Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Direkte batteritog Struer-Holstebro-Herning-København
Gå ned Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8
Citat fra: mgameing123 Dato 12/01-25, 12:20
Citat fra: frederikhk Dato 11/01-25, 16:49
Citat fra: andersj Dato 11/01-25, 16:31
Citat fra: frederikhk Dato 11/01-25, 14:28Når man hører de beløb der er sat af til Forsvaret, og de svimlende milliarder der yderligere skal investeres (mener Forsvarsministeren nævnte omkring de 200-300 milliarder?), så er jeg helt enig i at det er et luksusproblem og ikke noget regeringen på nogen måde vil prioritere. De fleste rejser på den strækning er interne alligevel. Gad vide om folk er klar over hvor dårlig samfundsøkonomien faktisk er ved at sætte køreledning op for så lille en strækning, passagermæssigt.

Lur mig om ikke vi også vil se andre projekter i infrastrukturaftalen droppet, simpelthen fordi pengene skal bruges et andet vigtigere sted som Forsvaret.

Der er ikke ret mange tog-penge i infrastrukturaftalen, det meste går til vejprojekter og de er åbenbart fredet uanset hvor dårlig en samfundsøkonomi de har.

Men hvis vi skal beslutte alt så benhård ud fra samfundsøkonomiske beregninger, så ville anbefalingen jo være at nedlægge de fleste byer og samfund i Midt- og Vestjylland.

Jeg synes ikke at et togskifte er det samme som at nedlægge byer og samfund, når det er vilkår resten af landet fint lever med. Jeg synes bare pengene er bedre brugt andre steder.
Problemet er ikke at man skal skifte tog i min øjne. Mit problemer er HVOR man skifter tog. Altså hvorfor vil man ikke kører togene i det mindste videre til Fredericia eller endnu bedre Kolding? Så vil der være mange flere forbindelses muligheder!

Frem til december 2020 kørte regionaltogene også Struer-Fredericia, mest af alt fordi DSB har depot i Frederica. Men det koster et togsæt ekstra, som man ikke har i den nuværende kontrakt.

Helt generelt er der også dårlig betjening af hele trekantsområdet med tog, hvor de fleste forbindelser kun har timedrift uden skift. Eksempelvis Middelfart-Vejle, Middelfart-Kolding, Odense-Kolding (har to tog, men de enten afgår eller ankommer samtidig fra/til Odense) og Vejle-Kolding.

Anders

Citat fra: andersj Dato 12/01-25, 12:30
Citat fra: mgameing123 Dato 12/01-25, 12:20
Citat fra: frederikhk Dato 11/01-25, 16:49
Citat fra: andersj Dato 11/01-25, 16:31
Citat fra: frederikhk Dato 11/01-25, 14:28Når man hører de beløb der er sat af til Forsvaret, og de svimlende milliarder der yderligere skal investeres (mener Forsvarsministeren nævnte omkring de 200-300 milliarder?), så er jeg helt enig i at det er et luksusproblem og ikke noget regeringen på nogen måde vil prioritere. De fleste rejser på den strækning er interne alligevel. Gad vide om folk er klar over hvor dårlig samfundsøkonomien faktisk er ved at sætte køreledning op for så lille en strækning, passagermæssigt.

Lur mig om ikke vi også vil se andre projekter i infrastrukturaftalen droppet, simpelthen fordi pengene skal bruges et andet vigtigere sted som Forsvaret.

Der er ikke ret mange tog-penge i infrastrukturaftalen, det meste går til vejprojekter og de er åbenbart fredet uanset hvor dårlig en samfundsøkonomi de har.

Men hvis vi skal beslutte alt så benhård ud fra samfundsøkonomiske beregninger, så ville anbefalingen jo være at nedlægge de fleste byer og samfund i Midt- og Vestjylland.

Jeg synes ikke at et togskifte er det samme som at nedlægge byer og samfund, når det er vilkår resten af landet fint lever med. Jeg synes bare pengene er bedre brugt andre steder.
Problemet er ikke at man skal skifte tog i min øjne. Mit problemer er HVOR man skifter tog. Altså hvorfor vil man ikke kører togene i det mindste videre til Fredericia eller endnu bedre Kolding? Så vil der være mange flere forbindelses muligheder!

Frem til december 2020 kørte regionaltogene også Struer-Fredericia, mest af alt fordi DSB har depot i Frederica. Men det koster et togsæt ekstra, som man ikke har i den nuværende kontrakt.

Helt generelt er der også dårlig betjening af hele trekantsområdet med tog, hvor de fleste forbindelser kun har timedrift uden skift. Eksempelvis Middelfart-Vejle, Middelfart-Kolding, Odense-Kolding (har to tog, men de enten afgår eller ankommer samtidig fra/til Odense) og Vejle-Kolding.
Vejle til Kolding har ikke brug for bedre togbetjening. Det kan klares bedre med bus 900X og 103. Men jeg synes at i det mindste burde man køre Struer togene til Fredericia hvor der forbindelsesmuligheder til tog mod Esbjerg, Sønderborg, Fyn Lokalstationer og Tyskland. Fordi togene kører kun til Vejle er der mange der skal skifte 2 gang.

Citat fra: andersj Dato 12/01-25, 12:30
Citat fra: mgameing123 Dato 12/01-25, 12:20
Citat fra: frederikhk Dato 11/01-25, 16:49
Citat fra: andersj Dato 11/01-25, 16:31
Citat fra: frederikhk Dato 11/01-25, 14:28Når man hører de beløb der er sat af til Forsvaret, og de svimlende milliarder der yderligere skal investeres (mener Forsvarsministeren nævnte omkring de 200-300 milliarder?), så er jeg helt enig i at det er et luksusproblem og ikke noget regeringen på nogen måde vil prioritere. De fleste rejser på den strækning er interne alligevel. Gad vide om folk er klar over hvor dårlig samfundsøkonomien faktisk er ved at sætte køreledning op for så lille en strækning, passagermæssigt.

Lur mig om ikke vi også vil se andre projekter i infrastrukturaftalen droppet, simpelthen fordi pengene skal bruges et andet vigtigere sted som Forsvaret.

Der er ikke ret mange tog-penge i infrastrukturaftalen, det meste går til vejprojekter og de er åbenbart fredet uanset hvor dårlig en samfundsøkonomi de har.

Men hvis vi skal beslutte alt så benhård ud fra samfundsøkonomiske beregninger, så ville anbefalingen jo være at nedlægge de fleste byer og samfund i Midt- og Vestjylland.

Jeg synes ikke at et togskifte er det samme som at nedlægge byer og samfund, når det er vilkår resten af landet fint lever med. Jeg synes bare pengene er bedre brugt andre steder.
Problemet er ikke at man skal skifte tog i min øjne. Mit problemer er HVOR man skifter tog. Altså hvorfor vil man ikke kører togene i det mindste videre til Fredericia eller endnu bedre Kolding? Så vil der være mange flere forbindelses muligheder!

Frem til december 2020 kørte regionaltogene også Struer-Fredericia, mest af alt fordi DSB har depot i Frederica. Men det koster et togsæt ekstra, som man ikke har i den nuværende kontrakt.


Der spares ét togsæt på Struer - Vejle men koster så ofte et togsæt på flere forskellige Lyntog Aarhus - København da Vejle - Fredericia så bliver flaskehalsen på togstørrelsen.

Så et godt eksempel på en suboptimering

Direkte batteritog Struer-Holstebro-Herning-København
Af anho. 12/01-25, 22:50.
Seneste redigering: 12/01-25, 22:55 af anho
Citat fra: KimC Dato 11/01-25, 21:56Her quotefucker du mig, idet jeg skrev bane/busforbindelse. Der er ikke kappet nogen baner - endnu! Men der er godt nok en hel del busruter der er blevet godt rundbarberet hos Midttrafik og Fynbus!
Det vil jeg sgu ikke have skudt i skoene. Du pyntede på sandheden. Jeg pointerede det blot.

Citat fra: KimC Dato 11/01-25, 21:56Som jyde suynes jeg at de københavnere er noget forkælede med S tog i ti munutters takt, metro mig her og metro mig der, og nu også en letbane. Her har vi - måske! - et tog hver anden time.
Tænk, jeg kunne næsten ikke gætte at du er jyde.
Det kan godt være du synes at S-togene er noget luksus, men 1: med ringere takt end hvert tiende minut ville der slet ikke være plads til passagererne i S-togene, og 2: S-banen er profitabel og pengene ryger direkte over i at understøtte underskudsgivende baner i Jylland. Man kunne da godt reducere driften til halvtimesdrift på S-banen for at give de forkælede Københavnere nogle hår på brystet, men så ville billetindtægterne styrtdykke, S-banen ville gå i underskud, og det nuværende økonomiske fundament for jernbanen i Jylland (bortset fra Lillebælt-Aarhus) ville kollapse.

Næsten alle strækninger i Jylland kører i timedrift eller halvtimesdrift. Kun Tinglev-Sønderborg, Tinglev-Padborg, æ Næwelgris, Thybanen og Lemvigbanen har dårligere betjening end timedrift - to af dem er afstumpede dele af intercitynettet med i alt 3 stationer, og de tre andre er lokalbaner i de mest tyndt befolkede dele af landet. Aarhus-Herning, Herning-Struer og Aarhus-Viborg er alle regionallinjer med halvtimesdrift, og dertil kommer hovedlinjerne som står for størstedelen af passagermængden. At påstå at det er normalt med et tog hver anden time er direkte usandt. Drop dog det melodrama. Overdrivelse fremmer forståelsen, siger man, men det hører bare ikke hjemme i en saglig debat.

Citat fra: KimC Dato 11/01-25, 21:56Den nye jernbane via Køge Nord, og den bane der er under anlæg på Vestfyn, samt hele diskusionen om timemodellen bundre da bare i at fagte folk til og fra Købehavn!
Trods alle investeringer er regulariteten rekorddårlig for tiden.

Til og fra København, ja - og til og fra Aarhus, og Odense, og Aalborg... og alle de andre stationer undervejs. Du ved godt at der er store byer i Jylland også, ikke? Faktisk ligger landets næststørste by i Jylland og er en del af timeplanen. Eller mener du måske at vi slet ikke behøver at forbedre fjerntogene her i landet? Enhver forbedring for fjerntog vil jo også forbedre muligheden for at komme til København, uanset hvor den bygges. Jeg vil minde dig om at strækningen København-Odense-Aarhus (inklusive de mindre byer imellem de tre, selvfølgelig) giver overskud, og dermed er med til at betale for driften på de mindre strækninger.

Regulariteten er midlertidigt dårlig på grund af manglen på reservedele, hvilket påvirker flere forskellige operatører og er uden for politisk kontrol - men hvis du kigger ud over de seneste par måneder, og ser på tendenserne over flere år, så er det tydeligt at både regulariteten og betjeningen af jyske regionalbaner har fået et kæmpe løft. Andet er usagligt.

Alt i alt kan jeg bare virkelig ikke følge din tankegang. Københavnerne er forkælede fordi de har en bybane? Jamen bybaner bygger man sgu da kun i byerne hvor der er passagergrundlag for den høje kapacitet og frekvens! Nørre Vorupør har ikke behov for en metro. I stedet for at se på hvordan man kan drive bedre offentlig transport i de landlige egne (såvel i Jylland som på Fyn og Sjælland), taler du gode projekter ned fordi de kommer de forkerte folk til gode. Det er da trist.

Smukt, konstruktiv indlæg.
Tør ikke tænke hvad der ville ske uden S-tog i København. Der drives og betales i overmål faur nok) af København

Jeg har altid været tilhænger af den tanke, at hvis lige akkurat er stort nok ved start, så er det for småt.

I IC5 tilfældet betyder det, at der burde være spurgt om mulighed (og måske 'budgetpris'?) for at tilføje fx batteridrift og nabolandsdrift på senere tidspunkt - måske skulle man endda have spurgt på disse optioner fra start til en del af ordren.

Jeg skriver dette selvom jeg ikke tilhører den gruppe der som udgangspunkt mener at enhver DSB-neslutning nødvendigvis må være forkert...

Eskild

Citat fra: anho Dato 12/01-25, 22:50
Citat fra: KimC Dato 11/01-25, 21:56Som jyde suynes jeg at de københavnere er noget forkælede med S tog i ti munutters takt, metro mig her og metro mig der, og nu også en letbane. Her har vi - måske! - et tog hver anden time.
Tænk, jeg kunne næsten ikke gætte at du er jyde.
Det kan godt være du synes at S-togene er noget luksus, men 1: med ringere takt end hvert tiende minut ville der slet ikke være plads til passagererne i S-togene, og 2: S-banen er profitabel og pengene ryger direkte over i at understøtte underskudsgivende baner i Jylland. Man kunne da godt reducere driften til halvtimesdrift på S-banen for at give de forkælede Københavnere nogle hår på brystet, men så ville billetindtægterne styrtdykke, S-banen ville gå i underskud, og det nuværende økonomiske fundament for jernbanen i Jylland (bortset fra Lillebælt-Aarhus) ville kollapse.

Det er simpelthen så trættende at høre på dem med hus og have brokke sig over ulemperne der følger med hus og have. Befolkningstæthed og passagergrundlag hænger altså sammen (p<0,05).

Citat fra: KimC Dato 11/01-25, 21:56
Citat fra: anho Dato 11/01-25, 19:05
Citat fra: KimC Dato 11/01-25, 08:13Den overordnede planlægning i den kollektive trafik mangler. Planlægningen ser ud til at foregå ud fra et kriterie om at det helst skal være godt for DSB - som i mellemtiden også kun tænker på egne behov - det skal være digitalt, politikerne sluger alt der er "digitalt" råt. Nogen vil have deluxe letbaneløsninger, på den bekostning at andre får kappet deres bane/busforbindelse. Skal den offentlige transport kunne du til noget selv om der ikke står København i den ene ende af rejsen? Hvad er det i det hele taget man vil med den offentlige trafik?

Letbanerne bliver jo netop ikke bygget for at transportere folk til København, men for at øge andre byers attraktivitet og forbedre den kollektive fremkommelighed flere steder i landet. Der er desuden ikke noget "deluxe" over de letbaner der er blevet bygget - både Odense og Aarhus letbane er bygget rimelig spartansk i forhold til hvad man ser i udlandet. Kapaciteten er allerede nu ved at være opbrugt og hvis man havde bygget en BRT-linje i stedet, så havde det nok været billigere, men der ville simpelthen ikke være kapacitet til efterspørgslen. Dermed flere biler på vejene. Det problem ser man netop i Aalborg: man byggede godt nok en billigere BRT-linje i stedet for en letbane, men den er så også fuldstændigt propfyldt i myldretiden, så folk bliver efterladt ved stoppestederne - og der er ingen planer om at øge frekvensen, for man har ikke dimensioneret infrastrukturen til højere frekvens.

Der er desuden ingen der har fået kappet deres baneforbindelse på grund af at en letbane skulle bygges, som du ellers påstår.

Her quotefucker du mig, idet jeg skrev bane/busforbindelse. Der er ikke kappet nogen baner - endnu! Men der er godt nok en hel del busruter der er blevet godt rundbarberet hos Midttrafik og Fynbus!

CitatProblemet er derimod at man politisk har besluttet at den offentlige transport skal drives lokalt/regionalt og at de ikke må få tilført flere driftspenge når nye projekter åbnes. Så når man bygger en letbane bliver man pludselig nødt til at skære buslinjer væk. Men det skyldes en politik der stadig ikke er glad for at bruge penge på offentlig transport. At male det som om nogle forkælede byboere insisterede på "deluxe"-udgaven og at dette så går ud over andre, er ikke retvisende.

Som jyde suynes jeg at de københavnere er noget forkælede med S tog i ti munutters takt, metro mig her og metro mig der, og nu også en letbane. Her har vi - måske! - et tog hver anden time.

Citat---

Og hvor mange projekter er der egentlig som bliver bygget for at folk kan komme lettere til København? Kontra hvor mange projekter bliver bygget for at forbedre fremkommeligheden i resten af landet? Jernbanerne er jo gradvist blevet løftet og forbedret over det meste af Danmark. Frekvenserne er blevet styrket, hastighederne er blevet forøget, og der er genåbnet stationer som tidligere var blevet lukket. Og på trods af dit brok over det digitale, så har ERTMS allerede givet en betydeligt forbedret pålidelighed på de regionale baner i Jylland, hvor antallet af signalfejl er faldet ganske kraftigt, og hvor samtidig indkørsel på krydsningsstationer nu kan tillade mere optimerede køreplaner og kortere rejsetid.

Den nye jernbane via Køge Nord, og den bane der er under anlæg på Vestfyn, samt hele diskusionen om timemodellen bundre da bare i at fagte folk til og fra Købehavn!
Trods alle investeringer er regulariteten rekorddårlig for tiden.





Der er godt nok at de store byer får letbane, og høj frekvens på deres busser og tog. De har kunder nok til det. Faktisk i mange tilfælde er der mange der bliver ved stoppestedet eller perronen pga. hvor proppet deres kollektiv trafik allerede er. Men det går selvfølglig ikke at finansiere det ved at skære på driften til os ud på landet som fortjener også tilstrækkelig kollektiv trafik betjening og det kommer fra mig som bruger bussen hver dage her ude på landet.

Vi fortjener også noget af lagkagen.

 Men desværre er lagkagen ikke stor nok fordi politikerne vil hellere fremme billisme frem for offentlig transport der gavner alle.

Citat fra: emc Dato 13/01-25, 14:42
Citat fra: anho Dato 12/01-25, 22:50
Citat fra: KimC Dato 11/01-25, 21:56Som jyde suynes jeg at de københavnere er noget forkælede med S tog i ti munutters takt, metro mig her og metro mig der, og nu også en letbane. Her har vi - måske! - et tog hver anden time.
Tænk, jeg kunne næsten ikke gætte at du er jyde.
Det kan godt være du synes at S-togene er noget luksus, men 1: med ringere takt end hvert tiende minut ville der slet ikke være plads til passagererne i S-togene, og 2: S-banen er profitabel og pengene ryger direkte over i at understøtte underskudsgivende baner i Jylland. Man kunne da godt reducere driften til halvtimesdrift på S-banen for at give de forkælede Københavnere nogle hår på brystet, men så ville billetindtægterne styrtdykke, S-banen ville gå i underskud, og det nuværende økonomiske fundament for jernbanen i Jylland (bortset fra Lillebælt-Aarhus) ville kollapse.

Det er simpelthen så trættende at høre på dem med hus og have brokke sig over ulemperne der følger med hus og have. Befolkningstæthed og passagergrundlag hænger altså sammen (p<0,05).

Undskyld. Fortjener jeg ikke en tilstrækkelig busforbindelse der sikre jeg kan kom i skole og fritidsaktiviteter?


Citat fra: anho Dato 12/01-25, 22:50
Citat fra: KimC Dato 11/01-25, 21:56Som jyde suynes jeg at de københavnere er noget forkælede med S tog i ti munutters takt, metro mig her og metro mig der, og nu også en letbane. Her har vi - måske! - et tog hver anden time.
Tænk, jeg kunne næsten ikke gætte at du er jyde.
Det kan godt være du synes at S-togene er noget luksus, men 1: med ringere takt end hvert tiende minut ville der slet ikke være plads til passagererne i S-togene, og 2: S-banen er profitabel og pengene ryger direkte over i at understøtte underskudsgivende baner i Jylland. Man kunne da godt reducere driften til halvtimesdrift på S-banen for at give de forkælede Københavnere nogle hår på brystet, men så ville billetindtægterne styrtdykke, S-banen ville gå i underskud, og det nuværende økonomiske fundament for jernbanen i Jylland (bortset fra Lillebælt-Aarhus) ville kollapse.
Du er godt klar over at der er INGEN offentlig transport i Danmark der kører med overskud. Selv s toget og linje 5C tjener ikke overskud. Pointen af offentlig transport er at sikre godt mobilitet i hele landet (og der hvor der er mange kunder).

Citat fra: mgameing123 Dato 14/01-25, 21:49Undskyld. Fortjener jeg ikke en tilstrækkelig busforbindelse der sikre jeg kan kom i skole og fritidsaktiviteter?

Til og fra skole - ja, og det bliver vel stort set imødekommet overalt. Resten må du tale med dem om, som har ansvaret for hvor, du har din bopæl.

Jeg er personligt svært tilfreds med, at jeg endelig er sluppet for at se på to lokalruter, der trillede rundt uden passagerer midt på dagen.

 

Direkte batteritog Struer-Holstebro-Herning-København
Af mgameing123. 15/01-25, 15:57.
Seneste redigering: 15/01-25, 16:01 af mgameing123
Citat fra: ivar Dato 14/01-25, 23:37
Citat fra: mgameing123 Dato 14/01-25, 21:49Undskyld. Fortjener jeg ikke en tilstrækkelig busforbindelse der sikre jeg kan kom i skole og fritidsaktiviteter?

Til og fra skole - ja, og det bliver vel stort set imødekommet overalt. Resten må du tale med dem om, som har ansvaret for hvor, du har din bopæl.

Jeg er personligt svært tilfreds med, at jeg endelig er sluppet for at se på to lokalruter, der trillede rundt uden passagerer midt på dagen.

 
Middag på en hverdag er også sjovt nok når er færrest passager i offentlig transport. Den rute der betjener min by kører kun fyldt om morgenen, eftermiddagen og fredag og lørdag aften.

Alle andre tidspunkter kan det godt variere. Mange afgange køre med omkring 2 - 8 kunder også er der enkelte der kan godt køre med 15 kunder.

Men jeg synes også det er meget vigtigt at forstå at det er stadig vigtigt for os der bor ud i landsdistrikterne kan stadig have adgang til tilstrækkelig kollektiv trafik uanset om der er kunder nok eller ej.  Måske har man ikke lige brug for så mange afgange med det skal stadig være mulig at kom ind til byen tidligt om morgen, formiddag, eftermiddag, aften og sen aften.

Citat fra: mgameing123 Dato 15/01-25, 15:57
Citat fra: ivar Dato 14/01-25, 23:37
Citat fra: mgameing123 Dato 14/01-25, 21:49Undskyld. Fortjener jeg ikke en tilstrækkelig busforbindelse der sikre jeg kan kom i skole og fritidsaktiviteter?

Til og fra skole - ja, og det bliver vel stort set imødekommet overalt. Resten må du tale med dem om, som har ansvaret for hvor, du har din bopæl.

Jeg er personligt svært tilfreds med, at jeg endelig er sluppet for at se på to lokalruter, der trillede rundt uden passagerer midt på dagen.

 
Middag på en hverdag er også sjovt nok når er færrest passager i offentlig transport. Den rute der betjener min by kører kun fyldt om morgenen, eftermiddagen og fredag og lørdag aften.

Alle andre tidspunkter kan det godt variere. Mange afgange køre med omkring 2 - 8 kunder også er der enkelte der kan godt køre med 15 kunder.

Men jeg synes også det er meget vigtigt at forstå at det er stadig vigtigt for os der bor ud i landsdistrikterne kan stadig have adgang til tilstrækkelig kollektiv trafik uanset om der er kunder nok eller ej.  Måske har man ikke lige brug for så mange afgange med det skal stadig være mulig at kom ind til byen tidligt om morgen, formiddag, eftermiddag, aften og sen aften.
....og så forstår folk ikke hvor der er indført Flextrafik i så mange kommuner.......

Mvh
Lars

Direkte batteritog Struer-Holstebro-Herning-København
Af Niels Bak. 16/01-25, 01:13.
Seneste redigering: 16/01-25, 01:15 af Niels Bak
Citat fra: mgameing123 Dato 15/01-25, 15:57
Citat fra: ivar Dato 14/01-25, 23:37
Citat fra: mgameing123 Dato 14/01-25, 21:49Undskyld. Fortjener jeg ikke en tilstrækkelig busforbindelse der sikre jeg kan kom i skole og fritidsaktiviteter?

Til og fra skole - ja, og det bliver vel stort set imødekommet overalt. Resten må du tale med dem om, som har ansvaret for hvor, du har din bopæl.

Jeg er personligt svært tilfreds med, at jeg endelig er sluppet for at se på to lokalruter, der trillede rundt uden passagerer midt på dagen.

 
Middag på en hverdag er også sjovt nok når er færrest passager i offentlig transport. Den rute der betjener min by kører kun fyldt om morgenen, eftermiddagen og fredag og lørdag aften.

Alle andre tidspunkter kan det godt variere. Mange afgange køre med omkring 2 - 8 kunder også er der enkelte der kan godt køre med 15 kunder.

Men jeg synes også det er meget vigtigt at forstå at det er stadig vigtigt for os der bor ud i landsdistrikterne kan stadig have adgang til tilstrækkelig kollektiv trafik uanset om der er kunder nok eller ej.  Måske har man ikke lige brug for så mange afgange med det skal stadig være mulig at kom ind til byen tidligt om morgen, formiddag, eftermiddag, aften og sen aften.

Jeg er sådan set enig med dig. Der skal være en rimelig mulighed for at komme til fx fritidsinteresser, og gamle fru Hansen skal også kunne komme til lægen kl 11 uden at skulle med morgenbussen kl 7 (og hjem igen sidst på eftermiddagen, sammen med gymnasieeleverne).

Jeg vil dog lige påpege, at de sidste par års nedskæringer ikke i første række skyldes investeringer i de store byer. Det er der eksempler på - især letbanen i Århus var hård ved Midttrafiks busser - men det er ikke hovedgrunden. Det er, at økonomien i offentlig transport er sådan skruet sammen, at hvis man bare kører den samme trafik år efter år, så stiger underskuddet lige så stille, for lønningerne til chauffører mv, som er langt størstedelen af udgifterne stiger hurtigere end priserne, som billetterne er reguleret efter. Den udvikling nåede et bristepunkt ca samtidig med corona, og omvæltningerne i slipstrømmen af den kom så til at betyde en runde nedskæringer.

Derudover er en række trafikselskaber begyndt at tænke anderledes, så de prioriterer flere passagerer højere end dækning for alle. Det vil sige at x-busser mv har fået bedre service på bekostning af lokalruterne. Det er selvfølgelig en politisk prioritering, men det er indiskutabelt at man får mere transport pr støttekrone på den måde, fordi ruterne kører med langt mindre tilskud pr passager.

Så når jeg siger, at jeg også synes, at man i små byer på landet har krav på en rimelig trafik, så er jeg til gengæld ikke sikker på, at det nødvendigvis skal bestå i en stor rød eller gul bus. Jeg synes heller ikke at det er urimeligt, at man fx skal bestille to timer i forvejen, hvis det er til en flextur. Og jeg er åben for fx samkørselsordninger, faciliteret af trafikselskabet, hvis de så også står på mål for forsyningssikkerheden. Altså, at der kommer en flextur i stedet, hvis der ikke er en samkørsel, der passer. Passageren har sådan set bare bestilt en tur - og får den så med det til enhver tid billigste alternativ. Men jeg er også med på, at vi ikke rigtig har set ordninger i større målestok, der fungerer endnu - om end nogle lovende i mindre skala.

Og rent politisk tror jeg også at råbet på flere hel eller halvtomme busser er en tabt kamp. Ud over de to der sidder i bussen, så føler både politikere og skatteydere, at det er penge ud af vinduet.

Citat fra: larsht Dato 15/01-25, 21:45
Citat fra: mgameing123 Dato 15/01-25, 15:57
Citat fra: ivar Dato 14/01-25, 23:37
Citat fra: mgameing123 Dato 14/01-25, 21:49Undskyld. Fortjener jeg ikke en tilstrækkelig busforbindelse der sikre jeg kan kom i skole og fritidsaktiviteter?

Til og fra skole - ja, og det bliver vel stort set imødekommet overalt. Resten må du tale med dem om, som har ansvaret for hvor, du har din bopæl.

Jeg er personligt svært tilfreds med, at jeg endelig er sluppet for at se på to lokalruter, der trillede rundt uden passagerer midt på dagen.

 
Middag på en hverdag er også sjovt nok når er færrest passager i offentlig transport. Den rute der betjener min by kører kun fyldt om morgenen, eftermiddagen og fredag og lørdag aften.

Alle andre tidspunkter kan det godt variere. Mange afgange køre med omkring 2 - 8 kunder også er der enkelte der kan godt køre med 15 kunder.

Men jeg synes også det er meget vigtigt at forstå at det er stadig vigtigt for os der bor ud i landsdistrikterne kan stadig have adgang til tilstrækkelig kollektiv trafik uanset om der er kunder nok eller ej.  Måske har man ikke lige brug for så mange afgange med det skal stadig være mulig at kom ind til byen tidligt om morgen, formiddag, eftermiddag, aften og sen aften.
....og så forstår folk ikke hvor der er indført Flextrafik i så mange kommuner.......
Du ved godt det faktisk at tilskuddet pr. passager i FlexTrafik er MEGET højere end en tom bus.

Gå op Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak