Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Er GoCollective nedsmeltet ?.
Gå ned Sider: 1 2 3 [4] 5
Hvad er status så her nu hvor vi er kommet ind i 2025? Har GoCollective fået sparket, eller har de fået mere tid til at få styr på driften?

Citat fra: Ncard00 Dato  1/01-25, 18:16Hvad er status så her nu hvor vi er kommet ind i 2025? Har GoCollective fået sparket, eller har de fået mere tid til at få styr på driften?
Kære store Spørgejørgen

Hvis der sker noget med GoCollective, så vil folk skrive om det i dette forum. Men du spørge igen og igen. Har du overhovedet fx brugt en søgemaskine som Google... eller bare tjekket denne tråd bagud.

Citat fra: Henrik Hansen Dato 29/12-24, 09:21
Citat fra: ivar Dato 28/12-24, 23:53
Citat fra: Henrik Hansen Dato 28/12-24, 22:02De største tabere er hverken GoCollective eller staten, men alle de passagerer, der i årevis har levet med GoCollectives noget alternative opfattelse af, hvordan man driver de udbudte strækninger.


Årevis? GoCollective købte Arrivas forretning i 2023, det kan man vel næppe kalde årevis

Den var også gal før Arriva skiftede navn til GoCollective. Det har stået på i årevis uden af nogen ansvarlig myndighed har grebet ind og forlangt at Arriva/GoCollective rettede op på deres lemfældige drift.

https://www.dr.dk/nyheder/penge/hundredvis-af-tog-aflyses-paa-grund-af-sygdom-og-mangel-paa-afloesere

Der har nok ikke været penge til mere, hvis selskabet skulle gøres 'lækkert' til et salg, som skete i 2023 til kapitalfonden 'Mutares', som ingen interesse har i togdrift, men kun i at trimme virksomheder til videre salg. De beskriver det selv sådan: 'Mutares as a holding company specializes in the reorganization and optimization of medium-sized companies and spin-offs and is now represented globally.'

Punktligheden de sidste 2 år med Arriva:

https://www.bane.dk/da/Om-Banedanmark/Saadan-koerer-togene/Fjernbanen-2022

https://www.bane.dk/da/Om-Banedanmark/Saadan-koerer-togene/Fjernbanen-2023





Mvh Vestjyden

Er GoCollective nedsmeltet ?.
Af pjl. 1/01-25, 19:17.
Seneste redigering: 1/01-25, 19:20 af pjl
Citat fra: vestjyden Dato  1/01-25, 18:56Punktligheden de sidste 2 år med Arriva:

https://www.bane.dk/da/Om-Banedanmark/Saadan-koerer-togene/Fjernbanen-2022

https://www.bane.dk/da/Om-Banedanmark/Saadan-koerer-togene/Fjernbanen-2023


Ser bedre ud end man kunne forvente, spørgemålet er: da man indførte ERTMS i Vestjylland, var det under sloganet om flere rettidige tog og færre afbrydelser, men alligevel fucker Banedanmark rundt hele sommeren, og i november- hvad skyldes det?

Citat fra: pjl Dato  1/01-25, 19:17
Citat fra: vestjyden Dato  1/01-25, 18:56Punktligheden de sidste 2 år med Arriva:

https://www.bane.dk/da/Om-Banedanmark/Saadan-koerer-togene/Fjernbanen-2022

https://www.bane.dk/da/Om-Banedanmark/Saadan-koerer-togene/Fjernbanen-2023


Ser bedre ud end man kunne forvente, spørgemålet er: da man indførte ERTMS i Vestjylland, var det under sloganet om flere rettidige tog og færre afbrydelser, men alligevel fucker Banedanmark rundt hele sommeren, og i november- hvad skyldes det?

Det var vist startvanskeligheder med de nye signaler...

Mvh Vestjyden

Citat fra: pjl Dato  1/01-25, 19:17Ser bedre ud end man kunne forvente, spørgemålet er: da man indførte ERTMS i Vestjylland, var det under sloganet om flere rettidige tog og færre afbrydelser, men alligevel fucker Banedanmark rundt hele sommeren, og i november- hvad skyldes det?
Banedanmark skriver om det den sidste statusrapport fra signalprogrammet:

"Ifm. udrulningen af en kompleks softwareopdatering i sommeren 2024 sås fejl, som har påvirket driften og punktligheden negativt. Her udestår endnu en fejlrettelse, som skal udbedre situationen, som dog allerede er forbedret. Banedanmark evaluerer sammen med leverandøren, hvorledes lignende problemstillinger kan undgås ved fremtidige udrulninger. Eventuelle konsekvenser heraf for den videre udrulning er ikke indarbejdet i vurderingen af projektets fremdrift."

Det Aarhus-Aalborg som blev ramt meget hårdt i først omgang og så vidt jeg husker var resten af strækninger kun ramt i mindre grad pga softwareopdatering. Så gik helt galt i november, hvor var nogle dage problemer med start med flere timers togstop den 27. november. Men om det hænger sammen med softwareopdatering kan jeg ikke se. Så de er kommet med en udmelding.

Læs iøvrigt her om punktlighed igennem årene:

https://gocollective.dk/trafikinformationer/punktlighed/

Mvh Vestjyden

Er GoCollective nedsmeltet ?.
Af larsht, København. 1/01-25, 23:43.
Citat fra: Ncard00 Dato  1/01-25, 18:16Hvad er status så her nu hvor vi er kommet ind i 2025? Har GoCollective fået sparket, eller har de fået mere tid til at få styr på driften?
Internettet virker heldigvis stadigvæk GoCollectives hjemmeside

Mvh
Lars

Citat fra: larsht Dato  1/01-25, 23:43
Citat fra: Ncard00 Dato  1/01-25, 18:16Hvad er status så her nu hvor vi er kommet ind i 2025? Har GoCollective fået sparket, eller har de fået mere tid til at få styr på driften?
Internettet virker heldigvis stadigvæk GoCollectives hjemmeside

Åbenbart en hårrejsende oplevelse :P .

Godt nytår !

GoCollective indleder dagen med foreløbig 22 aflyste tog.
https://gocollective.dk/trafikinformationer/akutte-trafikaendringer/
De brugere der nu står og mangler deres tog er sikkert ligeglade med diverse skemaer om punktlighed m.m.

Nu bliver det så spændende at se om Trafikministeren sætter handling på sine ord eller fortsætter med at give snor til selskabet ?.

Mvh.
Poul.

Citat fra: vestjyden Dato  1/01-25, 19:41Læs iøvrigt her om punktlighed igennem årene:

https://gocollective.dk/trafikinformationer/punktlighed/
Takker, men jeg læser det som nogen andre tal end dem i Bane.dk linket, eller læser jeg forkert?

Citat fra: lomse Dato  2/01-25, 09:24
Citat fra: vestjyden Dato  1/01-25, 19:41Læs iøvrigt her om punktlighed igennem årene:

https://gocollective.dk/trafikinformationer/punktlighed/
Takker, men jeg læser det som nogen andre tal end dem i Bane.dk linket, eller læser jeg forkert?

Det er fordi her vises der både kundepunktlighed og operatørpunktlighed. Som også beskrevet i linket

Mvh Vestjyden

Er GoCollective nedsmeltet ?.
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 2/01-25, 10:50.
Citat fra: Poul Andersen Dato  2/01-25, 07:29Nu bliver det så spændende at se om Trafikministeren sætter handling på sine ord eller fortsætter med at give snor til selskabet ?.
Som det er påpeget utallige gange, så har ministeren ikke rigtig andre alternativer på den korte bane end at lade det fortsætte. Problemet er åbenbart udfordringer med materiellet. En anden operatør skal enten trylle med det (det er noget med problemer med at få reservedele) eller selv have eget materiel stående han ikke bruger til andet.
Det findes bare ikke, så stop nu det dagdrømmeri.

Citat fra: Michael Deichmann Dato  2/01-25, 10:50
Citat fra: Poul Andersen Dato  2/01-25, 07:29Nu bliver det så spændende at se om Trafikministeren sætter handling på sine ord eller fortsætter med at give snor til selskabet ?.
Som det er påpeget utallige gange, så har ministeren ikke rigtig andre alternativer på den korte bane end at lade det fortsætte. Problemet er åbenbart udfordringer med materiellet. En anden operatør skal enten trylle med det (det er noget med problemer med at få reservedele) eller selv have eget materiel stående han ikke bruger til andet.
Det findes bare ikke, så stop nu det dagdrømmeri.

Når transportministeren har truet med at rive kontrakten midt over, hvis GoCollective ikke får styr på deres drift ved udgangen af 2024, så skal det vel have konsekvenser for virksomheden, hvis det ikke i løbet af januar måned lykkedes dem at leve op til aftalen  - ellers kan sådan et ultimatum, jo være ligegyldigt og farcen kan bare fortsætte i de uendelige.

Vi er enige om, at der ikke kan trylles mere materiel frem, men det kunne jo være at en helt ny ledelse - der ikke er underlagt en kapitalfond - vil kunne gøre det en hel del bedre, men nok også med andre omkostninger.

Passagerne har nu i flere år levet med Arriva/GoCollective noget alternative måde at drive virksomhed på, som i den grad skader den kollektive trafik - og er et rigtig godt bevis på, at udliciteringer ikke løser udfordringerne i den kollektive trafik, men kun forværre dem i betydelig grad.

Er GoCollective nedsmeltet ?.
Af andersj, Aalborg. 2/01-25, 12:05.
Det er værd at bemærke den sætning ministeren er citeret for tilbage i sommers:
- Så er der forskellige skridt, vi kan tage. Det kan i yderste konsekvens være, at vi beder en tredjepart om at forestå de operationer, som GoCollective skulle have gjort. For GoCollectives regning, understreger ministeren. - https://www.tvmidtvest.dk/midt-og-vestjylland/efter-massive-aflysninger-gocollective-har-faaet-ultimatum

Det er jo meget op til fortolkning hvad det skal betyde. River man kontrakten over kan man næppe få GoCo til at betale noget som helst, så det lyder mere som at hyre eksempelvis DSB ind til at køre enkelte afgange på GoCo's regning.

Anders

Gå op Sider: 1 2 3 [4] 5

Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift

Læs i denne artikel om forhistorien, bygningen, godkendelsen og ibrugtagningen af nye Siemens Desiro togsæt til DSB i 2002. Tekst og billeder er af DSB´s projektleder for litra MQ Hans Werner Hansen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak