Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- GoCollective MR
Gå ned Sider: 1 ... 8 9 [10] 11 12
GoCollective MR
Af Viktoria Skov. 3/01-25, 21:59.
Citat fra: Odenseaneren Dato  3/01-25, 19:18
Citat fra: simonmikkelsen Dato  3/01-25, 19:02
Citat fra: Odenseaneren Dato  3/01-25, 17:32Hellere damplokomotiver med kreaturvogne end MR togsæt.

Jeg er helt ærligt træt af den tone. Vi er mange her i tråden som har et nostalgisk forhold til MR og gerne vil have chancen for at køre med det. På samme måde har mange gode forhold til mange andre typer tog, lokomotiver, vogne og andet materiel. Jeg synes vi skal samles om de ting vi kan lide og holdes os til relevante og faglige diskussioner om negative sider.
Og jeg er træt af entusiaster, som gerne vil have noget gammelt skrammel tilbage, bare fordi at de godt kan lide det.
MR togsæt er veterantog i dag. Hvis i er så glade for MR togsæt, og gerne vil køre med dem, så snak med en veteran klub.
MR togsæt i den daglige drift er lige så useriøst som damplokomotiver med kreaturvogne. Eller andre vogne for den skyld.

Det er simpelthen totalt til grin!!!

Vent, Snälltogets vogne i nattogene mellem Malmø og Berlin er jo bygget i 1970'erne.

Kalder du da Snälltoget for et veterantog? Deres vogne er jo ældre end mange MR togsæt.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

GoCollective MR
Af Odenseaneren. 3/01-25, 22:28.
Citat fra: Viktoria Skov Dato  3/01-25, 21:59Vent, Snälltogets vogne i nattogene mellem Malmø og Berlin er jo bygget i 1970'erne.

Kalder du da Snälltoget for et veterantog? Deres vogne er jo ældre end mange MR togsæt.
Hvis vognene er blevet sendt på pension for derefter at blive genindsat, ja så er Snälltoget efter min opfattelse et veterantog.

GoCollective MR
Af jacobchristensen. 3/01-25, 23:02.
Snälltågets (sidde)vogne er bygget om, nærmest fra grunden. Skallen er fra 1970'erne, men ombygningen fra 2017. Adgangsforholdene lever ikke op til hvad man ville se i helt nybyggede vogne, men veterantog er det ikke. Togene trækkes af nye Vectron-lokomotiver. https://www.jarnvag.net/vagnguide/bmpz

MR - tjah, de er renoverede ad et par omgange (og nogle af de gamle Arriva-sæt kører vist stadig i Polen), men hvis MR-sæt kan gøres driftsklare til at køre med passagerer i Danmark, vil det være en ekstrem nødløsning.

Her vil lægmanden så i øvrigt spørge om der ikke er noget med lokoførernes tilladelser/uddannelse, der skal ordnes, hvis MR skal sættes i drift? Og er reservedelssituationen til MR egentlig bedre end til Desiro og Lint?

GoCollective MR
Af Lyntoget. 3/01-25, 23:56.
Hvormange af GoCo  59 sæt  er ude af drift
og hvad gør men for og få reservedele
er det fordi Mutrans ikke vil betale prisen at det er så svært og få dele ,

jeg har på fornemmelsen  og der kommer flere og flere at deres tog ud af drift

GoCollective MR
Af andersj, Aalborg. 4/01-25, 00:49.
Citat fra: Lyntoget Dato  3/01-25, 23:56Hvormange af GoCo  59 sæt  er ude af drift
og hvad gør men for og få reservedele
er det fordi Mutrans ikke vil betale prisen at det er så svært og få dele ,

jeg har på fornemmelsen  og der kommer flere og flere at deres tog ud af drift


Det er en kombination af få reservetogsæt i kontrakten, store revisioner og udskiftninger af komponenter, lang leveringstid på komponenter (har også ramt DSB) og flere tog der har været ude af drift i længere tid pga. havari.
Lint 1019 kom i drift igen i december efter at have været til reparation hos Alstom i Salzgitter efter at togsættet fik ødelagt undervognen ved et dæmningsskred i august 2022. Lint 1007 kom også i drift igen i december efter at have ramt en halmballe og et landbrugsredskab i juni 2024 - dette togsæt blev repareret hos Knorr Bremse i Aarhus.
I mandags var der så en Lint der ramte et træ på Svendborgbanen med en del skader på fronten.

Det er især sådanne havarier der kan være langvarige, da man ofte skal vente på reservedele og plads i kalenderen hos et af de store havariværksteder i enten Aarhus eller hos producenten. Både Aarhus og Odense Letbane har haft et letbanetog hos Stadler i Berlin i 2024 til udbedring af skader efter trafikuheld.

I Odense var togsættet involveret i et trafikuheld med afsporing den 31. august 2023, i januar 2024 blev det sendt til Berlin og i slutningen af september 2024 var det tilbage i drift.

Anders

GoCollective MR
Af lomse. 4/01-25, 09:52.
Af ren nysgerrighed.
Er der et fald i kapaciteten til reparation opgaver, nationalt og internationalt?
Eller er reserver af materiel, bare mindre?

GoCollective MR
Af andersj, Aalborg. 4/01-25, 10:16.
Knorr Bremse har vist haft noget bøvl det sidste år, det var dem der købte DSB's komponentværksted i Aarhus. Dertil har der været mangel på hjul og lignende stålprodukter som i høj grad blev produceret på stålværket Azovstal i Mariupol i Ukraine. Den generelle oprustning kombineret med bortfaldet af produktionskapaciteten i Mariupol betyder kapacitetsudfordringer i den europæiske stålindustri.

Anders

GoCollective MR
Af TraSwe. 4/01-25, 13:24.
MR projektet på Svendborgbanen er droppet.

GoCollective MR
Af lomse. 4/01-25, 13:53.
Kan håbe de finder en løsning
Et tog af en slags må være bedre end ingen.
Så kan helt sikkert altid ønske sig mere,bedre, noget andet.

GoCollective MR
Af Jonas1983. 4/01-25, 15:15.
Seneste redigering: 4/01-25, 15:17 af Jonas1983
Nu vi er i gang med subjektive anmeldelser:

Personligt synes jeg, at MR var et ganske behageligt tog. Lå godt i sporet, virkeligt gode sæder, gardiner, virksomme toiletter, flexrum med god plads (ok, uden lavgulv), og sikkert meget andet. Bortset fra de små borde var toget jo sådan set fint egnet til længere rejser. Blev da også brugt som IR til og fra Nyborg Fgh, så vidt jeg husker.
Og jeg har kørt både Thisted-Fredericia, Thisted (nogle gange Skive) -Århus H, Århus-Ålborg etc.
Meget mere afslappende rejse end fx at sidde i S-toget helt til Frederikssund (og jeg er nu glad nok for SA).

Jeg vil faktisk gå så vidt som at sige, at jeg hellere ville køre Kh-Ar ICL nonstop med MR end IC4.
For DET er efter min personlige mening et gennemført helt forfærdeligt tog! Jeg HADER at køre med det bras. Jeg begriber ikke, at det blev bygget.

Og hvad kan læserne af forum så bruge dét til?

Ingen verdens ting, jeg havde bare brug for at sige, at MR var et meget vellykket togsæt for sin tid. :)
Og da meget bedre end togbus eller slet ingen tog til hver en tid.

GoCollective MR
Af Baumann, Hjordkær. 4/01-25, 16:11.
Da MR / MRD togsæt var på Haderslevbanen tilbage i 30. december 2018
Der var godt besøgt af køreglade passager både fra lokal- og fjern.

GoCollective MR
Af Niels Munch. 4/01-25, 16:17.
Citat fra: Jonas1983 Dato  4/01-25, 15:15..... jeg havde bare brug for at sige, at MR var et meget vellykket togsæt for sin tid. :)

Det hører også med til fortællingen, at MR/MRD betjente "Bådtoget Englænderen" i perioden 1986-1991 med 1. kl. indrettet i MR-vognens lille rygerkupé. I den periode kunne man også se 'Englænder-MR' på Lille Syd.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
2 x MRD/MR som "Bådtoget Englænderen" på København H 1986. Museet for Søfarts billedarkiv MfS 000036050.jpg (CC-BY-NC-SA).

M.v.h.
Niels 

GoCollective MR
Af Theis Andersen. 4/01-25, 20:17.
Citat fra: TraSwe Dato  4/01-25, 13:24MR projektet på Svendborgbanen er droppet.
kilde?


GoCollective MR
Af Odenseaneren. 4/01-25, 21:26.
Citat fra: Theis Andersen Dato  4/01-25, 20:17
Citat fra: TraSwe Dato  4/01-25, 13:24MR projektet på Svendborgbanen er droppet.
kilde?
Tjah... Litra MR er ganske enkelt for langsomme, og så opfylder de sandsynligvis heller ikke kravene til handicap faciliteter.
Dørene er så vidt jeg ved for smalle til kørestols liftene.
Så hvis kørestolsbrugere også skal med toget, vil det i praksis kun være muligt, hvis man spænder en godsvogn efter togsættet...
Og det er ulovlig personbefordring, og derfor ikke en mulighed.

GoCollective MR
Af Krabsen. 4/01-25, 21:36.
Men vel bedre at sidde i et langsomt MR end at stå på perronen og tænke "bare der dog gik et tog"...

Gå op Sider: 1 ... 8 9 [10] 11 12

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak