med dem om, som har ansvaret for hvor, du har din bopæl.

Jeg er personligt svært tilfreds med, at jeg endelig er sluppet for at se på to lokalruter, der trillede rundt uden passagerer midt på dagen.

 
Middag på en hverdag er også sjovt nok når er færrest passager i offentlig transport. Den rute der betjener min by kører kun fyldt om morgenen, eftermiddagen og fredag og lørdag aften.

Alle andre tidspunkter kan det godt variere. Mange afgange køre med omkring 2 - 8 kunder også er der enkelte der kan godt køre med 15 kunder.

Men jeg synes også det er meget vigtigt at forstå at det er stadig vigtigt for os der bor ud i landsdistrikterne kan stadig have adgang til tilstrækkelig kollektiv trafik uanset om der er kunder nok eller ej.  Måske har man ikke lige brug for så mange afgange med det skal stadig være mulig at kom ind til byen tidligt om morgen, formiddag, eftermiddag, aften og sen aften.
....og så forstår folk ikke hvor der er indført Flextrafik i så mange kommuner.......
Du ved godt det faktisk at tilskuddet pr. passager i FlexTrafik er MEGET højere end en tom bus.
Det er fordi det er forholdsvist svært at beregne pris per passager i en TOM bus (prøv selv at dividere med nul)
Ok nu må du hold op. Det er ikke fordi der rent faktisk køre fuldstændig tomme busser ud på landet. Der er altid passager på busserne men ikke mange.
Du nævnte selv tom bus - se selv ovenfor

Mvh
Lars

Citat fra: larsht Dato 17/01-25, 21:27
Citat fra: mgameing123 Dato 17/01-25, 05:32
Citat fra: larsht Dato 16/01-25, 23:14
Citat fra: mgameing123 Dato 16/01-25, 05:57
Citat fra: larsht Dato 15/01-25, 21:45
Citat fra: mgameing123 Dato 15/01-25, 15:57
Citat fra: ivar Dato 14/01-25, 23:37
Citat fra: mgameing123 Dato 14/01-25, 21:49Undskyld. Fortjener jeg ikke en tilstrækkelig busforbindelse der sikre jeg kan kom i skole og fritidsaktiviteter?

Til og fra skole - ja, og det bliver vel stort set imødekommet overalt. Resten må du tale med dem om, som har ansvaret for hvor, du har din bopæl.

Jeg er personligt svært tilfreds med, at jeg endelig er sluppet for at se på to lokalruter, der trillede rundt uden passagerer midt på dagen.

 
Middag på en hverdag er også sjovt nok når er færrest passager i offentlig transport. Den rute der betjener min by kører kun fyldt om morgenen, eftermiddagen og fredag og lørdag aften.

Alle andre tidspunkter kan det godt variere. Mange afgange køre med omkring 2 - 8 kunder også er der enkelte der kan godt køre med 15 kunder.

Men jeg synes også det er meget vigtigt at forstå at det er stadig vigtigt for os der bor ud i landsdistrikterne kan stadig have adgang til tilstrækkelig kollektiv trafik uanset om der er kunder nok eller ej.  Måske har man ikke lige brug for så mange afgange med det skal stadig være mulig at kom ind til byen tidligt om morgen, formiddag, eftermiddag, aften og sen aften.
....og så forstår folk ikke hvor der er indført Flextrafik i så mange kommuner.......
Du ved godt det faktisk at tilskuddet pr. passager i FlexTrafik er MEGET højere end en tom bus.
Det er fordi det er forholdsvist svært at beregne pris per passager i en TOM bus (prøv selv at dividere med nul)
Ok nu må du hold op. Det er ikke fordi der rent faktisk køre fuldstændig tomme busser ud på landet. Der er altid passager på busserne men ikke mange.
Du nævnte selv tom bus - se selv ovenfor
Når jeg siger tom bus så mener jeg "tur med lav antal kunder".

Gå op Sider: 1 ... 5 6 [7] 8
DSB P 917
Knutzens personvogne
Knutzens personvogne

Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak