Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Udvidelse af Københavns Lufthavns Station (Kastrup)
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: LBK Dato 15/01-25, 20:16Det er grundlæggende en sørgelig tilføjelse med de nye perroner på knudepunkterne ved Københavns Lufthavn og København Syd.

Meget symptomatisk for tilføjelserne på jernbanen i disse år. Altid kun lige akkurat nok. Øv.

Det er ikke helt fair at tælle København Syd med i gruppen som Køge Nord, Favrholm og den udvidede CPH Luftavn udgør. Det er jo mening at der skal bygges oven på stationen, så jeg forstår egentlig godt at man har sparet bedre overdækning i lige det ene tilfælde.

Citat fra: Gustav Hansen Dato 15/01-25, 22:31
Citat fra: LBK Dato 15/01-25, 20:16Det er grundlæggende en sørgelig tilføjelse med de nye perroner på knudepunkterne ved Københavns Lufthavn og København Syd.

Meget symptomatisk for tilføjelserne på jernbanen i disse år. Altid kun lige akkurat nok. Øv.

Det er ikke helt fair at tælle København Syd med i gruppen som Køge Nord, Favrholm og den udvidede CPH Luftavn udgør. Det er jo mening at der skal bygges oven på stationen, så jeg forstår egentlig godt at man har sparet bedre overdækning i lige det ene tilfælde.

Af hvad?

Citat fra: LM94 Dato 15/01-25, 23:43
Citat fra: Gustav Hansen Dato 15/01-25, 22:31
Citat fra: LBK Dato 15/01-25, 20:16Det er grundlæggende en sørgelig tilføjelse med de nye perroner på knudepunkterne ved Københavns Lufthavn og København Syd.

Meget symptomatisk for tilføjelserne på jernbanen i disse år. Altid kun lige akkurat nok. Øv.

Det er ikke helt fair at tælle København Syd med i gruppen som Køge Nord, Favrholm og den udvidede CPH Luftavn udgør. Det er jo mening at der skal bygges oven på stationen, så jeg forstår egentlig godt at man har sparet bedre overdækning i lige det ene tilfælde.

Af hvad?
https://www.kbhsydby.dk/

Citat fra: Per Holm Dato 15/01-25, 21:16Jo mere tarveligt de anlægges desto større chance for at "nogen" i en finanslovsforhandling vil ønske dem udvidet, for eks. med et par etager erhvervs- eller parkeringshusbyggeri ovenpå det hele.

Desuden bliver forbilledet Ørestad som folk dog lever med og det nyanlagte vil ikke blive værre end Aalborg Lufthavn som jo står Mette o.a. nær.

Et par enkelte besøg på Ørestad på en dag med regn, eller blæst, vil afsløre at det næste er umuligt at komme ud på perronen, da ventende passagerer tager ophold i trappeskakten. Og når toget ankommer opstår tilnærmelsesvis kaos, da afsigende passagerer skal gennem samme dør på 120cm, som de der skal med toget. Jeg må forvente en del flere passagerer på CPH, og dermed et større kaos dér end på Ørestad.

Med venlig hilsen

Henrik Værum Høgh

Udvidelse af Københavns Lufthavns Station (Kastrup)
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 16/01-25, 07:54.
Ok; i stand corrected ...

Mine visitter til Øre har vist kun været i magsvejr. Synes dog at erindre noget projekt-agtigt med flere trapper i begge ender men det er så ikke udført endnu.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Gustav Hansen Dato 15/01-25, 22:31
Citat fra: LBK Dato 15/01-25, 20:16Det er grundlæggende en sørgelig tilføjelse med de nye perroner på knudepunkterne ved Københavns Lufthavn og København Syd.

Meget symptomatisk for tilføjelserne på jernbanen i disse år. Altid kun lige akkurat nok. Øv.

Det er ikke helt fair at tælle København Syd med i gruppen som Køge Nord, Favrholm og den udvidede CPH Luftavn udgør. Det er jo mening at der skal bygges oven på stationen, så jeg forstår egentlig godt at man har sparet bedre overdækning i lige det ene tilfælde.
Det projekt, som arbejdes på bygninger over København Syd, dækker kun omstigningsområdet og oven metroen og ikke perronerne på fjern- og S-tog. For jeg savner også et sted at kunne være, når jeg venter i længere tid på et tog på den station fjerntogsperronen.

Citat fra: Per Holm Dato 16/01-25, 07:54Ok; i stand corrected ...

Mine visitter til Øre har vist kun været i magsvejr. Synes dog at erindre noget projekt-agtigt med flere trapper i begge ender men det er så ikke udført endnu.

Der er trapper i begge ender. Dog er trappen i øst uden overdækning, og føre fra et stisystem, hvorfra der "ingen" kommer.. :-)

Med venlig hilsen

Henrik Værum Høgh

Citat fra: steenth Dato 16/01-25, 09:10
Citat fra: Gustav Hansen Dato 15/01-25, 22:31
Citat fra: LBK Dato 15/01-25, 20:16Det er grundlæggende en sørgelig tilføjelse med de nye perroner på knudepunkterne ved Københavns Lufthavn og København Syd.

Meget symptomatisk for tilføjelserne på jernbanen i disse år. Altid kun lige akkurat nok. Øv.

Det er ikke helt fair at tælle København Syd med i gruppen som Køge Nord, Favrholm og den udvidede CPH Luftavn udgør. Det er jo mening at der skal bygges oven på stationen, så jeg forstår egentlig godt at man har sparet bedre overdækning i lige det ene tilfælde.
Det projekt, som arbejdes på bygninger over København Syd, dækker kun omstigningsområdet og oven metroen og ikke perronerne på fjern- og S-tog. For jeg savner også et sted at kunne være, når jeg venter i længere tid på et tog på den station fjerntogsperronen.

I sin tid var det da planen at bygge over perronerne også. Det er måske blevet droppet?

Citat fra: Gustav Hansen Dato 16/01-25, 11:51I sin tid var det da planen at bygge over perronerne også. Det er måske blevet droppet?

Det billede, som du viser, er kun et bud, arkitekten bag selve stationen er kommet med. Senere kom projektet i en arkitektkonkurrence, som er langt fra det billede.

Der er en projekthjemmeside her med den nuværende helhedsplan:
https://www.kbhsydby.dk/helhedsplanen/

Mvh
Steen

Udvidelse af Københavns Lufthavns Station (Kastrup)
Af NCLI. 17/01-25, 00:46.
Seneste redigering: 17/01-25, 00:48 af NCLI
Det er da ikke ligefrem nogen arkitektonisk perle de vil placere ovenpå Danmarks kommende største station for internationale tog.

Det ligner alt det andet der er blevet bygget i området de sidste 20 år til forveksling. ???

Gå op Sider: 1 [2]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak