Notatet fra DSB er vel langt hen ad vejen fint nok, da man beskriver forskellige løsninger på trods af at det ikke anbefales.
Da DSB kørte til Skagen i sommeren 2013 var der også et problem med den langsomme afgangsprocedure kombineret med at IC3 ikke har stopknapper, så der skulle standses ved alle stop undervejs. Det kostede 10 minutters forsinkelse på den tur jeg var med:
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=66464Men det var også før man begyndte at køre enmandsbetjening med IC3. I dag kan det gå lidt hurtigere, såfremt standsningsstederne kan godkendes til enmandsbetjening med IC3.
Så man løber hurtigt ind i mange udfordringer, i forhold til at man blot sparer et togskifte. Der er heller ikke nogen lavgulvssektion i IC3.
Kravet om 160 km/t og optionen på 10 ekstra tog på de nye batteritog til Lokaltog var så vidt jeg ved også for at man kunne have muligheden for at køre direkte til København fra eksempelvis Holbæk, Roskilde eller Nykøbing F. Men i hvert fald fra Nykøbing F vil man ikke kunne nå hurtigere til København end DSB der kører 180 km/t og "snart" 200 km/t mellem Nykøbing F og København H.
Man kan også diskutere effekterne af bare at lave et forsøg, når man ikke på nogen realistisk måde kan lave en permanent løsning bagefter.