Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Direkte batteritog Struer-Holstebro-Herning-København
Gå ned Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 8
Citat fra: Thomas Rasmussen Dato  7/01-25, 18:50Sagen er blevet en politisk varm kartoffel, og jeg læser i stadig flere artikler, bl.a. DR's artikel ovenpå rapportenDR's artikel om dagens demonstration, at der i Transportministerens øjne kun er to muligheder: skift i Vejle eller elektrificering.

Det er ærgerligt, at min kære navnebror helt negligerer forslagene om at indkøbe batteritog til enten 160 eller 200 km/t, som ellers er den løsning, der giver størst håb for, at vi igen kunne få fjerntog til Viborg-Struer og Hjørring-Frederikshavn. Hvad værre er, synes han at lægge op til, at elektrificering må betyde nedlæggelse af mindre stationer. Hvor har han dog det fra?

Det er jo lidt det med at være et grønt foregangsland, der betyder, at man ikke kan tage nogen teknisk risiko på indkøbet af nye tog. Ja, der er risiko ved indkøb af tog med ny teknik (batteri til 200 km/t), ja, det kan blive forsinket eller dyrere, men ville det dog ikke være cool, hvis man turde tage den risiko og sige, selvfølgeligt skal vi kunne køre direkte tog til København fra hele landet. Gjorde man det smart kunne det jo ligefrem være, at DSB fik noget erfaring, der kunne komme dem til gode på nogle udlandseventyr (som f.x. Trenitalia gør, der lægger an til at kunne køre højhastighedstog i hele Europa med deres togindkøb).

Citat fra: Thomas Rasmussen Dato  7/01-25, 18:50Sagen er blevet en politisk varm kartoffel, og jeg læser i stadig flere artikler, bl.a. DR's artikel ovenpå rapportenDR's artikel om dagens demonstration, at der i Transportministerens øjne kun er to muligheder: skift i Vejle eller elektrificering.

Det er ærgerligt, at min kære navnebror helt negligerer forslagene om at indkøbe batteritog til enten 160 eller 200 km/t, som ellers er den løsning, der giver størst håb for, at vi igen kunne få fjerntog til Viborg-Struer og Hjørring-Frederikshavn. Hvad værre er, synes han at lægge op til, at elektrificering må betyde nedlæggelse af mindre stationer. Hvor har han dog det fra?

DSB's rapport nævner intet om stationsnedlæggelser, tværtimod skriver den på side 27, at køreplanen i høj grad er bundet af krydsningsmuligheder og derfor dårligt kan optimeres. Hans forståelse ser ud til at stamme fra, at man med elektrificering gør det til en "fjernbane" frem for "regionalbane", men ingen siger jo partout, at en sådan omkategorisering må kræve ofre. Så sent som i 2020 kørte der jo skiftevis regionaltog og lyntog på strækningen, hvor eneste forskel i standsningsmønstret var Vejle Sygehus. Og vi skal ikke længere tilbage end 2010 for at finde eksempler på lyntog, der kun betjente de største stationer på strækningen.

Er der mon tale om at få alle andre muligheder end "skift i Vejle" til at se dårlige ud? Man får da skabt "del og hersk" i lokalområdet, hvis den ene lejr kæmper for at bevare de direkte tog, og den anden for at bevare de små stationer.
Hvilke "små" stationer vil man lukke?

Citat fra: Jens Hansen Dato  7/01-25, 19:50Ingen tvivl om at der er "dagsordener" her.

Man kan frygte at ikke alt oplyses?

JH
Det er vist ret sikkert og gennemskueligt, at det helt banalt set ikke handler om at tilbyde passagererne direkte tog for færrest mulige penge (så havde man jo bedt andre om at undersøge mulighederne). Men lidt pudsigt at "fremtiden for Grønland bestemmes på Grønland", mens fremtiden for Vestjylland bestemmes i København. Det er efterhånden ved at være "problematisk", at analyser bliver forholdsvis ensidige og subjektive, og ikke umiddelbart matcher mulighederne for helt objektive analyser af de politiske ideer...

/Lasse

Grønland Struer? Hmm
Øst vil nok altid gave indflydelse på direkte tog til København H. Da den vil være flaske hals.

Jeg er ikke kendt i det jyske, så hvordan det skal laves ved jeg ikke. Kunne give regionerne indkøbs retten, til regionale tog. Men hvad med regions krydsene tog?

Men tænker der må da være plads til både stop og gennem kørende tog tværs over Jylland til eks truer?.

J3g synes så at det med at lukke stationer for at lave gennemkørende tog, er en skudt vej at gå.

Mvh
En på Sjælland

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 10/01-25, 09:16Men lidt pudsigt at "fremtiden for Grønland bestemmes på Grønland", mens fremtiden for Vestjylland bestemmes i København. Det er efterhånden ved at være "problematisk", at analyser bliver forholdsvis ensidige og subjektive, og ikke umiddelbart matcher mulighederne for helt objektive analyser af de politiske ideer...

/Lasse
Deler nok ikke helt "forargelsen" over at relativ få rejsende til og fra Struer / Holstebro/ Herning må skifte tog til og fra København.

Forargelsen burde snarere gå på at vores "hovedbane-strækning mellem København og Aalborg i endnu mange år ikke får rejsetider på max 3.5 timer og afgange minimum hvert 20 min.

Citat fra: Worm Dato 10/01-25, 09:56
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 10/01-25, 09:16Men lidt pudsigt at "fremtiden for Grønland bestemmes på Grønland", mens fremtiden for Vestjylland bestemmes i København. Det er efterhånden ved at være "problematisk", at analyser bliver forholdsvis ensidige og subjektive, og ikke umiddelbart matcher mulighederne for helt objektive analyser af de politiske ideer...

/Lasse
Deler nok ikke helt "forargelsen" over at relativ få rejsende til og fra Struer / Holstebro/ Herning må skifte tog til og fra København.

Der er så få rejsende at DSB er nødsaget til at køre dobbelt IC3 på de fleste Struer-tog om fredagen.

Anders

Citat fra: Worm Dato 10/01-25, 09:56
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 10/01-25, 09:16Men lidt pudsigt at "fremtiden for Grønland bestemmes på Grønland", mens fremtiden for Vestjylland bestemmes i København. Det er efterhånden ved at være "problematisk", at analyser bliver forholdsvis ensidige og subjektive, og ikke umiddelbart matcher mulighederne for helt objektive analyser af de politiske ideer...

/Lasse
Deler nok ikke helt "forargelsen" over at relativ få rejsende til og fra Struer / Holstebro/ Herning må skifte tog til og fra København.

Forargelsen burde snarere gå på at vores "hovedbane-strækning mellem København og Aalborg i endnu mange år ikke får rejsetider på max 3.5 timer og afgange minimum hvert 20 min.

Tilgiv mig at jeg ikke var præcis nok - manglede nok lidt kaffe. Jeg er ikke "forarget" over de konkrete forbindelser fra Struer. Jeg tager bare bilen. Togskifte i Danmark er fint for "faste og hurtige forbindelse", men man bør anerkende, at enkelte direkte forbindelser om dagen faktisk virker ret godt i udlandet (skaber højere vækst en attraktive skifteforbindelser).

Jeg er til gengæld ked af, at politikernes intentioner ikke er blevet bearbejdet til en palette af objektive løsningsmuligheder, som politikerne så kan vælge imellem, hvis de gerne vil have, at landets hovedstad også forbindes med de jyske købstæder. Politikerne ved jo ingenting, så de er nødt til at stole på de indstillinger de får at vælge imellem.

Vi mangler stadig en strategi for, hvad vi i Danmark vil med jernbanen. Gerne bundet op på de ting, som jernbanen har succes med i andre lande - eksempelvis direkte tog og flere tog til lave marginalomkostninger. Den hedengange Togfond var reelt blot en effektiviseringsøvelse, hvor man med en vis investering kunne hive en højere effektivitet og samlet set en besparelse ud af produktionsapperatet, som man nu engang har.
 
I forhold til undersøgelsen af direkte DSB tog til Struer, kunne man have fået tilsvarende subjektive analyser med andre konklusioner fra andre aktører, og formentlig også nogle objektive konklusioner, hvis man brugte nogle helt tredje. Udfordringen er, at man "kun spørger en", og så er det facit.

/Lasse



Citat fra: andersj Dato 10/01-25, 10:06
Citat fra: Worm Dato 10/01-25, 09:56
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 10/01-25, 09:16Men lidt pudsigt at "fremtiden for Grønland bestemmes på Grønland", mens fremtiden for Vestjylland bestemmes i København. Det er efterhånden ved at være "problematisk", at analyser bliver forholdsvis ensidige og subjektive, og ikke umiddelbart matcher mulighederne for helt objektive analyser af de politiske ideer...

/Lasse
Deler nok ikke helt "forargelsen" over at relativ få rejsende til og fra Struer / Holstebro/ Herning må skifte tog til og fra København.

Der er så få rejsende at DSB er nødsaget til at køre dobbelt IC3 på de fleste Struer-tog om fredagen.
Så 1 tur om ugen!

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 10/01-25, 11:22
Citat fra: Worm Dato 10/01-25, 09:56
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 10/01-25, 09:16Men lidt pudsigt at "fremtiden for Grønland bestemmes på Grønland", mens fremtiden for Vestjylland bestemmes i København. Det er efterhånden ved at være "problematisk", at analyser bliver forholdsvis ensidige og subjektive, og ikke umiddelbart matcher mulighederne for helt objektive analyser af de politiske ideer...

/Lasse
Deler nok ikke helt "forargelsen" over at relativ få rejsende til og fra Struer / Holstebro/ Herning må skifte tog til og fra København.

Forargelsen burde snarere gå på at vores "hovedbane-strækning mellem København og Aalborg i endnu mange år ikke får rejsetider på max 3.5 timer og afgange minimum hvert 20 min.

Tilgiv mig at jeg ikke var præcis nok - manglede nok lidt kaffe. Jeg er ikke "forarget" over de konkrete forbindelser fra Struer. Jeg tager bare bilen. Togskifte i Danmark er fint for "faste og hurtige forbindelse", men man bør anerkende, at enkelte direkte forbindelser om dagen faktisk virker ret godt i udlandet (skaber højere vækst en attraktive skifteforbindelser).

Jeg er til gengæld ked af, at politikernes intentioner ikke er blevet bearbejdet til en palette af objektive løsningsmuligheder, som politikerne så kan vælge imellem, hvis de gerne vil have, at landets hovedstad også forbindes med de jyske købstæder. Politikerne ved jo ingenting, så de er nødt til at stole på de indstillinger de får at vælge imellem.

Vi mangler stadig en strategi for, hvad vi i Danmark vil med jernbanen. Gerne bundet op på de ting, som jernbanen har succes med i andre lande - eksempelvis direkte tog og flere tog til lave marginalomkostninger. Den hedengange Togfond var reelt blot en effektiviseringsøvelse, hvor man med en vis investering kunne hive en højere effektivitet og samlet set en besparelse ud af produktionsapperatet, som man nu engang har.
 
I forhold til undersøgelsen af direkte DSB tog til Struer, kunne man have fået tilsvarende subjektive analyser med andre konklusioner fra andre aktører, og formentlig også nogle objektive konklusioner, hvis man brugte nogle helt tredje. Udfordringen er, at man "kun spørger en", og så er det facit.

/Lasse



Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 10/01-25, 11:22
Citat fra: Worm Dato 10/01-25, 09:56
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 10/01-25, 09:16Men lidt pudsigt at "fremtiden for Grønland bestemmes på Grønland", mens fremtiden for Vestjylland bestemmes i København. Det er efterhånden ved at være "problematisk", at analyser bliver forholdsvis ensidige og subjektive, og ikke umiddelbart matcher mulighederne for helt objektive analyser af de politiske ideer...

/Lasse
Deler nok ikke helt "forargelsen" over at relativ få rejsende til og fra Struer / Holstebro/ Herning må skifte tog til og fra København.

Forargelsen burde snarere gå på at vores "hovedbane-strækning mellem København og Aalborg i endnu mange år ikke får rejsetider på max 3.5 timer og afgange minimum hvert 20 min.

Tilgiv mig at jeg ikke var præcis nok - manglede nok lidt kaffe. Jeg er ikke "forarget" over de konkrete forbindelser fra Struer. Jeg tager bare bilen. Togskifte i Danmark er fint for "faste og hurtige forbindelse", men man bør anerkende, at enkelte direkte forbindelser om dagen faktisk virker ret godt i udlandet (skaber højere vækst en attraktive skifteforbindelser).

Jeg er til gengæld ked af, at politikernes intentioner ikke er blevet bearbejdet til en palette af objektive løsningsmuligheder, som politikerne så kan vælge imellem, hvis de gerne vil have, at landets hovedstad også forbindes med de jyske købstæder. Politikerne ved jo ingenting, så de er nødt til at stole på de indstillinger de får at vælge imellem.

Vi mangler stadig en strategi for, hvad vi i Danmark vil med jernbanen. Gerne bundet op på de ting, som jernbanen har succes med i andre lande - eksempelvis direkte tog og flere tog til lave marginalomkostninger. Den hedengange Togfond var reelt blot en effektiviseringsøvelse, hvor man med en vis investering kunne hive en højere effektivitet og samlet set en besparelse ud af produktionsapperatet, som man nu engang har.
 
I forhold til undersøgelsen af direkte DSB tog til Struer, kunne man have fået tilsvarende subjektive analyser med andre konklusioner fra andre aktører, og formentlig også nogle objektive konklusioner, hvis man brugte nogle helt tredje. Udfordringen er, at man "kun spørger en", og så er det facit.

/Lasse



Jeg er langt hen ad vejen enig med dig.

Vi mangler realistiske planer for hvordan HELE den kollektive trafik bør se ud om 10 år.

De halve løsninger og populistiske forslag som reelt gavner få bør erstattes af mere gennemtænkte løsninger.

Vi står nok overfor at den individuelle transport om relativ få år både er "grøn" og udenfor de 4-5 største byer giver mere mening for den enkelte rejsende indenfor landets grænser.

Flytrafikken når måske at omstille sig til en mere klimaanlæg transport FØR rejser udenfor landets grænser reelt er tilgængelige og kan konkurrere på transporttid, klimabelastning og ikke mindst pris og brugervenlighed.

Vi står i en situation hvor der skal investeres flere hundrede milliarder i at opdatere forsvaret. De penge skal findes. Husk at vi har en transportminister der allerede højlydt har undret sig over at der kører tog visse steder. Han vil være meget villig til at lade den røde blyant reducere jernbanenettet væsentligt. I den forbindelse forekommer en milliardinvestering for at undgå ét togskift som et luksusproblem.
Der har bredt sig en opfattelse af at enhver der sætter sig i et tog skal til eller fra København. Og det skal helst være helt uden togskift. Ud fra den betragtning blev IC2/4 anskaffet. Men drømmen om direkte tog Knoldstrup-København blev som alle ved til et mareridt. Et mareridt der har kostet banen dyrt. 

Den overordnede planlægning i den kollektive trafik mangler. Planlægningen ser ud til at foregå ud fra et kriterie om at det helst skal være godt for DSB - som i mellemtiden også kun tænker på egne behov - det skal være digitalt, politikerne sluger alt der er "digitalt" råt. Nogen vil have deluxe letbaneløsninger, på den bekostning at andre får kappet deres bane/busforbindelse. Skal den offentlige transport kunne du til noget selv om der ikke står København i den ene ende af rejsen? Hvad er det i det hele taget man vil med den offentlige trafik?

Jeg er helt enig i at den offentlige trafik generelt er alt for København fokuseret. Tænk bredere. Tænk mere simpelt! Og digitalisering mig her og der og alle vegne. Nogle gange føler jeg lidt det ville være billigere med manuelt arbejde og betjente stationer.... Altså de formuer der bruges i IT og digitalisering. Og det er så generelt i hele samfundet... Jeg er ikke sikker på det er den billigste løsning på den lange bane. Og ej heller nødvendigvis den bedste... Men det bliver nok en for bred pensel i forhold til dette forum. Eller også er jeg bare ved at blive gammel og sær. Hvem ved.

Citat fra: Frank Poulsen Dato 11/01-25, 09:41Jeg er helt enig i at den offentlige trafik generelt er alt for København fokuseret. Tænk bredere. Tænk mere simpelt! Og digitalisering mig her og der og alle vegne. Nogle gange føler jeg lidt det ville være billigere med manuelt arbejde og betjente stationer.... Altså de formuer der bruges i IT og digitalisering. Og det er så generelt i hele samfundet... Jeg er ikke sikker på det er den billigste løsning på den lange bane. Og ej heller nødvendigvis den bedste... Men det bliver nok en for bred pensel i forhold til dette forum. Eller også er jeg bare ved at blive gammel og sær. Hvem ved.
Så er vi 2 som er ved at være gamle og sære.

Ingen tvivl om at IT kan meget - men det indebærer næsten altid en kortere levetid for tilknyttede hardware og selvom man sparer nogle lønninger så betyder det langt fra altid at pågældende område fungerer langt bedre.

Citat fra: Worm Dato 11/01-25, 10:37
Citat fra: Frank Poulsen Dato 11/01-25, 09:41Jeg er helt enig i at den offentlige trafik generelt er alt for København fokuseret. Tænk bredere. Tænk mere simpelt! Og digitalisering mig her og der og alle vegne. Nogle gange føler jeg lidt det ville være billigere med manuelt arbejde og betjente stationer.... Altså de formuer der bruges i IT og digitalisering. Og det er så generelt i hele samfundet... Jeg er ikke sikker på det er den billigste løsning på den lange bane. Og ej heller nødvendigvis den bedste... Men det bliver nok en for bred pensel i forhold til dette forum. Eller også er jeg bare ved at blive gammel og sær. Hvem ved.
Så er vi 2 som er ved at være gamle og sære.

Ingen tvivl om at IT kan meget - men det indebærer næsten altid en kortere levetid for tilknyttede hardware og selvom man sparer nogle lønninger så betyder det langt fra altid at pågældende område fungerer langt bedre.
Det betyder også at muligheden for udvikling af softwaren dør når udviklerne af den dør (sagde datalogen).

Citat fra: tgsen Dato 11/01-25, 11:59
Citat fra: Worm Dato 11/01-25, 10:37
Citat fra: Frank Poulsen Dato 11/01-25, 09:41Jeg er helt enig i at den offentlige trafik generelt er alt for København fokuseret. Tænk bredere. Tænk mere simpelt! Og digitalisering mig her og der og alle vegne. Nogle gange føler jeg lidt det ville være billigere med manuelt arbejde og betjente stationer.... Altså de formuer der bruges i IT og digitalisering. Og det er så generelt i hele samfundet... Jeg er ikke sikker på det er den billigste løsning på den lange bane. Og ej heller nødvendigvis den bedste... Men det bliver nok en for bred pensel i forhold til dette forum. Eller også er jeg bare ved at blive gammel og sær. Hvem ved.
Så er vi 2 som er ved at være gamle og sære.

Ingen tvivl om at IT kan meget - men det indebærer næsten altid en kortere levetid for tilknyttede hardware og selvom man sparer nogle lønninger så betyder det langt fra altid at pågældende område fungerer langt bedre.
Det betyder også at muligheden for udvikling af softwaren dør når udviklerne af den dør (sagde datalogen).
Måske.
Men der er steder hvor brug af IT måske giver større værdi end andre.

Når man hører de beløb der er sat af til Forsvaret, og de svimlende milliarder der yderligere skal investeres (mener Forsvarsministeren nævnte omkring de 200-300 milliarder?), så er jeg helt enig i at det er et luksusproblem og ikke noget regeringen på nogen måde vil prioritere. De fleste rejser på den strækning er interne alligevel. Gad vide om folk er klar over hvor dårlig samfundsøkonomien faktisk er ved at sætte køreledning op for så lille en strækning, passagermæssigt.

Lur mig om ikke vi også vil se andre projekter i infrastrukturaftalen droppet, simpelthen fordi pengene skal bruges et andet vigtigere sted som Forsvaret.

Gå op Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 8
Militære jernbane transporter i 1930erne
Militære jernbane transporter i 1930erne

Per Finsted fra Dansk Militærhistorisk Selskab (www.chakoten.dk) har skrevet en artikel om militære jernbanetransporter i 1930erne. Jernbanen.dk har leveret tegninger til artiklen og har som tak fået lov at bringe artiklen her.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak