Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Københavns metro belastning
Gå ned Sider: 1 [2]
Derfor er den senest foreslåede M5-linjeføring tåbelig, hvis man vil aflaste M1/M2-havnesnit:

Baseret på tidligere indlæg andetsteds:

Metroselskabet oplyste allerede i december 2022 indirekte hvor meget dårligere "M5 Øst Syd" (uden krydsning ved KUA og Amager-centret) ville aflaste M1/M2 - hvis man selv sammenstiller oplysninger fra flere forskellige rapporter:

Aflastning af M1/M2 per hverdag i 2070:

- M5 Vest: 40.000 færre M1/M2-påstigere
- M5 Øst med Amagerbro/KUA: 38.000 færre M1/M2-påstigere
- M5 Øst Syd uden Amagerbro/KUA: 22.100 færre M1/M2-påstigere

(Bemærk at her er færre M1/M2-påstigere bedre, da det handler om at aflaste)

Dvs. at "M5 Øst Syd" aflaster væsentligt dårligere på M1/M2 havnesnit end alle tidligere M5-varianter.

Men så kunne man jo tro at det totale antal flere påstigere som følge af M5 i det mindste blev højere med den nuværende variant? Men det gør det heller ikke:

Total antal mer-påstigere per hverdag i 2070 iflg. udredninger/notater:

- M5 Vest: 149.000
- M5 Øst med Amagerbro/KUA: 146.000
- M5 Øst Syd uden Amagerbro/KUA: 141.600

Så at droppe M5-stationer ved KUA og Amager-centret virker umiddelbart stadig ikke som en god idé. Men mere som en fiks ide hos nogle politikere.

I udredningsrapporten 2020 oplyste man i øvrigt "antal efterladte" på havnesnit-stationer på hverdage i 2070:

- "Basis" uden mere metro: 11.100 efterladte
- Orange M5 Vest, som nu er droppet helt: 2.000 efterladte
- Lilla M5 "Øst", i oprindelig udgave med krydsning ved Amager-centret og KUA, dvs. før fravalg af disse stationer: 3.600 efterladte

Det tal for "antal efterladte" findes sjovt nok ikke længere i hverken 2022-tillægsnotatet eller senere notater. Så kan man nok godt gætte på at tallene er blevet væsentligt dårligere i nuværende linjeføring.

Alle ovenstående beregninger er fra før man inkluderede linjeføring fra Lynetteholm til Østerport i nuværende M5 Øst. Hvad denne ændring betyder for aflastningen af havnesnittet ved jeg ikke.

Jeg er klar over at man i øvrigt forlader sig på at højere frekvens (90 sekunder) kan hjælpe. Men dermed udskyder man jo bare pinen, for på et tidspunkt er det heller ikke nok.

Kilder:
Udredningsrapport 2020, især figur 3.16, 3.24, 4.16, 4.25:  https://m.dk/media/warlyexs/udredningsrapport-lynetteholmen-a4-final-web-enkeltsidet.pdf
Tillægsnotat december 2022: https://m.dk/media/fhjj0xgw/tillaegsnotat-til-forundersoegelse-af-metrobetjening-af-lynetteholm-lilla-linje-m5-oest-amagerbrogade.pdf
Jeg bruger i alle tilfælde tal for 2070. Det kan være en god ide at tænke fremad, i stedet for at bygge for småt eller forkert.

Gå op Sider: 1 [2]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak