Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- GoCollective MR
Gå ned Sider: 1 ... 10 11 [12]
GoCollective MR
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 5/01-25, 14:12.
Citat fra: esni Dato  5/01-25, 13:37... så skulle det da være muligt at holde tid.

Man offentliggør vel kun en køreplan der kan køres med det materiel og de spor man har at gøre det med?

Ellers kan det være lige meget med en køreplan ...

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

GoCollective MR
Af mss. 5/01-25, 14:34.
De er jo ikke Arriva/GoCollective der laver køreplanen.
De har budt ind på driften med for lidt reserve og det bider dem i r...
Derfor skal de også betale bod hvis de ikke kan overholde deres del af aftalen.


GoCollective MR
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 5/01-25, 15:13.
Seneste redigering: 5/01-25, 15:17 af Per Holm
Citat fra: mss Dato  5/01-25, 14:34De har budt ind på driften med for lidt reserve og det bider dem i r. Derfor skal de også betale bod hvis de ikke kan overholde deres del af aftalen.

Hvis det var Gocollectives første trafikkontrakt nogensinde ville det være en oplagt antagelse at de kunne have "malet" sig op i et katastrofalt hjørne der ville koste dem hele den kapital de har smidt i deres danske forehavende.

Men når Gocollective nu har prøvet det før er det svært at forestille sig at aftalen ikke indeholder de fornødne forudsætninger og forbehold. Gocollectives jurister har næppe siddet og sovet under hele forløbet så når trafikministeren har revet sin kontraktkopi i stykker fremlægger Gocollective sin kontraktkopi i Fogedretten og siger: "Betal!"

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

GoCollective MR
Af Lyntoget. 5/01-25, 18:27.
Citat fra: andersj Dato  5/01-25, 13:25
Citat fra: Jonas1983 Dato  5/01-25, 12:57Jeg fik lige en vild (?) ide:

Kan man indleje nogle TME? Kan de køre på de 'mindre' baner? Findes der vogne at leje?

I princippet ja, hvis du smider en TME i hver ende pga. manglende tid og plads til omløb. Bimz-vogne er også godkendt til kørsel i Danmark (igen).

Problemet igen er at det nok ikke i praksis er muligt på Svendborgbanen pga. køreplanen og at omkostningerne til sådan en løsning nok er markant højere end boden der skal betales for en aflysning.

I hele den her MR-sag kan man undre sig over at det er Svendborgbanen og ikke Esbjerg-Tønder man har valgt, hvor MR ville have noget nemmere ved at overholde køreplanen. Men det kunne jo tyde på at situationen ikke er så midlertidig igen, eller at projektet var dømt ude på forhånd.
Ibrugtagning af ETCS på Esbjerg-Tønder er i april, men allerede nu kunne det have været tre-fire måneders hjælp og endnu mere hvis man havde indsat MR før. NEG kører jo også Tønder-Niebüll med en ældre motorvogn for at frigøre en Lint hos GoCollective.

Man kunne også sætte MR ind på Vestbanen, selvom det nok er lidt mere kompliceret i forhold til at man her kører for Region Syddanmark med to Lint som regionen har betalt for (som dog kører i en fælles pulje med de øvrige Lint).


MR har ikke stop knapper , på Vestbanen  skal men trykke for stop på langt de fleste stationer

GoCollective MR
Af mss. 5/01-25, 18:36.
Citat fra: Per Holm Dato  5/01-25, 15:13
Citat fra: mss Dato  5/01-25, 14:34De har budt ind på driften med for lidt reserve og det bider dem i r. Derfor skal de også betale bod hvis de ikke kan overholde deres del af aftalen.

Hvis det var Gocollectives første trafikkontrakt nogensinde ville det være en oplagt antagelse at de kunne have "malet" sig op i et katastrofalt hjørne der ville koste dem hele den kapital de har smidt i deres danske forehavende.

Men når Gocollective nu har prøvet det før er det svært at forestille sig at aftalen ikke indeholder de fornødne forudsætninger og forbehold. Gocollectives jurister har næppe siddet og sovet under hele forløbet så når trafikministeren har revet sin kontraktkopi i stykker fremlægger Gocollective sin kontraktkopi i Fogedretten og siger: "Betal!"

De ville have kontrakten og bød selvfølgelig så lavt "som muligt".
De har formentlig ikke kalkuleret for det periodiske merbehov der hos DSB kunne dækkes ind med andre togtyper.


GoCollective MR
Af simonmikkelsen. 5/01-25, 18:48.
Citat fra: Per Holm Dato  5/01-25, 15:13
Citat fra: mss Dato  5/01-25, 14:34De har budt ind på driften med for lidt reserve og det bider dem i r. Derfor skal de også betale bod hvis de ikke kan overholde deres del af aftalen.

Hvis det var Gocollectives første trafikkontrakt nogensinde ville det være en oplagt antagelse at de kunne have "malet" sig op i et katastrofalt hjørne der ville koste dem hele den kapital de har smidt i deres danske forehavende.

Men når Gocollective nu har prøvet det før er det svært at forestille sig at aftalen ikke indeholder de fornødne forudsætninger og forbehold. Gocollectives jurister har næppe siddet og sovet under hele forløbet så når trafikministeren har revet sin kontraktkopi i stykker fremlægger Gocollective sin kontraktkopi i Fogedretten og siger: "Betal!"

Dette er ren spekulation: Kan GoCollective have taget højde for en situation som denne i kontrakten og nu handler det om hvorvidt de skal betale bod. Fra statens side har man fundet en hul, så hvis MR ville kunne køre på strækningen ville GC skulle leje dem for at undgå bod. Men hvis MR ikke kan ville GC slippe for bod. Spekulationen er, at ingen i MR-projektet havde regnet med at de tog skulle køre på strækningen. Det er ren juristeri om bod.

I softwarebranchen kunne Staten sagtens finde på det. Jeg har oplevet det som er langt værre og de går meget mere op i deres bøder end at få et brugbart produkt ud.

Så hænger det også sammen med, at da man byggede to lokalbaner om til Letbane i Aarhus, var der ubrugelige togbusser i flere år. Hvis man var så ligeglade med passagerene i Aarhus, hvorfor skulle man så sætte gang i et så voldsomt projekt, for at opretholde normal drift.

GoCollective MR
Af Petteri. 5/01-25, 20:04.
Citat fra: Lyntoget Dato  5/01-25, 18:27
Citat fra: andersj Dato  5/01-25, 13:25
Citat fra: Jonas1983 Dato  5/01-25, 12:57Jeg fik lige en vild (?) ide:

Kan man indleje nogle TME? Kan de køre på de 'mindre' baner? Findes der vogne at leje?

I princippet ja, hvis du smider en TME i hver ende pga. manglende tid og plads til omløb. Bimz-vogne er også godkendt til kørsel i Danmark (igen).

Problemet igen er at det nok ikke i praksis er muligt på Svendborgbanen pga. køreplanen og at omkostningerne til sådan en løsning nok er markant højere end boden der skal betales for en aflysning.

I hele den her MR-sag kan man undre sig over at det er Svendborgbanen og ikke Esbjerg-Tønder man har valgt, hvor MR ville have noget nemmere ved at overholde køreplanen. Men det kunne jo tyde på at situationen ikke er så midlertidig igen, eller at projektet var dømt ude på forhånd.
Ibrugtagning af ETCS på Esbjerg-Tønder er i april, men allerede nu kunne det have været tre-fire måneders hjælp og endnu mere hvis man havde indsat MR før. NEG kører jo også Tønder-Niebüll med en ældre motorvogn for at frigøre en Lint hos GoCollective.

Man kunne også sætte MR ind på Vestbanen, selvom det nok er lidt mere kompliceret i forhold til at man her kører for Region Syddanmark med to Lint som regionen har betalt for (som dog kører i en fælles pulje med de øvrige Lint).


MR har ikke stop knapper , på Vestbanen  skal men trykke for stop på langt de fleste stationer

Det er der også på Svendborgbanen, men hvis der skal indsættes materiel hvor der ikke er STOP-knapper, så må toget for god ordens skyld jo stoppe for passagerudveksling.

GoCollective MR
Af Thomas Rasmussen. 5/01-25, 20:17.
Citat fra: mss Dato  5/01-25, 14:34De er jo ikke Arriva/GoCollective der laver køreplanen.
Jo, GoCollective lægger selv køreplanen med konkrete tidspunkter og kanaler tildelt fra BaneDK. Men det er rigtigt, at der er krav til frekvens og standsningsmønstre, hvilket nok mere eller mindre dikterer krydsninger på Svendborgbanen. Kontrakten og tillæg hertil kan i øvrigt findes på Transportministeriets hjemmeside, hvor man fx kan ske, at GoCollective har forhandlet 5 mio. kr. årligt hjem for ikke at opsige samarbejdet med DSB, som sikrer, at der tilbydes Orange-billetter på rejser, hvor begge operatører indgår, og at DSB kan sælge Orange-billetter ved interne rejser på strækningerne Esbjerg-Bramming og Skanderborg-Aarhus-Langå.

Citat fra: Lyntoget Dato  5/01-25, 18:27MR har ikke stop knapper , på Vestbanen  skal men trykke for stop på langt de fleste stationer
MR har skam stopknapper - der kan fx skimtes en til højre på nederste billede i dette indlæg.

GoCollective MR
Af Theis Andersen. 5/01-25, 21:25.
Citat fra: Thomas Rasmussen Dato  5/01-25, 20:17
Citat fra: mss Dato  5/01-25, 14:34De er jo ikke Arriva/GoCollective der laver køreplanen.

Citat fra: Lyntoget Dato  5/01-25, 18:27MR har ikke stop knapper , på Vestbanen  skal men trykke for stop på langt de fleste stationer
MR har skam stopknapper - der kan fx skimtes en til højre på nederste billede i dette indlæg.
Og her er et billede af "Standser" displayet i loftetDu kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.


GoCollective MR
Af TraSwe. 5/01-25, 22:29.
Citat fra: mss Dato  5/01-25, 00:43
Citat fra: Theis Andersen Dato  4/01-25, 20:17
Citat fra: TraSwe Dato  4/01-25, 13:24MR projektet på Svendborgbanen er droppet.
kilde?

Også min første tanke.

Men forstår godt hvis man har opgivet det. Virkede helt ærligt lidt for bøvlet med tanke på at det var midlertidigt.

Fra folk med indsigt i projektet

Værkstedet har fået nok reservedele så der er nok materiel til at driften kan køres inden et MR projekt kan nå at blive idriftsat

GoCollective MR
Af John Nissen. 6/01-25, 19:30.
CitatMan kunne også sætte MR ind på Vestbanen, selvom det nok er lidt mere kompliceret i forhold til at man her kører for Region Syddanmark med to Lint som regionen har betalt for (som dog kører i en fælles pulje med de øvrige Lint).

Vestbanen solgte de 2 togsæt AR 2052 og 2053 til Arriva i 2020

John

GoCollective MR
Af mss. 6/01-25, 20:33.
Citat fra: TraSwe Dato  5/01-25, 22:29
Citat fra: mss Dato  5/01-25, 00:43
Citat fra: Theis Andersen Dato  4/01-25, 20:17
Citat fra: TraSwe Dato  4/01-25, 13:24MR projektet på Svendborgbanen er droppet.
kilde?

Også min første tanke.

Men forstår godt hvis man har opgivet det. Virkede helt ærligt lidt for bøvlet med tanke på at det var midlertidigt.

Fra folk med indsigt i projektet

Værkstedet har fået nok reservedele så der er nok materiel til at driften kan køres inden et MR projekt kan nå at blive idriftsat

Tak for informationen!


Gå op Sider: 1 ... 10 11 [12]
Hectorrail

Danske privatbaner

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak