Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Der er dansk-tysk enighed om tog over grænsen ved Femern
Gå ned Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9
Bevarelse af tunnelfabrikken er vist i første omgang tiltænkt at bygge elementer til østlig Ringvej i København.

Og mon så ikke en Kattegatforbindelse?

JH

Citat fra: tgsen Dato 23/10-24, 01:21Men hvorfor ville det dog kræve det?

Tyskerne vil bygge tunnelelementerne i en tørdock, som de placerer i et tunnelportal. Så kan man sejle elementerne langs den udgravede rende i gåsegang een efter een. Bagefter tager du dokporten ud og bygger portalen.
lyder simpelt, men er det ikke.

Kommer du med et element fra Lolland, kommer ikke langs tunneludgravning, men langs sundet. Sundet er farvand til joller og kitesurfer, ikke for noget der stikker dybt. Der er en lillebitte sejlrende. Vil du komme med et element fra Lolland skal du derfor først udgrave en til elementets dimension svarende seriøs bred,  dyb og lige sejlrende (koster penge, miljøet lider, ændrede strømningsforhold påvirker kysten mv.) først bagefter kan du sejle dit element langs den nye sejrende, dreje dit element, slæbe det langs tunnelrenden og sænke det.
Det betyder også at det sidste element er det du sænker i sejlrenden - dvs med tilslutninger i begge ender! Held og lykke med det foretagende.

Vi har ikke set udskibninger fra Tunnelfabrikken endnu (portalen hvor den skal tilsluttes er ikke klar endnu). Men jeg tror ikke at at de kommer af sig selv eller skal stå med meget fribord i vandet, sådan et element skal nødigt kæntre.




Citat fra: Jens Hansen Dato 23/10-24, 17:11Bevarelse af tunnelfabrikken er vist i første omgang tiltænkt at bygge elementer til østlig Ringvej i København.

Og mon så ikke en Kattegatforbindelse?

Og Als-Fyn.
Derefter kan det blive Gedser - Dierhagen og Langeland - Lolland.

Citat fra: tgsen Dato 24/10-24, 00:28
Citat fra: Jens Hansen Dato 23/10-24, 17:11Bevarelse af tunnelfabrikken er vist i første omgang tiltænkt at bygge elementer til østlig Ringvej i København.

Og mon så ikke en Kattegatforbindelse?

Og Als-Fyn.
Derefter kan det blive Gedser - Dierhagen og Langeland - Lolland.

Glemte du ikke at nævne en fast forbindelse (tunnel) til Bornholm?

Citat fra: Svend Dato 24/10-24, 06:58
Citat fra: tgsen Dato 24/10-24, 00:28
Citat fra: Jens Hansen Dato 23/10-24, 17:11Bevarelse af tunnelfabrikken er vist i første omgang tiltænkt at bygge elementer til østlig Ringvej i København.

Og mon så ikke en Kattegatforbindelse?

Og Als-Fyn.
Derefter kan det blive Gedser - Dierhagen og Langeland - Lolland.

Glemte du ikke at nævne en fast forbindelse (tunnel) til Bornholm?
Jo!

Citat fra: tgsen Dato 24/10-24, 08:12
Citat fra: Svend Dato 24/10-24, 06:58
Citat fra: tgsen Dato 24/10-24, 00:28
Citat fra: Jens Hansen Dato 23/10-24, 17:11Bevarelse af tunnelfabrikken er vist i første omgang tiltænkt at bygge elementer til østlig Ringvej i København.

Og mon så ikke en Kattegatforbindelse?

Og Als-Fyn.
Derefter kan det blive Gedser - Dierhagen og Langeland - Lolland.

Glemte du ikke at nævne en fast forbindelse (tunnel) til Bornholm?
Jo!


Og videre til Estland, Letland og Litauen...

(Scroll ned til 23. december...)

"Analysen om, hvor de internationale tog skal stoppe, foretages af eksterne konsulenter for Region Sjælland og forventes at være færdig i juni 2025. Den finansieres af regionens midler til regional udvikling."

https://www.tv2east.dk/lolland/lolland-kan-faa-international-togstation-men-borgmester-stoetter-anden-model

Citat fra: emc Dato 31/12-24, 13:11"Analysen om, hvor de internationale tog skal stoppe, foretages af eksterne konsulenter for Region Sjælland og forventes at være færdig i juni 2025. Den finansieres af regionens midler til regional udvikling."

https://www.tv2east.dk/lolland/lolland-kan-faa-international-togstation-men-borgmester-stoetter-anden-model
Svært at forestille sig at svaret ikke bare bliver Nykøbing F eller Ringsted. Det lyder dog lidt som om udgangspunktet er ét internationalt tog i timen med ét stop i Dk udenfor Kbh. Jeg foretrækker BaneDKs oplæg om et lyntog uden stop Kbh-Lubeck og så et hver eller hver anden time med stop sol hurtigtoget i dag.

Citat fra: emc Dato 31/12-24, 13:11"Analysen om, hvor de internationale tog skal stoppe, foretages af eksterne konsulenter for Region Sjælland og forventes at være færdig i juni 2025. Den finansieres af regionens midler til regional udvikling."

https://www.tv2east.dk/lolland/lolland-kan-faa-international-togstation-men-borgmester-stoetter-anden-model

Det er værd at bemærke, at hverken konsulenterne eller Region Sjælland er dem, som i sidste ende kommer til at bestemme standsningsmønsteret. Det er blot et led i det politiske pres for at få de stop man gerne vil have.

Det samme gælder i øvrigt den "dansk-tyske enighed" der startede hele denne tråd. Det var de to regioner på hver side af grænsen, der var blevet enige om deres ønskeseddel - ikke andet. 

Ja, den analyse fra regionen er blot lobbyarbejde. Togene kommer som minimum til at standse i Nykøbing F af hensyn til grænsekontrol og evt. personaleskifte mellem dansk/tysk personale. Hvor de så kommer til at standse er op til operatørerne - som ikke er under Region Sjællands kommando.

Anders

Med mindre at det er "samfunds begrundet trafik", så er der givet andre som også vil blande sig.

Og så godt nytår herfra.

JH

Citat fra: andersj Dato 31/12-24, 14:37Ja, den analyse fra regionen er blot lobbyarbejde. Togene kommer som minimum til at standse i Nykøbing F af hensyn til grænsekontrol og evt. personaleskifte mellem dansk/tysk personale. Hvor de så kommer til at standse er op til operatørerne - som ikke er under Region Sjællands kommando.
Det bliver så region øst som nok er så stor at deres mening om mulige standsningssteder har en vis vægt.

Der er dansk-tysk enighed om tog over grænsen ved Femern
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 31/12-24, 16:48.
Det oplagte vil jo være at simulere de forskellige standsningsmønstre i en trafikmodel og vælge det standsningsmønster som giver de rejsende mindst spildtid samlet.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: andersj Dato 31/12-24, 14:37Togene kommer som minimum til at standse i Nykøbing F af hensyn til grænsekontrol og evt. personaleskifte mellem dansk/tysk personale.

Er det givet, at de to ting skal foregå i Nykøbing F?

I Jylland sker grænsekontrol i Padborg hhv. Flensburg/Flensburg Weiche, uanset om togene har stop der, fordi politiet vel gerne overstå det så tæt på grænsen som muligt. Og hvad angår personale skift, kan BaneDK så tillade ikke-dansktalende personel at køre på tværs af Lolland, og hvis (nogle) internationale tog skal stoppe i Holeby, kan DSB og div. fagforeninger så gå med til at lollandske indenrigsrejsende betjenes af tysk togpersonel?

Det er bare et gæt fra min side at den jernbanetekniske sproggrænse bliver ved Nykøbing F - for det er næppe realistisk at alle lokomotivførere skal kunne både dansk og tysk og Nykøbing er den større station tættest på tunnellen.

Anders

Gå op Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak