Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Vendespor i Vanløse efter udvidet Eksprestunnel
Hvis Eksprestunnelen anlægges fra Hellerup og Emdrup til Flintholm, Danshøj og København Syd.

Har vendesporene i Vanløse på det tidspunkt en reel anvendelse?

Spekulerer på det, fordi min foreløbe linjeføring benytter den vestlige ende af vendesporet som rampe for det vestgående spor, så hurtigtoget kan springe Vanløse station over, og kun standse i Flintholm.

Det vil medføre at vendesporet afkortes.

Spørgsmålet er bare om det skal kunne rumme 2 togsæt af 56 m, eller kun 1 togsæt?

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Vendespor i Vanløse efter udvidet Eksprestunnel
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 26/12-24, 17:41.
Seneste redigering: 26/12-24, 17:45 af Per Holm
Citat fra: Viktoria Skov Dato 26/12-24, 16:49Hvis Eksprestunnelen anlægges fra Hellerup og Emdrup til Flintholm, Danshøj og København Syd.

Har vendesporene i Vanløse på det tidspunkt en reel anvendelse?

Ovenstående "Eksprestunnel" er vel allerede anlagt i form af strkn. 880 og mangler kun forlængelse af perroner til 168 m og en Danshøj Fjern st. for at det hele vil gå op i en højere enhed.

Vendesporene for M1 og M2 har vi set fjernet i et projekt til forlængelse af M1 og M2 ud under Jernbane Allé, Herlufholmsvej, det centrale Rødovre, Rødovre Centrum for at ende ved Glostrup St. Det var vist regionens projekt og burde stadig kunne findes - om ikke andre burde jeg have pdf'en liggende et eller andet sted.

Hvis det var det du mente?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 26/12-24, 17:41
Citat fra: Viktoria Skov Dato 26/12-24, 16:49Hvis Eksprestunnelen anlægges fra Hellerup og Emdrup til Flintholm, Danshøj og København Syd.

Har vendesporene i Vanløse på det tidspunkt en reel anvendelse?

Ovenstående "Eksprestunnel" er vel allerede anlagt i form af strkn. 880 og mangler kun forlængelse af perroner til 168 m og en Danshøj Fjern st. for at det hele vil gå op i en højere enhed.

Vendesporene for M1 og M2 har vi set fjernet i et projekt til forlængelse af M1 og M2 ud under Jernbane Allé, Herlufholmsvej, det centrale Rødovre, Rødovre Centrum for at ende ved Glostrup St. Det var vist regionens projekt og burde stadig kunne findes - om ikke andre burde jeg have pdf'en liggende et eller andet sted.

Hvis det var det du mente?

Strækning 880 er næppe egnet for at erstatte Eksprestunnelen.
Mellem Kbh Syd og Hellerup træffer man 10 stationer på strk. 880. Dels begrænsningen på 80 km/t.
De foreslåede stationer på Eksprestunnelen er Kh, Kn og Rigshospitalet.

Alene det giver en betydelig kortere rejsetid over Eksprestunnelen, selv med en station syd for Kh fx ved Pile Alle.

Dels har Ringbanen ikke overskydende kapacitet til et hurtigtog, når F kører med 5 minuttersdrift.

---

Min løsning sideflytter M1/2 på Flintholm 20 m mod nord på en ny bro, så S-banen kan benytte den gamle bro.
Herefter sænkes S-banen 7 m, så den kan forløbe i en cut and cover tunnel under M1/2's perron på Vanløse.
(M1/2 afkortes til Flintholm i byggeperioden, ca 1-2 år.)
Tunnelen fortsætter under Jernbane Alle og stiger til terræn inden Ålekistevej, med det vestgående spor beliggende imellem 1 og 2 Hsp og det østgående syd for 1 Hsp.

Den groft optegnede geometri for Flintholm - Vanløse.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Tunnelen under Jernbane Alle.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Men det projekt om at forlænge M1/2 er et grænsefladeprojekt, hvorfor det er interessant at se hvor de ville lægge rampen til forlængelsen henne. Med andre ord, om der er konflikter.
Du må meget gerne se om du kan finde pdf'en (✿◡‿◡)

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Citat fra: Viktoria Skov Dato 26/12-24, 18:49.....
Men det projekt om at forlænge M1/2 er et grænsefladeprojekt, hvorfor det er interessant at se hvor de ville lægge rampen til forlængelsen henne. Med andre ord, om der er konflikter.
Du må meget gerne se om du kan finde pdf'en (✿◡‿◡)

Er det denne screening, I efterspørger:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

M.v.h.
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato 26/12-24, 19:29
Citat fra: Viktoria Skov Dato 26/12-24, 18:49.....
Men det projekt om at forlænge M1/2 er et grænsefladeprojekt, hvorfor det er interessant at se hvor de ville lægge rampen til forlængelsen henne. Med andre ord, om der er konflikter.
Du må meget gerne se om du kan finde pdf'en (✿◡‿◡)

Er det denne screening, I efterspørger:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

M.v.h.
Niels

Hej Niels

Det tror jeg det er. Tak.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Citat fra: Per Holm Dato 26/12-24, 17:41
Citat fra: Viktoria Skov Dato 26/12-24, 16:49Hvis Eksprestunnelen anlægges fra Hellerup og Emdrup til Flintholm, Danshøj og København Syd.

Har vendesporene i Vanløse på det tidspunkt en reel anvendelse?

Ovenstående "Eksprestunnel" er vel allerede anlagt i form af strkn. 880 og mangler kun forlængelse af perroner til 168 m og en Danshøj Fjern st. for at det hele vil gå op i en højere enhed.

Vendesporene for M1 og M2 har vi set fjernet i et projekt til forlængelse af M1 og M2 ud under Jernbane Allé, Herlufholmsvej, det centrale Rødovre, Rødovre Centrum for at ende ved Glostrup St. Det var vist regionens projekt og burde stadig kunne findes - om ikke andre burde jeg have pdf'en liggende et eller andet sted.

Hvis det var det du mente?
Og hvad er strækning 880?

Vendespor i Vanløse efter udvidet Eksprestunnel
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 9/01-25, 10:29.
Citat fra: mgameing123 Dato  9/01-25, 10:20Og hvad er strækning 880?

Det er en S-bane i København - benyttes mest af linjerne F og M.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: mgameing123 Dato  9/01-25, 10:20
Citat fra: Per Holm Dato 26/12-24, 17:41Ovenstående "Eksprestunnel" er vel allerede anlagt i form af strkn. 880 og mangler kun forlængelse af perroner til 168 m og en Danshøj Fjern st. for at det hele vil gå op i en højere enhed.

Vendesporene for M1 og M2 har vi set fjernet i et projekt til forlængelse af M1 og M2 ud under Jernbane Allé, Herlufholmsvej, det centrale Rødovre, Rødovre Centrum for at ende ved Glostrup St. Det var vist regionens projekt og burde stadig kunne findes - om ikke andre burde jeg have pdf'en liggende et eller andet sted.

Hvis det var det du mente?
Og hvad er strækning 880?
Dem, som bruger strækningsnummer i det daglige, er lokomotivfører og S-banefører. Resten bruger og kender det ikke - med undtagelse af Per. For det er svært at slå op. Og andre steder, hvor jeg kan se angivet, så man se det ud fra sammenhængen.

Og jeg vil ikke brug dem. For jeg har ikke strækningsnumre som paratviden, når jeg ikke bruger dem. Det gælder også for mange andre i dette forum. Jeg vil hellere bruge navnet Ringbanen, som nævnt i anlægsloven som navn på banen.. Og det navn jeg bruger daglig og som også bruges i kommunikation til offentligheden.

Citat fra: steenth Dato  9/01-25, 10:47
Citat fra: mgameing123 Dato  9/01-25, 10:20
Citat fra: Per Holm Dato 26/12-24, 17:41Ovenstående "Eksprestunnel" er vel allerede anlagt i form af strkn. 880 og mangler kun forlængelse af perroner til 168 m og en Danshøj Fjern st. for at det hele vil gå op i en højere enhed.

Vendesporene for M1 og M2 har vi set fjernet i et projekt til forlængelse af M1 og M2 ud under Jernbane Allé, Herlufholmsvej, det centrale Rødovre, Rødovre Centrum for at ende ved Glostrup St. Det var vist regionens projekt og burde stadig kunne findes - om ikke andre burde jeg have pdf'en liggende et eller andet sted.

Hvis det var det du mente?
Og hvad er strækning 880?
Dem, som bruger strækningsnummer i det daglige, er lokomotivfører og S-banefører. Resten bruger og kender det ikke - med undtagelse af Per. For det er svært at slå op. Og andre steder, hvor jeg kan se angivet, så man se det ud fra sammenhængen.

Og jeg vil ikke brug dem. For jeg har ikke strækningsnumre som paratviden, når jeg ikke bruger dem. Det gælder også for mange andre i dette forum. Jeg vil hellere bruge navnet Ringbanen, som nævnt i anlægsloven som navn på banen.. Og det navn jeg bruger daglig og som også bruges i kommunikation til offentligheden.

Per har bare meget, meget svært ved at skrive, for almindelige mennesker. Jeg har prøvet at gøre ham opmærksom på det, men han er tilsyneladende skide ligeglad.


Vendespor i Vanløse efter udvidet Eksprestunnel
Af LM94. 9/01-25, 22:52.
Seneste redigering: 9/01-25, 22:54 af LM94
Citat fra: Theis Andersen Dato  9/01-25, 20:15
Citat fra: steenth Dato  9/01-25, 10:47
Citat fra: mgameing123 Dato  9/01-25, 10:20
Citat fra: Per Holm Dato 26/12-24, 17:41Ovenstående "Eksprestunnel" er vel allerede anlagt i form af strkn. 880 og mangler kun forlængelse af perroner til 168 m og en Danshøj Fjern st. for at det hele vil gå op i en højere enhed.

Vendesporene for M1 og M2 har vi set fjernet i et projekt til forlængelse af M1 og M2 ud under Jernbane Allé, Herlufholmsvej, det centrale Rødovre, Rødovre Centrum for at ende ved Glostrup St. Det var vist regionens projekt og burde stadig kunne findes - om ikke andre burde jeg have pdf'en liggende et eller andet sted.

Hvis det var det du mente?
Og hvad er strækning 880?
Dem, som bruger strækningsnummer i det daglige, er lokomotivfører og S-banefører. Resten bruger og kender det ikke - med undtagelse af Per. For det er svært at slå op. Og andre steder, hvor jeg kan se angivet, så man se det ud fra sammenhængen.

Og jeg vil ikke brug dem. For jeg har ikke strækningsnumre som paratviden, når jeg ikke bruger dem. Det gælder også for mange andre i dette forum. Jeg vil hellere bruge navnet Ringbanen, som nævnt i anlægsloven som navn på banen.. Og det navn jeg bruger daglig og som også bruges i kommunikation til offentligheden.

Per har bare meget, meget svært ved at skrive, for almindelige mennesker. Jeg har prøvet at gøre ham opmærksom på det, men han er tilsyneladende skide ligeglad.

Når nu du var den som startede emnet omkring den dårlige tone og sprogbrug herinde , så er det i øjenfaldende at du er den eneste der kommer med sådan et sprogbrug.

Vanens magt kunne det også være? Når man er i sin "skrive zone", tænker man ikke altid over hvem publikummet nu er/var i det øjeblik, hvis man er vant til at skrive på en bestemt måde.

Citat fra: LM94 Dato  9/01-25, 22:52Når nu du var den som startede emnet omkring den dårlige tone og sprogbrug herinde , så er det i øjenfaldende at du er den eneste der kommer med sådan et sprogbrug.

Vanens magt kunne det også være? Når man er i sin "skrive zone", tænker man ikke altid over hvem publikummet nu er/var i det øjeblik, hvis man er vant til at skrive på en bestemt måde.

Jeg er bare så træt af den måde, Per opfører sig på. Jeg har gentagne gange påpeget flere steder, at den måde, han skriver på, kan være meget ekskluderende. Flere gange har jeg bare fået et arrogant svar tilbage, som: 'Jeg skal nok tilføje advarsler, så du ikke får udslæt.' Hvad fanden er det for en måde at skrive til andre på? Og hvor er moderator i alt det her? Jeg synes virkelig ikke, at han tager sit job særlig alvorligt.

Citat fra: Per Holm Dato 23/09-24, 10:15Men fair nok; Theis skal også være her: Jeg har hørt om allergier mod degne, mælk, nødder, skaldyr og nu også mod strækningsnumre og togekspeditionsstedsforkortelser og skal gerne indlede fremtidige indlæg med de fornødne advarsler.  :)

Men ja, det er jo selvfølgelig mit sprogbrug, der er det værste. Det kan jeg godt se.


Citat fra: steenth Dato  9/01-25, 10:47
Citat fra: mgameing123 Dato  9/01-25, 10:20
Citat fra: Per Holm Dato 26/12-24, 17:41Ovenstående "Eksprestunnel" er vel allerede anlagt i form af strkn. 880 og mangler kun forlængelse af perroner til 168 m og en Danshøj Fjern st. for at det hele vil gå op i en højere enhed.

Vendesporene for M1 og M2 har vi set fjernet i et projekt til forlængelse af M1 og M2 ud under Jernbane Allé, Herlufholmsvej, det centrale Rødovre, Rødovre Centrum for at ende ved Glostrup St. Det var vist regionens projekt og burde stadig kunne findes - om ikke andre burde jeg have pdf'en liggende et eller andet sted.

Hvis det var det du mente?
Og hvad er strækning 880?
Dem, som bruger strækningsnummer i det daglige, er lokomotivfører og S-banefører. Resten bruger og kender det ikke - med undtagelse af Per. For det er svært at slå op. Og andre steder, hvor jeg kan se angivet, så man se det ud fra sammenhængen.

Og jeg vil ikke brug dem. For jeg har ikke strækningsnumre som paratviden, når jeg ikke bruger dem. Det gælder også for mange andre i dette forum. Jeg vil hellere bruge navnet Ringbanen, som nævnt i anlægsloven som navn på banen.. Og det navn jeg bruger daglig og som også bruges i kommunikation til offentligheden.

Man kan også kalde det "godsbane ringen"

Citat fra: Theis Andersen Dato  9/01-25, 20:15
Citat fra: steenth Dato  9/01-25, 10:47
Citat fra: mgameing123 Dato  9/01-25, 10:20
Citat fra: Per Holm Dato 26/12-24, 17:41Ovenstående "Eksprestunnel" er vel allerede anlagt i form af strkn. 880 og mangler kun forlængelse af perroner til 168 m og en Danshøj Fjern st. for at det hele vil gå op i en højere enhed.

Vendesporene for M1 og M2 har vi set fjernet i et projekt til forlængelse af M1 og M2 ud under Jernbane Allé, Herlufholmsvej, det centrale Rødovre, Rødovre Centrum for at ende ved Glostrup St. Det var vist regionens projekt og burde stadig kunne findes - om ikke andre burde jeg have pdf'en liggende et eller andet sted.

Hvis det var det du mente?
Og hvad er strækning 880?
Dem, som bruger strækningsnummer i det daglige, er lokomotivfører og S-banefører. Resten bruger og kender det ikke - med undtagelse af Per. For det er svært at slå op. Og andre steder, hvor jeg kan se angivet, så man se det ud fra sammenhængen.

Og jeg vil ikke brug dem. For jeg har ikke strækningsnumre som paratviden, når jeg ikke bruger dem. Det gælder også for mange andre i dette forum. Jeg vil hellere bruge navnet Ringbanen, som nævnt i anlægsloven som navn på banen.. Og det navn jeg bruger daglig og som også bruges i kommunikation til offentligheden.

Per har bare meget, meget svært ved at skrive, for almindelige mennesker. Jeg har prøvet at gøre ham opmærksom på det, men han er tilsyneladende skide ligeglad.
Det er ikke engang fordi jeg er ikke en almindelig menneske der ved ikke noget om tog. Jeg har bare ikke det bedste kendskab til de Sjællandske jernbaner.

Vendespor i Vanløse efter udvidet Eksprestunnel
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 10/01-25, 09:17.
Seneste redigering: 10/01-25, 09:22 af Per Holm
Citat fra: mgameing123 Dato 10/01-25, 08:55Man kan også kalde det "godsbane ringen"

Du har sørme ret. Jeg retter straks mit tidl. svar til:

Det er en S-bane i København  - benyttes/edes mest af linjerne Danlink, F og M.

Dog er det nok kun "nørder" der stadig husker det med godstogene. Oprindelig var der store planer for området - der hvor der nu er havekolonier var der påtænkt sporriste til gods og fjernbaneelektrificering "ind" til nuv. Frederiksbergcentret.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak