Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Der er dansk-tysk enighed om tog over grænsen ved Femern
Gå ned Sider: 1 ... 6 7 [8] 9
Citat fra: Svend Dato 24/10-24, 06:58
Citat fra: tgsen Dato 24/10-24, 00:28
Citat fra: Jens Hansen Dato 23/10-24, 17:11Bevarelse af tunnelfabrikken er vist i første omgang tiltænkt at bygge elementer til østlig Ringvej i København.

Og mon så ikke en Kattegatforbindelse?

Og Als-Fyn.
Derefter kan det blive Gedser - Dierhagen og Langeland - Lolland.

Glemte du ikke at nævne en fast forbindelse (tunnel) til Bornholm?


Til Sverige eller indenrigs tunnel?

Citat fra: Bengt Larsson Dato 31/12-24, 22:16
Citat fra: Svend Dato 24/10-24, 06:58
Citat fra: tgsen Dato 24/10-24, 00:28
Citat fra: Jens Hansen Dato 23/10-24, 17:11Bevarelse af tunnelfabrikken er vist i første omgang tiltænkt at bygge elementer til østlig Ringvej i København.

Og mon så ikke en Kattegatforbindelse?

Og Als-Fyn.
Derefter kan det blive Gedser - Dierhagen og Langeland - Lolland.

Glemte du ikke at nævne en fast forbindelse (tunnel) til Bornholm?


Til Sverige eller indenrigs tunnel?
Spurgte hr. Larson.
Æh, altså fra Sverige, fordi det er kortere, men det var da meningen at vi skulle spørge først.
Og så en Helsingborg - Helsingør tunnel, mens vi er i gang.

Citat fra: andersj Dato 31/12-24, 19:59Det er bare et gæt fra min side at den jernbanetekniske sproggrænse bliver ved Nykøbing F - for det er næppe realistisk at alle lokomotivførere skal kunne både dansk og tysk og Nykøbing er den større station tættest på tunnellen.
En anden mulighed er at togpersonalet kører hele vejen imellem Hamborg og København. Padborg passer med at personalet fra København kan få en pause inden tilbageturen og afstanden i tid til Padborg er nogenlunde den som kommer til at være til Hamborg.

Citat fra: andersj Dato 31/12-24, 19:59Det er bare et gæt fra min side at den jernbanetekniske sproggrænse bliver ved Nykøbing F - for det er næppe realistisk at alle lokomotivførere skal kunne både dansk og tysk og Nykøbing er den større station tættest på tunnellen.
Hvorfor ikke Burg? Der er ingen grund til at hjælpe sproggrænsen, jernbaneteknisk eller otherwise, til at flytte nordpå.

Citat fra: steenth Dato  1/01-25, 11:24
Citat fra: andersj Dato 31/12-24, 19:59Det er bare et gæt fra min side at den jernbanetekniske sproggrænse bliver ved Nykøbing F - for det er næppe realistisk at alle lokomotivførere skal kunne både dansk og tysk og Nykøbing er den større station tættest på tunnellen.
En anden mulighed er at togpersonalet kører hele vejen imellem Hamborg og København. Padborg passer med at personalet fra København kan få en pause inden tilbageturen og afstanden i tid til Padborg er nogenlunde den som kommer til at være til Hamborg.

Jeg har ligt luret hvad de gør i Nederlandene og der har NS International stillingerne "ICE lokomotivfører" og "ICE togfører". Dette personale gør udelukkende tjeneste mellem:
Amsterdam-Frankfurt am Main (ICE-togene)
Amsterdam-Rheine (IC-togene mod Berlin)
Amsterdam-Köln (Nightjet mod Zürich og Wien/Innsbruck)

Dvs. man har en begrænset pulje af personale der så skal gennemgå både tysk og nederlandsk jernbaneuddannelse og kunne begge sprog. Man kunne selvfølgelig godt forestille sig noget lignende på København-Hamburg, hvor DB-personale først overtager togene i Hamburg for de tog der skal køre længere end Hamburg.

Det nuværende setup er skrøbeligt i forhold til uregelmæssigheder, hvor man jævnligt står i Padborg og mangler togpersonale fordi toget i modsat retning er aflyst eller meget forsinket.

Citat fra: tgsen Dato  1/01-25, 11:41
Citat fra: andersj Dato 31/12-24, 19:59Det er bare et gæt fra min side at den jernbanetekniske sproggrænse bliver ved Nykøbing F - for det er næppe realistisk at alle lokomotivførere skal kunne både dansk og tysk og Nykøbing er den større station tættest på tunnellen.
Hvorfor ikke Burg? Der er ingen grund til at hjælpe sproggrænsen, jernbaneteknisk eller otherwise, til at flytte nordpå.

Burg er en sækbanegård, så det vil tage alt for lang tid at køre ind til Burg og skifte personale og retning.

Anders

Citat fra: andersj Dato  1/01-25, 12:19
Citat fra: steenth Dato  1/01-25, 11:24
Citat fra: andersj Dato 31/12-24, 19:59Det er bare et gæt fra min side at den jernbanetekniske sproggrænse bliver ved Nykøbing F - for det er næppe realistisk at alle lokomotivførere skal kunne både dansk og tysk og Nykøbing er den større station tættest på tunnellen.
En anden mulighed er at togpersonalet kører hele vejen imellem Hamborg og København. Padborg passer med at personalet fra København kan få en pause inden tilbageturen og afstanden i tid til Padborg er nogenlunde den som kommer til at være til Hamborg.

Jeg har ligt luret hvad de gør i Nederlandene og der har NS International stillingerne "ICE lokomotivfører" og "ICE togfører". Dette personale gør udelukkende tjeneste mellem:
Amsterdam-Frankfurt am Main (ICE-togene)
Amsterdam-Rheine (IC-togene mod Berlin)
Amsterdam-Köln (Nightjet mod Zürich og Wien/Innsbruck)

Dvs. man har en begrænset pulje af personale der så skal gennemgå både tysk og nederlandsk jernbaneuddannelse og kunne begge sprog. Man kunne selvfølgelig godt forestille sig noget lignende på København-Hamburg, hvor DB-personale først overtager togene i Hamburg for de tog der skal køre længere end Hamburg.

Det nuværende setup er skrøbeligt i forhold til uregelmæssigheder, hvor man jævnligt står i Padborg og mangler togpersonale fordi toget i modsat retning er aflyst eller meget forsinket.

Citat fra: tgsen Dato  1/01-25, 11:41
Citat fra: andersj Dato 31/12-24, 19:59Det er bare et gæt fra min side at den jernbanetekniske sproggrænse bliver ved Nykøbing F - for det er næppe realistisk at alle lokomotivførere skal kunne både dansk og tysk og Nykøbing er den større station tættest på tunnellen.
Hvorfor ikke Burg? Der er ingen grund til at hjælpe sproggrænsen, jernbaneteknisk eller otherwise, til at flytte nordpå.

Burg er en sækbanegård, så det vil tage alt for lang tid at køre ind til Burg og skifte personale og retning.
Det ved jeg godt. Gennemgående tog kunne bemandes efter dit forslag og 'nationale' standsende tog ende og mødes i Burg.

Citat fra: tgsen Dato  1/01-25, 13:00
Citat fra: andersj Dato  1/01-25, 12:19
Citat fra: steenth Dato  1/01-25, 11:24
Citat fra: andersj Dato 31/12-24, 19:59Det er bare et gæt fra min side at den jernbanetekniske sproggrænse bliver ved Nykøbing F - for det er næppe realistisk at alle lokomotivførere skal kunne både dansk og tysk og Nykøbing er den større station tættest på tunnellen.
En anden mulighed er at togpersonalet kører hele vejen imellem Hamborg og København. Padborg passer med at personalet fra København kan få en pause inden tilbageturen og afstanden i tid til Padborg er nogenlunde den som kommer til at være til Hamborg.

Jeg har ligt luret hvad de gør i Nederlandene og der har NS International stillingerne "ICE lokomotivfører" og "ICE togfører". Dette personale gør udelukkende tjeneste mellem:
Amsterdam-Frankfurt am Main (ICE-togene)
Amsterdam-Rheine (IC-togene mod Berlin)
Amsterdam-Köln (Nightjet mod Zürich og Wien/Innsbruck)

Dvs. man har en begrænset pulje af personale der så skal gennemgå både tysk og nederlandsk jernbaneuddannelse og kunne begge sprog. Man kunne selvfølgelig godt forestille sig noget lignende på København-Hamburg, hvor DB-personale først overtager togene i Hamburg for de tog der skal køre længere end Hamburg.

Det nuværende setup er skrøbeligt i forhold til uregelmæssigheder, hvor man jævnligt står i Padborg og mangler togpersonale fordi toget i modsat retning er aflyst eller meget forsinket.

Citat fra: tgsen Dato  1/01-25, 11:41
Citat fra: andersj Dato 31/12-24, 19:59Det er bare et gæt fra min side at den jernbanetekniske sproggrænse bliver ved Nykøbing F - for det er næppe realistisk at alle lokomotivførere skal kunne både dansk og tysk og Nykøbing er den større station tættest på tunnellen.
Hvorfor ikke Burg? Der er ingen grund til at hjælpe sproggrænsen, jernbaneteknisk eller otherwise, til at flytte nordpå.

Burg er en sækbanegård, så det vil tage alt for lang tid at køre ind til Burg og skifte personale og retning.
Det ved jeg godt. Gennemgående tog kunne bemandes efter dit forslag og 'nationale' standsende tog ende og mødes i Burg.
Helt skørt.
Man kunne lade sig inspirere af luftfarten og bruge engelsk og have de samme regler i HELE Europa.

Men det er for simpel en løsning når vi nu hellere vil have en masse nationale særordninger.

Citat fra: Worm Dato  1/01-25, 15:00
Citat fra: tgsen Dato  1/01-25, 13:00
Citat fra: andersj Dato  1/01-25, 12:19
Citat fra: steenth Dato  1/01-25, 11:24
Citat fra: andersj Dato 31/12-24, 19:59Det er bare et gæt fra min side at den jernbanetekniske sproggrænse bliver ved Nykøbing F - for det er næppe realistisk at alle lokomotivførere skal kunne både dansk og tysk og Nykøbing er den større station tættest på tunnellen.
En anden mulighed er at togpersonalet kører hele vejen imellem Hamborg og København. Padborg passer med at personalet fra København kan få en pause inden tilbageturen og afstanden i tid til Padborg er nogenlunde den som kommer til at være til Hamborg.

Jeg har ligt luret hvad de gør i Nederlandene og der har NS International stillingerne "ICE lokomotivfører" og "ICE togfører". Dette personale gør udelukkende tjeneste mellem:
Amsterdam-Frankfurt am Main (ICE-togene)
Amsterdam-Rheine (IC-togene mod Berlin)
Amsterdam-Köln (Nightjet mod Zürich og Wien/Innsbruck)

Dvs. man har en begrænset pulje af personale der så skal gennemgå både tysk og nederlandsk jernbaneuddannelse og kunne begge sprog. Man kunne selvfølgelig godt forestille sig noget lignende på København-Hamburg, hvor DB-personale først overtager togene i Hamburg for de tog der skal køre længere end Hamburg.

Det nuværende setup er skrøbeligt i forhold til uregelmæssigheder, hvor man jævnligt står i Padborg og mangler togpersonale fordi toget i modsat retning er aflyst eller meget forsinket.

Citat fra: tgsen Dato  1/01-25, 11:41
Citat fra: andersj Dato 31/12-24, 19:59Det er bare et gæt fra min side at den jernbanetekniske sproggrænse bliver ved Nykøbing F - for det er næppe realistisk at alle lokomotivførere skal kunne både dansk og tysk og Nykøbing er den større station tættest på tunnellen.
Hvorfor ikke Burg? Der er ingen grund til at hjælpe sproggrænsen, jernbaneteknisk eller otherwise, til at flytte nordpå.

Burg er en sækbanegård, så det vil tage alt for lang tid at køre ind til Burg og skifte personale og retning.
Det ved jeg godt. Gennemgående tog kunne bemandes efter dit forslag og 'nationale' standsende tog ende og mødes i Burg.
Helt skørt.
Man kunne lade sig inspirere af luftfarten og bruge engelsk og have de samme regler i HELE Europa.

Men det er for simpel en løsning når vi nu hellere vil have en masse nationale særordninger.
Jamen overbevis du så tyskerne om det. God fornøjelse.

Citat fra: tgsen Dato  1/01-25, 15:38
Citat fra: Worm Dato  1/01-25, 15:00
Citat fra: tgsen Dato  1/01-25, 13:00
Citat fra: andersj Dato  1/01-25, 12:19
Citat fra: steenth Dato  1/01-25, 11:24
Citat fra: andersj Dato 31/12-24, 19:59Det er bare et gæt fra min side at den jernbanetekniske sproggrænse bliver ved Nykøbing F - for det er næppe realistisk at alle lokomotivførere skal kunne både dansk og tysk og Nykøbing er den større station tættest på tunnellen.
En anden mulighed er at togpersonalet kører hele vejen imellem Hamborg og København. Padborg passer med at personalet fra København kan få en pause inden tilbageturen og afstanden i tid til Padborg er nogenlunde den som kommer til at være til Hamborg.

Jeg har ligt luret hvad de gør i Nederlandene og der har NS International stillingerne "ICE lokomotivfører" og "ICE togfører". Dette personale gør udelukkende tjeneste mellem:
Amsterdam-Frankfurt am Main (ICE-togene)
Amsterdam-Rheine (IC-togene mod Berlin)
Amsterdam-Köln (Nightjet mod Zürich og Wien/Innsbruck)

Dvs. man har en begrænset pulje af personale der så skal gennemgå både tysk og nederlandsk jernbaneuddannelse og kunne begge sprog. Man kunne selvfølgelig godt forestille sig noget lignende på København-Hamburg, hvor DB-personale først overtager togene i Hamburg for de tog der skal køre længere end Hamburg.

Det nuværende setup er skrøbeligt i forhold til uregelmæssigheder, hvor man jævnligt står i Padborg og mangler togpersonale fordi toget i modsat retning er aflyst eller meget forsinket.

Citat fra: tgsen Dato  1/01-25, 11:41
Citat fra: andersj Dato 31/12-24, 19:59Det er bare et gæt fra min side at den jernbanetekniske sproggrænse bliver ved Nykøbing F - for det er næppe realistisk at alle lokomotivførere skal kunne både dansk og tysk og Nykøbing er den større station tættest på tunnellen.
Hvorfor ikke Burg? Der er ingen grund til at hjælpe sproggrænsen, jernbaneteknisk eller otherwise, til at flytte nordpå.

Burg er en sækbanegård, så det vil tage alt for lang tid at køre ind til Burg og skifte personale og retning.
Det ved jeg godt. Gennemgående tog kunne bemandes efter dit forslag og 'nationale' standsende tog ende og mødes i Burg.
Helt skørt.
Man kunne lade sig inspirere af luftfarten og bruge engelsk og have de samme regler i HELE Europa.

Men det er for simpel en løsning når vi nu hellere vil have en masse nationale særordninger.
Jamen overbevis du så tyskerne om det. God fornøjelse.

Tænker det er en oplagt opgave for EU!

Bare lige for at få det klarlagt: Inden for EU, er det så ikke fransk eller italiensk som er det officielle jernbanesprog?

Citat fra: LM94 Dato  1/01-25, 17:15Bare lige for at få det klarlagt: Inden for EU, er det så ikke fransk eller italiensk som er det officielle jernbanesprog?

Det var fransk.

Citat fra: Niels Munch Dato  1/01-25, 17:18
Citat fra: LM94 Dato  1/01-25, 17:15Bare lige for at få det klarlagt: Inden for EU, er det så ikke fransk eller italiensk som er det officielle jernbanesprog?
Det var fransk.
Her er det var der er det centrale ord.

Der er dansk-tysk enighed om tog over grænsen ved Femern
Af Niels Munch. 2/01-25, 06:40.
Seneste redigering: 2/01-25, 06:43 af Niels Munch
Citat fra: Michael Deichmann Dato  1/01-25, 22:22
Citat fra: Niels Munch Dato  1/01-25, 17:18
Citat fra: LM94 Dato  1/01-25, 17:15Bare lige for at få det klarlagt: Inden for EU, er det så ikke fransk eller italiensk som er det officielle jernbanesprog?
Det var fransk.
Her er det var der er det centrale ord.

MFL redegjorde i sin tid på "det gamle forum" for fransk som "jernbanesproget" i det internationale UIC-samarbejde (UIC = Union Internationale des Chemins de fer), se: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=90484 .

Om UIC: https://da.wikipedia.org/wiki/Den_Internationale_Jernbaneunion .

M.v.h.
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato  2/01-25, 06:40
Citat fra: Michael Deichmann Dato  1/01-25, 22:22
Citat fra: Niels Munch Dato  1/01-25, 17:18
Citat fra: LM94 Dato  1/01-25, 17:15Bare lige for at få det klarlagt: Inden for EU, er det så ikke fransk eller italiensk som er det officielle jernbanesprog?
Det var fransk.
Her er det var der er det centrale ord.

MFL redegjorde i sin tid på "det gamle forum" for fransk som "jernbanesproget" i det internationale UIC-samarbejde (UIC = Union Internationale des Chemins de fer), se: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=90484 .

Om UIC: https://da.wikipedia.org/wiki/Den_Internationale_Jernbaneunion .

M.v.h.
Niels

Internationale møder og konferencer blev afviklet på fransk og tysk. I dag foregår det for det meste kun på engelsk. 
Engelsk bliver også det fælles sprog der skal anvendes i kommunikation mellem lokomotivførere og trafikledere og trafikledere indbyrdes, hvis man ikke behersker det andet lands sprog. Så uanset om en tysk lokomotivfører uddannes i at køre på dansk strækning (dansk ORF), skal han (eller hun) også kunne kommunikere på enten dansk eller engelsk.
Bemærk at de danske operationelle regler (ORF) findes både på dansk og på engelsk.



Kan ikke mindes at denne grafik har været på før.

Her er fra den officielle "Deutschlandtakt" plan.

Der ses et tog hver anden time (streg-streg) fra Hamborg til Skandinavien over Femern med timedrift i myldretid (streg-prik-streg). Derudover ses der at Tyskland forventer et expressregionaltog fra Lübeck til Burg en gang i timen, der hver anden time fortsætter til Nykøbing F (tør gætte på med stop i Rødby (/Lolland?). Så kan vi forhåbentligt slippe for det unødvendige stop i Rødby med de internationale toge.

Der er ikke sat videre fra Hamborg mod Amsterdam, går ud fra det pga. man ikke har tiderne endnu.

Alle Takstplangrafikkerne for tyskland kan ses her https://www.deutschlandtakt.de/downloads-und-presse/downloads/#articlefilter=netzgrafiken. Den som jeg har screenshot fra hedder "Netzgrafik 3. Entwurf Nord"

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Gå op Sider: 1 ... 6 7 [8] 9

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak