Der er
måske ved at ske noget interessant i sagen om elektrificering af strækningen Vejle-Struer - og
måske også strækningen Lindholm-Frederikshavn/Hirtshals.
På baggrund af en artikel på
jp.dk 17. januar 2025 klokken 11.00 kan følgende konstateres:
Ministeren mener, at batteritog ikke er løsningen; der må en regulær elektrificering til - hvis det skal være. For egen regning tilføjes, at det er friske toner fra en Venstre-minister.
Ministeren har tidligere
forsøgt at indkalde forligskredsen bag trafikforliget fra 2021 - men uden held. Han vil nu forsøge igen og udtaler citat: "
Det er muligt, at vi også kommer til at se ind i andre baneprojekter, og se på, om der skal omprioriteres, udskydes eller fremskyndes, så vi kan levere en hensigtsmæssig kollektiv trafik til borgerne". Citat slut.
Jeg synes, at det
lugter af en overvejelse om også at elektrificere Lindholm-Frederikshavn/Hirtshals. Men jeg kan jo sagtens
lugte forkert. Herudover er der jo indgået kontrakt om elektrificering af Vejle-Struer og Lindholm-Frederikshavn, og sådan en kontrakt skal jo overholdes - eller forhandles væk - mod formentlig en erstatning.
Ministeren vil indkalde forligspartierne igen "
i løbet af januar måned".
Spændende. Personligt undrer jeg mig over, at det er Struer og Holstebro, der er på barrikaderne.
Herning hører vi ikke rigtigt noget til.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen