Citat fra: thomastog Dato 11/01-25, 13:04Citat fra: Viktoria Skov Dato 11/01-25, 12:02Har nogen kendskab til fx forskning der har undersøgt nærmere om potentialet og udfordringer for enkelthjul til at reducere hjul-/skinneslid?
Tænker specifikt på at sinusløb som ved traditionelle hjulsæt, ikke forekommer da hjulene kan rotere frit, og derfor ikke tvinges til sinusløb.
Kom til at tænke på det i går i S-toget, hvor der på ret spor er et periodisk ryk hvert sekund, hvor min hypotese er at det er hjulsættenes sinusløb, der medfører flangekontakt mod skinnen og giver et ryk.
Eller samling/isolation af skinnestykker ?
På den pågældende strækning mellem Kildedal og Veksø, hvor jeg lagde mærke til det, er der ikke mange isolerklæbestød i sporet.
På fjernbanen ligger de med ca. 2 km afstand (kender ikke afstanden for det forhenværende HKT anlæg), hvilket ikke er tæt nok til en periodisk gentagelse med få sekunders mellemrum.
Svejsninger ligger typisk med 100 til 180 m afstand, hvilket med en hastighed på 25 m/s (90 km/t) kunne give en frekvens på hvert fjerde til syvende sekund. Men korrekt udførte svejsninger burde ikke kunne føles i toget.