Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Udvidelse af Københavns Lufthavns Station (Kastrup)
Gå ned Sider:[1] 2
God aften

Sund og Bælt har sat gang i arbejdet med at udvide stationen ved Københavns Lufthavn. Det er en del af forberedelserne til Fehmeren-forbindelsen.
Se her

Med venlig hilsen
Jan P

Nogen som har link til den endelige udformning og spor plan?

Citat fra: lomse Dato  9/01-25, 09:35Nogen som har link til den endelige udformning og spor plan?
Der ændres ikke specielt meget på sporplanen - der kommer endnu en transversal imellem 11 og 12 i østenden bl.a. og resten er genbrug af de nuværende spor sammen med nyt signalsystem. Det er meste er anlæg af perron og gangbro øst for metrostationen.

Hovedsiden til projektet:
https://sundogbaelt.dk/forbindelser/udvidelse-af-kobenhavns-lufthavn-station/

Video om projektet
https://vimeo.com/786556551

Kort over projektet
https://sundogbaelt.dk/media/vtedet4d/kort_nkls_signaturer_okt-2022.jpg

Tusinde tak.
Nu husker ja da godt tidligere tråde om udformningen.

Citat fra: steenth Dato  9/01-25, 10:02
Citat fra: lomse Dato  9/01-25, 09:35Nogen som har link til den endelige udformning og spor plan?
Der ændres ikke specielt meget på sporplanen - der kommer endnu en transversal imellem 11 og 12 i østenden bl.a. og resten er genbrug af de nuværende spor sammen med nyt signalsystem. Det er meste er anlæg af perron og gangbro øst for metrostationen.

Hovedsiden til projektet:
https://sundogbaelt.dk/forbindelser/udvidelse-af-kobenhavns-lufthavn-station/

Video om projektet
https://vimeo.com/786556551

Kort over projektet
https://sundogbaelt.dk/media/vtedet4d/kort_nkls_signaturer_okt-2022.jpg


Jeg husker at tidligere visualiseringer af og kort over den kommende station havde trapper fra peronnerne op til Amager Strandvej, men det er tilsyneladende forsvundet fra projektet?

Citat fra: Trainee Dato  9/01-25, 11:08
Citat fra: steenth Dato  9/01-25, 10:02
Citat fra: lomse Dato  9/01-25, 09:35Nogen som har link til den endelige udformning og spor plan?
Der ændres ikke specielt meget på sporplanen - der kommer endnu en transversal imellem 11 og 12 i østenden bl.a. og resten er genbrug af de nuværende spor sammen med nyt signalsystem. Det er meste er anlæg af perron og gangbro øst for metrostationen.

Hovedsiden til projektet:
https://sundogbaelt.dk/forbindelser/udvidelse-af-kobenhavns-lufthavn-station/

Video om projektet
https://vimeo.com/786556551

Kort over projektet
https://sundogbaelt.dk/media/vtedet4d/kort_nkls_signaturer_okt-2022.jpg


Jeg husker at tidligere visualiseringer af og kort over den kommende station havde trapper fra peronnerne op til Amager Strandvej, men det er tilsyneladende forsvundet fra projektet?

Der var planlagt ramper op til Amager Strandvej af hensyn til adgang for køretøjer i forbindelse med service/drift af perronerne. Men de er taget ud af projektet og der er vundet en anden måde at lave forbindelse til perronerne - som jeg ikke kender. Jeg ved dog heller ikke præcis hvad de skal bruges til - måske fordi at den normale adgangsvej til de nye perroner er lang og indendørs?

Anders

Citat fra: andersj Dato  9/01-25, 19:52
Citat fra: Trainee Dato  9/01-25, 11:08
Citat fra: steenth Dato  9/01-25, 10:02
Citat fra: lomse Dato  9/01-25, 09:35Nogen som har link til den endelige udformning og spor plan?
Der ændres ikke specielt meget på sporplanen - der kommer endnu en transversal imellem 11 og 12 i østenden bl.a. og resten er genbrug af de nuværende spor sammen med nyt signalsystem. Det er meste er anlæg af perron og gangbro øst for metrostationen.

Hovedsiden til projektet:
https://sundogbaelt.dk/forbindelser/udvidelse-af-kobenhavns-lufthavn-station/

Video om projektet
https://vimeo.com/786556551

Kort over projektet
https://sundogbaelt.dk/media/vtedet4d/kort_nkls_signaturer_okt-2022.jpg


Jeg husker at tidligere visualiseringer af og kort over den kommende station havde trapper fra peronnerne op til Amager Strandvej, men det er tilsyneladende forsvundet fra projektet?

Der var planlagt ramper op til Amager Strandvej af hensyn til adgang for køretøjer i forbindelse med service/drift af perronerne. Men de er taget ud af projektet og der er vundet en anden måde at lave forbindelse til perronerne - som jeg ikke kender. Jeg ved dog heller ikke præcis hvad de skal bruges til - måske fordi at den normale adgangsvej til de nye perroner er lang og indendørs?

Okay, så peronnerne var slet ikke tiltænkt passagerer? Jeg forestiller mig da ellers at det kunne være en relativt billig måde at øge stationens opland.

Jeg tænker ikke at de ville være lukket for passagerer. Men hovedformålet var noget andet end passageradgang.

Anders

Jeg har lagt mærke til, når jeg kører på motorvejen, er der på østsiden lige ved siden af metrostationen er installeret en karruseldør, der fører ud til ingenting. Jeg går ud fra, at den skal forbindes til en bro til de nye perroner.


Citat fra: Theis Andersen Dato  9/01-25, 21:09Jeg har lagt mærke til, når jeg kører på motorvejen, er der på østsiden lige ved siden af metrostationen er installeret en karruseldør, der fører ud til ingenting. Jeg går ud fra, at den skal forbindes til en bro til de nye perroner.


Ja, det er meningen med den. Der er også allerede forbindelse fra metrostationen ned til karruseldøren.

Citat fra: lomse Dato  9/01-25, 10:53Nu husker ja da godt tidligere tråde om udformningen.
Lufthavnens ekstra "station" er et nyt lavpunkt i stations-design. En fuc.k-finger til borgere, kunder, passagerer.
Selv den lille Åmarken S-tog-station i Hvidovre fra 1972 er mere passager-venlig, med overdækning af perron.

Den sydlige "gamle" station i Lufthavnen havde desuden trappenedgange til hver side i midten, hvormed passagererne blev spredt lidt. På den nye discountstation skal alle ned i samme ende, hvormed de klumper sig sammen og giver langsommere indstigning etc. Ikke smart.

Tænk at politikerne vil være den discount-løsning bekendt. De burde skamme sig. Beklager mit udbrud.

Må med give dig, efter at have læst bare lidt.
Taler tit om portalen til Danmark, København.
Der er vi lidt fattige i vores udformning og design.
Vi glemmer at indbygge udvidelse muligheder.

Så er vi tilbage ved de langsigtede planer. Rullende 10 års planer. Hvor der er sat penge af, så tingene ikke udskydes, ned barberes eller aflyses. Så tingene hænger sammen. Eks perronlængde og nye tog. Rullende materiel og bane strækninger.
Så ja dit udbrud er da forståeligt

Citat fra: PD Hansen Dato 15/01-25, 02:47Den sydlige "gamle" station i Lufthavnen havde desuden trappenedgange til hver side i midten, hvormed passagererne blev spredt lidt. På den nye discountstation skal alle ned i samme ende, hvormed de klumper sig sammen og giver langsommere indstigning etc. Ikke smart.

Bare rolig når folk alligevel står oppe ved metroen så tager de den.

Det er grundlæggende en sørgelig tilføjelse med de nye perroner på knudepunkterne ved Københavns Lufthavn og København Syd.

Meget symptomatisk for tilføjelserne på jernbanen i disse år. Altid kun lige akkurat nok. Øv.

Udvidelse af Københavns Lufthavns Station (Kastrup)
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 15/01-25, 21:16.
Jo mere tarveligt de anlægges desto større chance for at "nogen" i en finanslovsforhandling vil ønske dem udvidet, for eks. med et par etager erhvervs- eller parkeringshusbyggeri ovenpå det hele.

Desuden bliver forbilledet Ørestad som folk dog lever med og det nyanlagte vil ikke blive værre end Aalborg Lufthavn som jo står Mette o.a. nær.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Gå op Sider:[1] 2
Svenska-lok
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak