Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- DBCSC BR 185.2 sat til salg
DBCSC BR 185.2 sat til salg
Af AndreasM. 14/01-25, 08:16.
I følge railcolornews.com (bag login) er alle DBCSC's 17 BR 185.2 maskiner sat til salg.

De ligger på DB Gebrauchtzug, hvis man føler sig fristet ;D

Citat fra: AndreasM Dato 14/01-25, 08:16I følge railcolornews.com (bag login) er alle DBCSC's 17 BR 185.2 maskiner sat til salg.

De ligger på DB Gebrauchtzug, hvis man føler sig fristet ;D

Og 185 325 og 185 329 er vist allerede solgt og ude af landet.

Er der nogen der ved hvad der ligger til grund for salget? Har DBCSC fået mindre at lave eller er de ved at købe nye maskiner?

DBCSC BR 185.2 sat til salg
Af Svend. 14/01-25, 21:32.
Citat fra: madseckert Dato 14/01-25, 11:53Er der nogen der ved hvad der ligger til grund for salget? Har DBCSC fået mindre at lave eller er de ved at købe nye maskiner?

Mon ikke et godt gæt er, at der anskaffes nye lokomotiver forsynet med ETCS/ERTMS 

Citat fra: Svend Dato 14/01-25, 21:32
Citat fra: madseckert Dato 14/01-25, 11:53Er der nogen der ved hvad der ligger til grund for salget? Har DBCSC fået mindre at lave eller er de ved at købe nye maskiner?

Mon ikke et godt gæt er, at der anskaffes nye lokomotiver forsynet med ETCS/ERTMS 
Der er allerede nogen, som har nævnt, at der er nogle BR 187, som skal erstatte BR 185.2.

DBCSC BR 185.2 sat til salg
Af mss. 15/01-25, 09:39.
Ja tilsyneladende vil man udruste et antal BR 187 med ETCS/ERTMS. BR 185 får det ikke, også derfor at HR og GC anskaffer andre maskiner til transitdriften.
Så BR 185 er snart historie gennem Danmark.

P.s. BR 187 er dem med de grimme spunsvæg-sider...


Citat fra: steenth Dato 14/01-25, 22:56Der er allerede nogen, som har nævnt, at der er nogle BR 187, som skal erstatte BR 185.2.
Og andetsteds i dette forum nævnes det at status og tidshorisont er ukendt.

Et gæt (og sådan et står naturligvis helt for egen regning): Der kører en pæn stabel nordiske leasingvectroner(model B18) rundt internt i Tyskland i øjeblikket, faktisk så mange at det totale antal B18'ere stort set matcher det totale antal nordiske 185.2'ere. Det er vel ikke utænkeligt at DB har indset at det er en både billigere og hurtigere løsning at lease disse, end at ombygge 187'ere. (Og at railpool finder andre maskiner til den nuværende leaser selvfølgelig).

Citat fra: AndreasM Dato 15/01-25, 09:54
Citat fra: steenth Dato 14/01-25, 22:56Der er allerede nogen, som har nævnt, at der er nogle BR 187, som skal erstatte BR 185.2.
Og andetsteds i dette forum nævnes det at status og tidshorisont er ukendt.

Et gæt (og sådan et står naturligvis helt for egen regning): Der kører en pæn stabel nordiske leasingvectroner(model B18) rundt internt i Tyskland i øjeblikket, faktisk så mange at det totale antal B18'ere stort set matcher det totale antal nordiske 185.2'ere. Det er vel ikke utænkeligt at DB har indset at det er en både billigere og hurtigere løsning at lease disse, end at ombygge 187'ere. (Og at railpool finder andre maskiner til den nuværende leaser selvfølgelig).

Salget af lokomotiver skal nok mere ses i lyset af godsmængderne og EUs krav til DB Cargo for at undgå bod for den "uretmæssige statsstøtte" DB Cargo har fået af den tyske stat i en årrække. DB Cargo skal dermed "undvære" ca 500 M Euro om året - og en del af dette skal efter rygterne ske via salg af lokomotiver.

Projektet med ETCS på 187ere vil være markant billigere end noget andet (ETCS indbygningen er del af claimforhandlingerne omkring forsinket levering af 187erne, så populært sagt indbygges til kostpris - den oprindelige kontraktpris er i al fald noget lavere, end hvad dagsprisen på ETCS ellers er endt på). Leasing af Vectroner er ganske dyrt, især hvis du har trækkraft i forvejen. Tror nu heller ikke at alle 185ere forsvinder fra DB Cargo Scandinavien i år...Hvis man får en rigtig god pris for 185erne, er det muligt, at det kan finansiere op til fire års leasingomkostninger af en Vectron...

Iøvrigt kører der jo 185ere rundt med ETCS i Sverige og enkelte er vist også ombygget sydpå, så selve BR 185 får ETCS, men næppe STM og mon ikke nogle af de solgte kommer retur til Danmark, når behovet for STM engang er bortfaldet. En ny køber bør i al fald overveje, om man skal bibeholde godkendelsen i Danmark.

/Lasse

Hej,

på Gebrauchtzug siden står der ikke noget om salg, med kun om udlåning (NUR ZUR VERMIETUNG/KEIN VERKAUF).

Ullrich

Citat fra: Ullrich Lück Dato 15/01-25, 13:27Hej,

på Gebrauchtzug siden står der ikke noget om salg, med kun om udlåning (NUR ZUR VERMIETUNG/KEIN VERKAUF).

Ullrich
Det er lidt en sammenblanding: Det skulle handle om mindst fem "danske" BR 185, der er til salg og så "nogle" Tysk-Østrigske BR 185 der er til udlejning.

/Lasse

Gå op Sider:[1]

Hectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak