Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Coradia Stream & Talgo nyt
Gå ned Sider: 1 ... 36 37 [38] 39
Citat fra: Krabsen Dato  9/12-24, 08:27
Citat fra: Niels Munch Dato  9/12-24, 01:43
Citat fra: Y Dato  9/12-24, 01:20Jeg ny her, så ved ikke lige hvor jeg finder seneste nummer af jernbanen?

Det er Dansk Jernbane-Klubs medlemsblad. Det kan evt. findes på nogle biblioteker.
Eller kommer med posten hvis man melder sig ind 👍

Et blad der klart kan anbefales og som jeg altid ser frem til.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 8/01-25, 12:57.
En 3D-designer har lavet en 3D model af hele IC5 toget for Alstom og har lagt nogle eksempler op på hendes portfolio.

Link til alle illustrationer: https://www.artstation.com/artwork/eRQJ83

To illustrationer viser nogle af de meget trælse pladser der bliver i IC5, fordi Alstom har sparet vinduer væk.
I det mindste er toiletindgangen ude i vestibulen og ikke ind til kupégangen, som det ses i nogle togtyper.



Anders

Citat fra: andersj Dato  8/01-25, 12:57To illustrationer viser nogle af de meget trælse pladser der bliver i IC5, fordi Alstom har sparet vinduer væk.

... Men vi fik hvad vi bestilte - nemlig et standardtog som hverken er regional eller fjerntog, men udelukkende laveste fællesnævner for begge typer.

Tilmed leveres toget efter det smalle europæiske fritrumsprofil, som snupper omkring 20-25 cm i bredden i forhold til IC3.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af lomse. 8/01-25, 13:28.
Glæder mig til at se og prøve dem.
Det med vinduet er godt nok dumt.
Glæden(min) er netop at kikke ud

Citat fra: lomse Dato  8/01-25, 13:28Glæder mig til at se og prøve dem.
Det med vinduet er godt nok dumt.
Glæden(min) er netop at kikke ud

Jeg tænker lidt, at passagerer er forskellige. Hvis man alligevel vil sove eller arbejde, så er nogle pladser uden solblænding måske ikke så dumt.

Det er det til gengæld at man har sparet på fritrumsprofilet. En forkrampet plads får nogle passagerer til at blive væk, og os andre til at få en ringere tur.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af LM94. 8/01-25, 16:12.
Citat fra: Henrik Hansen Dato  8/01-25, 13:27
Citat fra: andersj Dato  8/01-25, 12:57To illustrationer viser nogle af de meget trælse pladser der bliver i IC5, fordi Alstom har sparet vinduer væk.

... Men vi fik hvad vi bestilte - nemlig et standardtog som hverken er regional eller fjerntog, men udelukkende laveste fællesnævner for begge typer.

Tilmed leveres toget efter det smalle europæiske fritrumsprofil, som snupper omkring 20-25 cm i bredden i forhold til IC3.

Kan vi ikke snart begrave den problematik... Nu har kørt med meget forskelligt materiale i Europa, og jeg må sige at jeg har ikke nogle problemer med den standard profil...

Coradia Stream & Talgo nyt
Af GHolm. 8/01-25, 16:15.
Citat fra: LM94 Dato  8/01-25, 16:12
Citat fra: Henrik Hansen Dato  8/01-25, 13:27
Citat fra: andersj Dato  8/01-25, 12:57To illustrationer viser nogle af de meget trælse pladser der bliver i IC5, fordi Alstom har sparet vinduer væk.

... Men vi fik hvad vi bestilte - nemlig et standardtog som hverken er regional eller fjerntog, men udelukkende laveste fællesnævner for begge typer.

Tilmed leveres toget efter det smalle europæiske fritrumsprofil, som snupper omkring 20-25 cm i bredden i forhold til IC3.

Kan vi ikke snart begrave den problematik... Nu har kørt med meget forskelligt materiale i Europa, og jeg må sige at jeg har ikke nogle problemer med den standard profil...

Jeg er enig i at folk gør det til et større problem end det er. Som du siger så klare man sig fint med den profil mange steder, endda mindre også. Det havde selvfølgelig været smartest at gøre brug af de muligheder vi har i Danmark, men så er det altså ikke værre.

Citat fra: LM94 Dato  8/01-25, 16:12Kan vi ikke snart begrave den problematik... Nu har kørt med meget forskelligt materiale i Europa, og jeg må sige at jeg har ikke nogle problemer med den standard profil...
Jeg har været ude og se mockup IC5 - det er mærkbart, at der er mindre plads end vi er vant til. De havde valgt at sædebredde skal være som vi er vant til i IC3 og IC4. Det er gået ud over bredden på gangen. Og 25 cm er mærkbart.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mss. 8/01-25, 16:44.
Puha, det ser trangt ud. Men bare man husker at vælge de rigtige pladser ved booking kan man da i det mindste se ud.


Coradia Stream & Talgo nyt
Af LM94. 8/01-25, 16:57.
Citat fra: steenth Dato  8/01-25, 16:38
Citat fra: LM94 Dato  8/01-25, 16:12Kan vi ikke snart begrave den problematik... Nu har kørt med meget forskelligt materiale i Europa, og jeg må sige at jeg har ikke nogle problemer med den standard profil...
Jeg har været ude og se mockup IC5 - det er mærkbart, at der er mindre plads end vi er vant til. De havde valgt at sædebredde skal være som vi er vant til i IC3 og IC4. Det er gået ud over bredden på gangen. Og 25 cm er mærkbart.

Jeg har også været ude og se og sidde i sæderne. Jeg giver dig ret i at det kan være smalt, men vi vender os nok til det.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mss. 8/01-25, 18:05.
Citat fra: LM94 Dato  8/01-25, 16:57
Citat fra: steenth Dato  8/01-25, 16:38
Citat fra: LM94 Dato  8/01-25, 16:12Kan vi ikke snart begrave den problematik... Nu har kørt med meget forskelligt materiale i Europa, og jeg må sige at jeg har ikke nogle problemer med den standard profil...
Jeg har været ude og se mockup IC5 - det er mærkbart, at der er mindre plads end vi er vant til. De havde valgt at sædebredde skal være som vi er vant til i IC3 og IC4. Det er gået ud over bredden på gangen. Og 25 cm er mærkbart.

Jeg har også været ude og se og sidde i sæderne. Jeg giver dig ret i at det kan være smalt, men vi vender os nok til det.

Sæderne er svjv. Standard, men den masen der bliver i korridorerne når de er 25 cm smallere bliver nok ikke så sjovt.


Coradia Stream & Talgo nyt
Af lomse. 8/01-25, 18:53.
Citat fra: Niels Bak Dato  8/01-25, 14:04
Citat fra: lomse Dato  8/01-25, 13:28Glæder mig til at se og prøve dem.
Det med vinduet er godt nok dumt.
Glæden(min) er netop at kikke ud

Jeg tænker lidt, at passagerer er forskellige. Hvis man alligevel vil sove eller arbejde, så er nogle pladser uden solblænding måske ikke så dumt.

Det er det til gengæld at man har sparet på fritrumsprofilet. En forkrampet plads får nogle passagerer til at blive væk, og os andre til at få en ringere tur.
Det med frirum profile, giver mening i mit hovedet.
Så et tog kan køre fra Nord til Syd.
Ja ja IC5 er tiltænkt at køre rent dansk trafik, men kan os nu se.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mss. 8/01-25, 19:45.
Citat fra: lomse Dato  8/01-25, 18:53Det med frirum profile, giver mening i mit hovedet.
Så et tog kan køre fra Nord til Syd.
Ja ja IC5 er tiltænkt at køre rent dansk trafik, men kan os nu se.

De kommer kun til at køre i Danmark, da naboerne kører 15 kV 16 2/3 Hz og IC5 kun kan køre med 25 kV 50 Hz.


Coradia Stream & Talgo nyt
Af lomse. 8/01-25, 21:57.
Citat fra: mss Dato  8/01-25, 19:45
Citat fra: lomse Dato  8/01-25, 18:53Det med frirum profile, giver mening i mit hovedet.
Så et tog kan køre fra Nord til Syd.
Ja ja IC5 er tiltænkt at køre rent dansk trafik, men kan os nu se.

De kommer kun til at køre i Danmark, da naboerne kører 15 kV 16 2/3 Hz og IC5 kun kan køre med 25 kV 50 Hz.
Okay det er et godt akument

Citat fra: lomse Dato  8/01-25, 21:57
Citat fra: mss Dato  8/01-25, 19:45
Citat fra: lomse Dato  8/01-25, 18:53Det med frirum profile, giver mening i mit hovedet.
Så et tog kan køre fra Nord til Syd.
Ja ja IC5 er tiltænkt at køre rent dansk trafik, men kan os nu se.

De kommer kun til at køre i Danmark, da naboerne kører 15 kV 16 2/3 Hz og IC5 kun kan køre med 25 kV 50 Hz.
Okay det er et godt akument

Men hvis de kunne køre på naboernes strøm, så kunne de sagtens bruges i den nuværende udenlandstrafik også. Det svenske fritrumsprofil endnu større, så ingen problemer der. Og IC3 kan køre til Hamborg, så så langt er der heller ingen problemer.

Gå op Sider: 1 ... 36 37 [38] 39
Billige jernbane T-shirts


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak