Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 8/01-25, 09:17Citat fra: Niels Bak Dato 8/01-25, 01:10Citat fra: Michael Deichmann Dato 7/01-25, 23:17Citat fra: Gustav Hansen Dato 7/01-25, 18:26Citat fra: tgsen Dato 7/01-25, 15:45Citat fra: Michael Deichmann Dato 7/01-25, 15:16Citat fra: andersj Dato 7/01-25, 13:41Bemærk også et klart og tydeligt "nej tak" til København Syd.
København Syd er jo kun relevant hvis man fra Sverige/Lufthavnen skal videre ude i landet.
Hvis man kun skal til København skal man selvfølgelig slutte på Kbh. H.
Dvs at man fra SJ's misfornøjelse med København Syd kan slutte at de vil videre ud i landet.
Jeg vil læse det omvendt. SJ er utilfredse med København Syd netop fordi det er pointeløst for dem at betjene den fordi de ikke skal videre og derfor hellere vil til hovedbanegården som har en bedre placering.
Ja, og der er også bedre muligheder for at vende togene. Det er der jo slet ikke mulighed for på Kbh. Syd.
Det blev tidligere nævnt at SJ åbenbart ikke vil videre til Odense og/eller Århus. Nej det skal de ikke, derfor kører det til Kbh.H. HVIS de ville det ville det give fint mening at køre over Kbh. Syd og videre, men det skal de altså ikke.
Derfor!
Det er korrekt. De har også nævnt den manglende vendemulighed. Det ville de ikke gøre, hvis det var meningen togene skulle fortsætte vestpå.
Så projektet er altså flere direkte tog Kbh-Stockholm. Når de nævner Kbh S, så er det fordi fri trafik står bagerst i køen i Danmark, når kapaciteten bliver fordelt - og de frygter dermed at blive forvist fra en overbelastet Hovedbanegård. De er vist heller ikke lune på spor 26, som de tidligere har fået tildelt.
Sidst SJ forsøgte sig med at videreføre tog til Odense, var succesen meget begrænset, og der vendte de endda på Kbh H. Der er næppe passagerer fra Vestdanmark direkte til Sverige til at fylde nogen tog, og dermed skal man have Københavnertrafikken med, hvis det skal være interessant. Og så gik det endda ikke sidst, om end der er løbet en del vand i stranden siden (fx app-billetter)
Noget helt andet er, hvad SJ planlægger af tog fra Sverige mod Hamborg, når Femern åbner. Det har de ikke meldt ud endnu, og her kan det meget vel blive aktuelt at køre dem via Kbh S. Men her er der formentlig også nok trafik til, at SJ kan fylde de fleste af pladserne med folk der skal Sverige-Hamborg, og det er dermed muligvis ligefrem attraktivt, at der ikke er for mange passagerer, der kun skal til København, som fylder i sæderne.
Nu var det ene tog København - Odense, som SJ testkørte enang, mere resultatet af, at marginalomkostningerne var lave, da toget alternativt skulle tomt til og fra Malmø. Toget måtte dengang ikke betjene lokale danske rejsende.
Disse regler er lavet om, og det vil være naivt at tro, at SJ ikke skulle komme til at køre fri trafik i Danmark. De har bare ingen grund til at melde noget ud endnu. Der er flere udmeldinger på København - Oslo og København/Malmø - Stockholm, så derfor er man lidt "presset" til at melde noget ud nu...
Lasse
SJ's tog til Odense betjente lokale rejsende. Der blev endda etableret billetsalgssteder til det, men det blev aldrig nogen succes. Men som jeg skrev, er der løbet meget vand i stranden siden, især, at det er blevet så meget lettere at købe billetter elektronisk, en rejseplan, som skal vise alle afgange mv. Dengang opdagede folk vist nærmest ikke, at der var et alternativ.
Ellers er det korrekt og sådan set heller ikke i modsætning til det jeg skrev, blot vil SJ have sin trafik til København på plads først, og det bliver formentlig tænkt som to adskilte forretningsområder. Pointen er, at selv hvis man også vil køre lokal trafik i Danmark, så er det attraktive at komme ind til Kbh H, for det er her de store passagermængder er - selv hvis man kommer fra Sverige. Det er ikke sammenhængen med trafikken over sundet, som giver forretningen.
En helt anden svensk aktør, Snälltåget, er således allerede på banen i forhold til planer om intern trafik i Danmark Kbh-Århus, og det ser umiddelbart ud til, at den skal køres uafhængigt af deres (også planlagt øgede) internationale trafik gennem landet. Det nuværende enlige nattogsløb kører netop sydom og standser for nuværende i Ørestad - det bliver til Kbh S så snart perronerne er klar. Men det er ikke planerne for den internt danske trafik.
Måske skal man se deres anmeldelse til Jernbanenævnet, hvor i hvert fald nogle af togene fra Fyn/Jylland skal fortsætte til Helsingør, i det lys. For så er Banedanmark jo ligesom nødt til at tildele dem kapacitet på Kbh H.