Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- IC5 forreste og bagerste vogn aflåst mellem København - Aarhus til 2030
Gå ned Sider:[1] 2
Fordi perronerne ved Horsens er for korte og først bygges om i 2030, er DSB nød til at køre med forreste og bagerste vogn aflåst mellem København H - Aarhus H fra 2027 til 2030.

https://www.ft.dk/samling/20241/spoergsmaal/S497/index.htm

IC5 forreste og bagerste vogn aflåst mellem København - Aarhus til 2030
Af Jens Hansen. 13/01-25, 15:45.
Seneste redigering: 13/01-25, 15:50 af Jens Hansen
Uha ja, er det når DSB kører med 3 togsæt?

Er der ikke ca. 250 meter perron?

JH

Lige så flot er det at de nye perroner ikke lever op til EU standardlængden på omkring 500 meter så vidt jeg ved? Belejligt passer de akkurat til 3 x DSB IC5 tog..

Citat fra: Jens Hansen Dato 13/01-25, 15:45Uha ja, er det når DSB kører med 3 togsæt?

Er der ikke ca. 250 meter perron?
En IC5 er 109,4 meter lang. Det er ca. 330 meter med 3 togsæt med IC5. IC4 kan holde sig inden for de 250 meter.

Citat fra: frederikhk Dato 13/01-25, 16:17Lige så flot er det at de nye perroner ikke lever op til EU standardlængden på omkring 500 meter så vidt jeg ved? Belejligt passer de akkurat til 3 x DSB IC5 tog..
Standardlængden er 400 meter og ikke 500 meter

Det er kun ved kørsel med 3 togsæt ja, så i praksis har det ingen betydning. 3 IC5 svarer til kapaciteten i 6 IC3 tog.

Der er flere perroner hvor man bliver nød til at aflåse mindst en dør, eksempelvis Gråsten, men også på Nørreport hvor man i efterhånden mange år har måtte aflåse døre på lange tog dagligt.

Det giver ingen mening at spørgeren mener at dørene skal være aflåst hele vejen mellem København og Aarhus.

Hvis man skulle bygge alle nye perroner efter EU-standardlængen på 400 meter, så ville man nogle steder have perroner der er længere end selve den by de er placeret i.

Anders

Citat fra: andersj Dato 13/01-25, 16:25Hvis man skulle bygge alle nye perroner efter EU-standardlængen på 400 meter, så ville man nogle steder have perroner der er længere end selve den by de er placeret i.
Måske lange tog så slet ikke burde stoppe i sådanne småbyer?

Horsens er vist i top 10, af byer her i Danmark?

JH

Citat fra: Jens Hansen Dato 13/01-25, 19:07Horsens er vist i top 10 af byer her i Danmark?
For ikke at nævne Nørreport ;)

I øvrigt om jeg forstår TSI Infrastructure ret;

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/HTML/?uri=CELEX:32014R1299

så er der ikke for Horsens krav om at perronen skal være 400 meter. Kravet for en strækning med hastighed op til 200 km/t er 200 - 400 meter perron.

Og i øvrigt kan dette fraviges;
   
"Med behørig begrundelse i geografiske, bymæssige eller miljømæssige hensyn kan dele af strækningen projekteres til et eller flere ydeevneparametre (strækningshastighed, driftsmæssig perronlængde og toglængde), som er mindre end dem, der er anført i tabel 2 og 3."

JH

§20-spørgsmålet henviser til en artikel fra Frihedsbrevet fra sidste uge. Jeg abonnerer på Frihedsbrevet, så jeg har ikke kunnet læse andet end indledningen, men den giver ærlig talt ikke et særligt godt indtryk af mediets kvalitet.

Jeg kan ikke, selv i min vildeste fantasi, forestille mig at IC5 ikke vil kunne afspærre døre enkeltvis fra førerpladsen, når toget er længere end perronerne. IC4 kan det, Øresundstogene kan det også, og de er udviklet og designet sidst i 90'erne. Hvis man kunne dengang, så kan man også nu.

Jeg nægter simpelthen at tro på, at IC5 ikke også skulle kunne. Tanken om, at to vogne skulle være aflåst hele vejen mellem København og Aarhus, fordi perronen i Horsens er lidt kort, er latterlig. Simpelthen latterlig.

Selv med IC3 og IR4, hvor man ikke kan afspærre døre enkeltvis men kun for hele togsæt, holder man kun dørene afspærret på de stationer hvor toget er for langt. Resten af stoppene kan dørene bruges.

Latterligt!


Jeg tror vi skal starte med at rekapitulere at journalisten har fået det med aflåsning af døre galt i halsen. Det er kun i de gamle IC1-tog hvor elektronikken ikke passer med EB-lokomotivernes at togpersonalet skal rende rundt og låse døre manuelt, så i et tog med 3xIC5 vil alle døre være åbne i fx Odense eller Fredericia, men i Horsens vil første (og måske anden) dør i forreste sæt og bagerste (og måske næstbagerste) dør i det bagerste togsæt skulle bevæge sig lidt frem eller tilbage i respektive togsæt for at komme til udgangen.

Uelegant for afstigende i Horsens? Joh. En sag for Folketinget? Nej.

Jeg pendler de fleste hverdage i ugen mellem Odense og Vejle og mit indtryk er at togene fra Fredericia op til Århus for det meste har et (mange IC) eller to IC3-sæt (de fleste ICL), svarende til et halvt eller et IC5-sæt. Det ville være rigtig fint hvis der kom så mange rejsende at der også mandag-torsdag var brug for to IC5-sæt (600 pladser mod 150 i ét og 300 i to IC3-sæt) i de forbindelser, men jeg kunne godt forestille mig at BaneDanmark når at få renoveret perronen i Horsens inden da.

Men nu var der en journalist der fik en Skandale og en politiker der fik en dag i rampelyset. Og dermed går tinget over til næste punkt på dagsordenen efter at have spildt embedsmænds tid.

Citat fra: RasmusD Dato 13/01-25, 19:32§20-spørgsmålet henviser til en artikel fra Frihedsbrevet fra sidste uge. Jeg abonnerer på Frihedsbrevet

Der skulle selvfølgelig have stået "jeg abonnerer IKKE på Frihedsbrevet"...

Citat fra: jacobchristensen Dato 13/01-25, 19:34Det ville være rigtig fint hvis der kom så mange rejsende at der også mandag-torsdag var brug for to IC5-sæt (600 pladser mod 150 i ét og 300 i to IC3-sæt) i de forbindelser, men jeg kunne godt forestille mig at BaneDanmark når at få renoveret perronen i Horsens inden da.

To IC5 er heller ikke noget problem med de nuværende perroner - det er kun tre IC5 der giver udfordringer (altså 900 siddepladser).

Anders

Citat fra: andersj Dato 13/01-25, 22:27
Citat fra: jacobchristensen Dato 13/01-25, 19:34Det ville være rigtig fint hvis der kom så mange rejsende at der også mandag-torsdag var brug for to IC5-sæt (600 pladser mod 150 i ét og 300 i to IC3-sæt) i de forbindelser, men jeg kunne godt forestille mig at BaneDanmark når at få renoveret perronen i Horsens inden da.
;D

To IC5 er heller ikke noget problem med de nuværende perroner - det er kun tre IC5 der giver udfordringer (altså 900 siddepladser).

Jo. Nu ser jeg jo ikke hvert eneste tog i Vejle - der er jo et arbejde der skal passes  :D  - men det længste jeg mindes at have set til/fra Århus, har været enkelte fire-sæts tog fredag eftermiddage, svarende til to IC5'ere. Mon ikke Nørreport i praksis er et større problem.

Citat fra: jacobchristensen Dato 13/01-25, 22:38
Citat fra: andersj Dato 13/01-25, 22:27
Citat fra: jacobchristensen Dato 13/01-25, 19:34Det ville være rigtig fint hvis der kom så mange rejsende at der også mandag-torsdag var brug for to IC5-sæt (600 pladser mod 150 i ét og 300 i to IC3-sæt) i de forbindelser, men jeg kunne godt forestille mig at BaneDanmark når at få renoveret perronen i Horsens inden da.
;D

To IC5 er heller ikke noget problem med de nuværende perroner - det er kun tre IC5 der giver udfordringer (altså 900 siddepladser).

Jo. Nu ser jeg jo ikke hvert eneste tog i Vejle - der er jo et arbejde der skal passes  :D  - men det længste jeg mindes at have set til/fra Århus, har været enkelte fire-sæts tog fredag eftermiddage, svarende til to IC5'ere. Mon ikke Nørreport i praksis er et større problem.


I dag er Aarhus H begrænsningen og derfor køres der normalt ikke med mere end 4 sæt (som faktisk også findes andre dage end fredage).

Gå op Sider:[1] 2
Svenska-lok
DSB A 159

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak