Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Enkelthjul og hjul-/skinneslid
Har nogen kendskab til fx forskning der har undersøgt nærmere om potentialet og udfordringer for enkelthjul til at reducere hjul-/skinneslid?

Tænker specifikt på at sinusløb som ved traditionelle hjulsæt, ikke forekommer da hjulene kan rotere frit, og derfor ikke tvinges til sinusløb.

Kom til at tænke på det i går i S-toget, hvor der på ret spor er et periodisk ryk hvert sekund, hvor min hypotese er at det er hjulsættenes sinusløb, der medfører flangekontakt mod skinnen og giver et ryk.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Citat fra: Viktoria Skov Dato 11/01-25, 12:02Har nogen kendskab til fx forskning der har undersøgt nærmere om potentialet og udfordringer for enkelthjul til at reducere hjul-/skinneslid?

Tænker specifikt på at sinusløb som ved traditionelle hjulsæt, ikke forekommer da hjulene kan rotere frit, og derfor ikke tvinges til sinusløb.

Kom til at tænke på det i går i S-toget, hvor der på ret spor er et periodisk ryk hvert sekund, hvor min hypotese er at det er hjulsættenes sinusløb, der medfører flangekontakt mod skinnen og giver et ryk.

Eller samling/isolation af skinnestykker ?

Citat fra: Viktoria Skov Dato 11/01-25, 12:02Har nogen kendskab til fx forskning der har undersøgt nærmere om potentialet og udfordringer for enkelthjul til at reducere hjul-/skinneslid?


Hej Viktoria!

Du kan sikkert finde noget relevant i den doktorafhandling som findes her:

https://publications.rwth-aachen.de/record/229806/files/5017.pdf

Mvh
Bent

Citat fra: thomastog Dato 11/01-25, 13:04
Citat fra: Viktoria Skov Dato 11/01-25, 12:02Har nogen kendskab til fx forskning der har undersøgt nærmere om potentialet og udfordringer for enkelthjul til at reducere hjul-/skinneslid?

Tænker specifikt på at sinusløb som ved traditionelle hjulsæt, ikke forekommer da hjulene kan rotere frit, og derfor ikke tvinges til sinusløb.

Kom til at tænke på det i går i S-toget, hvor der på ret spor er et periodisk ryk hvert sekund, hvor min hypotese er at det er hjulsættenes sinusløb, der medfører flangekontakt mod skinnen og giver et ryk.

Eller samling/isolation af skinnestykker ?

På den pågældende strækning mellem Kildedal og Veksø, hvor jeg lagde mærke til det, er der ikke mange isolerklæbestød i sporet.

På fjernbanen ligger de med ca. 2 km afstand (kender ikke afstanden for det forhenværende HKT anlæg), hvilket ikke er tæt nok til en periodisk gentagelse med få sekunders mellemrum.

Svejsninger ligger typisk med 100 til 180 m afstand, hvilket med en hastighed på 25 m/s (90 km/t) kunne give en frekvens på hvert fjerde til syvende sekund. Men korrekt udførte svejsninger burde ikke kunne føles i toget.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Gå op Sider:[1]

Jernbanebøger

Nye jernbanestationer på Roskildebanen

Nye jernbanestationer på Roskildebanen. Pris 110 kr.

Læs mere
Københavns Frihavns-Aktieselskab
Københavns Frihavns-Aktieselskab

Historien om Københavns Frihavn med fokus på det rullende materiel fra 2-koblede damplokomotiver over Triangel traktorer til tidligere DSB MH rangerlokomotiver. I artiklen er der endvidere links til mange billeder af materiellet.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak